Otáčkoměr do Velorexe - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Otáčkoměr do Velorexe

autor: Ozzy9. 5. 2004Poznatkykomentářů: 9přečteno: 15713 xfoto: 6známka: -

Co by to bylo za sportovní vůz bez otáčkoměru, že? Letošní sraz v Boskovicích mě jen utvrdil v tom, že leckteré velorexy jsou skutečnými sportovními vozy, leč na jejich přístrojových deskách tento „budík“ chyběl.

A protože i já hodlám do svého vozu otáčkoměr zabudovat, rozhodl jsem se, že se s vámi podělím o malý návod, jak na to.
První věcí je pochopitelně fungující elektronický otáčkoměr pro čtyřválcový motor. Já osobně jsem zvolil ten kulatý ze Škodovek.

Druhou nezbytnou součástí pro instalaci je malá redukce, která zaručí správné zobrazení otáček motoru. Bez ní by totiž otáčkoměr ukazoval jen poloviční otáčky. (Kdysi jsem někde na internetu našel její schema, tak jsem si podle toho navrhnul plošný spoj). Celkové schema takovéhoto zapojení jsem nakreslil na následujícím obrázku:

Celkové schema zapojení
Celkové schema zapojení


Jak je z obrázku patrné, redukce je malá destička se sedmi součástkami, zapojená mezi cívkami a otáčkoměrem. Připojuje se mezi konektory „1“ na cívkách a na vstup do otáčkoměru. (Ten škodovácký má jen 3 vývody: +12V, zem (-), a vstup signálu). Redukci je ještě nutno patřičným vývodem (G) uzemnit. Schéma zapojení redukce a provedení plošného spoje ze strany součástek i ze strany spojových čar jsem nakreslil na dalším obrázku:

Schemata obvodu a plošného spoje
Schemata obvodu a plošného spoje


Seznam součástek pro konstrukci redukce je následující:

Odpory:
R1 a R2
1k
R3
10k
Kondenzátory:
C1 a C2
330n
Diody:
D1 a D2
1N4005

OVŠEM POZOR!!!! Až budete připojovat otáčkoměr na +12V, tak to veďte přes pojistkovou skříňku, a to sice přes nějakou pojistku, která není při vypnutém motoru pod napětím. Důvod je jednoduchý. Otáčkoměrem by stále tekl napájecí proud, i kdyby jste nechali Velorex týden stát v garáži. A jednoho krásného dne by prostě shořel. Já osobně ho asi zapojím k pojistce P7 (vývod 15), co jde na cívky.

Pro zvídavé čtenáře a kolegy jsem se pokusil popsat princip a činnost elektronického otáčkoměru :
Otáčkoměr sám o sobě je v podstatě měřící přístroj frekvence, kterou rozpínají kladívka na zapalování a počítá jiskry. Zahrnuje tvarovač pulzů, který dává „kostrbatému“ signálu z kladívek pravidelný tvar. Četnost pulzů je v určitém čase dle otáček motoru proměnná. Množství pulzů pak určuje střední hodnotu proudu, kterou snímá miliampérmetr. Výchylka ručičky miliampérmtru je pak přímo úměrná otáčkám motoru. A jak správně tušíte, ručička miliampérmetru = ručička otáčkoměru.

A na závěr jedno ilustrační foto z Boskovic:

Ilustrační foto
Ilustrační foto


Velorexům zdar!!!


Oznámkujte článek jako ve škole: 12345

nehodnoceno


Komentáře (9)

Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.

i pro bezkontakt?i pro bezkontakt?
AUTOR ČLÁNKŮHonza
Díky za skvělý návod, ale mám doplňující otázku: Lze toto řešení použít i na bezkontaktní zapalování vape? Tam totiž je cívka společná pro oba válce a jiskru dává i v dolní úvrati.

Posláno 9.05.2004 v 14:56

Re: i pro bezkontakt?Re: i pro bezkontakt?
AUTOR ČLÁNKŮOzzyOsobní WWW stránkawww.facebook.com/jirikovo.velorex/
Pokud je to tak, jak píšeš, lze v tomto případě redukci zcela vynechat a otáčkoměr připojit přímo na cívku. Mělo by to chodit. Snad...

Posláno 9.05.2004 v 18:54

Re: i pro bezkontakt?Re: i pro bezkontakt?
AUTOR ČLÁNKŮbunda
když se podívaš na fotky od Zdeňka ze srazu tak na jedne fotce byla ukazaná idealní rychlost 60Km/h a na te fotografii otačkoměr je nefunkční !!!!

