Kupujeme od mrtvého - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Kupujeme od mrtvého

autor: rex6826. 10. 2010Poznatkykomentářů: 9přečteno: 8752 xfoto: 5známka: -

Poplatky za převod motorového vozidla před rokem 1989 představovaly mnohdy i čtvrtinu tehdejší ceny Velorexu. Stávalo se tedy poměrně často, že stroj byl prodán, ale nebyla učiněna patřičná změna v evidenci motorových vozidel na příslušném Dopravním Inspektorátu SNB. Nebohý stroj pak putoval mezi novými majiteli bez příslušných evidenčních zápisů, což vzhledem k jeho tehdejší ceně zdánlivě nestálo za řeč. Předmětem takových úspor pochopitelně nebyly jen Velorexy, ale i jednostopá motorová vozidla v řeči našich východních přátel koliaski i jedinočki.

O tom, že výhoda takto ušetřené částky nemusela být zcela jednoznačná může vyprávět jeden náš velorexí kolega. Jezdil do práce na svém zánovním stroji ČZ 175 a když přišla zima, rozhodl se stroj prodat. K přepisu evidenčních údajů na Dopravním inspektorátu nedošlo a tak byl stále veden jako vlastník stroje, i když za plyn tahal již několikátý majitel. Ten poslední nebyl spokojen se životem v socialistickém Československu a toužil po životě v lepším světě tržního hospodářství, plných obchodů a volného pohybu. Vyrazil proto z Prahy s úmyslem překonat hranice a dostat se do západního Německa. Poblíž drátěných zátarasů v hraničním pásmu zanechal nebohou čezetu a úspěšně překonal překážky nastražené Pohraniční stráží MV. Zůstala po něm jen díra v plotě a ta čezeta. Podle SPZ bylo snadné najít domnělého majitele stroje a obvinit jej z pomoci k trestnému činu opuštění republiky podle § 109 tehdy platného trestního zákona. Kamarád tehdy toto nedorozumění nakonec vysvětlil a prokurátorovi nezbylo, nežli stíhání zastavit. Objektivní odpovědnosti provozovatele motorového vozidla při dopravní nehodě by se však ani tehdy, natož dnes zbavoval jen těžko.

Když železná opona padla a opačným směrem, nežli putoval odvážný motocyklista, k nám dorazila mimojiné i svobodná tvorba cen, hodnota Velorexu vlivem jeho popularity raketově vzrostla. A tak zdánlivě banální opomenutí či zanedbání, které dříve představovalo stokoruny, dnes může představovat zbytečné i desetitisícové náklady na víc.

Při koupi Velorexu dochází často k situaci, kdy prodávající není zapsán v příslušném registru vozidel a osoba tam zapsaná je již po smrti. Takový obchod je vždy nejistý.Předně nikdy nevíte, zda prodávající není toliko pouze držitelem věci, tedy zda vůbec disponuje takovými právy které jej opravňují k převodu vlastnictví.

Budu se zabývat toliko tím, jak by se tyto situace měly řešit zcela v souladu s právem a záměrně opominu „zaručené recepty“ na řešení situace, možné díky odlišné interpretaci práva na jednotlivých registrech motorových vozidel. Stejně tak pominu zcela záměrně katastrofické scénáře typu: "Ignoroval jsem předchozí převody vlastnictví stroje, Velorex mám v garáži a oslovil jsem dědice zemřelého. Zpočátku vstřícní dědici podali návrh na dodatečné projednání dědictví a okamžikem pravomocného rozhodnutí o dědictví začali tvrdit, že jsou vlastníky Velorexu. Že jej fakticky nedrží? Před deseti lety jim ale stroj zmizel ze zahrady neznámo kam." A tak se velmi snadno může stát to, že se naopak oni budou domáhat žalobou vydání věci – Velorexu po Vás. Taková situace může skončit v lepším případě výkonem rozhodnutí (exekucí) v horším případě i trestním oznámením. Ať tak či onak se může z milovaného koníčka stát noční můra a několik let trvající soudní spor.

Abychom předešli nepříjemnostem, nezbývá nežli v takovém případě vycházet ze dvou výchozích stavů:

1. Velorex byl v okamžiku úmrtí osoby zapsané v registru vozidel v jejím vlastnictví, ale nebyl uveden v aktivech dědictví a nebyl v dědictví projednán.

2. Velorex v okamžiku úmrtí osoby zapsané v registru vozidel již nebyl ve vlastnictví této osoby, neboť ještě za života došlo k převodu vlastnického práva na jinou osobu, ale nebyl učiněn příslušný zápis v registru vozidel.

Nejjednodušší situace nastává v případě, že prodávající je dědicem zemřelého a prokáže se příslušným rozhodnutím soudu o tom, že v rámci dědického řízení nabyl převáděný stroj. Pak stačí zápis v registru vozidel podle tohoto rozhodnutí a následný převod na kupujícího. Pokud dědic takovým rozhodnutím nedisponuje, nezbývá nežli požádat soud o vystavení stejnopisu takového rozhodnutí. Pokud však Velorex dědici zemřelého opomenuli při projednání dědictví uvést, nezbývá nežli podat k příslušnému soudu návrh na dodatečné projednání dědictví, jehož předmětem je právě „zapomenutý“ Velorex.

