Tento stroj opustil brány solnického závodu v den, kdy do konce měsíce ledna roku 1969 zbývaly tři dny. Měl štěstí neboť si na něm své jezdecké umění nezkoušel nikdo z invalidů ale rovnou zkušení kovozemědělci podniku STS Hostivice. Přesto prošel pečlivou generální opravou přímo v solnickém družstvu v roce 1974. Tehdy také dostal nové tmavě hnědé plachty s bílým lemem. To je ale již dávná minulost vždyť s jeho volantem jsem poprvé otočil věřte nebo ne v roce 1985. Od té doby doznal drobných změn. Něco se pochromovalo, nad zadní blatník dostal hliníkovou lornu na maso původem z NDR samozřejmě potaženou originál koženkou. Radio a vysílačku. Vše tak, aby nedošlo k nevratným změnám od původního vzhledu. Plachty na obrázku stroj hřejí již sedmnáctým rokem no střechu jsem letos vyměnil - měla na to ,po náročných expedicích po Evropě a dalekém severu, již nárok. Fotku už tady máte. Je to vyfoceno asi 3 km od nejsevernějšího místa Evropy - Nordkappu v roce 2005.
Seděli jsme v prostorném společenském pokoji kapucínské fary v Reydarfjörduru. Venku se čerti ženili a tak jsme byli vděční za to, že můžeme být v suchu a teple. Vzpomínali jsme na slova Pavla Kopřivy, který nám jako bývalý průvodce po ostrově předpovídal, že cestou po jižní a jihovýchodní části okružní silnice č. 1 zmokneme a vytrvalý déšť nás donutí těšit se na zpáteční cestu...
Ze spolupráce Velorex clubu v AČR s výrobcem luxusních belgických čokolád vznikla v edici "retro" kolekce balená do obalů s Velorexem 16/350, který se zúčastnil Expedice na Island v roce 2015. Čokolády jsou k dostání ve vybraných prodejnách potravin a delikates. Mléčné i hořké čokolády jsou k dispozici v balení po 100, 250 a 500 g...
Hlásíme úspěšný návrat z expedice.
Všechny čtyři Velorexy i posádky se vrátily v pořádku. Najeli jsme celkem něco kolem 5000 km, z toho po islandských cestách bezmála 3500 km. Tříkolky neměly žádnou poruchu. Vystačili jsme s běžnou údržbou. Pokud se něco dělalo, bylo to spíše z preventivních důvodů pro náš klid. To, co jsme zažili a viděli, předčilo veškerá naše očekávání. Poz...
V srpnu 2013 jsem sliboval, že cestopis z naší poslední zahraniční cesty bude již brzy. Je pravdou, že jsme vás napínali dlooouho, ale už to na pokračování začínáme sázet sem:
http://www.velorexklub.cz/index.php/expedice/16-preikestolen-2013
Tak jsem se na řadu měsíců odmlčel a mnoho kamarádů se mě ptalo, co se děje. Zvykli si na čas od času zveřejňované reportáže z akcí aktuálních i dávno minulých. Potřeboval jsem čas na srovnání vlastních věcí a teď snad konečně uzrála doba k pokračování v psaní a sdílení zážitků, které by bez tříkolek nebylo možné prožít.
Nechci velorexáře uvádět v omyl bulvárním titulkem, op...
Když mi čtrnáct dní před srazem řekl Blesk, že vyjde perfektní počasí, podíval jsem se na reportáže z předchozích ročníků z Blatenského vrchu a moc jsem tomu nevěřil. Komu by však měl člověk věřit více v otázkách počasí, nežli organizátorovi akce, jehož přezdívkou je obávaný přírodní jev s počasím úzce související. Kdo tedy vsadil na Bleska, nemusel snad s sebou do Krušných ho...
V sobotu 19.5. 2012 se v Praze v Opletalově ulici před sídlem Autoklubu České Republiky uskutečnil VI. Sraz historických vozidel AČR u příležitosti 105 let založení automobilky Praga. Jak již název napovídá, sjely se zde především motorové dopravní prostředky značky Praga, které přijeli podpořit i majitelé všech ostatních značek historických strojů. Bylo se nač dívat. Celá Opl...
Při čtení doplněné pozvánky na letošní sraz Velorexů do Boskovic jsem se na první setkání s kamarády obzvláště těšil. Šestnáctá cesta do malebného města na sever od Brna slibovala změnu a ukázalo se, že sraz situovaný se vším všudy do areálu pensionu Athéna u obce Suchý byl tím správným krokem k rozbití dlouholetých vyježděných kolejí. Konec konců vymýšlení stále extrémnějších...
V osmdesátých letech minulého století, kdy jsem ještě používal Velorex k běžným jízdám do práce i do školy jsem také Velorexem dorazil na každoroční chmelovou brigádu do Přílep u Rakovníka. Tehdy jsem nastoupil jako strojník na anglický česací stroj BRUFF, které k nám byly dodány ve druhé polovině šedesátých let. Na rozdíl od tuzemských česaček, šlapaly Bruffky jako hodinky. Po...
Předposlední říjnový víkend se opravdu povedl. Po týdenním trávení opečeného pašíka ze Skalice jsme se tentokrát přecpali dobrotami ze zabíjačky. Blesk na uvítanou malé Šárky nachystal napínavý program který by se dal přirovnat k jednomu velkému koncertu. Nejprve zahrály dva brutary pod taktovkou zručného řezníka, večer pak na účastníky akce čekala špičková živá hudba v podání ...
Přiznám se, že když jsem obdržel pozvání na křest nově renovovaného Velorexu našeho kamaráda Jirky Lamače do Stříbrné Skalice, vyvolalo ve mě místo křtu vzpomínku na film Václava Kršky z padesátých let natočený podle románu národního umělce Fráni Šrámka „Stříbrný vítr“.
Setkání ve Stříbrné Skalici rozhodně nebylo o dospívání mladého septimána Jana Ra...
Ve dnech 10.-11. září 2011 se konal na letišti v Jihlavě – Henčově XXII ročník Horáckého leteckého dne pod názvem Nebeské preméry. Již tradičně byla součástí této akce výstava Velorexů. Velorexy se také účastnily hlavního programu. Uskutečnil se, tak jako při loňském ročníku, extrémní závod Velorexu s ultralehkým letadlem LU 1 Frajer a také hraná scénka s názvem TOP GUN, kdy hl...
V roce 1985 jsem poprvé řídil Velorex. Do té doby pro mne bylo vyhrazeno nejprve místo na polici nad motorem, později na části sedačky pro spolujezdce. Již od počátku jsem si jízdy pořádně užíval a zápasil s pro mne do té doby neznámou technikou. Protože stroj téměř čtyři roky stál a před tím deset let intenzivně jezdil v létě i v zimě bez náležité údržby, bylo všechno zarezlé...
Zatímco všude ve světě si pod názvem kulový blesk každý představí především přírodní atmosférický jev, jehož vznik a původ nebyl dosud objasněn, u nás víme, že jde o úsměvnou komedii Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka o největší akci v dějinách stěhování, jejíž vznik a realizaci v rukou pevně třímá Dr. Radosta.
Kulový blesk byl také ústředním motem letošního bukovanského sr...
Ve dnech 4.-6.6. 2004 uspořádal Jirka Šára pro své kamarády od třech kol víkendovou grilovačku. Po zkušenostech z předešlého roku, kdy bylo tepelně zpracováno celé prase za pomoci důmyslně zhotoveného grilu z kontejneru na odpadky, zvolil Jirka pro tentokrát kuřata, aby hladovějící nemuseli čekat tak dlouho. Kuřecí stehna naložená v rafinované marinádě byla opravdu vynikající. ...
