Přívěsný vozík Velorex RH-1 - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Přívěsný vozík Velorex RH-1

autor: velorexmaniak23. 3. 2011Zajímavostikomentářů: 3přečteno: 11166 xfoto: 33známka: 2

Píše se rok 1970. Není to tak dávno, co zaschnul inkoust na dopise předsedy Velodružstva Otomara Macha ze dne 3.listopadu 1969 adresovaný generálnímu tajemníkovi ÚV KSČ JUDr. Gustávu Husákovi, ve kterém byl žádán o pomoc při financování rozběhu sériové výroby čtyřkolového užitkového vozítka Velorex 435D. Realizace „Déčka“ jak známo definitivně padla, ale ve skladech rychnovského závodu leží několik stovek již nakoupených korbiček z ČZM Strakonice, pocházejících z ČZ 175 „rikša“. V pravdě nerudovskou otázku kam s nimi vyřešili velmi elegantně dva zaměstnanci rychnovského závodu - nástrojář Bohuslav Hynek a kreslič technolog Jan Rais.

Nákladní vozík Velorex 435D vždy budil značnou pozornost.
Nákladní vozík Velorex 435D vždy budil značnou pozornost.


Bohuslav Hynek vzpomíná, že takřka přes sobotu a neděli byl hotový první prototyp přívěsného vozíku za osobní automobil. Jeho ložnou plochu netvořilo nic jiného než ona zmiňovaná korbička. K jednoduchému trubkovému chassis byla namontována upravená velorexová ramena přední nápravy a dva teleskopické tlumiče. Dvanáctipalcová kola ČZ se také přímo nabízela. Blatníky byly použity nejprve z „Déčka“ (potažmo z ČZ 175 „rikša“), které pak suplovaly blatníky sidecarové. Zajímavě řešené ukončení měla oj, přes které se montovala na tažné zařízení vozu. Tento systém byl použit jen u několika prvních kusů, postupně jej pak nahradila standardní „žehlička“

Prototyp číslo 2 zapojený za vozem pana Hynka.
Prototyp číslo 2 zapojený za vozem pana Hynka.


Inspirací k tomuto systému bylo připojení polních kuchyní americké „Unra“ .
Inspirací k tomuto systému bylo připojení polních kuchyní americké „Unra“ .


Pružina aretuje táhlo ovládající mechanismus nasazení na „kouli“.
Pružina aretuje táhlo ovládající mechanismus nasazení na „kouli“.


Vodorovný čep s třecími podložkami se i tady osvědčil.
Vodorovný čep s třecími podložkami se i tady osvědčil.


Když byly hotovy první dva prototypy, které pánové Rais a Hynek testovali, bylo třeba schválit jejich technickou způsobilost do provozu. Bohuslav Hynek spolu s výrobním náměstkem Velodružstva ing. Stanislavem Pacltem proto vozík zapřáhli a vyrazili s ním do Prahy do Pivovarské ulice, kde sídlil Výzkumný ústav motorových vozidel. Schvalování měl na starosti - jako všechny další motorové výrobky hradeckého Velodružstva - ing. Tunkl.

Jan Rais u jednoho ze sériově vyrobeného kusu, ale už  s obvyklou „žehličkou“.
Jan Rais u jednoho ze sériově vyrobeného kusu, ale už s obvyklou „žehličkou“.


Dobrá věc se podařila, úřady daly projektu „přívěsný vozík za OA“ zelenou, a malosériová výroba, zužitkující nepotřebné zásoby v útrobách závodu, byla zahájena. Podle informací pana Hynka bylo továrně vyrobeno cca 260 přívěsných vozíků, jejichž cena se pohybovala okolo 1 200 Kčs.

Je zřejmé, že smysl pro humor Rychnovákům rozhodně nechyběl.
Je zřejmé, že smysl pro humor Rychnovákům rozhodně nechyběl.


Na vozík se šily také krycí plachty ze střechovice lemované červenou koženkou, které byly upevňovány za pomocí turniketů.
Na vozík se šily také krycí plachty ze střechovice lemované červenou koženkou, které byly upevňovány za pomocí turniketů.


