Edit 13.9.2019
Před Blanenským srazem byl nasazen fungl nový řetěz. Ani nebylo třeba měnit napnutí, protože vyndaný řetěz se nestačil ani vytahat, a už se sekal..... Nový řetěz, byť byl za 300Kč, se projevil následně naprosto stejně. S Jardou jsme v prudkém kopci testovali přeskakování řetězu i přes nově namontované silentbloky. Podle jeho pohledu bylo zcela patrné, jak dochází k pohybu v silentbloku. Tento problém před lety řešil i Beton, který svoje poznatky pěkně sepsal v jeho Garáži. https://www.velorexy.cz/garaz/beton/betonek-muj-hodobozovej-velorex/zadni-a-predni-drzak-motoru-aneb-co-je-v-motorovem-prostoru-jinak-reseni-s-preskakovanim-retezu .
Jelikož jsem přesvědčen, že ty rázy do řetězu jej velmi rychle ničí, tak se zřejmě ještě pustím do této úpravy, jako poslední fáze před nějakým úplně jiným , dosud nevybádaným řešením. Ale slovy klasika, "tento způsob léta mi přijde poněkud nešťastný" ..........
27/8/19 - přidána fotka s držáky zadních pružin - patrná jiná výška na pravé straně. Řešení - volně popsáno níže v dřívějším textu
10/8/19 doplněno pokračování z 8/8
edit II. - 8/8/2019
o rok a něco později...... o řetěz né-li dva později......a navíc po výměně motoru za provizorní agregát typu "hydraulika" .... a zde se mé zápisky stylu "můj milý deníčku" prolínají s jiným adresářem, který bude také doplněn....
Potíže s řetězem pokračovaly i na podzim loňského roku, kdy jsem Rudolfovi osadil nouzově agregát náhradní poté, co stávající motor již musel ven. Pro tyto účely jsem použil motor plánovaný do Zikmunda, který do té doby občasně využíval kolega ve své tříkolce a který má za sebou neznámé kilometry a stav. ......... ale o tom více jinde, jindy....
Ani po výměně motoru se stav sekundárního řetězu nezlepšil, ba naopak... postupně situace gradovala. Po absolvování srazu v Bukovanech a burze v Brně jsem nabil přesvědčení, že sic něco není jak bylo dříve, ale nepřijde mi, že vina bude jen a pouze na straně kvality řetězů. Letošní sraz v Boskovicích jsem již absolvoval jen silou vůle a abych jej Rudolfovi z tradice neodepřel, ale zžíralo mne pomyšlení na to, že je to veterán a to už by si zasloužil krom péče i jiný přístup. Návrat z pořadatelského srazu byl i těch pár km tzv. "na morál" a od té doby byl "zadek na špalku", kolo vyndané, rozeta venku. "Mechanik" sice naznal, že zadní rozeta je k.o., ale zároveň vyslovil následně zcela potvrzenou myšlenku, že na vině může být stav silentbloků.
V křeči jsem zkusil připravit stroj s náhradní rozetou a kolem Mikulášský letní sraz v Plumlovském okolí, ale nešlo to a týden poté jsem "odkulhal" se sebezapřením z obav o dojezd k velmi ochotnému Jardovi na úrodnou Hanou , abychom za jednu neděli zkusili vyřešit tento problém.
V plánu bylo přeměřit nějakým dostupným způsobem souosost malé a velké rozety, případně vyndat agregát a pokusit se případnou nesouosost vyřešit.
Co bylo známo předem bylo to, že zadní kolo je zkosené a kupodivu zřejmě atypicky vrchem na levou stranu.
Co jsme chtěli zjistit? jak moc je zadní kyvka ohlá a rozeta vyosená, jak unavené jsou tři silentbloky v držácích motoru. Dále jak unavené jsou zadní pružiny, zda jsou obě dvě stejně vysoké a jaký je stav tlumičů.
Rudolf byl jako dost dalších tříkolek nabouraný. To nebylo nové zjištění, ale konstatování, ze kterého mohly některé problémy následně vzniknout. Navíc během čundru cca v r. 2006 do tažného vrazil osobák a nebylo jasné, kde všude se to v konečném důsledku mohlo projevit.