Je těžké psát o účasti na 1. PodOrlickém srazu – Memoriálu bratří Stránských z pozice bývalého pořadatele loňského Historického srazu Velorexů ve stejném areálu koupaliště obce Dobré
Ačkoli vlastně ani ne, protože pořadatelé, kterým jsme předali štafetu loni u bazénu, udrželi laťku hodně vysoko a nachystali pro účastníky koktejl z pěkného počasí, příjemné jízdy krásným kraj...
Ráno jsme v klidu využili pohostinnosti areálu, posnídali jsme a dovedli jsme dvacítku tříkolek na propagační akci do areálu ASV v Solnici. Trochu nás překvapilo, že program srazu Velorexů v areálu bývalého výrobního závodu nebyl přizpůsoben smutné události odchodu Mojmíra Stránského. Přeci jen jet rovnou z pohřbu slalom mezi kužely a tvářit se jako by se nic nestalo, to nám pr...
Z parkoviště u městského hřbitova se kolona tříkolek vydala spolu s příbuznými Mojmíra a Františka Stránských napříč městem do míst, kde v lednu roku 1954 tragicky havaroval konstruktér František Stránský. Zde byl na popud jednoho z autorů knihy Velorex-Tělesně vadní do šťastnější budoucnosti vybudován pomníček, který bude navždy připomínat tuto tragickou událost. Po úvodních ...
V pátek 17.6. 2011 jsme vlastně ani nikam jet nechtěli. Smutná zpráva o úmrtí Mojmíra Stránského však naše plány změnila takříkajíc od základu. A tak místo údržby v garážích prožila řada majitelů Velorexů víkend za volantem. Již od časného rána směřovaly tříkolové stroje ze všech koutů naší země na Staré náměstí v České Třebové. A nejen odtud. Zastoupeni byli majitelé Velorexů...
Konec na sebe dal bohužel čekat poněkud déle neb jsme hned po Vrškách zahájili přípravu na prezentaci Velorex clubu v AČR na velké brněnské akci Classic Show o níž se také bude možno na těchto stránkách dočíst. A tak jako víno, musela uzrát i myšlenka na to, jak pojmout závěr krušnohorské trilogie. Koneckonců počátek kauzy „věnečky“ patří ještě do soboty. Po přečtení vzkazu po...
Do sobotního rána se účastníci srazu neprobouzeli zvukem kapek deště padajících na napnutou celtovinu stanů a tak byla naděje, že se počasí umoudří a bude se jen zlepšovat Blesk se svým kolektivem zajistil tradičně luxusní snídani podávanou formou švédského stolu. Po brífinku nezbylo, než aby se posádky rozjely do Horní Blatné na náměstí, kde všichni obdrželi propozice závodu...
Krušné hory jsou oblastí, kde to obyvatelé neměli nikdy příliš jednoduché. Boj s drsnou přírodou byl pro zpestření střídán bojem mezi lidmi navzájem. Ránu z milosti dalo Krušným horám nejvíce dvacáté století. Nejprve museli jedni pryč a druzí sem. Po těch na povrchu pak přišli nedobrovolně další pod zem rvát z lůna země cenné bohatství. Stopy těch zápasů beznadějí a zklamání js...
Pořadatelé tradičního boskovického srazu Velorexů již dopředu avizovali případným účastníkům, že letošní soutěžení nebude vůbec jednoduché, a že soutěžící budou muset překonat řadu zažitých tabu, aby mohli získat hodnotné ceny a pěkné kreslené diplomy.
Nakonec se však ukázalo, že to byli právě soutěžící, kteří vše zvládli bez problémů a neváhali vstupovat do kádě s kazícím se ...
Před čtyřmi lety jsem dostal stavebnici Velorexu v měřítku 1/43 od brněnské firmy Gamamodel. Vzhledem k tomu, že šlo o odlévaný model z resinu, s kterým je mnohem více práce než s čistou stříkanou stavebnicí, odložil jsem jej na lepší časy. Lepší časy pochopitelně se zhoršujícím se zrakem nastat nikdy nemohly, ale výzva Ivo Fajmana přivézt na Filmfest do Blanska co nejvíce mode...
Tuto sobotu se v Praze uskutečnila velká garážová párty. Míla Tůma, Tomáš Jaroň, Honza Mátl a Michal Sedmihradský se totiž rozhodli oslavit svá lednová výročí narození společně. Oslava tedy byla zaměřena na číslovku 161. Tolik let oslavenci v první měsíc jedenáctého roku nového tisíciletí společně dosáhli. Podávala se výborná Plzeň k níž bylo možno dostat steaky na grilu, pikan...
V sobotu patnáctého ledna se v Blansku uskutečnil první festival amatérských filmů, jejichž hlavními hrdiny byly Velorexy. Organizátoři z opatrnosti neobjednali žádný sál, či kino ale vsadili na jistotu skautské klubovny. Na jedné straně bylo potřeba co největšího počtu účastníků, aby mohla být vytvořena co nejdelší kolona modelů Velorexů, na druhé straně však organizátoři bojo...
Jak se již stalo tradicí hned z kraje nového roku 2011 jsme s Tomášem objeli všechny pamětníky, kteří nám pomáhali při sběru informací. Popřáli jsme jim vše nejlepší do Nového roku a přivezli jsme jim kalendáře Velorex clubu v AČR. Pro velké množství sněhu jsme se tentokrát nedostali úplně ke všem, přesto nám akce zabrala bezmála patnáct hodin. Abychom se v námětu fotografií ne...
Dnes v posledních hodinách starého roku připomenu pár jeho úsměvných chvil. Na prvé fotografii není žádný neohrožený dobyvatel vesmíru. Záhady mají většinou velmi jednoduchá řešení a i zde je tomu tak. Tomáš s Robertem byli tak laskavi a pomohli mě v létě vymalovat jednu z garáží. Tomáš si zcela výjmečně nevzal pracovní oděv BMW, nýbrž zcela nové montérky, které z obavy, aby ne...
Ve dnech 21.-23.9. 2007 pro velorexáře pořadatelé připravili tradiční podzimní „ VIII. Ortotraxní sraz“ v Bukovanech u Týnce nad Sázavou. Kromě pěkného počasí se účastníci setkali se zajímavými disciplínami z celého světa. Šlo o takové mezikontinentální putování po různých zemích se zaměřením na aktuální události našeho společenského a politického života. Za vše jen disciplína ...
Ve dnech 23.-25.9. 2005 se uskutečnil další podzimní sraz v Týnci nad Sázavou. Vodácký kemp byl obsazen motorkáři a tak pořadatelé pro tentokrát místo konání " Ortotraxního" srazu posunuli o pár kilometrů dále do areálu Výletní sokolské restaurace Stodola v Bukovanech. Že se nejednalo o krok vedle svědčí pěkná tradice, která trvá již šestým rokem. Pro rok 2005 pořadatelé zvol...
Užijte si vánoční svátky a nezapomeňte, že i naše stroje si zaslouží něco nalézt pod vánočním stromem. Vždyť díky nim žijeme výjmečné životy, díky nim poznáváme cizí země a díky nim poznáváme nové přátele a získáváme věrné kamarády. No a co do Nového roku ? Také by se slušelo něco popřát a tak zvolím netradiční fotografii, která nesouvisí s Velorexy, ale obecně s motorismem - A...
V předvečer zlaté adventní neděle se v Jihlavě uskutečnila každoroční Vánoční besídka pro přátele strojů z podhůří Orlických hor. Letos však šlo o poněkud výjimečnou akci neb okruh pozvaných byl značně rozšířen. Rozi totiž zajistil možnost zajímavé návštěvy jihlavských katakomb.
