Horský sraz očima Mojmíra Stránského - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Horský sraz očima Mojmíra Stránského

autor: Eiffel29. 6. 2005Srazykomentářů: 1přečteno: 10634 xfoto: 0známka: 1

Pozvánka na sraz a celé dění po vršcích Krušných hor se ukázal jiným než jsme zvyklí. Počasí perfektně slunečné a hory se vděčně projevily. Jízdy byly klidné a úkoly na plnění nechávaly tolik času, že každý se mohl nechat krajinou potěšit a podívat se navíc kam ho srdce táhlo. Na kontrolních stanovištích nemusel nikdo spěchat a dojezd byl volný. Po cestě jsme viděli i koupání v Ohři, téměř na hoře u pramene. Výškoměr ukazoval 1.150 m.n.m.

Vše probíhalo v klidu a večer se dlouho besedovalo u ohně zrovna tak jako minulý večer po příjezdu. Hlavní ubytování stany - přístřešky - kalimatky. Bylo veselo a zbylo něco času na popovídání se mnou a s přáteli co nového a nadějného nás čeká, když Velorex srazy udrží své image i v roli mezinárodní akcí.

Po vyspání na neděli jsme sjeli z kopců coby spanilá jízda s cílem v Karlových Varech. Tam konvoj Velorexů důstojně reprezentoval a ukázal, že se má k světu. Jelo se nejdelším možným průjezdem oklikou městem lázní i tam kde se již nejezdí a cítili jsme se jako lázeňští hosté, že jedeme přímo na kolonádu. Vzato památně, jsme také s bráchou Františkem sjeli tuto trasu městem v roce 1946. Tehdy bylo tak málo vozidel, že tam mohl každý, kdo si troufl. Štěstí nad touto událostí se průjezd města naplňoval s cílem u Pošty, kde bylo možné cestu památnou ukončit zaparkováním a kde nastalo hemžení hlavně mladých lidí ve městě. Bylo vidět mnoho překvapivých tváří a údiv nečekaný. Také tam stála bedna charakterizovaná pro vítěze a ředitel Miroslav Mondri (Blesk) bystře vyhlašoval celou řadu zasloužených výkonů v soutěžení. Byli tam i Kostíkovi z Boskovic a hodně nadějných nově se prezentujících velorexářů. Tím rozšířila se řada lidí opět v Čechách, což jsem kvitoval kladně (Čechy se dobře prezentovali v Plzni). Vzniklo mnoho nových přátel a nových živností, kteří svým umem přispívají, že již skoro všechny veterány mají jako nové. Dík všem za toto pochopení. Hlásili se i noví co již pracují a těší se, že příště již také přijedou. Proto jim patří pochvala za to, že „ošumělí elegáni“ jsou znovicírovaní elegáni a dělají svým majitelům dobrou a originální vizáž.

Od zrození sjezdů jsem všechny navštěvoval a jak lidi kolem Velorexů poznávám tak vidím, že se mezi vámi začínají osvědčovat machři, kteří mě seznamují se svými poznatky a vylepšeními, které nevybočují od klasiky originálu. Jsem jimi velmi potěšen a věřte že vám fandím, jen tak dále a více, nebojte se. Mě při výrobě leccos mrzelo, ale běh života a v podniku nebylo možno všechno schytat a změnit. Nejvíc mě mrzela zadní kývačka, že jsem dovolil opustit tu starou, protože kinetika u ní se při propérování mění. Je to pravda, ale prvě všechny motocykly světa měli jako my tu starou a jde to! Nová je 2x dražší a musela prodělat mnoho vyztužení, aby vůbec obstála. Zato se mě tam velmi líbilo zadní kolo s trabantovou pneumatikou. To chválím, má se zesíleným řetězem pohonu všechny atributy k lepšímu sezení zadku tříkolky na silnici a směrovou stabilitu k tomu. Je prospěšné tyto dobré počiny pochválit a pojmenovat je. Fakt je, že tento machr si pro sebe svůj stroj vylepšil, ale ten kdo takovéto kolo nemá, nemusí se bát, když kolo udržuje v originál v péči, to plně obstojí. Tehdy při tvorbě kolo nebylo silnější nikde ve výrobě a vozidlo by se nenarodilo. Mluvíme-li však o tom dnes, je to nutnost že do nového typu tuto skutečnost musíme s citem převzít. Doba nám nahrává, protože dnes již jsou běžně kola disková, tak se na ně těším.