Co bylo během nedělního laborování zjištěno? Pravý silentblok v horním držáku motoru byl k.o. , levý jakštakš. Přední byl ponechán, protože již byl před nějakým rokem měněn a nevykazoval známky podstatného opotřebení. Po nějakém měření bylo naznáno, že motor je,ač je posazen celkem dozadu, což se projevuje např. na vyjíždění silentbloku z pouzdra, resp. futra z čepu v př. držáku, v ose. Co byl ale stále problém, že kolo bylo poměrně podkoseno, takže řetěz byl na horní straně jinak v ose př. kolečka, jako na spodní straně. A celkově byla zadní kyvka posunuta vlevo oproti rozetce na motoru. Proto došlo jak na demontáž per z kyvky a na demontáž tlumičů tamtéř, aby mohla být případně demontovaná kyvka za účelem jejího následného vymezení tak, aby se posunula vpravo.
A ejhle, co bylo ihned zjištěno.... to, že po pár zkušebních tazích tlumičem začal jeden téct, to je relativně drobnost, ale velké překvapení bylo to, že při dřívější renovaci bylo zcela přehlédnuto, ke horní držáky pružin nejsou na obou stranách ve stejné výšce.
Tak došlo k tomu, že při přitažení silonů docházelo k velké deformaci kyvky nepatřičným směrem. Držák na pravé straně totiž je navařen o dobrých 18mm výše. Řešení? Odborník vymyslel podložení pružiny kroužkem ze silonu a kyvka se rázem podstatně "narovnala".
.....V dalším kroku jsme chtěli vymontovat zadní kyvku a dodatečně ji vymezit vůči ose motoru. Na radu jsme toho chtěli docílit tak, že zfrézováním osazení v silonovém futru na potřebné straně, v našem případě pravé, by došlo k posunu kyvky z leva na pravo a na levé straně by se vzniklá vůle naopak vypodložila. Ale kyvku se nám bohužel nepodařilo dostat ven, neb zatuhlé čepy byly zásadně proti, přesto že kyvka v silonech chodí. Proto došlo opačnému provizornímu řešení, byl naopak podložen pravý silentblok a motor tak byl vzadu mírně vyosen vlevo. Není to optimální, ale pro tuto chvíli to bylo při blížícím se večeru a z důvodu absence nových silonových pouzder asi jediné možné řešení, jeklikož jsem chtěl tříkolkou zase odjet domů.
Večerní cesta domů, již za tmy, probíhala celkem dobře, i když řetěz byl již záhy trochu více volný, než bylo zdrávo. Do odbočky na Ludíkov řetěz pouze štréchal z prověšení o blatník, ale pak se ozvalo přeskočení opět. Doma na nájezdu se opakovalo, protože krpály tomu dobře nedělají. Řetěz byl ale hodně prověšen, takže jsem doufal, že po jeho dotažení se tohoto problému zase rychle zbavím, což se následně ukázalo jako správná úvaha. Šponování řetězu je problém stále, protože "nějak to seřídíte", pak dotáhnete rozetu a ejhle, už se uvolňuje... po dotažení kola se vůle ještě zvětší. Takže při seřizování musím mírně přepínat, aby se pak vůle jevila v konečném důsledku jako " v normě ". Ale tohle se bude řešit až zase jindy. Teď mne čeká výměna tlumiče, možná rovnou obou a testovací jízdy po okolí. Pak bych se chtěl zase vrátit k panelkové rozetě a kolu, na kterém chci místo mitasky otestovat pneu od konkurence, která by měla více vyhovovat jízdním vlastnostem Velorexu. A motor ještě jednou ven, přetěsnit gufera na klice a zkusit změřit kroužky, které se ve válcích ozývají a třeba by zasloužily jejich výměnu. Alespoň se tak třeba letmo ohledá z vrchu stav ojnic a pozder pístních čepů.
