Bodamské jezero 1998 - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Bodamské jezero 1998

autor: Čáďa1. 9. 1998Expedicekomentářů: 2přečteno: 22300 xfoto: 2známka: -

Účastníci cesty: Velorex 16/350 (rok výroby 1969), Vlastimil Vávrů (pilot), Jan Čadek (navigátor)

Jsem majitelem Velorexe 16/350. Po jarním srazu Velorexů v Boskovicích v květnu 1998 jsem dostal chuť „dokázat se svým Velorexem něco velkého“.. Věděl jsem, že členové Velorexklubu vykonávají různé jízdy na sever Evropy, Českou republikou, toulky Moravským krasem atd. To obnáší každý den ujet se svým Velorexem dva možná tři sta kilometrů. Proto mě napadlo zkusit ujet za den velkou vzdálenost. Moje kamarádka, která v té době dělala v Německu u Bodamského jezera au-pair, v žertu řekla, jestli se za ní nepřijedu se svým Velorexem podívat. Rozhodl jsem se jí vzít za slovo.

Vzdálenost je zhruba 900 kilometrů. Chtěl jsem dojet za jeden den co nejdál. Samotnou cestu samozřejmě předcházely přípravy. Za prvé, potřeboval jsem spolujezdce, který by byl ochoten podstoupit riziko, že se nám několik set kilometrů od domova porouchá Velorex a my budeme odkázáni jenom sami na sebe a svoje schopnosti. Jeden takový se našel, ale tři dny před odjezdem odřekl. Můj Velorex i já jsme už byli na cestu připraveni, a tak jsem rychle sháněl náhradního spolujezdce. Stal se jím můj kamarád, bývalý spolužák Honza Čadek. Hrozně se mi líbilo, že se jenom zeptal:“A je ten Velouš spolehlivej?“. Na to jsem odpověděl, že je stoprocentně spolehlivej. To mu stačilo k tomu, aby do toho se mnou šel. Já sám jsem o stoprocentní spolehlivosti Velorexe přesvědčen nebyl. Najel jsem s ním všehovšudy pár tisíc kilometrů, většinu z nich blízko domova, a jediná delší cesta (sraz Velorexů v Boskovicích) skončila rozpadnutou vrtulkou chlazení.

Teď jsem měl již od Tomáše Čiháčka vrtulky chlazení nové, takže jsem v tomto ohledu mohl být klidný. Před odjezdem bylo nutné Velorexe kompletně zkontrolovat. Znamenalo to projít všechny šroubové spoje, elektroinstalaci, zapalování, karburátor, výplety kol a stav ložisek v kolech. Bylo také nutné vybavit Velorexe náhradními díly. Poučený jsem byl z článku ve Velorexkurýru o výpravě za polární kruh. Nechtělo se mi však vozit s sebou velké množství náhradních dílů, které by zatěžovaly mého miláčka, a tak jsem je omezil jen na pístní kroužky, píst, řemen, vrtulku, svíčku, přerušovač, hustilku, duši, soupravu na lepení duší, izolační pásku, plovák, řetěz, pumpičku a nářadí. Předběhnu a řeknu, že se to ukázalo jako dostačující. Na cestu jsme si vyhradili tři dny. Pátek, sobotu a neděli. Jeden den cesta tam, druhý den návštěva Bodamského jezera a naší kamarádky a třetí den cesta zpátky.

Trasa naší cesty byla následující: Jižná, Veselí nad Lužnicí, České Budějovice, Strakonice, Strážný (hraniční přechod), Freiung, Grafenau, Degendorf, Landshut, Mnichov, Dachau, Augsburg, Ulm, Biberbach, Badwaldsee, Weingarten, Ravensburg, Markdorf, Meersburg a Uberlingen. Naše kamarádka nám poslala podrobný popis cesty i s čísly silnic, takže v orientaci by neměl být problém. Pro jistotu jsme si s sebou vzali autoatlas a mapy Rakouska a Německa. Velorexe bylo nutné ještě vybavit stanem, spacími pytli a jídlem. Úžasně velký zavazadlový prostor mi Velorex nabídnul pod přední kapotou. Před nohama a palivovou nádrží. Vše se tam pohodlně vešlo, bylo jenom potřeba jednotlivé věci upevnit pružnými držáky na kufry s háčky na koncích. Na podlahu pod nohy spolujezdce se vešel desetilitrový kanystr. Den odjezdu se blížil a já jsem ze čtvrtka na pátek ani nemohl dospat. Vyjížděli jsme v pátek okolo deváté dopoledne. Naše trasa vedla přes Veselí nad Lužnicí, České Budějovic a Strakonice do Strážného, tam jsme překročili hranice s Německem. Chyběl mi olej do benzínu, a tak jsem se rozhodl ho koupit u některé z čerpacích stanic.