V případě, že jednáme s jinou osobou nežli s dědicem toho, kdo je zapsán v registru vozidel a tato osoba tvrdí, že jí svědčí právo vlastnické a z tohoto titulu je oprávněna vlastnické právo převádět na jiné osoby ať už darem či na základě kupní smlouvy, nezbývá po koupi takového stroje správně jiná možnost, jak dosáhnout souladu faktického stavu se zápisem v registru vozidel, nežli podat žalobu na určení práva vlastnického k příslušnému soudu.

V takovém řízení pak nový vlastník Velorexu vystupuje jako žalobce na straně jedné, a všechny osoby, jejichž práva by rozhodnutím soudu mohla být dotčena, jako žalovaní na straně druhé. Je na žalobci, který tvrdí, že je vlastníkem Velorexu, aby nejen tato svá tvrzení prokázal ale aby též prokázal existenci naléhavého právního zájmu na vydání rozhodnutí soudu a domohl se tak úspěšně rozhodnutí ve věci samé, na základě kterého pak příslušný registr vozidel provede správný zápis ve svých evidencích.

Taková situace nastala i v případě jednoho Velorexu 16/350 Roberta Němce. O vlastnictví převáděné věci sice nebylo pochyb, protože prodávající Jirka Červenka byl letitý člen Velorex clubu v AČR a zúčastňoval se s předmětným Velorexem i prvních srazů před rokem 1989, ale celá léta jezdil s OTP, kde byla uvedena nežijící osoba. Navíc Technický průkaz stroje byl ztracen. Nezbylo tedy, nežli vyhledat dědice zemřelé osoby uvedené v OTP a také všechny další vlastníky stroje a soudit se. Žaloba byla úspěšná a tak na základě rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 3 , který zde se souhlasem Roberta Němce zveřejňuji došlo k nápravě evidenčních údajů v registru tehdejšího Dopravního Inspektorátu Policie ČR Správy hlavního města Prahy.

Tak všem strojům, jejichž poslední vlastník uvedený v dokladech zemřel, ještě mnoho šťastně najetých kilometrů, ať stroj žije dál. Vždyť Velorex v.č. 12017 uvedený v rozsudku byl v roce 2005 i na Nordkapu.


Oznámkujte článek jako ve škole: 12345

nehodnoceno


Komentáře (9)

Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.

co když není dědicco když není dědic
REGISTROVANÝ UŽIVATELJukin
Ahoj rexi,

asi jako mnoho ostatních, řeším podobnou problematiku dokladů psané na mrtvého. V mém případě nelze dohledat žádného dědice. Zatím.

Poslední majitel-prodávající tvrdí, že starý pán byl údajně svobodný mládenec. Je dědicem pak stát ? Mám oba TP+značku, pojistka placená do 2008. Na úřadě mě akorát paní potrvdila, že původní majitel už nežije, nic víc.

Je vůbec z tohoto nějaká cesta ven ?

zdar

Posláno 26.10.2010 v 15:37

Re: co když není dědicRe: co když není dědic
REGISTROVANÝ UŽIVATELDuin210445748
Ahoj Jukine,
mu velous na tom byl podobne.Mel jsem velky TP a SPZ. Majitel zemrel jeste drive nez jsem se ja narodil a podle vseho stroj jeste za zivota pustil do sveta bez jakehokoliv prepisu. Behem nasledujicich 30 let stroj zmenil nekolik majitelu a vzdycky bez prepisu. Ja to udelal nasledovne. Potreboval jsem zjistit datum umrti abych mohl pozadat soud o vypis z dedickeho rizeni (dedicove byli, dnes uz take neziji) zda Velorex byl zapsan v dedictvi. Vydal jsem se tedy na hrbitov obce podle mista trvaleho bydliste v TP a nasel jsem jeho hrob, spolu s presnym datem umrti. Pak uz stacilo napsat zadost na soud a cekat 1 mesic na odpoved. Za 100Kc jsem dostal papir s kulatym razitkem soudu, ze Velorex nebyl predmetem dedickeho rizeni. Napsal jsem tedy kupni smlouvu s majitelem od koho jsem torzo koupil a to stacilo k prepisu na evidenci motorovych vozidel. Samosebou do toho hodne stourali a vubec se jim nechtelo prepisovat 30 let papirove mrtvy stroj ale ten papir od soudu byl neprustrelny a zadarilo se.

Posláno 26.10.2010 v 16:00

Re: co když není dědicRe: co když není dědic
REGISTROVANÝ UŽIVATELPetrS
Zdravim,
mohu potvrdit tento postup, sice ještě nemám dotažený přepis (evidenční kontrola), ale na DI reagují na dopis od soudu kladně.

