Březen za kamna vlezem - Duben ještě tam budem, aneb jak to bylo přesně naopak - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Březen za kamna vlezem - Duben ještě tam budem, aneb jak to bylo přesně naopak

autor: rex686. 12. 2009Příprava knihykomentářů: 4přečteno: 6451 xfoto: 10známka: 1

Po emailové zprávě z 11.3.2009 a našem rozhodnutí pracovat na vlastním díle již nebyl čas na žádné zdržování. Pokud jsme chtěli vytvořit seriozní historickou publikaci, která by dokumentovala počátky, výrobu a konec vozítek pro invalidy, museli jsme začít se sběrem nových materiálů. Čekaly nás hodiny, dny, týdny a měsíce mravenčí práce. Museli jsme pátrat po dochovaných dokumentech, strojích i pamětnících výroby a vývoje. Bádání dostalo jasnou koncepci. Nejprve jsme se rozhodli opatřit listinné materiály, z kterých by vyplynula nezpochybnitelná fakta. Při vytěžení pamětníků pak konfrontace s listinami vede k mnohem efektivnějším výsledkům a závěry mohou být mnohem přesnější. Focení dochovaných strojů jsme pak naplánovali průběžně podle počasí, ochoty a možností majitelů.

Focení dochovaných strojů
Focení dochovaných strojů


Dne 27.3. 2009 jsme nafotili unikátní, v původním stavu dochovaný dvoustopý stroj jižně od Prahy. Neodradilo nás ani deštivé počasí a zima. Pomohli jsme majiteli vytlačit stroj na dvůr, trochu otřít a po focení opět pečlivě uklidit. Akce se zúčastnil Láďa a Petr Dne 31.3. se celý kolektiv sešel v žižkovské hospodě U kozla, která nám poskytla svůj salonek na mnoho dalších následujících večerů. Každé úterý zde kolektiv později pracoval společně v průměru šest hodin. Tentokrát jsme se ale zaměřili na výsledky pátrání po archivech. Úspěch nakonec slavil Kléma a předběžně domluvil termín návštěvy na duben. Dne 9.4. 2009 jsme vyrazili ve složení Láďa, Kléma, Tomáš a Vašek do archivu, kde jsme měli připraveny materiály. Po příjezdu jsme byli trochu v šoku. Poté, kdy jsme byli Ivo Fajmanem ujišťováni, že se v archivech nic nenachází, jsme čekali jen nějaké artefakty. K našemu úžasu před nás archiváři postavili 13m3 papíru a vše jen o Velorexu!! I ve čtyřech lidech jsme měli co dělat, abychom do konce pracovní doby prostudovali polovinu a to důležité hned nechali naskenovat. Nakonec jsme si ale museli domluvit další termín.

V badatelně
V badatelně


V archivu
V archivu


Dne 16.4. 2009 jsme vyjeli opět ve stejném složení na stejné místo. Tentokrát jsme nic neponechali náhodě a přijeli jsme rovnou se svačinami, abychom neplýtvali drahocenným časem. Dostudovali jsme zbytek materiálů, nafotili a neskenovali jsme co se jen dalo. Nutno podotknout, že díky nesmírné vstřícnosti archivářů se nám podařilo prostudovat i část dosud nekatalogizovaného materiálu.

V plné práci
V plné práci


No comment...
No comment...


V dalších dnech jsme se přesunuli do závodu, kde jsme si domluvili zpřístupnění technické a výrobní dokumentace. Aby toho nebylo málo, objevili jsme tak trochu opomíjený provoz družstva Velo, který se dochoval do dnešních dnů v nebývale původním stavu. Ihned jsme si se současnými majiteli domluvili návštěvu a zapůjčení fotografií.

Zastávka v bývalém závodě Velodružstva
Zastávka v bývalém závodě Velodružstva


Cestou zpět jsme se zastavili v Solnici, kde jsme mimo jiné nalezli zajímavého souseda solnického závodu, zastavili jsme se u Červinků, které znáte jako výrobce potahů a sedaček a akci zakončili návštěvou vesnice, kde pracovníci solnického závodu pomáhali ve svém volnu při výstavbě družstevního kravína.

Před závodem v Solnici
Před závodem v Solnici


V sousedství solnického závodu
V sousedství solnického závodu


U Červinků
U Červinků


Zbytek měsíce jsme třídili fotografie, studovali a hodnotili získané materiály. Nacházel pomalu a jistě čas na oslovení prvních pamětníků. Do terénu jsme tentokrát vyrazili všichni bez vyjímky s Velorexy ale o tom zase příště….


Poblíž kravína, kde solničtí pomáhali
Poblíž kravína, kde solničtí pomáhali


Oznámkujte článek jako ve škole: 12345

Hlasů: 3, Známka: 1


Související články:
Červen patří RychnovuČerven patří Rychnovu

Komentáře (4)

Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.

ArchivArchiv
REGISTROVANÝ UŽIVATELJirkaOsobní WWW stránkawww.motomagazin.cz
Předpokládám, že onen archiv je archivem Ministerstva dopravy. Tamní informace jsou na požádání přístupné každému díly zákonu o svobodnému přístupu k informacím. To jen pro ty, kteří by chtěli snadno pátrat na vlastní pěst.

Posláno 8.12.2009 v 13:23

Re: ArchivRe: Archiv
AUTOR ČLÁNKŮHonza
Přesně tak, Jirko. Není problém, aby KDOKOLI zašel do archivu a potřebné informace si obstaral. Nedá se dostat pouze k utajovaným informacím, což výroba Velorexů už dnes zajisté není.

Posláno 8.12.2009 v 14:25

knihyknihy
REGISTROVANÝ UŽIVATELIndiana
Vypadá to, že vznikla zdravá konkurence(doufám,že zdravá).To většinou zvyšuje kvalitu.Pokud se nezávodí, kdo ji vydá první. Na to POZOR!!! Opravdový fanda si stejně koupí obě(známe se). Ale myslím,že po čase nebudou obě stejně osahané a rožky ušmudlané od zvědavě nasliněných prstů.A to je vítězství,pánové.Přeju dostatek energie na dokončení oběma skupinám.Už proto,že nemáte úplně stejné zdroje,cit pro vyprávění,.. atd.
Jenom to píchnutí do konkurence bylo zbytečné.

Posláno 6.12.2009 v 21:55

druhá publikacedruhá publikace
AUTOR ČLÁNKŮMe2dd295330684Osobní WWW stránkawww.me2di.webnode.cz
Čte se to nádherně, závidím vám to kam jste se všude dostali a to objevování nových věcí, ani jse nevěděl, že 435 byla tříkolka, už se těším na pokračování...

Posláno 6.12.2009 v 19:39


Komentáře mohou psát pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé.

Hlavní stránka
Přehled článků
Seznam autorů
Top fotky
Fotka dne
Další fotky dne

Info

Celkem článků:791
Celkem fotografií:9032

TOP články

457Pozvánka na 9. mikul...
83Pískování v domácích...
71Zapalování a seřizov...
64Renovace palivové ná...
57Převodovky ve Velore...
56KONSTRUKTÉR JAROMÍR ...
56XVIII. SRAZ VELOREXŮ...
52Motocykly Jawa a Čz ...
51Kampaň - stop zbyteč...
50Velorex 16/250 Tomáš...

Diskuse u článků

Re: První soutěž sra...
Re: První soutěž sra...
Re: První soutěž sra...
Re: Soutěž - naše ti...
Soutěž - naše tipy
Re: Soutěž
Soutěž
Re: Soutěž
Soutěž
První soutěž srazu P...

Reklama