Favorit.... za totality název řady výrobků.... namátkou těstovin, automobilu Škoda, legendárního nedostatkového silničního kola stejnojmenné firmy, nebo také řetězu ČZ. Řetěz. pro hadráka hned dvakrát důležitá věc a pro mne nyní obzvláště ten z nich větší a delší, sekundární. A tak si tu díky Vlastovi, jenž by nedávno oslavil 40tiny a na nějž tímto též vzpomínám, píši do "své" virtuální garáže.... Původně se záměrem pár poznámek , fejeton, ale dost možná v konečném důsledku brakové román :D... ale to vše se snad může a třeba mé domněnky v konečném důsledku pomohou i někomu jinému, pokud se v tom mezitím neztratí :)). Hlavně si díky tomu osvěžím dosti vetchou paměť za nějaký ten pátek :)
Loni koncem května jsem vyměnil řetěz za nový - obyčejný český řetěz, čili ne dražší Ó-kroužkový. Na této výměně by samo osobě nebylo nic neobvyklého. Měl najeto bratru 22tis, možná až 25tis.km, což bych si mohl časem nějak blíže dovodit. Hlavním důvodem pro výměnu krom vytahání už byl fakt, že některé články, ač jsem pravidelně mazal, zůstávaly po projítí malou rozetou ohnuté, čímž napnutí řetězu nebylo rozhodně rovnoměrné. Ale vzhledem k nájezdu jsem to nepovažoval za nic "nenormálního".
Říká se, že kdo maže, ten ... no, většinou stojí ... a kdo namazal, ten jede.... Rudolf v tomto trochu vybočuje, neboť jeho řetěz je mírně mazán i za jízdy z důvodu dejme tomu ponejvíce volného futra či stavu gufera, ze kterých se olej lehce dostane k řetězovému kolečku, pokud je v převodovce plná míra oleje. Přesto jsem tu a tam používal jak hadru, tak ocelák či spec. mazadlo Valvoline na řetězy, které se v předchozím cyklu osvědčilo. S velkým překvapením jsem tedy zjistil, že ani ne po 1000km se řetěz začal projevovat obdobně, jako ten, který jsem nedávno z útrob tříkolky vyprostil. Nynější stav před sezonou 2018 je defacto takový, že mi řetěz přišel "zakousnutý " na více článcích, než-li byl ten starý.
Nejjednodušší by bylo a asi by to valná část lidí udělala, vyměnit řetěz za nový. Mě to ale nedalo a začal jsem zkoumat, zda příčina není někde jinde a tohle je pouze důsledek. Již nyní jsem přesvědčen, že vadou materiálu to nebude a že případná výměna by neměla z pohledu komfortu uživatele dlouhého trvání......
Pokračování příště, nebo možná ještě za chvíli....
K tomuto tématu musím přidat aktuální tajný recept na řetězové a univerzální mazadlo, které jsem vyráběl zrovna v týdnu při úklidu garáže a oživování jízdních kol.
Ve sprejích typu WD, elektro kontakt spreje a maziva všeho druhu obvykle zbyde dost náplně bez hnacího plynu:
1) sprej položíme na ponk a opatrně z boku prorazíme vhodným nástrojem (krejčovské nůžky, ostrý šroubovák, dláto, hřebík...),
2) zbytky takto uvolněných kapalin slejeme dohromady do skleničky s víčkem,
3) objem doplníme libovolným náhodným olejem z garáže a promícháme.
Tuto směs aplikuji injekční stříkačkou a navzdory velké variabilitě mezi šaržemi se mi za léta velmi osvědčila.
Jestli dobře vidím, Rudolf je stroj s mechanicky ovládanou spojkou a ty jsi do něj namontoval motor s hydraulicky ovládanou spojkou. Pak si samozřejmě můžeš o souososti řetězky a rozety nechat jen zdát. Hydraulika má držáky motoru na kostře navařené cca 15 mm vlevo od osy vozidla, zatímco mechanika je má v ose vozidla . Posunutím vidlice , případně snížením podložky mezi rozetou a okem vidlice /kryt rozety vnější/ něco málo naženeš, ale nikdy to nebude fungovat dobře. Starý typ vidlice neposkytuje dostatek místa hliníkovému krytu řetězu, při propružení se o něj vidlice zarazí , někdy dokonce zachytává konzole spojkového válečku o pravé rameno vidlice. Zkrátka hydraulika s mechanikou si moc nerozumí.
