autor: 10. 8. 2004přečteno: 11912 xfoto: 15známka: 1 |
Po úspěšné EXPADDYCI Jižní Morava 1990 jsme začali připravovat naše stroje na
přejezd nejvyšší hory Rakouska:
Gross Glockner (3 798m.n.m.) – mnoho lidí zaplatilo za zdolání této hory svým
životem, i dnes se tyčí důstojně a nedostupně … to byl cíl naší expedice.
Vozidla:
1x Velorex 350, stříbrný, rv. 1965 (č.1)
1x Velorex 250, stříbrný, rv. 1958 (č.2)
1x Velorex 350, zlatý, rv. 1962 (č.3)
Členové:
Roman (Romca) Gregor, pyrotechnik, řidič velorexu č. 3
Michal Kadlečík, spolujezdec, navigátor, č. 3
Karel Míča, řidič, tlumočník č. 2
Pavel (Paddy) Petraš, řidič, opravář, tlumočník, samozvaný šéf č.1
Milan Stránský, spolujezdec, milovník koček č.1
Radovan Švarc, spolujezdec, stále hladový kuchař a strávník, č.2
Po měsících tvrdé práce na renovacích tří tříkolových velorexů, musím zvláště
vyzvednout práci neúnavného ladiče motorů „Enza Ferariho“ jak mého taťku přejmenoval
Milda, ale i majitelů vozidel Pavla a Romci.
Finanční zabezpeční expedice měl (jako ostatně i všechno ostatní) na starosti
samozvaný šéf expedice Paddy, proto se moje jméno zcela právem ocitlo i v názvu
expedice, kde alespoň trochu vyjádřilo poděkování a úctu, které se mi od ostatních
členů nedostalo. (?)
Po složitých a namáhavých jednáních se mi spolu s kolegou Karlem podařilo získat
hned několik sponzorů:
Korado, s.r.o. Česká Třebová
Česká Pojišťovna a.s., Vysoké Mýto.
Mediální podporu poskytovalo EVRO foto-video, pánů L. Petraše a J. Koníčka
Speciální edici pohlednic dle návrhu Mira Hažmuky, a.m. vydáváme za spolupráce
tiskárny Grantis s.r.o.
Speciální trika s expedičními symboly zajišťuje VK Print ČT.
Společnost spravující Grossglocknerskou silnici nám dopisem příslíbila volný
průjezd.
Jelikož nám však počasí nepřeje (drobné přeháňky), neustále posunujeme termín
odjezdu, nakonec se tak stává:
5.8.1991
kdy slavnostní jízdou městem Česká Třebová EXPADDYCE VELOREX 1991 startuje ze
Starého náměstí.
Řvoucí přetížené stroje polykají první kilometry náročné expedice. Ale neštěstí
nechodí po horách, ale … a tak již v zatáčce za Třebovicemi musíme opravit první
poruchu – Romca si protrhl střechu. Zašívá.
Dosahujeme cíle první etapy – Velké Dářko, kde nocujeme a úspěšně likvidujeme
zásoby jídla.
6.8.1991
Pokračujeme na jih. Milda na poli „nakupuje“ brambory, protože hlad je pořád.
Velorexu č.3 odchází spojka, ale takový malichernost nám nemůže zkalit náladu
a pokračujeme dál. Velorexy č. 2 a 3 nedobíjí, potřebujeme tedy každý den dobíjet
akumulátory, abychom mohli vůbec jet. Svítí tedy jen č.1…
Policie! Jak nás – tři kouřící příšery - hlídka uviděla, s vytřeštěným pohledem,
přebíhá silnici, čímž značně v hustém provozu riskuje svůj život, ale služba
je služba…Zastavuje nás a nevěřícně kroutí hlavou:
„To“ má techničák?
„To“ se vyrábělo?
To mně musíte svézt! Orgán tedy usedá ke mně a vyrážíme. Po chvilce toho má
dost a se slovy, že se nenechá zabít, že má rodinu vystupuje a nařizuje nám
rychle opustit jeho rajon. Mizíme, jen oblak dýmu a smrad zůstává za námi.
Po návštěvě sklípku, kde jsme upřesňovali plány další etapy, uléháme před ním
ke spánku, neboť ráno nás čeká další etapa.
7.8.1991
Potkáváme peloton cyklistů na tréninku. Milda (bývalý cyklista, dnes teoretik)
má dobrý nápad, že jim trénink zpříjemníme dýmovnicí.
Montujeme tedy na zadní část velouše dýmovnici, zapalujeme ji a předjíždíme
peloton. Musí to být úžasný zážitek, který se jim vepíše do paměti.
Bohužel někde ztrácíme č. 2 s Romcou. Předjíždějí nás cyklisté. Jakoby nic se
jich ptáme jestli ho neviděli, oni že jo, že odbočil doleva. Máme pochybnosti
jestli nám říkají pravdu, a tak zatáčíme doprava. Po několika hodinách se šťastně
shledáváme. Jel doleva. Ti hodní hoši na kolech nelhali.
