Koupě a renovace velorexe Ivana Věžníka - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Koupě a renovace velorexe Ivana Věžníka

autor: Ivoš13. 6. 2005Vaše strojekomentářů: 4přečteno: 20193 xfoto: 7známka: 1.9

Velorex - 16/350 r.v. 1971, jeho historie i to, jak jsem se až napodruhé zamiloval....

V roce 1994 jsem se léčil v Praze na rehabilitačním oddělení po těžké autonehodě, upoután na invalidní vozík. Při neformálním rozhovoru se zdravotní sestrou došlo i na řeč, že jsem viděl BMW tříkolku, kde se otvírala přední část i s volantem. Na to mi sestra odpověděla, že i po jejím strýci zůstala jakási tříkolka v garáži u tety nedaleko Pardubic.

A tak jsme se jeli podívat, co že to bude.... Přivítala nás pravá česká tetka se zástěrou a šátkem na hlavě, pravíc, že nemůže najít klíče od toho ''auta'', abychom se prý mohli projet. Na to otevřela garáž a.....a já nespatřil žádné BMW, ale Velorexe....co už evidentně mnoho a mnoho let nejel. Co teď? Zklamání ohromné, cesta Praha - Pardubice zbytečná.

Poté však následovalo příjemné posezení nad domácími buchtami, které vyvrcholilo komentárem tety, že chtěla za to ''auto'' 3000,- Kč, ale že když ztratila ty klíče a jsem na tom vozíku, tak prý 1000,- Kč bude stačit...

Byl jsem najednou v nezáviděníhodné situaci...(i poctivý Velorexář, kterému se toto muže zdát divné, by nekoupil šlapací kolo z 18.století, byt levné.) Tak jsem se uchýlil k prohlížení dokladu, jako že tomu rozumím. Vcelku mne (jako puntičkáře) překvapilo, že Dr. Haas, jako jediný, již zesnulý majitel měl vše schováno. Probíral jsem se starými zažloutlými listy, jako byly: Návody k údržbě, předávací protokol, záruční list, sjednané pojištění, protokol o výjimkách z vyhlášky pro invalidy.... atd. Zaujalo mne i vyprávění, jak to ''auto'' bylo ''tehdá'' na lístkový příděl, což bylo doloženo ohromným razítkem ve velkém TP, kde si po přidělení, „Československý svaz invalidu" vyhrazuje předkupní právo po dobu tří let. Na to jsem nemohl, než konstatovat, že je až obdivuhodné, co vše se dochovalo.....A to hned pani domácí komentovala, že to není vše, co prý náhradních dílu si na to manžel pracně posháněl...

A tak jsme se jali přesunout opět do garáže, kde už se mi začalo líbit to tzv. vetešnictví, neboť v různých krabicích a krabičkách byly náhradní svíčky, žárovky, duše, vrtule ventilátoru, 2x kompletní nová světla i s parabolama. A hlavním objevem byly ploché papírové kartony, kde byly nové plachty a karton, kde byla nová černá střecha.

Toto asi pravděpodobně změnilo celý můj pohled a já s koupí souhlasil. Dřina byla přesvědčit pani domácí, že když jsou k tomu ty díly, tak že ji přidám, ale nechtěla ani slyšet, co že by s tím dělala.... Tak jsem ji vnutil 1 100,- Kč a „auťák" byl můj....

Toto je asi tak konec první části, která ještě nemá žádné prvky citového vztahu mezi strojem a majitelem.... Zato horší část je tato druhá, za kterou se už dnes stydím a jen v skrytu duše doufám, že nebudu vámi ostatními kamenován.......

A tak přišel na radu ''poctivý'', mnohdy až typicky český scénář...... Co by asi tak, jako ten Němec, za tu ''káru'' dal? No určitě balík... A přitom to stačí vzít jen Wapkou, natáhnout ty nový plachty, připlácnout střechu a je to. No vždyť co já s tím, (ujišťoval jsem se) žádný BMW to není a ještě je tím garáž plná. Důsledek těchto myšlenek nemohl být jiný, než pověřit známého, aby za drobný peníz vzal stroj útokem a provedl ''perfektní renovaci'', která ráno začne a večer skončí.

A tak se i stalo. Štětka, hnědá barva, stříbřenka a auto bylo, jako cumel. Ještě vyladit design motoru arvou, kola ponořit do krému na boty a obchodní dušička si nad výsledkem jen pobroukávala . „Co asi tak dostanu, stovecku, nebo trošku méně...

No a tak čas začal běžet, nikdo se neozýval a já shodou okolností navštívil prodejnu motodílů - Vorel v Brně, kde jsem spatřil nová chromovaná kolena výfuku, což mě, jako laikovi připadalo až neuvěřitelné. Měl dokonce i boční hliníkové poklice na kola, bowdeny a další věci….. Hned mě napadlo, že když to takto vylepším, tak na odezvu nebudu cekat dlouho… Jenže pak se stalo něco, co se jen těžce vysvětluje, ale přitom to spousta z nás má v sobe. Když jsem vložil mezi motor a výfuky nová kolena a viděl tu hrůzu olezlého chlazení, výfuky natřené stříbřenkou, tak už mne to nenechalo chladným. Pokus sehnat celé výfuky se podařil v prodejně u ZOO. A najednou jsem cítil to podivné uspokojení při pohledu na chromovanou nádheru a s tím spojené představy o tom, jak by to vypadalo úžasně, být to vše tak nové, jak z výroby. A už mi to nedalo spát…..

Oslovil jsem jednoho z nejlepších renovátoru, bývalého motocyklového závodníka, p. Jana Nováka z Ořechova, který se ujal generálky motoru, výpletu kol, ložisek, leštění atd….

A tak se postupem let začal ze zavadlého stroje klubat exemplář, do kterého jsem se beznadějně zamiloval. (Podotýkám i takový úlet, že deset let mám v posteli plachty a střechu, aby se na světle nevyšisovaly). Na tomto vztahu se nemalou mírou podílí i p. Tomáš Kostík, kterého jsem oslovil na burze a který mi nezištně vypomáhá svými znalostmi a časem při skládání některých dílu tak, jako bych již byl součástí velké rodiny Velorexářů. O to více se těším, až bude Velorex hotov a budu jej vám všem moci představit v zářivé novotě tak, jak před třicetipěti lety opouštěl závod Výrobního družstva.