Akumulátor a jeho uchycení - Velorex 16/350 - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Akumulátor a jeho uchycení - Velorex 16/350

autor: Ivoš16. 12. 2005Poznatkykomentářů: 10přečteno: 15643 xfoto: 13známka: 1

Při renovaci Velorexe z roku 1971 jsem narazil na problém uchycení baterie. Vše začalo původním spodním rámečkem, který je dvěma šrouby přichycen ke dřevěné podlaze a dvěma šrouby k rámu, kde jsou pro to navařena zvláštní oka. Tento tzv. „Kastlík" má hnědý nástřik laku v odstínu rámu, ve spodní části jsou rovnoběžně dva a dva otvory pro šroub spojeny prolisem.

Pohled na nový akumulátor
Pohled na nový akumulátor


Spodní kastlík, akumulátor, gumová podložka, uchycovací háčky, gumový pásek pro uchycení víka, horní vingl, víko akumulátoru.
Spodní kastlík, akumulátor, gumová podložka, uchycovací háčky, gumový pásek pro uchycení víka, horní vingl, víko akumulátoru.


Při snaze zachovat původní rámeček vyvstal problém s baterií, neboť všeobecně se dělají baterie rozměrově větší. A tak začal boj o renovaci baterie původní, či snad ještě sehnat novou? Po několika měsících se mi podařilo zjistit výrobce originálních olověných baterií, zalévaných asfaltem, určených pro Velorex. Dokonce je na obalu raznice : AKUMA - Made in CZECHOSLOVAKIA.

Spodní kastlík, akumulátor, gumová podložka, uchycovací háčky, gumový pásek pro uchycení víka, horní vingl, víko akumulátoru.
Spodní kastlík, akumulátor, gumová podložka, uchycovací háčky, gumový pásek pro uchycení víka, horní vingl, víko akumulátoru.


Spodní kastlík, akumulátor, gumová podložka, uchycovací háčky, gumový pásek pro uchycení víka, horní vingl, víko akumulátoru.
Spodní kastlík, akumulátor, gumová podložka, uchycovací háčky, gumový pásek pro uchycení víka, horní vingl, víko akumulátoru.


Domníval jsem se, že to nejdůležitější mám za sebou, ale to mne teprve čekalo, v podobě shánění původního víka baterie a jeho přichycení. Po všech možných peripetiích, odkazech a doporučeních mi víko věnoval Ivoš Fajman z Blanska. Po nasazení víka na baterii jsem byl překvapen přesným spasováním s obvodem této baterie, jen v zadní části víko přesahovalo cca 1,5mm a mírně se na baterce kolébalo. Připisoval jsem to době minulé a možnostem tehdejší výroby. Avšak po kompletaci, kdy se baterie upne pomocí „ Elka" (vinglu), jsem v duchu smekal před tehdejším projektantem, neboť zmiňované vůle se tímto eliminovaly a víko sedělo na baterii s naprostou přesností.

Celá sestava po zkompletování.
Celá sestava po zkompletování.


K celkové původní autentičnosti už zbýval jen „způsob" přichycení víka k baterce. Z různých zdrojů znalců a pamětníků bylo zřejmé, že tento „způsob" zajišťoval gumový pásek opatřený háčky z ocelových drátů, který se dříve většinou používal na svazování lyží.

Celá sestava po zkompletování.
Celá sestava po zkompletování.


Po nasazení svorek na kontakty se víko tímto zajistilo i proti kluznému pohybu na baterce, což zjevně odstranilo problém jeho posunu při „opřených nohou o baterii".

Z pohledu mého subjektivního hlediska se mi zdá celkové řešení designové i účelové velmi zdařilé.

Celá sestava po zkompletování.
Celá sestava po zkompletování.


Celá sestava po zkompletování.
Celá sestava po zkompletování.


Pár technických údajů :

Vnější rozměry 202x172x30 mm
Gumová podložka 198x170 mm
Baterie - horní rozměr 202x162 mm x 185 výška
Háčky průměr 6 mm, délka 250 mm
Horní vingl (elko) 17x17mm , delka 240mm
Horní oranžové víko 202x164x35mm
Gumový pásek 200x20mm

Místo pro přichycení kastlíku k rámu vozítka.
Místo pro přichycení kastlíku k rámu vozítka.


Nálezový stav víka akumulátoru. (Filip Vavřínek)
Nálezový stav víka akumulátoru. (Filip Vavřínek)


Nálezový stav víka akumulátoru. (Jiří Čekan)
Nálezový stav víka akumulátoru. (Jiří Čekan)


Nálezový stav víka akumulátoru. (Ivo Fajman)
Nálezový stav víka akumulátoru. (Ivo Fajman)


Čerpáno ze zdrojů, ověřována autentičnost, dodané podklady, foto a informace:
Ing. Jiří Čekan, Ivoš Fajman, Manželé Červinkovi, Jiří Němec, Tomáš Kostík,Filip Vavřínek

Hnědé díly na fotkách půjdou ještě do laku a zteřelý gumový pásek je již nahrazen novým.

