Jak jsem již na tomto webu uvedl - můj nově zgenerálkovaný motor bylo nutné znovu rozpůlit. Ukázalo se, že druhý a třetí převodový stupeň je velmi hlučný (některý velokolegové zvuk mého stroje na druhý převodový stupeň dokonce přirovnávali ke zvuku jedoucí tramvaje). Není to tématem článku, a tak se jenom stručně zmíním, že důvodem nelibých zvuků bylo jedno ze soukolí, v němž zůstalo jedno kolečko původní a druhé jsem dával nové.
Můj motor připravený na půlení.
Samotné půlení byla hračkou díky skvělé připravenosti Honzovy půlírny - měli jsme na vše stahováky - rotor, řemenička, primární kolečko, pístní čep. Po oddělení pravého karteru z motoru jsem byl velmi překvapen - ložisko u rotoru bylo plné černé hmoty - částeček z gufera. Části gufera ulpěly i na setrvačníku a vnitřní straně klikového prostoru.
Honza při stahování primárního kolečka.
Musím říci, že se mi chod nového motoru znál od samého počátku přinejmenším divný. A s postupujícími kilometry obtíže přibývali. Nevěřili byste, jak nepříjemné důsledky pro chod motoru může vadné gufero mít. Obtíže byly následující: velmi obtížné starty (velmi často jsem musel roztlačovat), motor nechtěl táhnout za nízkých otáček, velmi špatné přechody z nízkých do vyšších otáček. Do motoru jsem namontoval klasická česká černá gufera. Je zajímavé, že jsem až do této chvíle neměl nikdy s těmito simeringy problémy. Konzultoval jsem tuto poruchu s místních specialistou číslo jedna panem Plockem z nýtovic a také mi nedovedl poskytnout jasnou odpověď na přičiny vzniku závady.
Motor po odstranění pravého karteru. Na zvětšené fotografii si jistě všimnete nečistot, které zanechal vadný simering na setrvačníku.
Dozvěděl jsem se od něj, že český trh byl v současnosti zaplaven velkým množstvím různých druhů velmi kvalitních gufer z číny...věřte nebo ne, tyto gufera doporučuje. Jejich materiál je prý zcela odlišný od běžných černých nebo oranžových silikonových gufer. Doporučil zejména dvojbřitá gufera. Bohužel se cena u takových výrobků vyhupuje i přes 200 Kč za kus (mluvím o guferech na klikovou hřídel).
Pokud tedy máte problémy se starty, motor vám netáhne odspodu, špatně přechází do vysokých otáček, levý válec více kouří, může být problémem právě vadné gufero. Vzpomínám si, že signálem vadného gufera může být zprvu například pouze často se tvořící pecka na svíčce - takto se to projevovalo u mojí ČZ 175 typ 477.
|