Můj spolujezdec s sebou bere videokameru a již od začátku tímto způsobem dokumentuje naši cestu. Před Českými Budějovicemi se nám nenadále zadřel motor. Naštěstí to bylo zadření slabé, a tak lze pokračovat bez problému v cestě. Zastavujeme v Českých Budějovicích a čepujeme benzín. Přistupuje k nám dívka od benzínové pumpy a čistí přední okénko našeho Velorexe. Usmívá se. Snažím se koupit nějaký kvalitní olej, ale je velice drahý, nechávám to na další pumpu. Takže cestou až ke Strážnému stavíme u každé benzínové pumpy a vybíráme si olej, ale všude je buď předražen nebo mají jenom nevhodné druhy (M2T). Je něco málo po poledni a my stojíme u poslední benzinové pumpy asi šest kilometrů od hranicve Strážném. Plním nádrž i kanistr benzínem. Poslední šance, kde koupit olej. Vybírám z oleje OMV(320 Kč/l), Castrol (470 Kč/l) a jakýsi Mogul 2T (48 Kč/l). První dva si dovolit nemohu. Volím poslední z nich. Na láhvi je napsán mísící poměr 1:40. Já míchám pro jistotu 1:25. Mám totiž s českými oleji, které mají v názvu 2T velmi špatné zkušenosti. Se staženou střechou a dobrým počasím projíždíme hranice.

S Velorexem žádné problémy nebyly ani na naší ani na německé celnici. Spíše vzbuzoval sympatie. To, že jsme v Německu se projevilo ihned změnou kvality silnic. Velorex téměř vůbec nedrncal. Motor, rovnoměrně prohřátý opatrnou jízdou nyní v kopcích překvapoval. Myslel jsem, že pojedu na dvojku a trojka „nebude brát“, ale bylo to přesně o stupeň výš. Pendloval jsem mezi trojkou a čtyřkou. Měj jsem radost, že i přes tak velké naložení Velorex skvěle jede. Z mé zkušenosti velmi záleží na způsobu a rychlosti zahřátí motoru. Nejlepší je studený motor hned od začátku držet v dvou třetinách maximálních otáček a včas podřazovat. Přetáčíme-li studený motor jednak se nadměrně opotřebovává a jednak se zahřejí rychleji válce a hlavy motoru než kartery, což podle mé zkušenosti způsobuje, že motor po zahřátí nedosahuje maximální výkon. Ještě horší je podtáčet a přetěžovat studený motor. Velorex dobře seděl také kvůli tomu, že jsem před odjezdem seřídil brzdy, dal do kol nová ložiska a dotáhl přední nápravu. Během cesty se všechno tak rozhodilo, že na jejím konci byla ovladatelnost Velorexe ve větších rychlostech o mnoho horší.

Byli jsme v časovém skluzu, způsobeném sháněním oleje, a chtěli jsme ho dohnat. Plánovali jsme překročit hranice okolo oběda, ale udělali jsme to až v půl druhé. Zvýšil jsem tedy rychlost. Tachometr mi přestal jít hned někde v Čechách (ometený konec náhonu), a tak jsem rychlost určoval podle kilometrovníků. Navíc je to přesnější. Snažil jsem se udržovat průměrnou rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Ukázalo se, že to pro Velorexe není žádný problém. Během těch několika hodin jízdy se motor tak prohřál a změnil úplně svoji charakteristiku. Za malých otáček se mu „moc nechtělo“, ale když nabral určitou rychlost, držel si jí na minimum plynu. Přijíždíme do Freiungu, odbočujeme na Grafenau. Nemohli jsme najít odbočku na Deggendorf. Nevšimli jsme si jí a vjeli jsme až do města. Další půlhodinové zdržení než jsme se vymotali. Až do teď jsme jeli po silnicích první třídy, nyní však přijíždíme na dálnici. Rychlost vozidel na německých dálnicích je mnohem vyšší než na našich, a tak jsme tam s Velorexem byli zdaleka nejpomalejší. Podařilo se mi tam předjet jenom jeden starý náklaďák. Zastavujeme na dálnici na parkovišti nedaleko před Mnichovem, a doplňuje z kanystru prázdnou nádrž.Dávám olej v poměru 1:25. Svačíme, já kontroluji stav mého stroje. Trubky v zadní části byli horké od motoru. Jinak vše v pořádku. Nad našimi hlavami velmi nízko létají letadla, přistávající na letišti  v Mnichově. Odbočujeme na exitu číslo 471 směr Dachau, abychom se vyhnuli Mnichovu.