Ahoj, ano, vidíš dobře. O části těch problémů s "nekompatibilitou vím". Nicméně problém "řetěz" začal mnohem dříve. Ten motor sem tam dal až těsně před loňskými Bukovany s tím, že nejsem prvním, do to tak má. Blahé paměti "Rifláč" Ladě K. tak projel kus cesty a ani teď v tom nejsem úplně jediný. O tom problému s hliníkovým krytem sem ani nevěděl, nicméně ten motor, který tam mám, jsem koupil někdy před 14 lety s tím, že sloužil v nějakém domácím samohybu a tak má ten kryt v nepůvodním stavu, uřezán, prořezán, takže nezavazí. Řetězové kolečko bylo upraveno tak, že osazení je seříznuto a kolečko je otočené a vymezené "tak nějak", aby to "hodilo". Takto to měl nějak uděláno právě Laďa. V neděli jsem dal nový řetěz a uvidím, co to bude po úpravách na kyvce a uložení dělat. Dány byly nové silentbloky co jsem kupoval i s čepy a podložena pružina, čímž došlo k procentuelně slušnému srovnání kola. posunout kyvku patřičným směrem se podaří bohužel až s rozborkou a výměnou silonů, ale třeba se do té doby spíš vrátí původní agregát, který je toho času po kudle a kartery na "léčení". Jiný pojízdný motor "mechaniku" bohužel nemám a jak jsem psal, ten problém byl už před výměnou motoru. PO najetých cca 50tis. a jednom nárazu zezadu to hold zdá se udělalo své.......
Určitě není dobré jezdit s řetězem co ma zadřené články. Trpi tim do značné míry blok motoru a silentbliky, ložiska apod.Ten blok je horsi.
Motorka ma retez v pouzdru aby se omezil přístup prachu a bordela zajizdy. To že ti prilejva olej z převodovky ti prodloužilo jeho život.
Kolikrat jsi za těch popisovanejch dvacet tisic řetěz napinal či s celou řetězovou sadou něco dělal, já abych se odprostil od tohoto napinaciho rituálu omezil poskozeni bloku přešel jsem před lety na řetěz z okrouzky http://www.velorexy.cz/garaz/beton/betonek-muj-hodobozovej-velorex/retez. Investice větší ale za ten konfort z jizdy to stoji. O kroužek částcně nahrazuje ten chybějící kryt řetězu. Nestalo se mi že by nějaký clanek byl zadřený. Po. Nasazeni cca 500 km dopnu ( spise jen kontrola) . Sem tam promazu olejem jelikozmi z motoru okolo řetězu nikde nic neteče. Pak jak si vzpomenu koukam jestli se s řetězem nic neděje (spíše nevzpomenu nežli vzpomenu). No a 30000 km je spise psychologická hranice kdy ho měním i s rozetou a řetězový kolečkem. Tak že asi tak
Řetěz sám o sobě vytahaný moc nebude myslim tim clanky z kterych se skládá ty 8 . Jsou vydřené většinou jádra řetězu. Vezmi si úhlovou brusku a rizni si článek nasledne ho rozeber a uvidíš co je nejvic opotřebené
to já všechno vím, že vytahanost řetězu bude dána vymačkaným pajšlem, takže pak krom vůli řetězu je patrná "vytahanost" položením vedle nového řetězu. To jsem tím myslel... a jak jsem psal, vyměnil jsem řetěz, ale po najetých cca 2500km je dnes v horším záseku, než-li ten co najel 20000km.
Momentálně jsem zjistil, že řetězové kolečko je z nějakého, dosud kucháním nezjištěného důvodu, o cca 3mm ven a navíc je tam vůle, takže pak chodí o další 2mm ven či zpět, než-li by zřejmě mělo být. Souvislost tohoto problému
s převodovkou z 634 a to, že na článcích řetězu je patrný výhyb vnitřního článku směrem ven, se tedy přímo nabízí. A tomu se musí přijít na kloub. První kroky samozřejmě vedly ke směru zadního kola, čili že rozety nejdou na sebe.