Kdo přijel dříve, mohl si projít historické centrum města nebo třeba navštívit zdejší zoologickou z...
Pozvánka zvoucí přátele tří stop na XVII. Jarní sraz Velorexů do Boskovic byla velkou neznámou. Téma srazu : "Vem si svýho mazla" přinášelo pro zájemce řadu otázek. Co že si to vlastně máme vzít s sebou ? Stačí pojízdný Velorex, jako jednoznačně nejpreferovanější a nejmilovanější objekt našich citů ? Kdo s kladením otázek počkal a dočetl až na zadní stranu tápal již poněkud mé...
Tak jsme se vpořádku a bez úhony všichni vrátili domů. Po několikahodinovém boji s mrazivou strnulostí se podařilo pomocí umyvadla se studenou vodou dostat prsty do stavu, kdy mohou na klávesnici naťukat reportáž z opravdu extrémní akce, která zakončila letošní sezonu. Myslím, že velorexí komunitě mohou ostatní veteránisté jen tiše závidět. Takové podzimní zavírání chladičů je ...
XI. Jarní sraz Velorexů v Boskovicích se konal ve dnech 4.-6. května 2007.
Organizátoři tehdy zvolili motem srazu heslo : „Ulov si svého krokodýla“. Tomu pak byly přizpůsobeny všechny soutěžní úkoly. Kdo absolvoval celou trasu závodu a pilně soutěžil, tomu nemohlo ujít, že pořadatelé jednoho tučného krokodýla ulovili již předem – Největším sponzorem celého setkání bylo radio K...
Pro potěšení těch, kteří rádi vzpomínají přidávám pár fotografií z jarního srazu v Boskovicích z prvého májového víkendu roku 2004. Organizátoři tehdy využili toho, že právě prvého května 2004 v den soutěžní jízdy v Boskovicích se Česká republika stala členem Evropské unie. Úsměvy na tvářích těch co chápou souvislosti vyvolal fakt, že žádost o přistoupení ČR do EU podepsal v ro...
Na sraz do Boskovic jsme jeli tehdy osvědčenou cestou přes Kutnou Horu, Čáslav, Havlíčkův Brod, Přibyslav, Žďár nad Sázavou ,Nové Město na Moravě a Kunštát. V sobotu se mi dotkl přebývající kus plynového lanka baterky a tak jsme za jízdy svářeli jasným elektrickým obloukem…. Vítězem soutěžní jízdy se stal Jiří Kovář před Petrem Runkasem a Markem Vinklerem....
Při třídění fotografií jsem narazil také na fotky z desátého jubilejního ročníku Velorex srazu v Boskovicích z května roku 2006. Připomeňme si tedy pár snímky ten květnový víkend. A jen malá poznámka k Boskovicím: Před rokem 1989 mě hodně štvalo, že jsem nemohl slavit čarodějnice. Sedět v noci z 30. dubna na 1. května u ohně, popíjet levné víno z drogerie a opékat u toho ukrade...
Ve dnech 5.-7.11. 2010 pořádal Velorex tým Orlík ve spolupráci s Velorex týmem Praha - Lysice pro své členy a pozvané hosty tradiční společenskou, kulturně-vzdělávací akci „Výjezd na Orlík“. Vcelku příznivé listopadové počasí umožnilo účast osmi Velorexů. Trochu úsměvné bylo, že prudké stoupání k hradu Orlíku zvládly bez problémů obě dvěstěpadesátky a to na rozdíl strojů dvou...
Včera všichni vzpomenuli na své blízké, kteří již nejsou na tomto světě. Věnujme i my tichou vzpomínku kamarádům, kteří předčasně odešli.
Pavel Hanzlík, Tomáš Brzák, Jiří Kaňka, Libor Kronek, Standa Kubát......
V sobotu 23.10. 2010 proběhla v Brně tradiční Motortechna. Trhy historických vozidel, součástí, náhradních dílů a dokumentace bývají vždy doplněny výstavou motocyklů a automobilů. Letos napodzim se pořadatelský Veteran Automoto Club Brno rozhodl využít padesátileté výročí svého trvání s šedesáti lety, které uplynuly od zahájení výroby tříkolek Oskar - Velorex.
Na sklonku dvacátého století mne napadlo, že by bylo dobré prostřednictvím Velorex čundru ukázat a připomenout si historii nedávno minulou. Už jen proto, že jde o období, na které se nejen ve školách rádo zapomíná a jak známo – ti, kteří zapomínají historii jsou odsouzeni ji prožít znovu.
A tak jsme týdenní putování v roce 2000 zahájili nedaleko od Prahy. Mezi Makotřasy a Hře...
Devadesátá léta znamenala v tuzemském veteránském hnutí velký výprodej. Za naší západní hranicí se dalo takřka vše výhodně zpeněžit. Nenávratně tak v zahraničí zmizely stovky unikátních veteránů. Dnes se situace pomalu obrací. Změnu zaznamenali nejprve sběratelé historických automobilů. Zjistili, že v zahraničí začínají být tuzemské vozy levnější než v zemi jejich původu. Bylo ...
První fotografie ze srazu v Bukovanech u Týnce nad Sázavou. Sobotní odpoledne se neslo v duchu pěkného zářijového počasí se sluníčkem. Na bukovanská studená rána je již většina účastníků zvyklá a jaksi s nimi počítá. Jen Výletní restaurace Stodola doznala změn. Interier je typickou fotbalovou hospodou. S tím došlo i ke změnám okolí a tak by dnes Jindra marně hledal mlátičku, po...
Dne 11. září 2010 byl zahájen již dvacátýprvý letecký den na letišti Jihlava - Henčov, pořádaný Aeroklubem Jihlava. Protože Velorex svou trubkovou konstrukcí potaženou plátnem nemá k letadlům daleko, rozvíjí se již po několik let zajímavá spolupráce mezi aviatiky a velorexáři. V letošním roce se Velorexy staly součástí oficiálního programu a tak kromě výstavy strojů před hlavní...
Koncem července roku 2007 vyšlo pěkné počasí a tak jsme se vypravili opět na hrad Lipnice. Tentokrát jsme zvolili netradiční způsob dopravy. Já jel Velorexem sám a Ála přijela později na motorce s kamarádem Vláďou. Kromě Velorexů běžné konfekce jsme mohli obdivovat Jindrovu Škodu Octavia a setkání nejstaršího stroje OS-KAR s nejmladší čtyřkolkou 435-O bylo taky moc pěkné. Disci...
Když mi Tomáš nabídl, že mě vezme jako spolujezdce na oslavu narozenin Štíti a Blanky do Perštejna, byl jsem nadšený. Zároveň mi ale došlo, že jsem vlastně jako spolujezdec ujel ve Velorexu jen pár kilometrů a hrozně jsem se bál, že se stroj převrhne. Prostě na místě spolujezdce ztratíte jistotu, kterou máte za volantem. Nakonec to ale bylo moc prima, já se trošku bál zatáček l...
Po báječném zážitku ze srazu na hradě Lipnici v roce 2004 jsme měli ještě týden volna a tak jsme s Álou vyrazili na jih do České kanady a na Šumavu. Nedělní cesta z Lipnice rychle ubíhala a vedlejšími silnicemi jsme se bez problémů dostali na hrad Roštejn u Třeště. Odtud se kola Velorexu odvalovala přes Telč, Dačice a Slavonice. V obci Maříž na samé hranici s Rakouskem jsme se ...
Již několik předchozích let jsem závistivě poslouchal vyprávění kamarádů o tom, jak báječný byl víkend strávený na hradě Lipnice. Jejich vyprávění bylo umocněno tu a tam nějakou fotkou nádvoří hradu, plného Velorexů. Pamatuji si, že Jarní sraz Velorexů, který Jirka Šára pořádal na hradě Svojanov ve mně zanechalo hluboký dojem a tušil jsem, že srazy v prostředí středověkých zdí...
