I přes tyto uskalí vylezl na světlo světa Velorex 750 Africa Twin.
Začnu-li srdcem stroje, který bude muset absolvovat během osmnácti měsíců trasu dlouhou, bez mála, sto tisíc kilometrů. Byl zvolen záměrně Japonský motor z motocyklu Honda 750 Africa Twin. Jde o spolehlivý, vodou chlazený dvouválec do „V“, 52° s rozvodem OHV a výkonem 60k při 7500ot/min. Jedná se o klasický dvouválec, jenž je ve výrobě již poměrně dlouho a patří mezi ty nejspolehlivější. Maximální rychlost je kolem 180km/h.
Spoléhat na to, že by vydržel motor konstrukce Jawa tolika kilometrů bez toho, aby se po cestě nemusel měnit či opravovat, prostě nejde. Ani jeho výkon nesplňuje ona kritéria, co bude potřeba zvládat. S ohledem na to, že se Jawa vyvážela do cca 105 zemí světa a dostupnost dílů by mohla bejt eventuálně reálná. Ani to nezměnilo názor na typ motoru. Než se motor Honda o obsahu 750ccm nainstaloval do stroje prošel zběžnou kontrolou, aby se zjistilo jak co funguje a vědělo se, co je potřeba vzít sebou na takovou dlouhou časově náročnou cestu.
Čtyřtaktní motor má potřebu filru oleje a vzduchu. Toto se bude muset měnit při ceste nejméně dvakrát. To samé se bude muset dělat u sekundární řetězové sady. Motor vodou chlazený a této konstrukce s válci do V je kupodivu jen o pár kil těžší než původní motor typ 572. Chlazení motoru vodou má své výhody a nevýhody. S ohledem na rychlost a terén, kterým se pojede jsou zvětšeny nasávací otvory motorového prostoru a za nimi vlevo umistěn větší chladič a vpravo menší. Přeci jen se bude jezdit v místech, kde je dost teplo, tak mají oba chladiče přídavné chladící vrtule. Sám o sobě je motor upraven, aby zvládl hory presahující 4000 metrů nad mořem. Tudíž i jeho palivové čerpadlo, co dodává benzín z nádrže do motoru, musí zvládnout tato převýšení. Je mimochodem americké výroby.
Toto čerpadlo je určeno pro letadlové motory, které pracují spolehlivě i v těcho nadmořských výškách. Elektronické zapalování s vodotěsnou zapalovací soustavou a vysoko umístěným sáním vzduchu zaručuje brodivost stroje do 70cm. Spoléhat na to, že všude budou asfaltky prostě není možné. Sem tam se bude muset nějakou tou vodou projet. Motor je pro pohodlnější jízdu posádky uložen na čtyřech silentblocích. Silentbloky jsou takové konstrukce, aby při záběru motoru neměli tendenci se trhat či nějak natahovat a měnit tvar, který by měl za následek vychýlení motoru a následné povolení řetězu, případně jiný nežadoucí vliv.
silentbloky
Jelikož je motor velkého výkonu musí jeho síla bejt převáděna na zadní kolo následně kolem s pneumatikou na cestu. Tím pádem nebylo možné použít klasické motocyklové kolo třeba z Jawy panelky. Spolehlivost tohoto převodu musí zajistit použitý řetěz ČZ 530 o-ring s koly a pneumatikami ze stejného motocyklu Honda. S pneumatikama se počíta, že vydrží okolo 25-30 tis km. Poněvadž se zrovna touto dobou planuje pohyb v místech, kde autorizovanej servis či servis vůbec nebude. Bylo nutno přibalit k náhradním dílum i dvě pneu předni a kompletní zadní náhradní kolo, které jde použít i vpředu. Tato rezerva je přichycena k jednomu zadnímu boku. V místech, která se plánují navštívit nejsou vybavena ani benzinovymi stanicemi. Proto byla vyrobená spaciální nerezová nádrž ze zesíleným předním dnem. Nádrž je umístěna v prostoru přední nápravy plnící zároveň funkci její zátěže při svižnější jízdě okolo 150km/h. Obsah nádrže se musel také zohlednit k dostupnosti pohonných hmot a prostoru kde je nádrž umístěna. Obsah činí 37l.
Jako rezerva paliva je použit plechový kanistr umístěný na jednom ze zadních boku jako protiváha rezervního kola.
K zajištění mobility v nesjízdných úsecích trasy musí zvládnout naviják o síle 3,5t. Tento naviják je umístěn vpředu a také jeho uchycení má bránit proražení nádrže či jinému defektu karoserie v těchto místech. Naviják je možno ovládet přímo ze stroje či dalkovým ovládáním. Ocelové lanko má snad dostatečnou délku potřebnou k případnímu vyproštění.