Jak jsem už psal pořiď si pořádnej řetěz. To že zablokuješ částečně silentblok tak si zmrvíš blok. Jelikoz jakmile se zadřou články tak se ti napne řetěz tak že ti odejde ložisko ve výstupu v tom lepším případě . Přeskakování řetězu je jako by jsi do výstupu mlátil kladivem. A to opravdu není dobrý . Laborovat s řetězem za 300 a napáchat škodu za tisíce není asi ten správnej směr. Nebo jo!? Co si o tom myslíš.
V jednom si pořâd nerozumíme, ač úvaha je to zcela jistě správná. .jezdím s hadrákem skoro 20 let. Na jeden řetěz najeto přes 15, na druhý přes 26tis, u dalších sé problémy....vše stejný typ. Já novÿ a dražší doma dávno mám. Ale přijde mi předčasné jej použít, protože na obyč. Lidi taky jezdí. Jsou asi dvě možnosti. Buď kvalita šla do kopru, nebo s tím hadrákem neco je. A pak je to jako udělat novou fasádu na baráku a pak sundat střechu a přistavět patro. Je teda nový čep s vymezeníms odstupem času blbost? Nebude levné,tak abych nevyhodil prachy do luftu..
Ja před casem v době kdy jsem si pořídil hadraka mel taky řetěz normální bez zadrenejch článků. Z mitoru tekl olej ve výstupu a fest . Bylo volné uložení v bloku loziska celkově rozhrkana převodovka. Jakmile jsem to vše opravil dal novej retez tak cca po 300-400 km byli zadřené články. Následně výměna skončila stejně. Tak beru za to že jak tekl olej tak mazal stále řetěz proto se stacil driv vydřít a vznikla nezadřicí vůle. To bude i tvuj případ
Ano, co píšeš, jen potvrzuje pravidlo, které bývalo i v návodu k vozítku, mazat mazat, po tuším 500km, řetěz, protože kdo namaže, ten jede...... Proto mi i druhý z řetězů vydržel tak abnormálně dlouho, protože z výstupu mi tekl olej. Ale po jeho výměně po více než 25ti tis. už u dalších řetězů toto pravidlo neplatilo. Jak jsem už dříve napsal, další řetěz byl K.o. po 1 tis. km, a další ještě dříve. Až loni na podzim před Bukovanama jsem tam dal tu hydrauliku, ze které takto olej neteče. bohužel stav stále stejný. Podle mne v mém případě ta výdrž řetězů souvisela se zhoršením stavu s přeskakováním řetězu. Kdybych měl i jiný motor z mechaniky, dal bych jej tam, stejně jako tam dám i ten dražší řetěz, ale že bych si byl jist, že jen ta výměna řetězu pomůže, to nejsem. spíš naopak, bude to další z řady nejetých řetězů, které vyndám. Proto použiji vymezení chodu v silentbloku, když jejich pouhá výměna nezabrala.....Přijde mi, že je docela lehce zmáčknutelný a to bych viděl jako část problému.
.
Tak že jsi si sam odpověděl v čem máš problém a to že nemažes řádně řetěz. Jelikož ti z motorů už neteče dostatečé množství oleje tak se ti prostě zadírá řetěz. Abych to shrnul máš dvě popisované možnosti buď pořádnej řetěz (o-ring ) kde O kroužky nebo X kroužky zabraňují vnikání prachu a nečistot do článku a zároveň unikání maziva z nich.
Nebo vyřešit stále přimazávání standartního řetězu aby se stačil vyplavovat prach se špínou. Jinak tu s prominutím řešíš "HOVNA" . Chápu že k tomuto výrazu bude možná hodně připomínek, ale bohužel jinak to napsat nejde. Velorex už dávno není pro chudé či lidi co mají hlouběji do kapsy. To je fakt se kterým uz nikdo nic neudělá . ---Howgh---
Hele potvrdils svou reputaci, tak ti mohu jen napsat, "neser se" do toho, co si píšu do garáže a klidně se směj doma od plic. Seš tskovej zdejší hrobník veškeré zdejší komunikace...ať už doba odvála lidi na sociální sítě,....nápady mévals dobrý, ale mezilidsky sešels do bahna....tím s tebou končím veškerou diskuzi.