Duben 2018 - po podzimních Bukovanech a brněnské motortechně byl Velorex zagarážován. Při jarní předsezónní obhlídce zdá se stav stále pozitivní, výplet komplet. Ujeto tedy celkem cca 1500km bez problémů s dráty.
12/9/2017
Ujeto prvních cca700km po výměně zadního kola, kterou představovalo: nový buben z uloženky, nový široký ráfek od fy.Hadrávek, nové atypické dráty z šroubárna Marek, Hvězdonice, pozink - drát čtverka, nypl na 16ráfky,závit na drát 4mm. hlavy špic ručně na pilníku obroušeny, aby sedly do otvorů v bubnu bez nutnosti jejich převrtávání. Ložiska kinex -Sk s krytkami....Tak snad to bude přes nekteré negativní prognozy OK. Delší čas mám pocit, že se snażím jezdit s citem, ale horší to je, když se marně snažím stíhat ostatním...
.......
24/3/2017
Tak mne tak při pozdní hodině napadlo, založit si toto vykecávací "vlákno" u sebe a "nezaplácávat poradnu", kde bych raději viděl zcela faktické věci, technického charakteru, které pomohou i druhým, než-li ....., a navíc, mohu to zde kdykoliv smáznout, což v poradně nejde. Naopak, tam bych rád dal případné "shrnutí", dobéřu-li se k nějakému, jakémukoliv výsledku. Mohu se zde taky košatě rozepsat, což je v poradně kontraproduktivní, jak i sleduji :). základem je téma "kola z panelky do Velorexu - tříkolku jem pořídil v červenci 99 /nepletu-li se/ .... a přední kola byly panelkové, zadní "malý buben kývačka" .... nebyly znalosti, informace, bral jsem stav, jaký je, a první řešení začalo až s potřebou zajistit se na delší cesty, z hlediska kompatibility případného náhradního kola..... , prvotní bylo zprovoznění a jízda..... Takže až časem jsem přišel k tomu, že kola z panelky tam nepatří, ale zároveň, že někdo to tak má ....takže opět, neřešil jsem faktický problém kol jako takových, jen pořídil dozadu stejný typ kola, aniž bych řešil šíři ráfku, natolik jsem techničák nezkomal .......... celkově jsem s hadrákem za ta léta najezdil bratru přes 30 tisíc km....., s nájezdem kolem 5ti tis km ročně.........
Současné problémy s praskáním drátů sahají někde asi cca 10 let zpět, přičemž jsem to původně jednak nepokládal za tragický problém, ale stupňující se tendence je paradoxně až v období, kdy jezdím stále méně, několikanásobně, v průměru max 1000km za rok, a navíc, ač mi to někdo neustále vytýká, zdaleka nevozím tolik věcí, jako v počátcích, kdy jsem měl strach, že snad vše se na cestách podělá..... . V dobách dávno minulých, se v koších tříkolek vozilo leccos, vč. dětí, navíc existoval prototyp valník, a stran zatížení zadního kola... přemýšlím, když na motorce sedí defacto na kole nejaké stokilové řízek co by spolujezdec, a motorka má jen tlumiče, hadrák péra + tlumiče ..........
Tak se dostávám stále více k tomu, že problém se vystupňoval krom zásadního rozdílu v drátech kol, k jízdním rozdílům mezi motorkou klopící zatáčky a tříkolkou, která se naklání pouze podle předních tlumičů a zadní kolo to odnáší mnohonásobně více, tím, jak se zvyšoval nájezd kilometrů tříkolky a stav náprav se vzdaluje od stavu z výroby..... Já jsem při renovaci nevěnoval pozornost ani zadní, ani přední kyvce, krom toho, že jsem vyměnil vymačkaná futra v přední nápravě. Souhra veškerých faktorů, které se u mého stroje za ta léta potkaly či vystřídaly, je myslím si v konečném důsledku hlavním faktorem, proč někdo s těmito koly jezdí bez problémů a jiný ty problémy má. Jsem přesvědčen, že vliv má i "plavání" tříkolky po silnici, což vím že u mé je problém, jakkoliv je to "síla zvyku", nebo ba právě proto.... .... vymačkané "elko" spojovací tyče řízení v kombinaci s "původními" vodorovnými čepy budou dalším z faktorů, takže letošní sezonu chci věnovat také této při renovaci opomenuté části vozítka. Nějaký vliv bude hrát i fakt, že před léty do mne ze zadu narazil osobák a ačkoliv to na první pohled je přehlédnutelné , tak ke změnám - pokřivení došlo a i toto budu muset ruku v ruce s tím vším řešit.....
..... k mému prozatím poslednímu příspěvku do poradny a odpovědím....
zde níže ocituji samostatně...