Na jaře 1995 uspořádal Jirka Šára další sraz Velorexů. Tentokrát účastníky pozval do překrásné oblasti Teplicko – Adršpašských skal. Místem setkání byl Autokemp Bučnice, situovaný přesně na půl cesty mezi Teplicemi nad Metují a obcí Adršpach. Ve dnech 2.-4. června 1993 se sešlo tentokrát kolem třicítky strojů. Soutěžící čekala tradičně náročná soutěžní jízda a pak sobotní volné...
Po úspěšné akci se závodem o živé sele, jsem se následující rok rozhodl uspořádat druhý ročník tohoto, dnešní češtinou nazvaného Outdoor- extrém – cupu, tedy závodu pro nejotrlejší majitele vozítek Velorex.
Pro rok 1989 jsme jako hlavní cenu připravili dvě laboratorní myši. Abychom zamezili případnému obvinění z toho, že samotná bílá laboratorní myš by mohla být tehdy, díky...
Po předchozích dvou ročnících jarních strazů Velorexů, které se konaly v rekreačním středisku Koliba – Hrádek, patřící JZD Zálší bylo jasné, že vícedenní srazy v pěkném prostředí jsou krokem správným směrem. Předně nejsou účastníci uondaní jízdou na sraz uvrženi takříkajíc zchodu rovnou do náročné soutěžní jízdy plné záludných disciplín. Na trase si pak mohou sami rozhodnout, k...
Účast na Classic Show Brno 2010, která byla součástí veletrhu užitkových vozidel Autotec a osobních vozů Autosalon jsme původně neplánovali. Když nám ale organizátoři akce vyšli vstříc a projevili zájem Velorexy mít přímo v pavilonu A brněnského výstaviště, rádi jsme s účastí souhlasili. Mé pracovní závazky však byly tentokrát v rozporu s podmínkami účasti a tak jsme museli si...
Sedmé Krušnohorské vršky nezklamaly. Tak jako každý rok byly oči všech účastníků upřeny k obloze v očekávání, jaké počasí přinese poslední květnový víkend. Ač pořadatelé dopředu avizovali teplo a slunečno, málokdo po průjezdu několika pátečními přeháňkami věřil, že víkend stráví jinde, nežli u vyvíječe pekla v útrobách velkého vojenského stanu. Příjemným překvapením proto byl ...
Tak jaký byl letošní první sraz přátel nesmrtelných koženkových strojů ?
Především musím říci, že účast 142 registrovaných strojů nebyla velká, na druhou stranu si mnozí mohli všimnout, že se na parkovišti před „Zlatou růží“ vystřídalo dalších možná i dvacet strojů těch, kteří se přijeli jenom podívat.
Na letošních Boskovicích bylo nejlépe vidět, že velorexí komunita se...
Dnes je to přesně rok od chvíle, kdy jsem vytvořil garáž na těchto stránkách. Měl jsem potřebu zachytit písemně to, co si pamatuji od svého dětství do současnosti a co se týká zážitků se všemi možnými dopravními prostředky a s Velorexy zvláště. V krátké době vznikly v mé garáži desítky adresářů se vzpomínkami, cestopisy ale i věcmi, které by patřily spíše do článku na hlavní s...
V úterý účastníci Velorex čundru dorazili do Humpolce, kde si prohlédli tiskárnu Milana Davida, občerstvili se v přilehlém Štočkově dvoře a nechali se svými statečnými stroji vyvézt na nedaleký hrad Orlík, kde jim Kléma zajistil nocleh a kulturní program v podobě promítání filmů Báječní muži s klikou a Dědeček automobil. Režisér předtím ve sklepení pustil film Vrchní prchni a ...
Tak skončil jubilejní desátý ročník srazu na hradě Lipnici. Teď je půl šesté večer a už jsme doma, Velorex je v suchu a teple garáže. Protože celý víkend bylo slunečné počasí a podle meteorologů se jednalo o nejteplejší víkend letošního léta, je jasné, že pořadatelé dali na kostel, tedy abychom byli konkrétní – na kapli lipnického hradu. Prostě mají to nahoře dobře zařízeno. St...
Tak vršky jsou za námi.... Přidávám pár fotografií . Vyrazili jsme z Prahy už krátce po poledni. Na staré karlovarské silnici Velorex několikrát statečně odolával dešti, vybaven novým stěračem - tedy mým starým, který jsem našel po dvaceti letech.... novou zadní pneumatikou a novými uhlíky o kterých ještě bude řeč. V pět odpoledne jsme udělali zastávku v penzionu v Kfelech u O...
Co říci závěrem? Snad jen malé ohlédnutí za tím, co se dělo po příjezdu domů. Plni dojmů a zážitků jsme dlouho vychutnávali opojné období spojené s pocitem, co jsme s našimi stroji dokázali. Vzpomínali jsme na to, jak jsme poprvé dojeli s Robertem Němcem do Švédska v roce 1992. Vzpomínali jsme na cestu na Polární kruh do finského Rovaniemi v roce 1996. Na cesty do Alp, které vy...
Den dvacátýprvý, sobota 22.7. 2000
Probouzíme se v půl deváté, snídáme a v deset hodin vyjíždíme na poslední úsek cesty. Přes Rakovník a Nové Strašecí se dostáváme do Prahy a přesně v půl dvanácté utichají srdce našich strojů tam, odkud jsme před jedenadvaceti dny vyjeli. Velorexy opět dokázaly, že při patřičné péči jsou schopny úctyhodných výkonů. Jejich mimořádně zdařilá ...
Den dvacátý , pátek 21.7. 2000
V devět hodin se probouzíme a po sbalení všech věcí a vydatné snídani bez chleba vyjíždíme do jedné z posledních etap naší výpravy. Za Grebenheimem u obce Hauswurz jsme navedeni na několikakilometrovou objížďku. V Kalbachu kupujeme nový chléb, jablko a jogurty. Všímáme si toho, že všechny mosty východně od řeky Rýn jsou opatřeny žlutou kr...
Den devatenáctý , čtvrtek 20.7. 2000
Kolem desáté hodiny nás budí sluneční paprsky, dle teploměru je 18 stupňů. Snídáme a balíme spací pytle. Nádrže máme prázdné a tak se rozhodujeme vrátit se do Lissendorfu, kde kdosi včera zahlédl benzinovou pumpu. Zde však mají pouze benzin super za 2 Dm litr. Po zjištění, že další pumpa je nedaleko, bereme každý po dvou litrech. Po de...
Povídání o úvodu cesty na letošní Boskovický sraz a následná Brťkova reakce způsobily, že jsem si vzpomněl na to, když mne s Velorexem stavěla policie poprvé.
Bylo to v září roku 1987. S Velorexem jsem jel za kamarády, kteří byli na chmelové brigádě v obci Heřmanov u Rakovníka. Protože tam nebyla a myslím že ani dosud není žádná hospoda, naložil jsem do Velorexu šedesát lahvov...
Den osmnáctý , středa 19.7. 2000
Probouzíme se v deset hodin zápachem ze stoky, kterou jsme v noci považovali za obyčejný příkop u silnice. Snídáme a já se rozhoduji k namontování náhradního regulátoru napětí. V půl dvanácté vyjíždíme. S ohledem na ukazatele mechanických počitadel v mé přídavné přístrojové desce hledáme benzinovou pumpu. Po několika kilometrech sjíždíme ...