„Několik desítek korbiček bylo závodem odprodáno samostatně, a tak jistě vznikly ještě další podobné přívěsy, ale nebyly to už ty fabrické od nás“ , říká po létech Bohuslav Hynek. Další zajímavostí je fakt, že prodaných přívěsů v Československu bylo z vyrobeného množství jen několik desítek. V rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů jim totiž hradecké ústředí našlo lukrativní odbyt na jugoslávském trhu, a tak téměř dvě stovky jich bylo - mnohdy po ose - odvezeno na Titovo území.

Objevit podobný zajímavý kus máme bohužel větší šanci v Dubrovníku, nežli v Hradci Králové…
Objevit podobný zajímavý kus máme bohužel větší šanci v Dubrovníku, nežli v Hradci Králové…


Kolik těchto zajímavých vozíčků se dochovalo do dnešních dní můžeme jen spekulovat. Žádné závratně vysoké číslo to jistě nebude. Každopádně jeden z nich stále existuje díky jeho spolutvůrci - panu Bohuslavu Hynkovi, který jej až donedávna vlastnil a udržoval v provozu. Jedná se o druhý vyrobený kus s výrobním číslem 002.

Výrobní štítek na předním čele korby  je i po létech čitelný.
Výrobní štítek na předním čele korby je i po létech čitelný.


Zajímavostí obzvláště pro mladší motoristy je fakt, že v roce 1970 se přívěsy ještě neevidovaly a neměly vlastní SPZ. Pan Hynek nebyl výjimkou a TP k jeho přívěsu byl poprvé vypsán až 12.prosince 1977.

Písmena R a H v kolonce typ neznamenají nic jiného než Rais a Hynek.
Písmena R a H v kolonce typ neznamenají nic jiného než Rais a Hynek.


Ani tato „rychnovská“ kapitola z Velodružstva v Hradci Králové k velké radosti příznivců značky Velorex nezůstane zapomenuta. Krom toho, že tu jsou pamětníci výroby a můžeme si o tom číst v knize Velorex - Tělesně vadní do šťastnější budoucnosti, bude mít každý koho to zajímá, možnost si dochovaný přívěsný vozík prohlédnout v připravovaném muzeu Velorexu.

Přívěsný vozík Velorex RH-1 na cestě do muzea…
Přívěsný vozík Velorex RH-1 na cestě do muzea…



Oznámkujte článek jako ve škole: 12345

Hlasů: 1, Známka: 2


Komentáře (3)

Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.

nádržnádrž
REGISTROVANÝ UŽIVATELBřeťa
Tak sem si nachal udělat novou nádrž ,,NEREZOVOU"

Posláno 7.04.2011 v 20:15

JEŠTĚ NĚJAKÉ FOTOJEŠTĚ NĚJAKÉ FOTO
AUTOR ČLÁNKŮvelorexmaniakOsobní WWW stránkawww.velorex.tym.cz, www.velorexr66.tym.cz
Co se nevešlo do článku

Posláno 23.03.2011 v 19:19

Přívěsný vozík Velorex RH-1Přívěsný vozík Velorex RH-1
REGISTROVANÝ UŽIVATELmj
jen krátké doplnění závěru článku ... vozík už odpočívá v teple mezi Jurou a Věrou. První pokus o přírodní rozmnožení početního stavu velorexů nevyšel a tak byl umístěním RH jedničky mezi náš páreček rázně ukončen.

Posláno 23.03.2011 v 12:25


Komentáře mohou psát pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé.

Hlavní stránka
Přehled článků
Seznam autorů
Top fotky
Fotka dne
Další fotky dne

Info

Celkem článků:802
Celkem fotografií:9133

TOP články

244Pozvánka na IX. Film...
171XXIII. SRAZ VELOREXŮ...
103Kampaň - stop zbyteč...
97Změna legislativy - ...
87Velorexy.cz mají nov...
77Mapa velorexářů - no...
73"Nová" Škoda Smart
73Oskar 16 Vlastimila ...
71Nová část stránek - ...
70Převodovky ve Velore...

Diskuse u článků

Jak se do hotelu Zle...
Exppadyce
Exppadyce
Doprovodný program –...
Re: Kde se vyspím a ...
Kde se vyspím a čeho...
Doplnění - STK kateg...
Poděkování
soustrast
10. Mikulášský sraz

Reklama