Míjející auta na nás troubí, mávají nám. Mnozí si nás fotí. Našli se i lidé, kteří si nás natáčeli na kameru. Projíždíme okolo závodu na BMV v Dingolfingu. Krajina je téměř plochá, je vidět velmi daleko. Okolo dálnice jsou pole obilí, brambor a kukuřice. Začínají se u nás projevovat první znaky únavy. Nevěděl jsem, jak bych se ve Velorexu uvelebil. Došlo to tak daleko, že jsem přidával plyn levou nohou a pravou jsem měl nataženou dopředu do zavazadlového prostoru. Na dálnici, kde se jelo neustále rovně a na stejnou rychlost to šlo. V této části cesty jsem chtěl dohnat časový skluz. Zkoušel jsem taky maximální rychlost. Podle kilometrovníků jsem dosáhl 120 km/h. Samozřejmě jenom na chvíli, pak jsem opět zpomalil. Rozhodl jsem se jet stálou rychlostí 100 km/h. I když je to jenom o deset kilometrů v hodině víc než jsem jel doposud, ukázalo se to jako velký oříšek. Musel jsem držet dvě třetiny plynu, motor šel nějak divně, jako by ho něco brzdilo, a pak se to stalo: silný zvuk tření kovu o kov a smyk zadního kola. Motor se zadřel. Okamžitě jsem vyšlápl spojku a jel setrvačností. Asi tak po dvou set metrech jsem spojku pustil, chvíli prokluzovala a pak se motor roztočil. Nedoufal jsem, že zadřu motor, protože jsem mazal dost a navíc měl najeto již šest tisíc kilometrů od té doby, co jsem mu dělal generálku.

Pro jistotu zastavuji u krajnice, nechávám motor běžet na volnoběh a přilévám další olej do benzínu. Znovu pokračujeme v jízdě. Zdá se, že se vnitřek válců ani kroužku nijak nepoškodily, protože výkon je stejný, neklesl. Po asi pěti kilometrech se situace opakuje, jenomže v horším provedení. Opět přilévám olej. Takto se mi to stalo celkem sedmkrát, oleje je v benzínu odhadem 1:15 a bojím se, že kdybych ho ještě přilil, neprotekl by benzín karburátorem. Jsem nucen jet 75 km/h. V motoru se ozývají rázy, výkon klesl a změnil se i jeho zvuk. Nářadí na sejmutí hlav jsem s sebou neměl, a tak jsem doufal, že když pojedu opatrně, vydrží to. Toto byla jediná vážná porucha, která se nám stala. Bezesporu to bylo zapříčiněno nekvalitním olejem, protože jinak by se motor zadíral i dříve během cesty. Při přelívání benzínu z kanystru do nádrže před Mnichovem jsem totiž poprvé mazal jenom oním Mogulem 2T, kdežto do předchozího benzínu jsem dal i zbytek oleje OMV X- Bike. Navíc v úseku cesty, kdy se nám to stalo, nebyla žádná čerpací stanice. Vlastně mě to velice překvapilo. Blížíme se k Ausburgu a konečně potkáváme čerpací stanici. Jak známo, v Německu nemají olovnatý benzín, a tak tankuji plnou nádrž i kanystr benzínem Natural Normal a kupuji kvalitní olej do benzínu Aral. Změna je okamžitě znát, motor opět mění svůj zvuk, ale poškození vnitřku válců je podle sníženého výkonu patrné. Projevuje se to hlavně v kopcích.

Pár kilometrů po projetí Augsburgu máme defekt. To je legrace, byl jsem na to totiž připravený a během dvaceti minut byla ušlá duše vyměněna za novou. Projíždíme Ulmem a Biberbachem.V posledně jmenovaném městě jsme chtěli nabrat docházející benzín, ale zapomněli jsme, a jak už jsem výše předeslal, v některých úsecích je síť benzinových pump velmi řídká. Právě jsme byli v takovém řídkém úseku. Proto se modlíme, aby nám vydržel benzín do Weingartenu, protože právě tam je podle mapy nejbližší čerpací stanice. Asi dva kilometry před Weingartenem nám dochází benzín. Beru si kanystr a vydávám se do města pro benzín, můj spolujezdec hlídá Velouše. Po chvíli nacházím pumpu. Je pouze na kartu. Tu my nemáme. Nacházím další čerpací stanici, ale stav se opakuje – jsou pouze na kartu. Zeptal jsem se proto na čerpací stanici, kde lze platit normálními penězi. Po chvíli vyptávání jsem se dostal k čerpací stanici Avia. Nikde žádná obsluha. Vypadalo to, že je zavřeno. Stojany však svítily zeleně. Po prozkoumání stojanů jsem zjistil, že se do stroje vloží bankovka a pak se čepuje. Pro jistotu jsem si to nechal vysvětlit od jedné mladé Němky. Vkládám do stroje padesáti markovku. Tankuji plný desetilitrový kanystr, dělá to šestnáct marek. Jdu ke stroji, mačkám blikající tlačítko, ale vrácení 34 marek jsem se nedočkal. Vypadl pouze lísteček s Vielen Dank. To mě velice naštvalo. Neustále jsem mačkal na tlačítka stroje. Až teď jsem si všimnul nápisu, že nerozměňuje. To byl nejdražší benzín, který jsem kdy koupil.

