Renovujeme půlbubny na 16" ráfku - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Renovujeme půlbubny na 16" ráfku

autor: Vlasta16. 2. 2006Poznatkykomentářů: 1přečteno: 34826 xfoto: 10známka: 1

Začalo to zcela obvyklým způsobem - koupil jsem si Oskara. V době, kdy jsem ho pořizoval jsem neměl ani tušení, že existuje nějaký vysoký čumák, krátká středa, padesátčtyrka, Oskar 16, Velorex 16/250. Pod pojmem "Oskar" jsem si představoval Oskara 54. Dovezl jsem vrak domů a započal renovaci. Nakoupil jsem nové doutníky, nechal si vyleštit bubny ráfků atd. Zkrátka neměl jsem žádné vědomosti z historie a vůbec jsem netušil, že tu má být kolenní svod s jednou rybinou a půlbubny na šestnáctkách ráfcích.

Nově vypletený 16` půlbuben.
Nově vypletený 16` půlbuben.


Vše mi ozřejmili Tomáš Jaroň a Petr Kment při naší vlastně první společné schůzce. Mluvím teď o době před pěti šesti lety. Takže vše nanovo - od pana Hadrávka jsem si nechal vyrobit kolenní svod a zakoupil u něj novou rybinu. Dále bylo nutné na burzách nakoupit půlbubny. Naštěstí se nejedná o nedostatkové zboží, a tak jsem sehnal oba přední půlbubny i zadní kolo na chotusické burze.

Ze zakoupených kol jsem "vydoloval" půlbubny, opískoval jsem je a natřel stříbřenkou (pod ní slabá vrstva syntetické základovky). Dále jsem nakoupil nový výplet a nový ráfek.

A právě zde jsem se dopustil velkých chyb. V současnosti jsou na trhu drátý do kol o tloušťce 3,5 a 4 mm. Já jsem nakoupil ty slabší. Na motocyklu je to možná jedno, ovšem velorex to je něco jiného. U velorexe jsou kola namáhána při průjezdu zatáčkou velkými axiálními silami, které se u motocyklu téměř nevyskytují, poněvadž motocykl se při průzejdu zatáčkou naklopí a převede tak axiální sílu na radiální.

Nově vypletený 16` půlbuben.
Nově vypletený 16` půlbuben.


I koupě nového ráfku byla provedena chybně. Nevěděl jsem, že pro půlbubny se dělali jiné ráfky než pro celobubny. Na první pohled je od sebe nerozeznáte - mají stejný počet nyplů a stejný tvar. Ten klíčový rozdíl je v prohloubeních pro hlavičku nyplů. Je nutné, aby toto prohloubení bylo na ráfku vylisování přesně ve směru, jakým směřuje drát od ráfku k bubnu.

Dráty v kolech začaly praskat. Myslím, že to bylo v důsledku špatného ráfku a také nekvalitního výpletu. Dráty praskaly ve dvou místech. Těsně za nyplem - za což mohl špatný ráfek. Druhým místem, kde dráty praskaly byl jejich začátek u ráfku, kde jsou dráty ohnuty o 90°.

Po nabytých zkušenostech jsem tedy nakoupil dráty o průměru 4 mm a také správný ráfek. Abych byl zcela přesný vše jsem zakoupil od pana Kloudy a nechal i u něj také vyplést (kontakt na něj lze nalézt v Adresáři).

Hlavně bych se ale chtěl zmínit o ložiscích do půlbubnů. Zde na webu jsou větší odborníci na velorexí i jinou historii, takže se zde nebudu zmiňovat o originálním provedení. Pouze chci zmínit, jak jsem ložiska v půlbubnech vyřešil já.

Detail pouzdra a loziska 3202 v půlbubnu.
Detail pouzdra a loziska 3202 v půlbubnu.


