Nedávno byl v poradně dotaz ohledně tlačítek do volantu. Trochu jsem se o tuto problematiku zajímal. Volanty můžeme z pravidla rozdělit na :
TŘÍRAMENNÉ byly dávány do velorexů od roku 1950 (i dříve) až do roku 1969. Volanty u staších typů byly bílé u mladších klasické černé. Volant je na volantovou tyč přidělán pomocí klínku. Nevýhody : starý volant, který je bez úprav, špiní ruce. Náprava : nalakování volantu, nebo zhotovení povlaku na volant. POZOR: volant nepochází z Tatry 57b, ale z zemědělského stroje, a jednu dobu dokonce ze zavodniho BMW. Střed volantu je velice univerzální ( před 50 lety měla většina volantů takovéto středy) a z toho vyplývá že se tam dá dát mnoho různých druhů tlačítek. Průměr středu volantu je --cm, takže cokoliv co má nějaký takový průměr mělo by to tam jít...takže tady uveřejňuji jen některé své poznatky o ruzných druzích tlačítek
(Ale vim toho mnohem, mnohem víc, ale když nic víc vědět nechcete, tak ne...)
univerzální závit
Skupina A - Originální tlačítka (dobová tlačítka)
1) Tlačítka (paprskové) originální, byla dávána do volantů ve fabrice, ale stávalo se že tato tlačítka došla a dalo se co bylo. Ukostření je zajištěno pérkem ( a (+,-) "špuntem s drátem" ). Prý je z Pragy S5. Se závitem. Velice problematické schánění, bílá verze ještě problematičtější. Verze : Černá, bílá, černo-bílá
Ilustrační foto - Tlačítko č.1 (9)
2) Tlačítko z Tatry 57b, jde zakroutit bez problémů. Podle Klémy se dávaly do starších velorexů (os-kar...). Je skoro identické jako tlačítko č. 1 až na paprsky a drobné odlišnosti. Schánění není tak problematické jako u tlačítka 1...I když...Verze : Zeleno nebo černo - černá
Tlačítko č.2
3) Tlačítko z Pragy V3S, jestliže ho chcete umístit do velorexího volantu, musíte zabrousit dva výčnělky po obvodu tlačítka a ukostření perka zajistíte měděným páskem který spojíte se zemí, měděný pásek vytvarujete do písmena L. Je to hojný exemplář, není problém ho sehnat ( nemluvím ale o bílé verzi). Verze : Bílá, černá.
Tlačítko č.3
4) Tlačítko z automobilu Tatra, nevím jaký typ Tatry to přesně byl, ale myslím že jeden ze starších - tlačítko vypadá tak honosně a staře, myslím že je to jedno z nejstarších v mé sbírce. Do velorexího volantu jde zakroutit s problémy - má malinko jiný průměr, ale i tak to jde. Tělo tlačítka je mosazné a střed je asi z pertinaxu. (uvítám jakékoli informace)
Tlačítko č.4
5) Tlačítko elegantní, původem je ze Škodovek konkrétně typ Popular a jiné...celkově je méně robustní a nenápadné, prostě k sežrání. Verze : Černá (Jeden pán mi na burze říkal že je začne vyrábět, nechť ať se ozve, jinak uvítám jakékoli informace)
Tlačítko č.5
6) Tlačítko, je z umělé hmoty, má ho ve volantu kolega Rohlík...uvítám jakékoli informace..
7) Tlačítka ostatní (jiná, ještě neuvedená, povšechná...), často se také dává z velorexího dvouramenného volantu, z některých vozů Aero, Z-4, starší Škody, po domácku soustružené Pragy S5, soustružené placky (jen krytky) i vypínače z domácnosti, nebo jen dva drátky a mnohé další..........jejich identifkace je velmi velmi obtížná
Tlačítko č.6
Skupina B - Repliky
8) Tlačítko od Tomáše Kostíka (Joudy), bylo vyrobeno asi 30 kusů a stále se s nimi setkáváme na srazech. V této době se prodává druhá série (druhá výroba). Více informací na stránkách ZLATÉ RŮŽE BOSKOVIC. Podobou připomíná tlač. č.3. Chromo-černé. Cena : 185,- kč
9) Tlačítko od Ladislava Havliny (Čerta), je vyrobené z duralu, podle originálního tlačítka č.1, ale bez paprsků. Kontakt : HavlinaL@seznam.cz nebo tel.: 605 713 105. Více informací na stránkách VELOREXY.CZ - GARÁŽ. Barvy komaxitu - bílá, černá, šedivá, červená. Evox -barva na přání... Cena : 400,- kč
Tlačítko č.8
10) Tlačítko od Xxxxxx Xxxxxxx (Xxxxx), jestliže vše půjde podle jeho slov a jestliže k nám bude osud nakloněn, tak se v dálné (nebo blízké) budoucnosti můžeme těšit na Tlačítko. Nebudu vás napínat, zatím je to prý jen nápad, ale na konci tohoto nápadu bude plastový výlisek tlačítka č. 1. Barva bude zřejmě černá a cena? - ta bude nedocenitelná
Ilustrační foto - Tlačítko č.1 (9)
DVOURAMENNÉ, byly dávány do velorexů mezi roky 1970 až 1973 (do konce výroby). Vždy černé. Volanty jsou ze Škody - oktavia, felicia, spartak,420. Volant je na volantovou tyč přidělán pomocí matky. Nevýhody : volant velice často praská (ve většině případů je to způsobeno "sluncem"). Náprava : preventivně zakrývat volant při nepoužívání látkou (tím myslím když na volant paří slunce). Průměr volantu je -- cm. (O tomto druhu volantu moc nevím, uvítám jakékoli informace.)
Volant dvouramenný
11) Tlačítko originální, bylo dáváno do velorexů ve fabrice. Verze : černá. (uvítám jakékoli informace)
Tlačítko č.10
12) Tlačítko (krytka) škodovácká, původem je z automobilu Škoda (Oktavia, Felicia, 420). Nedá se s ním troubit. Verze : různé (uvítám jakékoli informace)
Tlačítko č.11
13) Tlačítko od Ladislava Havliny (Čerta), je vyrobené z duralu, podle originálního tlačítka č.10, ale s jistými odlišnostmi. Kontakt : HavlinaL@seznam.cz nebo tel.: 605 713 105. Více informací na stránkách VELOREXY.CZ - GARÁŽ. Barvy komaxitu - bílá, černá, šedivá, červená. Evox -barva na přání... Cena : 400,- kč
Ano, ano, asi máš přechodový typ - př.: první typ ve kterém to koušeli...jinak co jsem se setkal s rokem 69 - vždy 3ramenný, ale to neznamená že to není originál...
No co myslíte vy ostatní?