S pozdravem a vírou, že může tento komentář někomu pomoci : Ivan Věžník.


Oznámkujte článek jako ve škole: 12345

Hlasů: 2, Známka: 1


Komentáře (10)

Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.

AkumulátorAkumulátor
REGISTROVANÝ UŽIVATELtadeasnovak
Nádhera! Mám jeden, možná blbý, dotaz. Kterážeto firma vyrábí tyto prapůvodně vypadající akumulátory? Vím, že bych to možná někde našel, dokonce jsem se o to i pokoušel (zatím bezúspěšně), ale nakonec mi přijde nejjednodušší se zeptat.

Posláno 1.12.2011 v 16:34

Re: AkumulátorRe: Akumulátor
AUTOR ČLÁNKŮJarda, Helča, Julča a Emča397603342Osobní WWW stránkawww.vknabytek.717.cz
Ahoj, zadal jsem autobaterie pro veterány na starý známý google.cz, a tady je výsledek:

http://www.akushop.cz/autobaterie/pro-veterany/

už si jen vybrat ty správné ampérhodiny

Posláno 1.12.2011 v 16:45

Re: AkumulátorRe: Akumulátor
AUTOR ČLÁNKŮJarda, Helča, Julča a Emča397603342Osobní WWW stránkawww.vknabytek.717.cz
ta fotka je tam omylem, to je 6V autobaterie do trabana. Ty správné jsou na odkaze

Posláno 1.12.2011 v 16:47

Re: AkumulátorRe: Akumulátor
REGISTROVANÝ UŽIVATELtadeasnovak
Díky, že to za mě někdo našel. Ty zelený čudliky jsou fakticky k sežrání!!!

Posláno 5.12.2011 v 13:58

retro akumulátorretro akumulátor
AUTOR ČLÁNKŮBeton605820940
je to fajn že se ještě vůbec někdo zabejvá výrobou těchto typu akumulátoru. Také mám ono víčko na baterii i ten správnej kastlík jen ta baterie chyběla. http://www.akushop.cz/autobaterie/pro-veterany/Autobaterie-YUASA-12M1-12V/44Ah/
dokonce jí vyrábějí výkonější oproti puvodním 35Ah při zachování stejného rozměru.
Jsem sice krapet rozmazlen ze u novodobejch akumulátorů je ucho na nošení už standartem, ale pohrávám si s myšlenkou pořízení oně retro baterie.

Posláno 3.12.2011 v 18:24

Baterka 6VBaterka 6V
AUTOR ČLÁNKŮAleš
Pěkný článek. Byl bych vděčný za nějaké informace o uchycení 6V baterky na Velorexu 16/250 r.v. 61. Dle dohadů, které jsou v tomto směru u 250-tky, mi stačí i drobnosti. Zda podobné jako u 350 nebo v čumáku na spojovačkou řízení. Dík Aleš

Posláno 2.01.2006 v 11:22

akumulátorakumulátor
AUTOR ČLÁNKŮBrťka343725581Osobní WWW stránkavelorexrudolf.webnode.cz/velorex-blog/pruziny-do-sedacek/
vyčerpávající informace .... koukám že víčko mi chybí

Posláno 16.12.2005 v 09:10

Re: akumulátorRe: akumulátor
AUTOR ČLÁNKŮsuk pepa
Jů jeee to je, ale povedený článek. Takovej jako předvánoční dárek.

Velorexum zdar

Posláno 16.12.2005 v 20:36

Držák AKUDržák AKU
AUTOR ČLÁNKŮMila_307256476668
Presne tento spodni kastlik, uchycovaci hacky a horni vingl mam, ale prave z duvodu instalace v dnesni dobe "standartni" baterie 44 Ah ktera je o kousek vetsi nez puvodni , mam svareny novy vetsi drzak uchyceny k ramu a do podlahy stejne jako original. To viko vypada dobre, obavam se ze bude stejne nedostatkove jako dynamak.

Posláno 16.12.2005 v 12:21

AkumulátorAkumulátor
REGISTROVANÝ UŽIVATELcedro261841564
Je to pěkně zpracované. Dokud mi Ivan nenapsal, netušil jsem, že víko co mám je originál.

Posláno 16.12.2005 v 09:41


Komentáře mohou psát pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé.

Hlavní stránka
Přehled článků
Seznam autorů
Top fotky
Fotka dne
Další fotky dne

Info

Celkem článků:842
Celkem fotografií:9451

TOP články

147Jarní Boskovice č 26...
102POTKALI SE U KOLÍNA
94MUZEJNÍ SRAZ ČESKÁ T...
72Převodovky ve Velore...
72Zapalování a seřizov...
59Kampaň - stop zbyteč...
58Vrchní, prchní! Velo...
49Přívěsný vozík Velor...
48Maďarsko 2010 aneb s...
4525. Jarní sraz Velor...

Diskuse u článků

Bylo fajn
Všechny kostýmy vítá...
Re: Čím přijet na 25...
Uzavírka pro příjezd...
Re: Výstava
Výstava
Výstava
flux capacitor
Vrchni Prchni Velore...
Čím přijet na 25. Bo...

Reklama