Potahování Velorexu Oskar 54 - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Potahování Velorexu Oskar 54

autor: jirka řezňa30. 3. 2008Poznatkykomentářů: 5přečteno: 22995 xfoto: 77známka: 1

Dosti často se stává, že se mne známí ptají, jak vlastně probíhá takové potahování Velorexu. Proto zde nabízím pohled do zákulisí „Velorexářské karosářské kuchyně“.

Před nedávnem jsem byl postaven před problém zvaný – koženkový obleček na Oskar 54. Ačkoli sám vlastním tento stroj již několik let, „bohužel né v naprostém originálu“, bylo mi jasné, že se nebude jednat o standardní potah, jako na běžnější stroje typu 350-250/16. Okem nezasvěceného by se mohlo zdát, že je kostra totožná s takzvanou klasikou, ale každý kdo ví o velorexu více - že má tři kola a karoserii z kožanky také ví, že na starších strojích bylo odlišností více.

Začal jsem tedy shánět podrobnější informace o detailech. Musím tímto poděkovat Ivošovi Fajmanovi a Petru Jarošovi, od kterých mám nejvíce informací. Po svých zkušenostech s dohledáváním originálu si dovolím říci, že ten kdo tvrdí, že ví co je naprostý originál, špatně váží slova. Proto si prosím tyto fotky neberte jako návod k naprostému originálu Oskar 54 , ale jen jako jednu z mnoha jeho verzí.

Nařezání lemovky
Nařezání lemovky


Nařezání lemovky
Nařezání lemovky


Po této né moc záživné práci již přichází samotné potahování prahů
Po této né moc záživné práci již přichází samotné potahování prahů


Po této né moc záživné práci již přichází samotné potahování prahů
Po této né moc záživné práci již přichází samotné potahování prahů


Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.
Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.


Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.
Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.


Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.
Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.


Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.
Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.


Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.
Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.


Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.
Již zde jsou patrné rozdíly než u klasiky.


Přichycení přibližného tvaru a následné omalování přesného tvaru konstrukce.
Přichycení přibližného tvaru a následné omalování přesného tvaru konstrukce.


Přichycení přibližného tvaru a následné omalování přesného tvaru konstrukce.
Přichycení přibližného tvaru a následné omalování přesného tvaru konstrukce.


Olemování
Olemování


Olemování
Olemování


Otvory na kyvná ramena
Otvory na kyvná ramena


Otvory na kyvná ramena
Otvory na kyvná ramena


Otvory na kyvná ramena
Otvory na kyvná ramena


Následné přišití prahů s bokem. Další odlišnost které si lze všimnout.
Následné přišití prahů s bokem. Další odlišnost které si lze všimnout.


Následné přišití prahů s bokem. Další odlišnost které si lze všimnout.
Následné přišití prahů s bokem. Další odlišnost které si lze všimnout.


Jako u boku přiložení většího kusu a přesné omalování. Tento postup je u každého dílu.
Jako u boku přiložení většího kusu a přesné omalování. Tento postup je u každého dílu.


Jako u boku přiložení většího kusu a přesné omalování. Tento postup je u každého dílu.
Jako u boku přiložení většího kusu a přesné omalování. Tento postup je u každého dílu.


Ještě nenacvokovaný díl a spodní uchycení na válečky
Ještě nenacvokovaný díl a spodní uchycení na válečky


Ještě nenacvokovaný díl a spodní uchycení na válečky
Ještě nenacvokovaný díl a spodní uchycení na válečky


Přední kapota
Přední kapota


Přední kapota
Přední kapota


Přední kapota
Přední kapota


Přední kapota
Přední kapota


Přední kapota
Přední kapota


Přední kapota
Přední kapota


Přední kapota
Přední kapota


Jeden z náročnějších dílů - žábry
Jeden z náročnějších dílů - žábry


Jeden z náročnějších dílů - žábry
Jeden z náročnějších dílů - žábry


Jeden z náročnějších dílů - žábry
Jeden z náročnějších dílů - žábry


Jeden z náročnějších dílů - žábry
Jeden z náročnějších dílů - žábry


Jeden z náročnějších dílů - žábry
Jeden z náročnějších dílů - žábry


Hotové žábry, odlišné uchycení zadního boku.
Hotové žábry, odlišné uchycení zadního boku.


Hotové žábry, odlišné uchycení zadního boku.
Hotové žábry, odlišné uchycení zadního boku.


Hotové žábry, odlišné uchycení zadního boku.
Hotové žábry, odlišné uchycení zadního boku.