Přejíždíme státní hranici. A na české straně bez problému, na rakouské jsme
vzbudili trochu pozornosti – přišlo si nás prohlédnout celé osazenstvo, ale
zelené karty máme v pořádku a tak jsme zase o kus blíže cíli naší cesty.
8.8.1991
Bivakujeme na parkovišti v Zell am See. Najednou prda jako z děla. Milý rakušák
koukal na nás místo na silnici a slušně to narval do nástupního ostrůvku, za
kterým jsme v klidu vařili na plyny náš oběd. No, dvě kola proražená, odřený
bok, ale co je hlavní -–nikomu se nic nestalo! Auto si opraví a na Veloušky
určitě nikdy nezapomene.
Zde se také setkáváme s ředitelem známého vídeňského hotelu Schwarzenberg. Zve
nás na malé pohoštění a k vykoupání se na jeho soukromé pláži. Po krátké diskusi,
přijímáme.
9.8.1991
Linz. Proplétáme se hustým provozem, značení mizerné a tak se nám podaří vjet
na pěší zónu. Důstojně „prdíme“ pěší zónou. Místní policista se radějí otáčí
a ustupuje do podloubí. Hodnej, dělá že nás nevidí a neslyší. Rychle tedy foto
na náměstí a pryč. Již bez problémů opouštíme město, předjíždíme kolony aut.
Pak zjišťujem proč – byla tam omezená rychlost na 30 a my s naší maximální 50
jsme to prosvištěli jako šípy! Jelikož si chceme zkrátit cestu vydáváme se po
dálnici. Má to však malý problém. Na křížení se dostáváme do rychlého pruhu.
Všude samá auta. Zácpa. Nesvítí již ani jeden velouš. Stmívá se. Auta troubí,
my už ani troubit nemůžeme, tak jim vesele máváme také na pozdrav. Po chvíli
se nějaký řidič slituje a pouští náš do pomalého pruhu. No, pěkné to bylo.
10.8.1991
Technické problémy, které nejsme schopni na místě odstranit – spotřeba 16 litrů/100
km u č.2 – nefunkční spojka, poruchy dobíjení u všech veloušů nás nutí k rozhodnutí:
NÁVRAT.
11.8.1991
V Kaplici bereme útokem místní restaurant s velmi pohodovým číšníkem. Na otázku
ohledně pita odpovídá: pro šoféry tu máme malou desítku. Posilňujeme se tedy
a .. pak už se nám nikam nechce. Bivakujeme tedy na parkovišti před hospodou,
Milda chytá ryby v řece, ostatní provedli nácvik s modrou dýmovnicí. Domorodci
jsou na vrcholu blaha, kdo že to k nim zavítal.
12.8.1991
Slavností návrat do rodného města, které nás celé vítalo! Opět na Starém náměstí.
Zkropeni šampaňským, veselí ze šťastného návratu.
Hodnocení, závěr:
EXPADDYCE VELOREX 1991 sice nedosáhla svého cíle – přejezd Grossglockneru, nicméně
její přínos pro Českou Třebovou a celou republiku byl obrovský a neoddiskutovatelný.
Zcela jistě i díky naší propagaci jsou firmy Korado a Česká Pojišťovna tak známé
a úspěšné. |
|
Na dálnici ...
| Celá expedice v plné kráse ...
| Reklamní foto.
| v restaurantu v Kaplici s pohodovým čísníkem.
| Přejezd státní hranice.
| Dýmovnice v Kaplici.
| Na náměstí v Linci.
| Karel a Milda si pořizují nové pokrývky hlavy.
| Romca nevybral zatáčku při nočním přesunu a hrdě se k tomu hlásí.
| Již jen poslední zachovalý exemplář speciální edice pohlednic.
| Posádka velorexu č. 1: pýchou dmoucí se Milda a Pavel.
| Posádka velorexu č. 2: Karel a Radovan.
| Posádka velorexu č. 3: Michal a Romca.
| Bezpečné předjíždění.
| Ne, ten obytný přívěs není náš...
|
Oznámkujte článek jako ve škole: Hlasů: 1, Známka: 1
Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů. | Exppadyce | |
| |
| Špica článek, jen přečteno trochu po létech.
L.Posláno 9.03.2019 v 19:32 |
|
|
| | Exppadyce | |
| |
| Špica článek, jen přečteno trochu po létech.
L.Posláno 9.03.2019 v 19:32 |
|
|
|
Komentáře mohou psát pouze a uživatelé.
|
|
|
| Celkem článků: | 842 | Celkem fotografií: | 9451 |
|
| TOP články | |
| | Diskuse u článků | |
| | |
|