I světlost stroje je oproti klasickému velorexu nepatrně zvýšena . Snad to bude na kamenitých cestách stačit. To aby se jelo pohodlněji vpředu na každém kole je umístěn jeden plynokapalinovej tlumič s vynutou pružinou. Zadní kyvné rameno je odpruženo dvěma tlumiči s pružinami z každé strany kola. Tlumiče zadního kyvného ramene mají odnělený zásobník plynu umožmňující nastavení správného odpružení při zatížení a stavu cest. Aby nedocházelo k přepínání či povolení řetězu při pohybu kyvneho zadního ramene byla přizposobena zadní kyvka i její osové umístění vůči motoru.
Jak jsem tu již zmínil tento velorex bude pohodlně dosahovat cestovni rychlosti okolo 150Km/h, tak s ohledem na tuto rychlost jsou vpředu i vzadu zvolené dvouokruhové kapalinové kotoučové brzdy.
brzdy
Průměr brzdových kotoučů v předu 320mm a v zadu 250mm tento sroj ubrzdí a zajistí bezpečnou jízdu třeba i po zdánlivě nekončících silnicích Severní Ameriky, ale i nějaké té horské cesty v Jižní Americe například Peru či Bolívii. I tady se myslí na náhradní díly. 6 kusů brzdových destiček a jeden náhradní přední brzdový kotouč se doufám nebude muset někde na cestě vyměňovat. Ale člověk nikdy neví. Jak se říka štěstí přeje připaveným. Převod řízení přední nápravy je původní. Jeho jednoduchost, spolehlivost a prostorovost nelze ničím překonat. Z tohoto důvodu bylo zachovámo. Palubní deska má jen to nejnutnější co je k zjištění teploty oleje, chladící kapaliny, okamžité rychlosti stroje. Kontrolky neutrálu, dobíjení i směrovek jsou na palubce také umístěny. Dvě zásuvky na přistroje nutné živit proudem, jak za jízdy nebo v noci při stavění bivaku. Také aby se nestalo, že by byla vybitá baterie v případě možné fotky velorexu s klokanem v Austrálii případně nějakou mulou překážející v cestě v jižní Asii. Ale i to málo zajišťuje na palubní desce zajišťuje určitej přehled a komfort při jízdě sedíc na původní velorexí sedačce.
palubni deska
Semotný rám, kderý byl ve špatném stavu nemá moc úprav z původního provedení. Některé trubky se zesílili jak průměrem, tak toušťkou stěny. Vše s ohledem na celkovou váhu a bezpečnost sroje. Přeci jen se poveze nějaký ten nutný díl a jezdit v jednech trenkách rok a půl taky nejde. I tady se myslelo na uložnej prostor. Převážná část potřebných věcí je umístěna v přední části stroje nad nohama a nádrži s plochou cca 150l. Něco málo se umístí pod sedadlo něco do motorového prostoru. Převážná část věcí k dennímu používání nad motor do odklopného koše. Celková váha naloženého stroje s posádkou nepřesáhne 600kg. Na to co se vše poveze a na jak dlouho se pojede je to relativně rozumná váha.
Plachty chránící před nepřízní počasí ušila Dagmar Kučerová (f. ZITEX). Jelikož bylo bráno ohled na tvar a celistvost stroje nebyl ani takovej problém s původním střihem a následným nasazením plachet na rám. Druky se použilo normální kvality dostupné na tuzemském trhu. Očka a turnikety se s ohledem na to co všechno se pojede a kudy nemohlo volit české. Jejich kvalita a funkčnost je dávno ta tam. Vozit sebou hrst náhradních oček, turniketů a nějakej ten přípravek k jejich umístení na plachtu je trochu špatný. Ono koukat jak turnikety a očka reznou během těch měsíců také není pěkný pohled. Ač tak či tak prezentuje se velorex na přič celou zeměkoulí. Z tohoto důvodu bylo zvoleno turniketů německého výrobce.
Odjezd a start stroje je plánován na začátek října 2011. Návrat přibližně za osumnáct měsíců v roce 2013. Při této cestě se navštíví státy a země obou polokoulí. Odjíždí se na východ, přijede se ze západu .
Dodatek pod čarou:
Upozornění pro všechny návštěvníky: Zvukové nahrávky jsou provozovány na serveru youtube.com se kterými nemá tento web velorexy.cz žádnou spojitost. Všechny nahrávky jsou hostovány na serveru třetí strany za které zodpovídá server třetí strany, který nahrávku fyzicky vlastní a zpřístupňuje široké veřejnosti.
Ahoj, dlouho sleduji tento článek, stroj máš vychytaný, o tom není pochyb, ale to ještě není zaručený úspěch. Určitě nejen mě zajímá, jestli pojedeš jen sám, nebo se spolujezdcem, případně nějakým doprovodným vozidlem.