Odlišná kapsa dveří
Odlišná kapsa dveří


Odlišná kapsa dveří
Odlišná kapsa dveří


Dobře znatelný rozdíl ve tvaru konstrukce dveří. Levá a pravá strana nemá totožný oblouk
Dobře znatelný rozdíl ve tvaru konstrukce dveří. Levá a pravá strana nemá totožný oblouk


Dobře znatelný rozdíl ve tvaru konstrukce dveří. Levá a pravá strana nemá totožný oblouk
Dobře znatelný rozdíl ve tvaru konstrukce dveří. Levá a pravá strana nemá totožný oblouk


Další díl - střecha. Střechu je třeba dělat v závislosti na bočních okýnkách, pokud jeden či druhý díl bude větší nebo naopak menší, může se stát, že do velorexu poteče více.
Další díl - střecha. Střechu je třeba dělat v závislosti na bočních okýnkách, pokud jeden či druhý díl bude větší nebo naopak menší, může se stát, že do velorexu poteče více.


Další díl - střecha. Střechu je třeba dělat v závislosti na bočních okýnkách, pokud jeden či druhý díl bude větší nebo naopak menší, může se stát, že do velorexu poteče více.
Další díl - střecha. Střechu je třeba dělat v závislosti na bočních okýnkách, pokud jeden či druhý díl bude větší nebo naopak menší, může se stát, že do velorexu poteče více.


Důležitá část- lem (těsnění) střechy. Toto je ideální kombinace s okýnkem.
Důležitá část- lem (těsnění) střechy. Toto je ideální kombinace s okýnkem.


Důležitá část- lem (těsnění) střechy. Toto je ideální kombinace s okýnkem.
Důležitá část- lem (těsnění) střechy. Toto je ideální kombinace s okýnkem.


Rám oken před potažením je dobré naohýbat podle tvaru dveří
Rám oken před potažením je dobré naohýbat podle tvaru dveří


Rám oken před potažením je dobré naohýbat podle tvaru dveří
Rám oken před potažením je dobré naohýbat podle tvaru dveří


Popřípadě zkrátit oblouk či prodloužit. Poté muže začít samotné potahování
Popřípadě zkrátit oblouk či prodloužit. Poté muže začít samotné potahování


Popřípadě zkrátit oblouk či prodloužit. Poté muže začít samotné potahování
Popřípadě zkrátit oblouk či prodloužit. Poté muže začít samotné potahování


Ruční všívání oken
Ruční všívání oken


Ruční všívání oken
Ruční všívání oken


Výsledek by měl vypadat asi takto. Okýnko vtlačí lem střechy částečně do kabiny, tím se utěsní prostor mezi střechou a okýnkem.
Výsledek by měl vypadat asi takto. Okýnko vtlačí lem střechy částečně do kabiny, tím se utěsní prostor mezi střechou a okýnkem.


Výsledek by měl vypadat asi takto. Okýnko vtlačí lem střechy částečně do kabiny, tím se utěsní prostor mezi střechou a okýnkem.
Výsledek by měl vypadat asi takto. Okýnko vtlačí lem střechy částečně do kabiny, tím se utěsní prostor mezi střechou a okýnkem.


Konečná fáze u střechy, všití okýnek. U tohoto stroje dělené.
Konečná fáze u střechy, všití okýnek. U tohoto stroje dělené.


Konečná fáze u střechy, všití okýnek. U tohoto stroje dělené.
Konečná fáze u střechy, všití okýnek. U tohoto stroje dělené.


Letní střecha - vzor „vávru“ . Slouží k pohodlné jízdě v letních měsících na polokabrio.
Letní střecha - vzor „vávru“ . Slouží k pohodlné jízdě v letních měsících na polokabrio.


Letní střecha - vzor „vávru“ . Slouží k pohodlné jízdě v letních měsících na polokabrio.
Letní střecha - vzor „vávru“ . Slouží k pohodlné jízdě v letních měsících na polokabrio.


Kufr v přední části na bezpečné převážení věcí. Mnozí kolemjdoucí ani netuší že by se tam mohlo něco vejít.
Kufr v přední části na bezpečné převážení věcí. Mnozí kolemjdoucí ani netuší že by se tam mohlo něco vejít.


Kufr v přední části na bezpečné převážení věcí. Mnozí kolemjdoucí ani netuší že by se tam mohlo něco vejít.
Kufr v přední části na bezpečné převážení věcí. Mnozí kolemjdoucí ani netuší že by se tam mohlo něco vejít.


Kufr z pohledu spolujezdce. Kapsa na mapu a jiné drobnosti.
Kufr z pohledu spolujezdce. Kapsa na mapu a jiné drobnosti.


Základní vybavení na potahování velorexu.
Základní vybavení na potahování velorexu.