Nápad mít klubový kalendář přišel hned po založení Velorex clubu v AČR na začátku devadesátých let minulého století. Počátky odpovídaly době a nad kvalitou převažovalo bezmezné nadšení a tak šlo tehdy o pouhý list papíru, na který byla zkopírována černobílá fotografie nevalné kvality. Zpočátku šlo dokonce o mé vlastní kresby. Zasílání takových kalendářů široké velorexí veřejnos...
Nepočítáme -li Zimní vršky pro vyložené extremisty, máme za sebou letošní první, ale také největší velorexí sraz. Ať se to někomu líbí nebo ne Boskovice jsou výkladní skříní. Zde se prezentují zimní renovace a úpravy, setkávají se zde bez rozdílu zastánci původnosti s úpravci, tuningáři a kutily. Každý se chce ostatním pochlubit, co za zimu stihl udělat, jak a s čím pokročil, ...
Když jsem měl za sebou účast na prvních dvou jarních srazech Velorexů v Praze a jednom podzimním v Hradci Králové, napadlo mne uspořádat také sraz. Ondra Franěk pořádal srazy jarní a tak mi zbyl termín podzimní. Přípravy na takový sraz jsou hodně náročné, než se nachystá trasa, soutěžní disciplíny, ceny , různá povolení, pořadatelé no prostě klobouk dolů před každým, kdo si tr...
Den sedmnáctý , úterý 18.7. 2000
V šest hodin ráno nás budí budík. Vstáváme do typické husté anglické mlhy, která by se dala jistě krájet. V půl osmé jsme již v přístavu a sháníme terminál. Jediná kancelář široko daleko patří společnosti Hoverspeed provozující spojení s kontinentální Evropou vznášedly Hovercraft. Slečna za klávesnicí počítače je velmi ochotná. Vznášedlo l...
Den šestnáctý , pondělí 17.7. 2000
Ráno nás probouzí vycházející slunce a divný pocit, že nás někdo pozoruje. Po vydolování ze spacího pytle zjišťujeme velké změny, které se od večera udály. Parkoviště je do posledního místa zaplněno auty. Vozy poblíž Velorexů obsahují i posádky, které se na nás se zájmem dívají, jak vstáváme, oblékáme se a snídáme. Čekáme nějaký káravý h...
Den patnáctý , neděle 16.7. 2000
Probouzíme se už v osm hodin. Na kruhovém objezdu je poměrně živý provoz. Po několika kilometrech objevujeme pěkné odpočívadlo s parkovištěm a dřevěnými lavičkami. Snídáme anglický chléb, marmeládu a sušenky. Zahříváme se čajem. Emil zpracoval poslední sýr Maratonec, který jsme si vezli z domova. Projíždíme městem Market Harborough a pokra...
Den čtrnáctý , sobota 15.7. 2000
Emila a Štěpána ráno v osm budí déšť, mě až řev Emila, abych vstával, že prší. Než rozlepím oči a nasoukám nafouklou matraci se spacákem do Velorexu, je již pozdě, mám co sušit. V devět hodin stále prší. Místo snídaně Emil kontroluje a doplňuje olej do převodovky. Hladoví, mokří a rozespalí vyrážíme na další cestu. Stoupáme na 418 metrů v...
Den třináctý , pátek 14.7. 2000
V devět hodin se probouzíme do nového dne. Fouká vítr a občas vykoukne slunce. Za velkého zájmu posádek projíždějících aut i členů rybářského klubu, kteří parkují vedle nás, balíme plachtu a snídáme chléb s pomerančovou zavařeninou, kterou jsme koupili v Lerwicku na Shetlandech. Teprve nyní zjišťujeme, že je určena pro diabetiky. V půl jed...
Den dvanáctý , čtvrtek 13.7. 2000
Probouzíme se v 9,00 hodin. Zdá se nám, že vítr odnese plachtu, pod kterou spíme. Je zima a ze spacáků se nám příliš nechce. Ale musíme balit. Složení plachty je velkým problémem, protože díky větru se chová jako křídlo, pod kterým vzniká vztlak. Jeden z posledních stanových kolíků se při balení plachty vytrhl ze země a trefil mě přímo d...
V občasníku pro majitele a přátele motorových tříkolek Velorex Velorex Kurýr č. 34 je ofocený článek " Král recese", který měl v rubrice "Historie" vyjít v časopise Svět motorů, konkrétně v čísle 5/2002. Z nějakých důvodů však nevyšel.
Musím říci, že to je pravda v časopise Svět motorů skutečně nevyšel. Víťa Kodym, autor článku totiž v roce 2002 již nebyl redaktore...
Na jaře roku 1986 se v mé rodné zemi Československé socialistické republice konaly všeobecné volby do zastupitelských sborů. Místo Poslanecké sněmovny bylo dvoukomorové Federální schromáždění a volili se poslanci do Sněmovny lidu a Sněmovny národů. Bylo mi v té době akorát dvacet let a tak to byly moje první volby kterých jsem se mohl účastnit. V době konání voleb byly vždy vše...
Den jedenáctý , středa 12.7. 2000
Budík zvoní přesně. Během minuty jsme se všemi svými věcmi seřazeni na chodbě a postupujeme ke schodišti, vedoucímu do podpalubí k autům. Je nám divné, že všichni ještě spí a jsme na chodbě sami. Při obhlídce moře v okolí lodi zjišťujeme, že kolem dokola je jen volné moře bez známek jakékoli pevniny. Personál lodi nám vysvětluje, že díky...
Den desátý , úterý 11.7. 2000
Probouzíme se v devět hodin a pečlivě balíme. Již nemáme žádné tatranky. Po desáté hodině kemp opouštíme. Cena byla třetinová oproti minulému kempu. Tentokrát jsme platili jen za jeden stan. O půl hodiny později doplňujeme pohonné hmoty v Nesttunu. Vědomi si skutečnosti, že s ohledem na kapacitu lodi , v žádném případě nesmíme najíždět do tr...
Den devátý , pondělí 10.7. 2000
Probouzí nás sluneční paprsky. Otevírám oči a mám krásný romantický výhled na přístav. Je sice nákladní, ale je to přístav. Rychle vstáváme, abychom byli včas v kanceláři lodní společnosti. Oblékáme slušný oděv a protože chceme pouť za lodními lístky spojit se snídaní, vybíráme i naši pověstnou kasičku pro sponzory. Takovou štědrost jsme ne...
Říká se, že kdo se s Velorexem nepřevrhl, tak jako by s ním nejezdil. Převržení je vlastně takový velorexí křest. Jezdíte, užíváte si a pak to přijde úplně nečekaně. Nemyslím vážné nehody, způsobené například prasknutím zadní pneumatiky ale jen taková ta převržení, kdy nemáte ještě dost zkušeností a kdy bez varování začnete náhle pozorovat bočním okénkem asfalt pěkně zblízka. K...
Den osmý , neděle 9.7. 2000
Probouzíme se v devět hodin. V noci mírně pršelo, ale díky plachtě jsme zůstali v suchu. Využíváme mobilní sociální zařízení určené pro stavební dělníky. Vyklepáváme vodu z plachty a balíme.
Po silnici E 16 přijíždíme do Bergenu. Za vjezd do města se platí 10 NOK. Mince se dají prakticky za jízdy házet do umělohmotných košů v automatu. Při...
Den sedmý , sobota 8.7. 2000
Probouzím se v osm hodin hukotem větru. Je pět stupňů nad nulou, v noci určitě mrzlo. Štěpán ještě spí, ale Emila nevidím. Později zjišťuji, že se z římsy přesunul na zem do rohu, aby na něj tolik nefoukalo. Přecházím řeku po kamenném mostě z roku 1910 a šplhám na protilehlou skálu. Velorexy mám odtud jako na dlani. Fotím. Ranní slunce ...