Určitě musel být před tímto rozhodnutím dlouhý čas na dokonalou přípravu, promyšlení co a jak. Máš už naplánovanou trasu jakými zeměmi pojedeš? Mě osobně třeba zajímá cesta přes Asii, jak je to s různým povolením, kde všude můžeš jet, kde je nutné mít na průjezd povolení, nebo aby při průjezdu mezi nějakými domorodci bůh ví kde, tě nenapíchli na vidličku a neudělali si tě na ohni k večeři.
Samotná kapitola bude asi i apatika. Nebude nutné nějaké očkování na místní nemoci nebo podobně?, nebo třeba jen budeš spoléhat na domácí nabalenou apatiku?, které určitě nebude na takovou dlouhou cestu málo. Nebo třeba i nějaké pojištění na cestu.
Zajímavé dotazy, i mně by toto zajímalo ale vypadá to, že se nic nedovíme...Stačil jsem si všimnout, za dobu co občas mrknu bna tyto stránky že Beton reaguje na všechno a hned, ale teď mlčí. Jestli opravdu vyráží začátkem října, tohle by mněl vědět. Anebo nejede nikam a je to nějaká kachna
A tomu pánovi "jawamuzeum": nevím jestli jsem chytrolín, ale bud jedu velorexem anebo nějakým hibridem s motorem honda
Kritizovat, pranýřovat, radit či odsuzovat dovede každý .Kolikpak jsi toho najezdil? Kdo vůbec jsi? Pochlap se chlapče se svojim strojem.
Možná záměrně se k tomu co tu píšete případně ho nějak napadáte Beton nevyjadřuje. Nebo nemá čas se zabejvat vašima malichernostma.
Ahoj, moc ti držim pěsti je to dobrý úpravy za jedna!!! Jsem teď na Novým Zélandu, kdy by jsi se mohl dostat až sem a projet to tady oba ostrovy fakt to by bylo něco, krásný cesty přírodou žádný uspěchaný dálnice Doporučuji i Austrálii nevím nepíšeš co chceš všechno projet jestli se se dostaneš až do těchto končin kdy by ano mohu se podělit o zkušenosti či nějaký rady. Tak hodně štěstí moc ti to přeju. Jen si dovolím ještě reagovat na chytrolínka co porovnává ty motory. Tak ten pán je drobek mimo mísu
S tímhle si teda někdo pohrál, to je prakticky nové vozidlo... Ač kotoučové brzdy a novější motory už tady u pár majitelů proběhly, tenhle stroj nasazuje laťku pro úpravy tohoto druhu hodně vysoko...
Co se týče zobrazení, jsou nějak rozházené obrázky, ale celý web se mi dnes zobrazuje nějak jinak, sloupce, rámečky a tak, nevím, co je s tím. Tento nový adresář jsem taky našel náhodou, že byl v seznamu jiných na boku probarvený červěně, ale není na úvodní straně jako nový. Asi to nějak hapruje, jak se u nás říká...
Pěknou cestu, laťka hodně vysoko. No já už to mám za sebou v roce 2004: http://www.velorexy.cz/garaz/suk-pepa/velorex/hamr-2004porucha
Držim palce Martine a samozřejmě Velorexum zdar!
Je to velkolepí plán, získat prostředky a mít čas na takový projekt, jako cesta kolem světa. Pokud to není rybník Svět v jižních čechách ... Kdybysem něco takovýho něškdy plánoval já, určitě bych jel a připravil se na to z klasickým provedením a neodepsal bych jawu, že to nevidrží. Tahleby mi kazilo radost to, že to jedu v nějakým hibridu honda a ne pořádným veloušem. A mislím, že takoví Hanzelka a Zikmund by taky neměli radost z výskledku, kdyby v tatřičce měli motor z nového Rols Royceu.
No, to jsi si teda kolego vystřihl pěkně náročný úkol, jen co je pravda. Pokud bude možné někde sledovat průběžné reporty z cest, tak budu se zájmem sledovat. Je teda pravdou, že já bych to plánoval s originálním motorem, případně, pokud by to dovolila konstrukce, tak díky sponzorům třeba s nějak upraveným původním agregátem /např. na vodní chlazení apod/, nebo se vybavit díky tomu vícero ND či speciálním servisem po cestě. Tatrovky taky nejezdí Dakar běžně sériové, ale řádně upravené. Navíc, u nich konkrétně se už hodně let nedá mluvit o pravé Tatře, když má pohonnou jednotku zcela jiné značky, než-i Tatra. A o sériových Tatrách, které přechází na jakési vodou chlazené agregáty zahraniční provinience, už vůbec. Tak držím palce, a doufám, že se vrátíš ve zdraví, třebas i kvůli tomu, že se snad mezi tím dopracuju k řádné práci, penězům a k nějakému vylepšení zapalování. Budeš pak možná žádán :o)))
Gratuluji Ti a snad i tak trochu závidím.
Cesta kolem světa je klukovský sen snad každého z nás.
Tak snad nám budeš dávat občas nějaké informace jak cesta pokračuje a kde se zrovna nacházíš?