Při renovaci Velorexe z roku 1971 jsem narazil na problém uchycení baterie.
Vše začalo původním spodním rámečkem, který je dvěma šrouby přichycen ke dřevěné podlaze a dvěma šrouby k rámu, kde jsou pro to navařena zvláštní oka. Tento tzv. „Kastlík" má hnědý nástřik laku v odstínu rámu, ve spodní části jsou rovnoběžně dva a dva otvory pro šroub spojeny prolisem.
Pohled na nový akumulátor
Spodní kastlík, akumulátor, gumová podložka, uchycovací háčky, gumový pásek pro uchycení víka, horní vingl, víko akumulátoru.
Při snaze zachovat původní rámeček vyvstal problém s baterií, neboť všeobecně se dělají baterie rozměrově větší. A tak začal boj o renovaci baterie původní, či snad ještě sehnat novou? Po několika měsících se mi podařilo zjistit výrobce originálních olověných baterií, zalévaných asfaltem, určených pro Velorex. Dokonce je na obalu raznice : AKUMA - Made in CZECHOSLOVAKIA.
Spodní kastlík, akumulátor, gumová podložka, uchycovací háčky, gumový pásek pro uchycení víka, horní vingl, víko akumulátoru.
Spodní kastlík, akumulátor, gumová podložka, uchycovací háčky, gumový pásek pro uchycení víka, horní vingl, víko akumulátoru.
Domníval jsem se, že to nejdůležitější mám za sebou, ale to mne teprve čekalo, v podobě shánění původního víka baterie a jeho přichycení. Po všech možných peripetiích, odkazech a doporučeních mi víko věnoval Ivoš Fajman z Blanska.
Po nasazení víka na baterii jsem byl překvapen přesným spasováním s obvodem této baterie, jen v zadní části víko přesahovalo cca 1,5mm a mírně se na baterce kolébalo. Připisoval jsem to době minulé a možnostem tehdejší výroby. Avšak po kompletaci, kdy se baterie upne pomocí „ Elka" (vinglu), jsem v duchu smekal před tehdejším projektantem, neboť zmiňované vůle se tímto eliminovaly a víko sedělo na baterii s naprostou přesností.
Celá sestava po zkompletování.
K celkové původní autentičnosti už zbýval jen „způsob" přichycení víka k baterce.
Z různých zdrojů znalců a pamětníků bylo zřejmé, že tento „způsob" zajišťoval gumový pásek opatřený háčky z ocelových drátů, který se dříve většinou používal na svazování lyží.
Celá sestava po zkompletování.
Po nasazení svorek na kontakty se víko tímto zajistilo i proti kluznému pohybu na baterce, což zjevně odstranilo problém jeho posunu při „opřených nohou o baterii".
Z pohledu mého subjektivního hlediska se mi zdá celkové řešení designové i účelové velmi zdařilé.
Celá sestava po zkompletování.
Celá sestava po zkompletování.
Pár technických údajů :
Vnější rozměry |
202x172x30 mm |
Gumová podložka |
198x170 mm |
Baterie - horní rozměr |
202x162 mm x 185 výška
|
Háčky |
průměr 6 mm, délka 250 mm
|
Horní vingl (elko) |
17x17mm , delka 240mm
|
Horní oranžové víko |
202x164x35mm
|
Gumový pásek |
200x20mm
|
|
Místo pro přichycení kastlíku k rámu vozítka.
Nálezový stav víka akumulátoru. (Filip Vavřínek)
Nálezový stav víka akumulátoru. (Jiří Čekan)
Nálezový stav víka akumulátoru. (Ivo Fajman)
Čerpáno ze zdrojů, ověřována autentičnost, dodané podklady, foto a informace:
Ing. Jiří Čekan, Ivoš Fajman, Manželé Červinkovi, Jiří Němec, Tomáš Kostík,Filip Vavřínek
Hnědé díly na fotkách půjdou ještě do laku a zteřelý gumový pásek je již nahrazen novým.
S pozdravem a vírou, že může tento komentář někomu pomoci : Ivan Věžník. |