Většina z vás jistě zná černé tričko s bílým Velorexem a nápisem Velorex club. Málokdo však ví, jak toto tričko vlastně vzniklo.
Po založení Velorex clubu nás napadlo, že bychom se od ostatních příznivců jiných značek historických vozidel měli něčím odlišit a napadlo nás tričko s nápisem Velorex club. Tehdy se však soukromá výroba i potisky jen zvolna zdvíhaly z t...
Na sklonku léta 1987 jsme měli za sebou již dvě setkání přátel Velorexů a tak jsme se rozhodli, že se zúčastníme také podzimního srazu v Hradci Králové. Sraz se konal v neděli 27.9. 1987 ale na název Tři rychlá kola si již nepamatuji, myslím, že se to tak nejmenovalo.
Sraz pořádal pod záštitou Svazarmu Jirka Hampl. Tehdy neexistoval komfort způsobený internetem – mapy...
Den šestý , pátek 7.7. 2000
Probouzíme se v půl desáté. Moc se nám ze spacích pytlů nechce. Jednak je 12 stupňů nad nulou a perspektivně to na nějaké oteplování nevypadá, jednak chceme využít možnosti teplé vody v kempu co nejdéle. V půl dvanácté vaříme oběd a o hodinu později vyrážíme na další cestu. Nejprve musíme překonat hrozný kopec z kempu na silnici. Jedeme na ...
Den pátý , čtvrtek 6.7. 2000
Vzhledem k noční pěší tůře jsme hodlali spát dlouho, budí nás však Štěpán již v osm hodin křikem: „ Rychle, balit, dělejte, za hodinu zde dosedne vrtulník !!“ V mžiku máme sbaleno. Vedle nás pobíhají místní švédové a z nákladních aut skládají rozebraný domek včetně oken a květináčů. Vše balí do několika hromad. Za chvíli skutečně přilétá vrtu...
Dne 25.-26.5. 1991 jsme se zůčastnili mezinárodního srazu historických tříkolek v německém Augustusburgu. S nápadem přišel na jarní schůzi Velorex clubu Láďa Mayer z Rokycan, který se zúčastnil stejné akce v roce 1990 ale rok nato jet nemohl. Pojali jsme to jako klubovou akci a přihlásili na sraz sedm Velorexů. Celkem se nás zúčastnilo víc, myslím že určitě 12. Pro jistotu jsme...
Den čtvrtý , středa 5.7. 2000
Probouzíme se v půl desáté. Zpočátku si myslíme, že se nám to jen zdá, ale je to realita - skutečně ležíme v opravdových postelích. Zjišťujeme, že prší, a psychicky se připravujeme na jízdu v dešti, která nás zřejmě nemine. Naši hostitelé jsou již v práci a tak si ze zásob, které jsou k dispozici, vaříme snídani a sbíráme vyprané prádlo. Př...
úterý 4.7. 2000
Ráno vstáváme v devět hodin, všude je rosa a vysoká tráva. Zjišťujeme, že v noci jsme se utábořili vedle cesty vedoucí k nějaké chatce. Snídáme lančmít, který nepatří k těm lepším, nedá se krájet , drobí se a ohřatý má takovou chuť, že se rozhodujeme zbývající konzervy lančmítu konzumovat až v druhé části expedice, kdy už nám bude jedno, co jíme. Emil oprav...
Po událostech sedmnáctého listopadu 1989 začaly velké změny, které se týkaly všech a všeho, ušetřen nebyl ani motorismus. Organizace, které do té doby byly na výsluní zůstaly na odvrácené straně měsíce a naopak ty, které do té doby neexistovaly a nově navazovaly na svou existenci z dob prvé republiky či na krátké nadechnutí roku 1968 se začínaly hřát na slunci. To byl případ S...
Probouzíme se v sedm hodin. Emil je již vzhůru a ukazuje nám ohlodanou větev. Zjistil, že od rozednění nás pozoroval bobr žijící v jezírku. Stihl ho také zachytit kamerou. Také nás upozorňuje, že zdejší WC nelze použít, neboť od roku 1996 došlo ke změně - na záchodě je velké sršní hnízdo.
V devět hodin vyjíždíme. Míjíme Herzberg a po 40 kilometrech přijíždíme do Jüterbogu...
Dnes máme odjíždět , je ráno 7,00 hodin, 2.7. 2000, zataženo. Přivážím Velorex z garáže před dům, balím ještě nějaké drobnosti, přijíždí Štěpán. Čekání na Emila vyplňujeme nákupem dvanácti bochníků chleba a náhrady za odcizené potraviny. Také nezapomínáme na vodu. Každý má plnou čutoru a ještě plastové láhve k tomu. Ve tři čtvrtě na deset přijíždí Emil, zdržel se výměnou cívky...
Od okamžiku společného schválení uvedeného nápadu nastala úmorná práce spojená s přípravami. Jen psaní podrobného itineráře zabralo tři měsíce. Itinerář zpracovaný programem na počítači má své velké klady, avšak pro účely dálkové jízdy Velorexů se nehodí, protože některé údaje jsou zbytečné a jiné potřebné zcela chybí. Zvolil jsem proto kompromis a vytvořil mechanicky podle po...
Výčet jarních srazů "Ve znamení tří kol" by nebyl úplný, kdybych nezmínil setkání šestnácti Velorexů na parkovišti u kempu Džbán v Praze 6, které se uskutečnilo dne 26.4. 1987. Organizátoři prvého setkání měli pochopitelně adresy účastníků a tak o srazu jsme byli informováni dopisem ,který přišel poštou. Uskutečnila se jízda zručnosti, soutěž o nejdokonalejší Velorex (úpravy op...
Když jsme v roce 1996 absolvovali cestu třemi tříkolkami VELOREX na Severní polární kruh do finského Rovaniemi, zmínili jsme se před novináři také o tom, že tuto cestu nepovažujeme za poslední. Už tehdy - bezprostředně po příjezdu, jsme dostávali různé, více či méně absurdní nápady, kam jet s bezmála třicetiletými VELOREXY. Jediným kriteriem byl požadavek, aby v dané oblasti VE...
Dne 23. 4 1988 pořádal Ondra Franěk s Jakubem Tolarem 3. sraz Ve znamení tří kol. Místem setkání bylo parkoviště před koupalištěm a kempem Džbán v Praze 6. Tu dubnovou sobotu bylo celkem pěkné počasí, svítilo i sluníčko a tak se sjelo 32 Velorexů - třicet tříkolek a dvě čtyřkolky. Celý den byl naplněn soutěžními disciplínami. Na parkovišti samotném proběhla jízda zručnosti a s...
Dříve narození asi vědí o čem to bude, nicméně pro pořádek uvádím že nejde o smažení na počítači na internetovém pokecání ale chatou rozuměj víkendové sídlo. Když byl tátovi v práci přidělen Velorex jako služební vozidlo, stávalo se často, že jsme s ním podnikali víkendové jízdy na chatu. Jiný vůz jsme nevlastnili a tak v pátek odpoledne začínalo vždy velké balení. Tehdy se běž...
V roce 1990 uspořádal Ondra Franěk s Jakubem Tolarem pátý (a poslední) ročník setkání Velorexů "Ve znamení tří kol". Termín byl zvolen pozdější tentokrát červnový v naději, že bude pěkné počasí. A opravdu , dne 16.6. 1990 na parkovišti před ČVUT v Praze 6 Dejvicích sluníčko přivítalo třicítku Velorexů. Naděje, že by se sraz vrátil zpět na parkoviště Džbán zhatili opět němečtí ...
