V tomto adresáři najdete fota z postupného rozebírání Tondy. Na začátek je nutno říci, že Tonta je velmi otužilej stroj, protože v garáži bylo kolem nuly, což mi vůbec nesvědčilo. Postupně jsem zjišťoval jaká práce to bude. Po sundání lamina, jsem zjistil, že zub času se na něm velmi podepsal. Což je vidět i na fotkách. Je to nějaká divná složenina motor z panelky podle čísla 559********. Vepředu kola také z panelky a vzadu z kývačky.
Koukám znovu na ty fotky a myslím, že to 1955 je!!! Na obou stranách ani stopy po pásovině s patentkem, kudy pozdější modely nabírají vzduch k motoru, plachta tu sedí pěkně na trubce a chlazení se děje prostřednictvím 11 "žraločích" štěrbin - jak to má na fotce Ivan...
Kolego, ten stroj je solidně "doprasený", promiň mi ten výraz. Tohle dávat do originálu asi bude docela fuška!! Ale bojuj. Je to opravdu 1955? Víš to jistě? Stěrač bych čekal spíše zhora, ale to tak být nemusí... sháněj šipky, vyhoď tlumiče, bůlbubny, rybinu kolenní svod, motor, chlazení, trubky přidat do zadu, to bude boj, aby to trochu vypadalo jako původní stroj!!
Děkuji za mail. Jestli je Tonda z roku 55 nevím, soudím pouze podle TP, ale napadlo mě, že to může být nějaká přestavba, nebo ještě jinak, že stroj bez papírů byl přepsán na doklady z roku 55. Teď scháním nějaké výkresy rámu (kostry), protože bych jí chtěl vzadu navařit. Pokud by jsi něco měl, tak mi to prosím pošli, motor tam je asi z panelky podle čísla 559 15-XXXXX. Takže v orginálu by tam měl být jiný. Možná mě spíše napadá myšlenka jestli se něco takového dělalo v tomto provedení, tj. jak jsem to nafotil a papíry jsou opravdu jen dosazené. Zkusím zjistit ještě historii podle RZ.
Vlasto, brzdi ten pevny kos koncil nekdy v roce 1959 ( mozna 1960 - to si nejsem jistej )...viz.: Tom Jaron : New Christine, Jirik : Evelina.....a do roku 1962 se delaly 250 s odklopnym kosem viz.: Honza : 250, Milos Barta: cerna eminence...a dalsi......... bacha na to
Můžeš přečíst výrobní číslo vyražené na nápravě? Má to čitelný origo štítek? To co píše Vlasta jsou dobré indicie, ještě mě napadá, jestli je vzpěra napříč pro uchycení reflektorů a pod ní 2 pásoviny s dírkami na uchycení 2ks paralelně zapojených akumulátorů - tak to tehdy dělali. Odklopný koš se objevuje v roce 1960.
Já sice nejsem tak velký odborník, ale mám za to, že panelka měla drážky na bubnech ven a kývačka dovnitř. Ale to by se chtělo přesně někde dočíst, třeba je to v návodu k Velorexu.
Zkusím to někde dohledat, teď nemám vůbec čas, protože v pondělí dělám státnice na Ústavu soudního inženýrství v Brně, obor analýza dopravních nehod, takže se na to musím podívat. Ozvu se koncem příštího týdne. P.M.
Přední kola skutečně vypadají na panelku, štít je však původní, malinko přečnívá přes průměr bubnu. Je to vidět dost "z úhlu", takže to není jednoznačné. Panelková kola mají větší nosnost, pokud netrváš na 100% původnosti, nechal bych je tam a dal ho i dozadu. Stejně tak motor. Bude to práce jak na kostele, ale půjde z toho vykřesat pěkný ! Ať to dobře odsejpá!
100% puvodnost? Spíš bych to nazývál renovace podle původního stavu,neboť s fotek je patrné,že původnost je minimální a renovace bude vlastně stavba nového stroje.
Ta panelková kola je jistě prasečina, to se tento zajímavý kousek může nechat tak jak je, jen něco přivařit, natřit a jedem.
Určitě bude lepši, když jednou bude vypadat třeba jako ten Ivanův.
Velorexum zdar
My tě přece známe Honzo. Vždyť ja mám taky poměrně upravenej Velorex. A ztotožňuji se s tvým jedním komentářem k zachování originality - jeden Velorex na ježdění a druhý na parádu, ale na tomto stroji bude tak jako tak dost práce a tak si myslím, že renovace podle původního stavu je lepší varianta.
Velorexum zdar
Musím se také přidat...Na srazech na jakých jsem dosud byl, převažuje velká řádka neoriginálních strojů, a je jich čím dál vícno, ale na druhou stranu srazy se samýma originálama by byly trochu bez onoho vynelézavého ducha. Jestliže někdo chce dělat přestavbu od samotné koženky až po jiný motor, ať si pořídí 350tku, ale jestliže někdo má stroj 250 a ještě k tomu tak pěkný rok jako je Tonda tak ať renovuje do největšího originálu, vrátí se mu to pak na srazech kdy jeho stroj budou okukovat s největším zájmem všichni z téhle bandy a nejvíc snad největší kápa z týhle bandy, anebo se mu to vrátí tak, že bude mít sám lepší pocit z dobré a originální renovace než ze stejně kvalitní renovace, ale s neoriginálními prvky. Byla by opravdu škoda tak zajímavý rok zanést panelkovými celobubny,.....Za zmínku by stála slova Tomáše Jaroně : Modely 16/250, 16/175 a OS-KARY pak doporučuji pokročilým a fajnšmekrům, kteří vyznávají originální provedení a dokáží je zrealizovat.
To mluví snad za všechno... No, každý si z toho vezměte co chcete, někteří máte jistě jasno
Ještě se vracím k roku 1955 : před několika měsíci jsem se z preventivních důvodů hodně zajímal o rok 55 a dozvěděl jsem se, že v celém roce 55 byly chladící štěrbiny (žábry), a v první polovině 55 - 19 kola a v druhé polovině 16 kola
Co je na tom pravdy? Z předchozího komentáře to zní tak jakože 1955 - 16 kola a konec 55 - bez žaber
Nejsem zadny kdovijaky znalec historie, ale podle meho to bylo takto:
rok 1953 - Kratka strecha
zacatek roku 1954 - Kratka strecha s upravami - napr brzda uprostred, brzdena vsechna kola
1954 - Oskar 54
zacatek 1955 - Oskar 54
1955 - Oskar 16 se sterbinami
1956 - Oskar 16 bez sterbin.
Ovsem kdy presne sterbiny zmizeli nevim...
Zpětně čtu komentáře a přikládám pár slov:
To že se odklopný koš montoval od roku 59 není moje nepravda, ale nepravda napsaná na stránkách velorex týmu P-L
Chladící štěrbiny se dávaly až do začátku roku 1956 - podložená informace