Dosti často se stává, že se mne známí ptají, jak vlastně probíhá takové potahování Velorexu. Proto zde nabízím pohled do zákulisí „Velorexářské karosářské kuchyně“.
Před nedávnem jsem byl postaven před problém zvaný – koženkový obleček na Oskar 54.
Ačkoli sám vlastním tento stroj již několik let, „bohužel né v naprostém originálu“, bylo mi jasné, že se nebude jednat o standardní potah, jako na běžnější stroje typu 350-250/16. Okem nezasvěceného by se mohlo zdát, že je kostra totožná s takzvanou klasikou, ale každý kdo ví o velorexu více - že má tři kola a karoserii z kožanky také ví, že na starších strojích bylo odlišností více.
Začal jsem tedy shánět podrobnější informace o detailech. Musím tímto poděkovat Ivošovi Fajmanovi a Petru Jarošovi, od kterých mám nejvíce informací. Po svých zkušenostech s dohledáváním originálu si dovolím říci, že ten kdo tvrdí, že ví co je naprostý originál, špatně váží slova. Proto si prosím tyto fotky neberte jako návod k naprostému originálu Oskar 54 , ale jen jako jednu z mnoha jeho verzí.
Nařezání lemovky
Nařezání lemovky
Po této né moc záživné práci již přichází samotné potahování prahů
Po této né moc záživné práci již přichází samotné potahování prahů
Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.
Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.
Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.
Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.
Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.
Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.
Přichycení přibližného tvaru a následné omalování přesného tvaru konstrukce.
Přichycení přibližného tvaru a následné omalování přesného tvaru konstrukce.
Olemování
Olemování
Otvory na kyvná ramena
Otvory na kyvná ramena
Otvory na kyvná ramena
Následné přišití prahů s bokem. Další odlišnost které si lze všimnout.
Následné přišití prahů s bokem. Další odlišnost které si lze všimnout.
Jako u boku přiložení většího kusu a přesné omalování. Tento postup je u každého dílu.
Jako u boku přiložení většího kusu a přesné omalování. Tento postup je u každého dílu.
Ještě nenacvokovaný díl a spodní uchycení na válečky
Ještě nenacvokovaný díl a spodní uchycení na válečky
Přední kapota
Přední kapota
Přední kapota
Přední kapota
Přední kapota
Přední kapota
Přední kapota
Jeden z náročnějších dílů - žábry
Jeden z náročnějších dílů - žábry
Jeden z náročnějších dílů - žábry
Jeden z náročnějších dílů - žábry
Jeden z náročnějších dílů - žábry
Hotové žábry, odlišné uchycení zadního boku.
Hotové žábry, odlišné uchycení zadního boku.
Hotové žábry, odlišné uchycení zadního boku.
Odlišná kapsa dveří
Odlišná kapsa dveří
Dobře znatelný rozdíl ve tvaru konstrukce dveří. Levá a pravá strana nemá totožný oblouk
Dobře znatelný rozdíl ve tvaru konstrukce dveří. Levá a pravá strana nemá totožný oblouk
Další díl - střecha. Střechu je třeba dělat v závislosti na bočních okýnkách, pokud jeden či druhý díl bude větší nebo naopak menší, může se stát, že do velorexu poteče více.
Další díl - střecha. Střechu je třeba dělat v závislosti na bočních okýnkách, pokud jeden či druhý díl bude větší nebo naopak menší, může se stát, že do velorexu poteče více.
Důležitá část- lem (těsnění) střechy. Toto je ideální kombinace s okýnkem.
Důležitá část- lem (těsnění) střechy. Toto je ideální kombinace s okýnkem.
Rám oken před potažením je dobré naohýbat podle tvaru dveří
Rám oken před potažením je dobré naohýbat podle tvaru dveří
Popřípadě zkrátit oblouk či prodloužit. Poté muže začít samotné potahování
Popřípadě zkrátit oblouk či prodloužit. Poté muže začít samotné potahování
Ruční všívání oken
Ruční všívání oken
Výsledek by měl vypadat asi takto. Okýnko vtlačí lem střechy částečně do kabiny, tím se utěsní prostor mezi střechou a okýnkem.
Výsledek by měl vypadat asi takto. Okýnko vtlačí lem střechy částečně do kabiny, tím se utěsní prostor mezi střechou a okýnkem.
Konečná fáze u střechy, všití okýnek. U tohoto stroje dělené.
Konečná fáze u střechy, všití okýnek. U tohoto stroje dělené.
Letní střecha - vzor „vávru“ . Slouží k pohodlné jízdě v letních měsících na polokabrio.
Letní střecha - vzor „vávru“ . Slouží k pohodlné jízdě v letních měsících na polokabrio.
Kufr v přední části na bezpečné převážení věcí. Mnozí kolemjdoucí ani netuší že by se tam mohlo něco vejít.
Kufr v přední části na bezpečné převážení věcí. Mnozí kolemjdoucí ani netuší že by se tam mohlo něco vejít.
Kufr z pohledu spolujezdce. Kapsa na mapu a jiné drobnosti.
Základní vybavení na potahování velorexu.
Po mých zkušenostech mohu doporučit před montáží turniketů a oček vše důkladně namazat.
Po mých zkušenostech mohu doporučit před montáží turniketů a oček vše důkladně namazat.
Celkový pohled na hotový velorex vám bohužel nemohu nabídnout, jelikož pro transport byly některé díly sundány.
Celkový pohled na hotový velorex vám bohužel nemohu nabídnout, jelikož pro transport byly některé díly sundány.
Určitě si budete moci tento stroj prohlédnout na některém ze srazu velorexů na vlastní oči. Majitel Michal Sedmihradský se sním chystá po dokončení renovace vyrazit ještě letos.
|