Po mých zkušenostech mohu doporučit před montáží turniketů a oček vše důkladně namazat.
Po mých zkušenostech mohu doporučit před montáží turniketů a oček vše důkladně namazat.


Po mých zkušenostech mohu doporučit před montáží turniketů a oček vše důkladně namazat.
Po mých zkušenostech mohu doporučit před montáží turniketů a oček vše důkladně namazat.


Celkový pohled na hotový velorex vám bohužel nemohu nabídnout, jelikož pro transport byly některé díly sundány.
Celkový pohled na hotový velorex vám bohužel nemohu nabídnout, jelikož pro transport byly některé díly sundány.


Celkový pohled na hotový velorex vám bohužel nemohu nabídnout, jelikož pro transport byly některé díly sundány.
Celkový pohled na hotový velorex vám bohužel nemohu nabídnout, jelikož pro transport byly některé díly sundány.


Určitě si budete moci tento stroj prohlédnout na některém ze srazu velorexů na vlastní oči. Majitel Michal Sedmihradský se sním chystá po dokončení renovace vyrazit ještě letos.


Oznámkujte článek jako ve škole: 12345

Hlasů: 8, Známka: 1


Komentáře (5)

Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.

Potahování velorexu OSKARPotahování velorexu OSKAR
REGISTROVANÝ UŽIVATELhadrak 350
Prosím ťa mohol by si mi napísať koľko štvorákov koženky si použil niečo mám doma a neviem koľko ešte dokúpiť dávam dokopy otcovho velorexa už 20 rokov stojí a nič sa s ním nerobí je to škoda a plachty už zožrali potkany.

Posláno 11.08.2009 v 22:07

Pečlivý JirkaPečlivý Jirka
AUTOR ČLÁNKŮEiffel
Nedá mi taky ktomu článku něco nenapsat: Jirka mi kdysi potahoval Velorex a dělal to tak pečlivě a precizně, že díky tomu že jsem se na něj koukal jsem dokázal poté již bez jeho asistence potáhnout téměř celý Velorex. Já hluboce smekám před tím s jakým zápalem to dělá a hlavně jak pečlivě bez ohledu na čas potahuje každý kus "karosérie". Ostatně jeho práce se vlastně chválí na srazech sama

Posláno 3.04.2008 v 22:19

samo domosamo domo
REGISTROVANÝ UŽIVATELTrambus279273159
pánové jak moc náročné to je? co je k tomu všechno potřeba? spešl šicí stroj? má cenu se do toho sám sám? šít bych se nebál, umím ale jenom na klasickém stroji... a poslední otázka: kde kupujete materiál... díky! zdar

Posláno 31.03.2008 v 09:18

PotahováníPotahování
AUTOR ČLÁNKŮMe2dd
No nádherná práce a obrovská preciznost, všechna čest, jak moc tě to baví dělat na kšeft, že bych si stoupl do fronty na opravu šarpeje? krásná a užitečná reportáž.

Posláno 30.03.2008 v 20:10

Re: PotahováníRe: Potahování
AUTOR ČLÁNKŮBeton605820940
Opravdu nádhera. Ptahoval jsem už také nějakého toho veloucha tak že vím že to není žádná sranda aby to pěkně pasovalo a bylo napnuté jak se patří. Ovšem jedna vec je když se plachyt šijí přímo pro ten danej velorex to pak musi vše ladit jak má a nemusí se nic přešponovávat či někde pomocí horké vody (i s tím jsem se setkal) doladit a dopnout.(to se pak za pár měsíců můžou začít vytrhávat očka či nemusíte zapnout plachtu)
Krásné práci zdar

Posláno 30.03.2008 v 21:07


Komentáře mohou psát pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé.

Hlavní stránka
Přehled článků
Seznam autorů
Top fotky
Fotka dne
Další fotky dne

Info

Celkem článků:842
Celkem fotografií:9451

TOP články

126Jarní Boskovice č 26...
117POTKALI SE U KOLÍNA
87MUZEJNÍ SRAZ ČESKÁ T...
69Zapalování a seřizov...
67Převodovky ve Velore...
55Vrchní, prchní! Velo...
52Kampaň - stop zbyteč...
51Maďarsko 2010 aneb s...
47III. VELOREXÁŘSKÝ PL...
42Přívěsný vozík Velor...

Diskuse u článků

Bylo fajn
Všechny kostýmy vítá...
Re: Čím přijet na 25...
Uzavírka pro příjezd...
Re: Výstava
Výstava
Výstava
flux capacitor
Vrchni Prchni Velore...
Čím přijet na 25. Bo...

Reklama