Komentáře k adresáři (2)
Re:buben panelka, osa zadního kola, silnější dráty....
HonzaBK napsal:
Tak já to vezmu ne z hlediska Velorexe, ale pouze dle nauky o materiálu, který mě učili před 30 lety na VUT v BRně.
1. Kolo (výplet) na motorce je namáháno minimálně ohybem, protože se naklání celá motorka. takže podstatně větší namáhání výpletu než na motocyklu, proto motocykly nepraskají.
2. Nerezový ráfek, nerezový výplet – pokud si dobře pamatuju, tak je nerez podstatně tvrdší než normální ocel, takže je vše podstatně více namáháno – možnost vytrhávání niplů z ráfku – praskliny u niplů, případně praskání bubnů u kývačkových kol – vždy povolí to s nejnižší pevnosti, protože výplet podstatně méně pruží.
3. vymačkání děr nemůže mít vliv na prskání, protože dosedací plocha špic se skoro nemění.
4. Vůle na ložiskách nebo na kole má naopak příznivý vliv na výdrž výpletů a u kývaček i výdrž bubnů. Kolo je měkčí, takže ohybání nebere vše jen výplet, ale částečně ty vůle. (samozřejmě vetší vůle mají vliv na kvalitu vedení stopy.
5. Zásadní vliv který nezmiňuješ který má opravdu zásadní vliv na praskání drátů je to, že při výměně části drátků při popraskání, není vše cca stejěn dotaženo a některé drátky jsou dotaženy více než druhé a proto vlastně zabírá jen část drátků.
6. Myslím si že nemá vliv jak je kolo vypleteno, protože vždy zabírá jen polovina drátků. Vliv by to snad mohlo mít pokud by byl nestejný počet drátků na každé straně.
Moje řešení jak bych to udělal já
Koupil nový ráfek – ocelový!! Ne nerez
Koupil nové dráty – ocelové zinkované (chrom samozřejmě mění vlastnosti drátů)
Vypletl bych to do nějakého panelkového bubnu, nechal odborně vycentrovat a jezdil bych.
Pokud bych měl možnost, dal bych silnější dráty, ale zase jedině ocelové zinkované ne nerez a ne chrom.
ostatní věci nemají žádný vliv na praskání drátů.
Závěr: U tebe je ještě jeden problém, a to že máš Velorexe plného „zbytečností“ takže bych spoustu věcí vyházel ven a nevozil je, nebo si je dal do koše dopředu a vzadu nechal jen rádio a repráky.
Moje názory vůbec nevychází z toho zda se jedná o něčí velorex, ale pouze a jen z vlastností použitých materiálů.
Posláno 24.03.2017 v 00:01
Re:buben panelka, osa zadního kola, silnější dráty....
1. Kolo (výplet) na motorce je namáháno minimálně ohybem, protože se naklání celá motorka. takže podstatně větší namáhání výpletu než na motocyklu, proto motocykly nepraskají.
- myslím že na tom se shodneme oba, to si myslím už dost dlouho a myslím, že jsem to i někde zmínil...
2. Nerezový ráfek, nerezový výplet – pokud si dobře pamatuju, tak je nerez podstatně tvrdší než normální ocel, takže je vše podstatně více namáháno – možnost vytrhávání niplů z ráfku – praskliny u niplů, případně praskání bubnů u kývačkových kol – vždy povolí to s nejnižší pevnosti, protože výplet podstatně méně pruží. -
-Někteří nerez dráty používají a bez problémů, ale asi hlavně motorkáři.... Já jsem šel do nerez ráfku tehdy bez vědomí rizika, s neznalostí, a jen dodávám, že dráty mi praskaly i před tím na starém kole
3. vymačkání děr nemůže mít vliv na prskání, protože dosedací plocha špic se skoro nemění.
- to nemohu rozporovat, ale výrobce drátů mluvil jinak. .. nicméně já jsem se ve vztahu k velikosti děr nyní zamýšlel trochu jinak na parametry z výroby...
4. Vůle na ložiskách nebo na kole má naopak příznivý vliv na výdrž výpletů a u kývaček i výdrž bubnů. Kolo je měkčí, takže ohybání nebere vše jen výplet, ale částečně ty vůle. (samozřejmě vetší vůle mají vliv na kvalitu vedení stopy.
- No právě, a to co uvádíš Honzo v závorce --- vedení stopy --- bude asi i u hadráka podstatné, plave-li, neustále se koriguje směr jízdy a .... kolo dost možná asi dostává víc zabrat......
5. Zásadní vliv který nezmiňuješ který má opravdu zásadní vliv na praskání drátů je to, že při výměně části drátků při popraskání, není vše cca stejěn dotaženo a některé drátky jsou dotaženy více než druhé a proto vlastně zabírá jen část drátků.