Těm, kdož propadnou kouzlu plátěné tříkolky zpravidla nestačí mít ji v měřítku 1:1 v garáži, ale časem přijdou na to, že život s Velorexem je určitý styl nevyhnutelně vedoucí k obklopování se vším, co s tříkolkami Velorex souvisí. Vhodnou dekorací je určitě model, který se dá vystavit doma na poličku nebo si ho můžete pověsit třeba na krk....
Základem je jistě kultovní papír...
14.5. 1989 pořádal Ondra Franěk s Jakubem Tolarem 4. sraz Ve znamení tří kol. Místem setkání bylo tentokrát parkoviště před podnikem Aritma v Praze 6. Původní parkoviště před kempem Džbán bylo obsazeno turisty z NDR, kteří tušíce přicházející změny přijížděli hromadně do Prahy, kde se místo pražským památkám a vyhlášenému pivu věnovali převážně jediné zábavě – překonávání zdi z...
Dne 7.6. 2008 jsme se zúčastnili svatby našeho kamaráda Vládi. Svatba byla na radnici Staroměstské. Kolona Velorexů vzbuzovala zaslouženou pozornost. Jelo se přes celou Prahu po nábřeží a pak Pařížskou ulicí do centra na Staroměstské náměstí. Počasí umožnilo jízdu bez střech. Všechny stroje si vážily možnosti účastnit se té slavnostní chvíle a nedovolily si připomínat se poruch...
Hned zjara roku 1990 nás s Ondrou Fraňkem napadlo, že bychom mohli v létě s Velorexy objet Československo. Kromě normálních silnic jsme k tomu chtěli využít tehdy volně přístupné a hlavně sjízdné signálky rozprášené Pohraniční stráže. Vypracovali jsme itinerář a oslovili řadu institucí. Potřebovali jsme na cestu nějakého sponzora byť šlo o nějakých 3000,-Kčs nicméně pro nás ja...
20.4. 2007 jsme ze zúčastnili svatby našeho kamaráda Jindry v Roztokách u Prahy. Hezká akce, pěkné počasí. Stroje šlapaly bez jediné chybičky. Tak ať to stejně dobře šlape Jindrovi s Vlaďkou…
27.6.1996 čtvrtek
Ráno vyjíždíme brzy, domů to již není daleko a je možné, abychom stihli již dnes být v České republice. Opět projíždíme Postupim, dále pokračujeme stejnou cestou přes Juterbof, Herzberg, Riesu a Dobeln do Chemnitzu. Cestou vzhledem k nepřetržitému dešti mažeme řetezy a seřizujeme brzdy. Stavíme také u provozovny McDonald, protože tam teče na toaletách tepl...
26.6.1996 středa
Vstáváme v jedenáct hodin dopoledne, kontrolujeme polohu lodi podle radaru a vydáváme se na prohlídku prostor, které jsme dosud neviděli. Všímáme si toho, že na lodi se právě mění ložní prádlo a ručníky v kajutách. Kdo je zamčen v kajutě, nebo není přítomen, ten dostává čisté věci přehozeny přes kliku dveří. napadá nás geniální věc. Těšíme se, jak se umyjem...
25.6.1996 úterý
Budí nás budík v pět hodin ráno. Jsme zvyklí na fronty z našich dopravních inspektorátů a jiných úřadů, a tak se v pět hodin ráno stavíme před zavřený terminál, odhodláni nepustit před sebe ani živou duši. Takto stáním a přešlapováním před terminálem trávíme čas až do osmi hodin, kdy se otvírá. jsme první u okénka, ale za námi nikdo není, žádná fronta se nek...
24.6.1996 pondělí
V sedm hodin nás budí příchod majitele stavby, rychle balíme a odjíždíme. Cesta je dálničního typu, široká a rovná. Provoz houstne a je vidět, že se pomalu blížíme k hlavnímu městu Finska Helsinkám. Asi 20 km před městem zastavujeme u mapy města a hledáme cestu do přístavu. Nacházíme všechny potřebné údaje a jedeme přímo do centra. Vše je velice dobře znač...
23.6.1996 neděle
Ráno zjišťujeme, že vedle našich strojů stojí velká americká dodávka. Je dlouhá více než 6 metrů a za sebou má ještě dvounápravový obytný přívěs. Za ním pak stojí ještě Opel Astra. Dlouho se nic neděje, až v půl desáté kolona ožívá. Z ameriky vylézá muž, z obytného přívěsu žena, a pak postupně pět dětí. Jsou ze švédské Kiruny a jedou na jih za teplem. Ameri...
22.6.1996 sobota
Vyrážíme na zpáteční cestu, teď již pojedeme zase na jih. Dojíždíme zpět do Rovaniemi a odbočujeme na vedlejší cestu vedoucí divokou přírodou. Příroda je zde opravdu divoká čistá a nedotčená. V Nuupasu odbočujeme směr Simo podél řeky plné lososů. V příkopu u silnice míjíme pasoucího se soba, kterému projíždějící auta vůbec nevadí. Zastavujeme a fotíme ho...
21.6.1996 pátek
Udělali jsme si den volna, provádíme běžnou údržbu strojů a prohlížíme si okolí polárního kruhu. Velorexy tlačíme na bílou čáru označující polární kruh. Okamžitě vzbuzujeme pozornost turistů i místních obyvatel. Oslovuje nás také paní, která se v roce 1948 provdala do Švédska. Je ráda, že si s někým může popovídat rodným jazykem. Přichází také místní průvodc...
20.6.1996 čtvrtek
Hned v osm hodin jdeme pěšky do města shánět nové ložisko. Jdeme jen tak naslepo. Zcela náhodou dvěstě kroků od kempu nacházíme obchod s díly na auta. Ložisko mají. V takové štěstí jsme ani nedoufali. Utíkáme zpět do kempu a za velkého zájmu kempujících turistů demontujeme zadní kolo a měníme ložisko. Do 12 hodin se stíháme ještě i umýt a zabalit věci. V p...
19.6.1996 středa
Budí nás déšť, který vytrvale bubnuje do oken a střechy chatky. Tepla a sucha využíváme celé dopoledne, pak musíme chatku vyklidit a začíná opět boj s počasím. Jedeme pomalu. Robert reguluje spotřebu elektrického proudu, jede uprostřed mezi mnou a Emilem, nesvítí, stěrač používá pouze občas. Veškerý proud z akumulátoru musí být využit na jiskry ve spalovací...
18.6.1996 úterý
Zatímco kluci opravují, vydávám se hledat nějakou boudu na přespání po druhé lesní cestě. Vzhledem k dobré viditelnosti jedu pomalu na třetí rychlostní stupeň v nízkých otáčkách a bez světel. Po ujetí asi 3 km vyjíždím na paseku, uprostřed vidím siluetu velkého zvířete bez parohů - je nepochybné, že jde o losí holku. Je tak velká, že věřím, že bych ji s Velo...
17.6.1996 pondělí
Budíme se při dopadu prvních kapek deště. Opět bleskově balíme. V recepci chceme platit padesátimarkovou bankovkou, recepční ji vidí evidentně poprvé v životě. Chvíli přemýšlí jaký je kurz vůči švédské koruně a pak s úsměvem říká, že máme ubytování zadarmo. Prohlížíme si zámek Skokloster a také muzeum historických vozidel. Vše bohužel pouze zvenku. Německé...
16.6.1996 neděle
Ráno vyjíždíme brzy, protože se začínají sjíždět střelci a místo střelby pokukují po našich strojích. Po 50 km přijíždíme do Nornkopingu, čtvrtého největšího města Švédska tzv. Paříže severu. Tankujeme, avšek nastává problém. Vzhledem k tomu, že nám došly švédské peníze a je neděle, máme pouze německé marky. Bereme proto každý pouze osm litrů za zbytek drob...