Jelikož se mi nepodařilo sehnat ložiska, která by svým vnějším rozměrem pasovala do půlbubnu, nechal jsem si u soustružníka vyrobit pouzdra a půlbubny osadil ložisky 6202 2 RS. Pouzdro se díky špatné kvalitě použitého materiálu začalo vymačkávat, ložisko v něm mělo vůli. Takže kola šla ven a vše znovu a lépe. Rozhodl jsem se použít dvouřadá kuličková ložiska 3202. Mají hned několik výhod:

  • větší únosnost a tím pádem i trvanlivost
  • schopnost přenáše velké axiální síly (u velorexe velmi důležité)
  • větší šířka ložiska a tím pádem větší styčná plocha s pouzdrem (menší náchylnost pouzdra na vymačkání)
Nechal jsem si vyrobil nová pouzdra z kvalitního materiálu a nasilisovat do nich ložiska. Nepodařilo se mi sehnat zakrytovaná dvouřadá kuličková ložiska, tak jsem k zabránění přístupu nečistot použil gufera. Jednoduše jsem si změřil požadovaný vnitřní a vnější průměr a koupil je ve specializované prodejně. Pro informaci uvádím, že se jednalo o gufera 22-35-7 a 28-35-5 (čísla značí: vnitřní průměr-vnější průměr-tloušťku). Pokud se rozhodnete použít gufer tak jako jsem to udělal já určitě si nejdříve změřte potřebné rozměry přímo na vašem stroji. Předejdete tím nepříjemné chvíli kdy budete chtít namontovat nakoupená gufera do kola a ony nebudou pasovat. Ještě doplním, že k pouzdru jsem si nechal na míru vytvořit i distanční váleček, který se nachází uvnitř půlbubnu mezi oběma ložisky.

Gufera 22-35-7 a 28-35-5.
Gufera 22-35-7 a 28-35-5.


Ještě se chci zmínit o problémech, které se týkají kol obecně. Cituji z poradny: zdravím všechny.svěřím se se svým problémem:po utažení zadního kola co to jde,jde s kolem hůř otáčet.je to ložiskama nebo čím?dík za radu. Podle mých zkušeností může být potíž v následujícím:

  • distanční váleček mezi ložisky je příliš krátký
  • kolo tře o buben - buď vlivem špatně se vracejícího klíče brzd, nebo díky styku v axiálním směru (často musím přidat podložku mezi kolo a buben, aby se kolo správně točilo)
  • chybí distanční kroužek mezi kolem a rozetou
S takto zrenovovanými půlbubny jezdím bez sebemenších problémů celou sezónu. Na závěr bych chtěl připomenout, že životnost ložisek v kolech je klíčovým způsobem ovlivněna zejména tím, zda pracují v dokonalé čistotě. Proto určitě nezapomeňte do kol namontovat plstěné prachovky nebo ještě lépe gufera.

Nově vypletený 16` půlbuben.
Nově vypletený 16` půlbuben.


Detail pouzdra a loziska 3202 v půlbubnu.
Detail pouzdra a loziska 3202 v půlbubnu.


Další nezbytnosti - plastické mazivo a gufera.
Další nezbytnosti - plastické mazivo a gufera.


Jako mazadlo jsem použil plastické mazivo Mogul LA 2.
Jako mazadlo jsem použil plastické mazivo Mogul LA 2.


Oznámkujte článek jako ve škole: 12345

Hlasů: 4, Známka: 1


Komentáře (1)

Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.

Zadni koloZadni kolo
REGISTROVANÝ UŽIVATELkune
Chtěl bych se jen optat, jak vypada zadni kolo na oskara od techto rocniků a jaký je rozdíl od předních kol. Z fotek to není nijak patrné. Jinak hezkej popis.
Zkus zasvětit neznalce. Dik Kuně

Posláno 2.03.2006 v 11:20


Komentáře mohou psát pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé.

Hlavní stránka
Přehled článků
Seznam autorů
Top fotky
Fotka dne
Další fotky dne

Info

Celkem článků:842
Celkem fotografií:9451

TOP články

126Jarní Boskovice č 26...
117POTKALI SE U KOLÍNA
87MUZEJNÍ SRAZ ČESKÁ T...
69Zapalování a seřizov...
67Převodovky ve Velore...
55Vrchní, prchní! Velo...
52Kampaň - stop zbyteč...
51Maďarsko 2010 aneb s...
47III. VELOREXÁŘSKÝ PL...
42Přívěsný vozík Velor...

Diskuse u článků

Bylo fajn
Všechny kostýmy vítá...
Re: Čím přijet na 25...
Uzavírka pro příjezd...
Re: Výstava
Výstava
Výstava
flux capacitor
Vrchni Prchni Velore...
Čím přijet na 25. Bo...

Reklama