- jistě, ano, máš pravdu a já to vím... jenže, hlavně zpočátku, kdy občas praskly 1-2 drátky, to bylo na starémm kole defacto neřešitelné, zkus pohnout zatuhlým nyplem 40 let starým..... takže to bych býval hned musel vyřezat a ...., ale dost dlouho mi to stačilo.... nikdy jsem snad na čundru neříkal, že by mi praskaly dráty.... stejně tak asi dost záleží, nakolik citlivou ruku má ten kdo centruje /neexistuje-li nějaký
definovatelný "utahovací moment", údajně jsou dnes problémy i s různou tuhostí plechových replik ráfků......
6. Myslím si že nemá vliv jak je kolo vypleteno, protože vždy zabírá jen polovina drátků. Vliv by to snad mohlo mít pokud by byl nestejný počet drátků na každé straně.
Moje řešení jak bych to udělal já
Koupil nový ráfek – ocelový!! Ne nerez
Koupil nové dráty – ocelové zinkované (chrom samozřejmě mění vlastnosti drátů)
Vypletl bych to do nějakého panelkového bubnu, nechal odborně vycentrovat a jezdil bych.
Pokud bych měl možnost, dal bych silnější dráty, ale zase jedině ocelové zinkované ne nerez a ne chrom.
ostatní věci nemají žádný vliv na praskání drátů.
-no podle odborníka z Hvězdonic to vliv údajně má, kam ty síly působí u panelky, vzledem k ohnutým drátům, nicméně, jak jsem psal, viděl jsem dva typy výpletu a těžko říct, co je origo, co replikový náplet.... Ale k tvému návrhu řešení .... jak jsem psal hned v úvodu posledního příspěvku, už jsem si koupil vše, pořídil jsem český ráfek, tudíž plech, koupil jsem české silnější dráty /pozink/ a defacto nemám problém dát tu hromádku někomu, kdo to udělá, jen chci udělat vše pro to, aby ty peníze /víc než 3 tácy, byly pak znát a problém se neopakoval z nějakého důvodu, který jsem mohl předem eliminovat. I proto v otázkách řeším víceméně některé podle mne podstatné technikálie, jako je mj. problém, že u silnějších drátů nepadne hlavička do zahloubení v bubnu, ale je přes něj, což podle mne je problém, protože ta zapuštěná hlavička myslím si má taky podstatný vliv zhlediska úponu drátu v bubnu a působících sil... nebo zda ty vyvrtané díry jsou či nejsou mírně směrované, aby ten náplet nebyl proveden špatně a zda byly vyráběny bubny s více průměry děr..atd...... a tak bych byl vděčný za postřehy k jednotlivým číslovaným okruhům mých kladoucích si otázek v kontextu tohoto číslování........
Závěr: U tebe je ještě jeden problém, a to že máš Velorexe plného „zbytečností“ takže bych spoustu věcí vyházel ven a nevozil je, nebo si je dal do koše dopředu a vzadu nechal jen rádio a repráky.
Moje názory vůbec nevychází z toho zda se jedná o něčí velorex, ale pouze a jen z vlastností použitých materiálů.
- ano, mám za hadrákem kufr /z lipového lehkého dřeva, tažné pro pava, ale moc ho nevozím .... převážnou většinu klíčů, hever atd... už delší dobu vozím pod sedadlem, v kufru mám jen olej, klíňák, lanka a nějaké drobnosti, svíčky ... max 5 kg? v koši .... ano, je plný, ale spacák, nafukovací karimatka + jedna pěnová /kvůli špatným zádům/ a nějaké oblečení a max papírová krabička s odznakama, stativ a pumpička, to nejsou bez ohledu na objem žádné podstatné zátěže pro kolo, myslím si...... nehledě na to, že dřív sem vozil v koši i rezervu, která vážila to co vše ostatní v koši.... a od Rumunska ji nevozím..... řekl bych, že při své váze toho nevozím víc, než-li expediční stroj s dvoučlennou posádkou .... a jasně, když jsem si jen dráty doplítal, tak jsem jen problém posunoval, bezesporu, a to je určitě celkem podstatné. Věřím, že když se zaměřím na stav obou náprav a tragickou zkušenost s indickým nerez rávkem vystřídá poctivá česká práce, bude v kombinaci se silnějšími dráty problém eliminován.....
Podotýkám ale závěrem, že nejsem zdaleka jediný panelkář, komu ty dráty praskají!
A myslím si, že kývačková kola, ač problém je s praskáním bubnů, jsou co se týče drátů, snesitelnější co se týče stylu jízdy, kvality cest a stavu náprav vozítka....