Posláno 9.05.2004 v 21:52

Re: i pro bezkontakt?Re: i pro bezkontakt?
AUTOR ČLÁNKŮOzzyOsobní WWW stránkawww.facebook.com/jirikovo.velorex/
Bohužel nevim, jak a zda má Zdeněk otáčkoměr zapojený. A jestli má bezkontakt či kladívka...

Posláno 10.05.2004 v 23:11

Re: i pro bezkontakt?Re: i pro bezkontakt?
AUTOR ČLÁNKŮZdeněk
Mám tam klasický kladívka a otáčkoměr zapojený neni.Ještě jsem se na to nedostal.Když se na velorexu dělala elektrika,tak jsme si řekli že se otáčkoměr vyřeší později a teď na to zase nezbejvá čas. -v-

Posláno 11.05.2004 v 06:49

Otáčkoměr pro VAPE.Otáčkoměr pro VAPE.
AUTOR ČLÁNKŮPavelL
Koukám, článek už je 7 let starý - jsou za tu dobu nějaké nové zkušenosti, zapojil jste si někdo otáčkoměr na VAPE...?
Díky!

Posláno 17.08.2011 v 10:16

Re: Otáčkoměr pro VAPE.Re: Otáčkoměr pro VAPE.
AUTOR ČLÁNKŮHonza
Na to pozor! Já při pokusu o montáž otáčkoměru, který se připojuje na cívku, odpálil po 5 vteřinách spínač (VN cívku od Vape). Zapojit se to snad dá, řešilo se to na jawamania.info - myslím, že uživatel GeorgeB. Já už potom v rámci jednoduchosti otáčkoměr neřešil.

Posláno 17.08.2011 v 14:01

Otáčkoměr do velorexeOtáčkoměr do velorexe
Marek
Nevím ale já si rozhodně takoví vymoženosti jako je otáčkoměr tachometry do 250km/hod a podobný blbosti nehodlám montovat prostě to tam nená co dělat a basta

Posláno 9.05.2004 v 16:11

Re: Otáčkoměr do velorexeRe: Otáčkoměr do velorexe
AUTOR ČLÁNKŮVlasta69929881Osobní WWW stránkawww.vavru.cz
A opet jsme u toho vecneho sporu. Vzdy budou dva tabory lidi. Jedni budou pro absolutni originalitu a druzi pro drobne upravy. Pak tu samozrejme bude skupina lidi, kteri predelavaji svoje stroje ve velkem.

Ja bych se ovsem ve vsem stroji bez techto veci tezko obesel. Mluvim konkretne napr o zesilene zadni kyvne vidlici, vysilacce, digitalnim tachometru, dvouradych kulickovych loziscich s pouzdry v kolech atd.

Podle meho nazoru obcas neuskodi upravit si stroj pro vetsi bezpecnost a spolehlivost provozu. Je nas velka cast, kdo Velorex nema jenom jako muzejni kousek na ktery se chodi divat, ale ma ho predevsim na jizdu. Proto napriklad uplne schvaluji upravy, ktere provedl honza_632 - ma tam motor z Jawy 632 a vepredu kotoucove brzdy. Mel jsem moznost jeho stroj ridit a reknu vam...skvely zazitek.

PS: Mam Os-Kara 53 a tam se pri renovaci budu naprosto drzet originalu...ale srovnavat takoveto historicke kousky a "tuctovou" 350 nelze.

Posláno 9.05.2004 v 16:19


Komentáře mohou psát pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé.

Hlavní stránka
Přehled článků
Seznam autorů
Top fotky
Fotka dne
Další fotky dne

Info

Celkem článků:842
Celkem fotografií:9451

TOP články

126Jarní Boskovice č 26...
117POTKALI SE U KOLÍNA
87MUZEJNÍ SRAZ ČESKÁ T...
69Zapalování a seřizov...
67Převodovky ve Velore...
55Vrchní, prchní! Velo...
52Kampaň - stop zbyteč...
51Maďarsko 2010 aneb s...
47III. VELOREXÁŘSKÝ PL...
42Přívěsný vozík Velor...

Diskuse u článků

Bylo fajn
Všechny kostýmy vítá...
Re: Čím přijet na 25...
Uzavírka pro příjezd...
Re: Výstava
Výstava
Výstava
flux capacitor
Vrchni Prchni Velore...
Čím přijet na 25. Bo...

Reklama