Protože se budeme na srazech ještě dále potkávat, rád s vámi pohovořím co je nového a spíš vás budu iniciovat, abyste se nebáli založit i Živnost pro opravy strojní, aby ten kdo má jiné povolání se na vás mohl obrátit. Potěšilo mě také, že vznikají další místa šití potahů a to by bylo dobré, aby bylo „draků“ víc a víc. Nutností je také GO motoru nebo GO dynamospouštěče - ten asi bude do budoucna trápit. Říkám si, proč ty DKV v Německu v roce 1938 od tohoto dobrého vynálezu ustoupila. Auta si nemohla dovolit vznikající choulostivé poruchy a kvalita uhlíků tehdy byla špatná. Víte, jezdil jsem životně motor Jawa 350, světlo bylo sice špatné, ale startování nebyl problém - snad jen kladívka byl problém. Řešení bez dynamostartéru byl motor ostřejší a když jsem uhlídal kladívka, tak to byl nezmar, nebyl důvod k poruše a vozidlo bylo v takové pohotovosti, že když mě někdo v noci zbudil, abych jel do Popradu, vstanu, zatáhnu a jedu jako za humna a vždy to dopadlo dobře. To musí být chlouba šoféra. Dnešní nová auta to dokážou, ale za jakou cenu. To pozná každý kdo tuto cestu nastoupí a nebude mít ten zážitek, který máte vy s Velorexem. Pan z Holandska (znáte ho ze sjezdu) mě jednou říkal: mám několik aut, ale když přijde neděle, vždy sedám do Velorexu a cválám na pivo a přemýšlím proč. Ti Češi co to vytvořili museli mít něco s letadlama, ten pocit při ulevení vždy mám když vyjedu. Musel jsem mu říct pravdu že opravdu jsem za rajchu s letadlama i na vojně měl hodně kolem dělat a s kamarádama jsem cit letecký do toho karosářský zasadil.

Potvrdila to zkušenost; na tomto srazu byla rozhledna, z té jsem nejdřív koukal dolů na to mraveniště Velorexů což mě zaujalo a pak teprve to okolí přírody. Byl to můj první vnímavý řemeslný kritický pohled na vozítko z té výšky do dneška. Uvědomil jsem si, že vidím dokonalý kokpit osobního dvousedadlového letadélka. Srdce nebo oči mě povídali: to koukáš jaký jsem „elegán“ co? Tak jsem se díval a díval. Co říct dál? Je to originál, vynucený událostmi tří režimů mezi samými omezujícími mantinely v ČSR v letech kterého zplodily za pomocí bří Stránských. Teď musíme a máme šanci nové vozidlo zplodit pro další generaci a i pro vás, abyste v důchodu mohli jezdit a bez řidičáku (co?).

Zdraví vás všechny Mojmír Stránský a synovec František

Malý dovětek pro Eiffela, který si ovšem nemá cenu nechávat v soukromí:

P.S.: Na konec se vrátím ke „Kovářské“, kde bylo zastavení do muzea. To se mnou hnulo. Uznáš, že 50 letadel v boji umrtveno je světodějná událost, prospekt ji tam popisuje. Představ si, že jsem poznal sesbírané seškvařené součástky, hladil jsem je a říkal si, že tyto součástky jsem montoval do německých motorů BMW 14-ti válce a drak FOKE WULF na prezenční službě, opět jsem pracoval na SPITFIREch; díly byly roztrhané neuvěřitelnou bitvou, jak se tam při jednom náletu na Říši nechtěně střetli a stříleli až se vystříleli. To mě tak vzalo, že mě oči tekly a musel jsem něco napsat, nutili mě do kroniky, rychle jsem raději bez rozloučení zmizel. Pořadatel na tento celý závod dal taxík a jeli jsme pryč. Celý noci to na mě šlo. Velorex se má stát nositelem, nezapomenout na tuto válku. Srazy by tam mohly sehrát dobro. Tam se i cizinci schází a podávají si ruce ...

Oznámkujte článek jako ve škole: 12345

Hlasů: 1, Známka: 1


Související články:
Krušnohorské vršky 2005Krušnohorské vršky 2005
Krušnohorské vršky 2005 - reportáž od pořadatelůKrušnohorské vršky 2005 - reportáž od pořadatelů
Krušnohorské vršky 2005 od Petry a ZdeňkaKrušnohorské vršky 2005 od Petry a Zdeňka

Komentáře (1)

Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.

Reportáž konstruktéraReportáž konstruktéra
AUTOR ČLÁNKŮvelorexmaniakOsobní WWW stránkawww.velorex.tym.cz, www.velorexr66.tym.cz
Děkuji panu Stránskému za výstižné procítěné, které jsem si právě mohl přečíst. Pevně věřím, že ještě dlouho bude s láskou navštěvovat naše srazy a akce.

Posláno 29.06.2005 v 07:44


Komentáře mohou psát pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé.

Hlavní stránka
Přehled článků
Seznam autorů
Top fotky
Fotka dne
Další fotky dne

Info

Celkem článků:842
Celkem fotografií:9451

TOP články

142Jarní Boskovice č 26...
104POTKALI SE U KOLÍNA
90MUZEJNÍ SRAZ ČESKÁ T...
72Zapalování a seřizov...
67Převodovky ve Velore...
59Vrchní, prchní! Velo...
57Kampaň - stop zbyteč...
48Přívěsný vozík Velor...
48Maďarsko 2010 aneb s...
46III. VELOREXÁŘSKÝ PL...

Diskuse u článků

Bylo fajn
Všechny kostýmy vítá...
Re: Čím přijet na 25...
Uzavírka pro příjezd...
Re: Výstava
Výstava
Výstava
flux capacitor
Vrchni Prchni Velore...
Čím přijet na 25. Bo...

Reklama