Bylo okolo půl deváté večer a k cíli nám zbývalo ještě dvě stě padesát kilometrů. Pomalu se stmívalo a v dálce začínaly být vidět červánky. Foukal příjemně teplý vítr. Jelo se skvěle a Velorex běžel jako hodinky. Do městečka Uberlingen, které leželo na břehu Bodamského jezera jsme dorazili kolem půl dvanácté večer. Nedařilo se nám však najít odbočku na Lippersreute, kde naše kamarádka bydlela. Ptali jsme se několika Němců, ale všichni se zdáli být opití, protože správnou cestu nám neporadil žádný z nich. Po hodině bloudění jsme se rozhodli, že budeme v cestě pokračovat až ráno. Hledali jsme vhodné místo pro nocleh. Vydali jsme se po úzké cestě, která nás zavedla na vinohrad. Tam jsme zaparkovali Velorexe a vypakovali stan, který jsme ani nerozkládali, pouze jsme si na něj lehli.

Ke břehu jezera to bylo asi dvě stě metrů. Třicet metrů od nás byla železniční trať, kde často jezdil vlak. Nedaleko byl i kostel s hodinami, jejichž zvon odbíjel každou hodinu. Byli jsme ale tak vyčerpaní, že nám to nevadilo, a spali jsme dobře celou noc. Ráno jsme vstávali kolem sedmé hodiny. Sbalili jsme si věci, a protože byla baterie vybitá, museli jsme Velorexe kousek vytlačit, abychom ho mohli roztlačit. Při tomto manévru si můj spolujezdec rozřízl lýtko. Rána vypadala ošklivě a měřila šest centimetrů. Bylo nutné ji pevně zavázat, abychom zastavili krvácení. U benzínové pumpy jsme načepovali benzín a půjčili si klíče od WC, kde jsme se umyli a Honza si vyčistil ránu. Obsluha pumpy byla ochotná.

Při návratu jsme u Velorexe zahlédli staršího Němce, který si se zájmem náš stroj prohlížel. Řekli jsme mu o naší cestě, že jsme z České republiky a něco o našem stroji. Tento milý člověk nám také sdělil konečně tu správnou cestu do Lippersreute. Do šest kilometrů vzdálené vesnice jsme dorazili kolem půl deváté. Po přivítání s naší kamarádkou jsme posnídali společně s celou rodinou, u které bydlela. Tato rodina jí půjčila auto, ve kterém jsme celý den jezdili po nejzajímavějších místech okolí. Společnost nám dělali ještě dvě české au-pair.(Náš tip: dejte si zmrzlinu v Uberlingenu v cukrárně u přístavu, je skvělá). Večer jsme si udělali oheň na břehu jezera. Jedna z děvčat měla kytaru. Kdo nezpíval, mohl pozorovat osvětlené lodě. Někteří z nás se v jezeře vykoupali. Přenocovali jsme u naší kamarádky.

Ráno kolem sedmé jsme vstali, sbalili si věci a v půl osmé vyrazili zpět k domovu. Dopoledne se jelo velmi dobře, a proto jsme jeli bez přestávky až k Mnichovu. Tady jsme posvačili, já jsme zkontroloval stav vozidla. Mimo extrémního přehřátí jsem nezjistil žádné závady. Celkem jsme dopoledne ujeli asi čtyři sta kilometrů. U nejbližší pumpy jsme nabrali plnou nádrž i kanystr a jeli bez přestávky až k českým hranicím. U Freiungu jsme zabloudili. Najeli jsme navíc pár kilometrů, ale moc času jsme neztratili. Na hranicích jsme byli kolem páté večer. Jakmile jsme překročili hranice, nálada vzrostla, stejně jako silniční nerovnost.

Být dvě stě kilometrů od domova znamenalo v našich měřítkách být prakticky doma. Zbytek cesty uběhl velmi rychle a my jsme byli kolem sedmé hodiny doma v Jižné a Deštné u Jindřichova Hradce. A příjezd domů to jsou také poslední záběry našeho videa, které jsme z cesty pořídili. Jeho konečnou úpravu jsme udělali asi týden po příjezdu. Ukázalo se, že Velorex, který byl původně zkonstruován pro přepravu na malé vzdálenosti, lehce zvládne i okolo tisíce kilometrů za den.