autor: 9. 5. 2004přečteno: 15738 xfoto: 6známka: - |
Co by to bylo za sportovní vůz bez otáčkoměru, že? Letošní sraz v Boskovicích
mě jen utvrdil v tom, že leckteré velorexy jsou skutečnými sportovními vozy, leč
na jejich přístrojových deskách tento „budík“ chyběl.
A protože i já hodlám do svého vozu otáčkoměr zabudovat, rozhodl jsem se, že se
s vámi podělím o malý návod, jak na to.
První věcí je pochopitelně fungující elektronický otáčkoměr pro čtyřválcový
motor. Já osobně jsem zvolil ten kulatý ze Škodovek.
Druhou nezbytnou součástí pro instalaci je malá redukce, která zaručí správné
zobrazení otáček motoru. Bez ní by totiž otáčkoměr ukazoval jen poloviční otáčky.
(Kdysi jsem někde na internetu našel její schema, tak jsem si podle toho navrhnul
plošný spoj). Celkové schema takovéhoto zapojení jsem nakreslil na následujícím
obrázku:
Celkové schema zapojení
Jak je z obrázku patrné, redukce je malá destička se sedmi součástkami, zapojená
mezi cívkami a otáčkoměrem. Připojuje se mezi konektory „1“ na cívkách a na vstup
do otáčkoměru. (Ten škodovácký má jen 3 vývody: +12V, zem (-), a vstup signálu).
Redukci je ještě nutno patřičným vývodem (G) uzemnit. Schéma zapojení redukce
a provedení plošného spoje ze strany součástek i ze strany spojových čar jsem
nakreslil na dalším obrázku:
Schemata obvodu a plošného spoje
Seznam součástek pro konstrukci redukce je následující:
Odpory: |
R1 a R2 |
1k |
|
R3 |
10k |
Kondenzátory: |
C1 a C2 |
330n |
Diody: |
D1 a D2 |
1N4005 |
|
OVŠEM POZOR!!!! Až budete připojovat otáčkoměr na +12V, tak to veďte přes pojistkovou
skříňku, a to sice přes nějakou pojistku, která není při vypnutém motoru pod napětím.
Důvod je jednoduchý. Otáčkoměrem by stále tekl napájecí proud, i kdyby jste nechali
Velorex týden stát v garáži. A jednoho krásného dne by prostě shořel. Já osobně
ho asi zapojím k pojistce P7 (vývod 15), co jde na cívky.
Pro zvídavé čtenáře a kolegy jsem se pokusil popsat princip a činnost elektronického
otáčkoměru :
Otáčkoměr sám o sobě je v podstatě měřící přístroj frekvence, kterou rozpínají
kladívka na zapalování a počítá jiskry. Zahrnuje tvarovač pulzů, který dává
„kostrbatému“ signálu z kladívek pravidelný tvar. Četnost pulzů je v určitém
čase dle otáček motoru proměnná. Množství pulzů pak určuje střední hodnotu proudu,
kterou snímá miliampérmetr. Výchylka ručičky miliampérmtru je pak přímo úměrná
otáčkám motoru. A jak správně tušíte, ručička miliampérmetru = ručička otáčkoměru.
A na závěr jedno ilustrační foto z Boskovic:
Ilustrační foto
Velorexům zdar!!! |
Oznámkujte článek jako ve škole: nehodnoceno
Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů. | i pro bezkontakt? | |
| |
| Díky za skvělý návod, ale mám doplňující otázku: Lze toto řešení použít i na bezkontaktní zapalování vape? Tam totiž je cívka společná pro oba válce a jiskru dává i v dolní úvrati. Posláno 9.05.2004 v 14:56 |
|
|
| | Re: i pro bezkontakt? | |
| |
| Pokud je to tak, jak píšeš, lze v tomto případě redukci zcela vynechat a otáčkoměr připojit přímo na cívku. Mělo by to chodit. Snad... Posláno 9.05.2004 v 18:54 |
|
|
| | Re: i pro bezkontakt? | |
| |
| když se podívaš na fotky od Zdeňka ze srazu tak na jedne fotce byla ukazaná idealní rychlost 60Km/h a na te fotografii otačkoměr je nefunkční !!!! Posláno 9.05.2004 v 21:52 |
|
|
| | Re: i pro bezkontakt? | |
| |
| Bohužel nevim, jak a zda má Zdeněk otáčkoměr zapojený. A jestli má bezkontakt či kladívka... Posláno 10.05.2004 v 23:11 |
|
|
| | | Otáčkoměr pro VAPE. | |
| |
| Koukám, článek už je 7 let starý - jsou za tu dobu nějaké nové zkušenosti, zapojil jste si někdo otáčkoměr na VAPE...?
Díky!Posláno 17.08.2011 v 10:16 |
|
|
| | Re: Otáčkoměr pro VAPE. | |
| |
| Na to pozor! Já při pokusu o montáž otáčkoměru, který se připojuje na cívku, odpálil po 5 vteřinách spínač (VN cívku od Vape). Zapojit se to snad dá, řešilo se to na jawamania.info - myslím, že uživatel GeorgeB. Já už potom v rámci jednoduchosti otáčkoměr neřešil. Posláno 17.08.2011 v 14:01 |
|
|
| | Otáčkoměr do velorexe | |
| |
| Nevím ale já si rozhodně takoví vymoženosti jako je otáčkoměr tachometry do 250km/hod a podobný blbosti nehodlám montovat prostě to tam nená co dělat a basta Posláno 9.05.2004 v 16:11 |
|
|
| | Re: Otáčkoměr do velorexe | |
| |
| A opet jsme u toho vecneho sporu. Vzdy budou dva tabory lidi. Jedni budou pro absolutni originalitu a druzi pro drobne upravy. Pak tu samozrejme bude skupina lidi, kteri predelavaji svoje stroje ve velkem.
Ja bych se ovsem ve vsem stroji bez techto veci tezko obesel. Mluvim konkretne napr o zesilene zadni kyvne vidlici, vysilacce, digitalnim tachometru, dvouradych kulickovych loziscich s pouzdry v kolech atd.
Podle meho nazoru obcas neuskodi upravit si stroj pro vetsi bezpecnost a spolehlivost provozu. Je nas velka cast, kdo Velorex nema jenom jako muzejni kousek na ktery se chodi divat, ale ma ho predevsim na jizdu. Proto napriklad uplne schvaluji upravy, ktere provedl honza_632 - ma tam motor z Jawy 632 a vepredu kotoucove brzdy. Mel jsem moznost jeho stroj ridit a reknu vam...skvely zazitek.
PS: Mam Os-Kara 53 a tam se pri renovaci budu naprosto drzet originalu...ale srovnavat takoveto historicke kousky a "tuctovou" 350 nelze.Posláno 9.05.2004 v 16:19 |
|
|
|
Komentáře mohou psát pouze a uživatelé.
|
|
|
| Celkem článků: | 842 | Celkem fotografií: | 9451 |
|
| TOP články | |
| | Diskuse u článků | |
| | |
|