Ložiska, která jsou nejčastěji používaná na klice motoru velorex 350 typ 572 jsem rozdělil do pěti druhů. Jsou to typy válečkové N305, NU305,NJ305,NUP305 a kuličkové 6305.
Káždé popisované ložisko má je něčím jiné. Se všemi tyto typy jsem se už setkal, že s nimi byla osazena klika motor velorexu . Nejsem si úplně jist , které ložisko bylo do motoru vsazeno od výroby jestli typ NU nebo N, ale na věci to nic nemění obě jsou s oboustranně vyjímatelným kroužkem buď vnějším nebo vnitřním. Proč byla zrovna volena tato ložiska, která musela být pojištěna proti posunutí příložným kroužkem a následně pružnou podložkou opravdu nevím. Já osobně volím ložisko typ NJ305 na stranu dynamostartéru a na stranu spojky klasické kuličkové 6305. Dospěl jsem k závěru že volba této kombinace pomáhá středovému ložisku k větší životnosti.
Pokud máme kliku uloženou na dvou ložiscích N305 nebo NU305 drží kliku proti posunu do boku jen středové ložisko. To následně dosti trpí. To pak středové uložení dosáhne takové vůle až je možno opřít středový labyrint o setrvačníky kliky. Nehledě na to, že posun vlevo či vpravo nemají rády ani ojnice s válci a písty ale ani dynamostartér s gufery.
Proč teda nedát lety odzkoušené kuličkové ložiska na oba konce kliky. Také toto složení jsem při generálkování motorů v útrobách našel. Asi to není úplně nic proti ničemu mít ložiska 6305 na obou čepech málo kdy by došlo k jejich destrukci. Ovšem k váze rotoru dynamostartéru něco málo přes tři kilogramy je lepší použít válečková N305, NU305,NJ305, přeci jen snesou větší zatížení.
Jenže tady nastává problém s tím že je potřeba k namazání valečkového ložiska N305, NU305,NJ305, nepatrně vice maziva. Což u dvoutaktů je potřeba dodržet nějaký poměr olej benzín výrobcem. Jinak dochází k rychlejšímu opotřebení všeho v motorovém prostoru.
Poškozením nebo jinak řečeno vydření ložiska dochází k zvětšení vůle a pomocí odstředivé síly začne dřít rotor o stator dynamostartéru a to bývá při delším působení na 99% jeho smrt. Posunutí lamel rotoru už většinou nejde dát zpět ani při jeho opravě. Proto by člověk sem tam mel kouknout jestli nemá vůli na klice.
Popíšu typy ložisek:
valečkové ložisko N
Typ N305 jak jsem již zmínil má vnější kroužek který jde oboustranně sejmout z ložiska. Tady u tohoto typu většinou dochází k jeho „vyválení“ do většího průměru to má pak za následek vymačkání bloku motoru kde je uloženo ložisko. Při následné výměně je otvor pro ložisko volný a ložisko tam nedrží. Tento fakt jsem si ověřil nesčetněkrát mikrometrem. Samotného by mě to nenapadlo proč ložisko přesněji jeho vnější kroužek před vyndáním z motoru držel a nové jde do bloku lehce. Toto mi řekl jeden letitej plochodrážní mechanik ….. „prostě se ti ložisko rozválí na větší půměr“.
valečkové ložisko NU
Typ NU305 je ložisko už lepší . Jeho venkovní kroužek má už samo osobě zesílení díky hranám co drží valečky, aby nevypadli i s klecí. Dokonce v onom žlábku kde jsou uložená ložiska se díky odstředivé síle drží větší množství maziva. Asi z tohoto důvodu tato ložiska vydrží o něco více nežli ložiska N305. Proto pokud máte volbu vyberte si radši tento typ ložiska NU305.
Jak ložisko N305 tak ložisko NU305 potřebují rozpěrný kroužek a vlnitou ocelovou podložku ,která se opírá o rotor nebo o primární řetězové kolo . U této vlnité ocelové podložky jsem se setkal s jejím prasknutím a následným zaseknutí to vinutí rotoru a tím došlo k jeho poškození celkem třikrát. Jednou i Miroslav Mondry alias Blesk měl tuto závadu. Je to jeden z dalších důvodů proč volím ložisko typu NJ 305.
valečkové ložisko NJ
Typ NJ305 je ložisko mnou oblíbené. Je jednostranně rozebíratelné tudíž při jeho skládání lze vnitřní kroužek dát pouze z jedné strany a to hranou k setrvačníku kliky. Toto ložisko nedovolí klice pohybovat se ven z bloku a tím pádem není potřeba vymezovací rozpěrnej kroužek a pružnou podložku. Žlábek držící klec s válečky na vnějším kroužku je také tak, že olej tam tak nějak na mazaní ložiska také ulpí. Někdo namítne že může dřít bok válečku o hranu vnitřního kroužku či hranu venkovního kroužku při běhu motoru . Tento fakt by se, ale u dobře poskládaného motoru stát neměl.
valečkové ložisko NUP
Typ NUP 305 je nerozebíratelné válečkové ložisko . Toto ložisko je nevhodné. Při neodborném sesazování motoru muže dojít k opření válečků o hrany kroužků . Důvod je prostý a to špatné nahřátí bloku či zchlazení kliky při sesazování k sobě .
kuličkové ložisko
Kuličkové ložisko typ 6305 je fajn ale jeho styčná plocha a výdrž na strane dynama díky váze rotoru není světoborná. Proto bych ho na tuto stranu ze zkušenosti nedoporučoval. Ovšem je to každého věc.
Závěrem bych shrnul jak mám a proč složenej motor já .
Jak jsem již popisoval co a jaké ložisko má neduhy vybral jsem si pro svoje a mnou generálkované motory tuto varianut. Kuličkové ložisko 6305 na straně primárního řetězového kola (strana u spojky) z důvodu aby pomohlo lepšímu vedení kliky středovému ložisku. Na stranu dynamostartéru používám ložisko NJ305. K výše popisovaným důvodům přidám ještě jeden a to ten, že pokud půlíte motor jen z důvodu poruchy převodovky neničíte si přesah v bloku či čepu kliky stahovaním ložiska . Prostě jedna půlka ložiska zůstane v bloku druhá na klice.
Ložiska co mají plastovou klec v žádném případě nebrat!!
Pokud máte nějaké své poznatky s ložisky v motoru 350 typ 572 podělte se o ně