15.6.1996 sobota
Brzy ráno se probouzíme - poprchává. Vedle nás psí v obytném automobilu německá rodina. Myjeme se, snídáme a startujeme. Po cca 60 km vjíždíme do města Kalmar po 6 km mostě, nejdelším ve Švědsku, příjíždíme na ostrov Oland, který je významný svým unikátním ekosystémem. Po návtěvě informačního střediska pokračujeme do nitra ostrova k pevnosti Borgholm. Tanku...
14.6.1996 pátek
Ráno nás budí zvláštní zvuk - kolem nás projíždí správce kempu na motorové sekačce John Deere a zajímá se o Velorexy. Na oplátku nám ukazuje svou sekačku. Musíme dál, dnes nás čeká plavba po moři. Osazenstvo kempu nechápe, jak rychle jsme schopni zabalit, vše je dílem okamžiku. Na německém území nám zbývá posledních 40 km. Chceme stihnout trajekt do Švédska ...
13.6.1996 čtvrtek
Vstáváme okolo deváté hodiny, oceňujeme, že rybáři vybudovali poblíž chatky suché wc. Snídáme a v deset hodin vyjíždíme. Po ujetí asi 20 km se mi tvoří pecka na svíčce, seřizujeme kontakty a zapalování. Snažíme se jet co nejrychleji, rádi bychom ještě dnes viděli moře.
Projíždíme městy Juterbog a Beelitz. V poledne zastavujeme u jezer pod Pustupimí, v...
12.6.1996 středa
Po dlouhých, téměř ročních pečlivých přípravách, nastal den D - startujeme - cíl Severní polární kruh. V půl osmé ráno máme sraz u Roberta Němce v Bubenči u garáže. Přijíždějí všichni, Robert Němec, jeho bratr Richard se čtyřkolkou, který nás doprovodí na start, Emil Pospíšil, já a Mílan Wunsche, původní člen expedice, který bohužel dva dny před odjezdem u...
5.7. 2008 opouštíme tábořiště rychle a velmi časně. Ušetřili jsme tak každá posádka 11 Euro…Rozhodujeme se dnes dojet až domů. Jedeme přes Mattighofen, obchvatem kolem Riedu. Statečně se vyhýbáme dálnici na Linz a v Grieskirchenu kličkujeme mezi závodícími cyklisty, jejichž plícím laskavě darujeme silné dávky kouře ze spáleného oleje pro dvoutaktní motory. V Prambachkirchenu na...
Dnes je 4.7. probouzíme se hlukem deště, který bubnuje do plachet našich stanů. Čekáme, až se to zlepší a krátce před dvanáctou opouštíme kemp. Rozhodujeme se jet pokud možno nejkratší cestou domů. Směřujeme dále na sever širokým údolím řeky Ziller. Zastavujeme v Rattenbergu na břehu řeky Inn. Prohlížíme si historické centrum města a hrad, jehož okolí slouží v létě jako několik...
3.7. 2008 – den D. Dle pokynu kvičícího budíku vstáváme ve čtyři hodiny ráno. Z Velorexu vyhazujeme do stanu poslední věci, které by nám při stoupání sloužily jako nepotřebná zátěž. Bez motorů tlačíme Velorexy k závoře za domem. Šroubovákem otevíráme a již poháněni vlastní Velorexí silou vyrážíme vstříc napínavému dobrodružství. Značení cesty je super. Nedá se zabloudit. Projí...
Je 2.7. a nechce se nám opouštět kemp. Dlouho snídáme, chvíli klábosíme s majitelkou a zkoušíme šlapací tříkolku. Asi čtyři kilometry od kempu se nachází soutěska s vodopádem Liechtensteinklamm. Balíme a popojíždíme k parkovišti. K ústí soutěsky je to ještě pěšky asi kilometr. Cestou nás zaujaly protitankové překážky a most zatarasený ostnatým drátem. Odbočka vede do nitra hory...
1.7. nás vítá sluníčkem a teplem. Balíme stany a jedeme podél jezera Traunsee. Míjíme město Ebensee, projíždíme Bad Ischl a stoupáme do Altaussee do solného dolu. Zdejší, veřejnosti přístupný solný důl, je vyhlášenou atrakcí. Parkujeme, platíme vstupné a hned navlékáme bílé montérky, nezbytný to doplněk pro vstup do nitra hory. Postupujeme dlouhými chodbami a nasloucháme výklad...
Někdy v první polovině devadesátých let, když jsme ještě kalendáře Velorex clubu posílali sami s Robertem bylo třeba dostavit se na poštu a balík asi dvouset velkých obálek s kalendáři a stránkou nějakého novoročního povídání rozeslat příznivcům plátěných tříkolek. Byl slunečný den 31.12. Opatřil jsem velký pytel - původně žok na chmel. Do něj jsme nasypali zalepené obálky a Ro...
Je 30.6. Dne chceme překonat Dunaj což nebude snadné, protože nechceme přes hlavní tahy, končící na dálnicích nebo ve městech. Pokračujeme z Greinu po břehu Dunaje a v okamžiku, kdy máme po pravé ruce siluetu hradu Klam, odbočujeme na vedlejší silnici, která má po chvíli šířku sotva na jeden nákladní automobil. Zastavujeme u semaforu a čekáme na zelenou. Asi po čtvrt hodině nas...
Dnes je 29.6. vstáváme a odjíždíme právě včas. Na lesní cestě se míjíme s lesníkem ve Volkswagenu. Po třech kilometrech přijíždíme k poutnímu kostelu Maria Dreieichen. Nezdržujeme se dlouho a sjíždíme z prudkého kopce a v Hornu odbočujeme směrem na Krems. Jedeme údolím řeky Kamp na hranici přírodního parku Kamptal. Hluboké lesy střídají výhledy na četné hrady a zámky. Pod hrade...
Tento adresář patří pod akce, ale bohužel pro rok 1986 je uveden pouze Hradec a ten byl až v srpnu. Akce o které se chci zmínit je prvním srazem Velorexů v Praze. Konal se přesně na výročí letu prvního člověka do vesmíru tedy 12.4. 1986 na parkovišti kempu Džbán v Praze 6. Účastníci se sjížděli v ranních hodinách na základě pozvánky uveřejněné v denním tisku. Místem shromáždění...
Druhého dne 28.6. 2008 se nám z kempu vůbec nechce, ale nedá se nic dělat, jedeme dál. Po obchvatu objíždíme Znojmo a v Hevlíně nabíráme směr Rakousko. Ještě benzín až po špunty a jsme tam. Naším prvním cílem jsou termální lázně na samé hranici v městečku Laa an der Thaya. Parkujeme vedle sebe na jinak přeplněném parkovišti a užíváme si 36 stupňů teplé vody ve vnitřních i venk...
Na počátku jara letošního roku nás s Robertem napadlo, že bychom mohli v létě zajet do Alp. Akci jsme naplánovali jako rodinný výlet na devět dní. Každý napsal na papír, kam by se rád podíval, tato místa jsme zanesli do mapy a pospojovali. Samozřejmě došlo i na nějaké škrtání a upravování tak, abychom stihli co nejvíce v daném časovém limitu.
Start jsme naplánovali na ...
Dne 23.12. jme jeli Velorexem pro vánoční stromek. Nebylo to ovšem letos, ale v roce 1985. Tehdy nebyly ohrádky s vánočními stromky na každém rohu, jako je tomu dnes. Bylo jen pár míst v Praze, kde se stromky prodávaly. Kamarád Jirka Průšek tvrdil, že nejlepší stromky v Praze mají na Senovážném náměstí. Sníh jako tradičně nebyl, ale výjmečně bylo sucho a jen slabě pod nulou. Sp...