Posláno 29.12.2012 v 22:15

Re: co když není dědicRe: co když není dědic
AUTOR ČLÁNKŮBrťka343725581Osobní WWW stránkavelorexrudolf.webnode.cz/velorex-blog/pruziny-do-sedacek/
svého času mi došla na můj problém odpověď z Ministerstva dopravy. jen podotýkám, že tento způsob jsem nakonec nebyl nucen použít a taky nevím, zda by tento postup /po změně čísla zákona/ byl dneska použitelný...

# # Vážený pane,
# #
# # k Vaší žádosti o informaci ze dne 8.10.2003 sdělujeme:
# # v dané situaci Vám doporučujeme podat na úřadě v Třebíči podnět k zahájení # # správního řízení (viz zákon č. 71/1967 Sb., správní řád) za účelem zjištění # # vlastníka vozidla.
# # V rámci tohoto řízení např. už při podání podnětu k zahájení řízení písemně # # prohlásíte, že jste vozidlo koupil za života zesnulého atd..
# # Správní orgán (úřad) si však nepochybně bude chtít věc prověřit, proto budete # # muset kontaktovat pozůstalou nebo pozůstalé (záleží na tom, kdo všechno # dědil), # # aby se k věci vyjádřili. To jest předloží dědické vypořádání a písemně na # # úřadu # # prohlásí, že si na vozidlo nedělají nárok a potvrdí Vaše prohlášení o koupi # # vozidla. Správní orgán vydá rozhodnutí, ve kterém se stanoví vlastník # vozidla, # # a # # potom lze vozidlo na Vás převést.
# #
# # S pozdravem
# #
# # Lenka DVOŘÁKOVÁ
# # Ministerstvo dopravy
# # odbor vztahů s veřejností a BESIP

Posláno 6.01.2013 v 23:41

Re: co když není dědicRe: co když není dědic
AUTOR ČLÁNKŮrex68
Ahoj Jukine, nejprve bude třeba učinit dotaz k soudu v místě posledního bydliště zemřelého. Tak získáš informaci o úmrtí a případných dědicích. Pokud nebylo dědiců, připadl majetek pozůstalé osoby státu jako tzv. odúmrť. Je li to tak, budeš muset podat žalobu na určení vlastnictví proti státu, v daném případě astoupenému "Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových"

Posláno 26.10.2010 v 16:00

Re: co když není dědicRe: co když není dědic
REGISTROVANÝ UŽIVATELJukin
Cau hosi,

jdu to toho, aneb budto do ni nebo po ni.

Jukin

Posláno 27.10.2010 v 10:40

Re: co když není dědicRe: co když není dědic
REGISTROVANÝ UŽIVATELJukin
tak jsem už napsal žádost na soud. O průběžném stavu budu informovat.

Děkuji za nakopnutí,
Jukin

Posláno 27.10.2010 v 11:30

Re: co když není dědicRe: co když není dědic
REGISTROVANÝ UŽIVATELJukin
Slíbil jsem informace o aktuálním stavu, ale jaksi jsem na slib zapoměl a vidím, že diskuze po tak dlouhé době pokračuje.

Takže situace dopadla tak, že jsem na základě vašich rad zaslal žádost na soud (podle místa poslední adresy z TP). Soud to předal jinému soudu, který dohledal dědičku - 98 letou sestru zemřelého majitele. Stejný soud pak znovu otevřel dědické řízení a s dědičkou jsem ještě ve stejný den na dopr. odboru provedl odhlášení na mě.

Rada na konec - pokud si myslíte, že není dědic, nedejte na řeči sousedů a známých, ale zkuste to cestou před soudy. Byl jsem překvapen jak to šlo hladce Za oživené papíry to stojí. Velorexům zdar !

Posláno 7.01.2013 v 10:40

SoudSoud
REGISTROVANÝ UŽIVATELCIJOML
Ahoj Lado, i u me se jiz schyluje po spravnim rizeni k soudu. Myslim, ze tve sluzby brzo vyhledam...
BTW oduvodneni toho rozsudku je totalni snuska cizich slov co neznalemu pravnich terminu nedava zadny smysl

Posláno 26.10.2010 v 14:42


Komentáře mohou psát pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé.

Hlavní stránka
Přehled článků
Seznam autorů
Top fotky
Fotka dne
Další fotky dne

Info

Celkem článků:791
Celkem fotografií:9032

TOP články

457Pozvánka na 9. mikul...
83Pískování v domácích...
71Zapalování a seřizov...
64Renovace palivové ná...
57Převodovky ve Velore...
56KONSTRUKTÉR JAROMÍR ...
56XVIII. SRAZ VELOREXŮ...
52Motocykly Jawa a Čz ...
51Kampaň - stop zbyteč...
50Velorex 16/250 Tomáš...

Diskuse u článků

Re: První soutěž sra...
Re: První soutěž sra...
Re: První soutěž sra...
Re: Soutěž - naše ti...
Soutěž - naše tipy
Re: Soutěž
Soutěž
Re: Soutěž
Soutěž
První soutěž srazu P...

Reklama