Světla pro denní svícení - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Světla pro denní svícení

autor: Honza30. 6. 2006Poznatkykomentářů: 30přečteno: 333253 xfoto: 0známka: 1

V dobách, kdy se naše plátěné tříkolky vyráběly, by jistě nikoho ani nenapadlo, že jednou budou muset svítit i za jízdy ve dne a za nesnížené viditelnosti. To, jak všichni víme, totiž platí od 1.července letošního roku. S tímto technickým problémem se již řadu let potýkají motocyklisté s Kývačkami, neboť zdroj elektřiny u těchto strojů také nepočítal s permanentním svícením. Výkonný zdroj elektrického proudu byl mimochodem i důvod, proč jsem do svého velorexu namontoval motor z jawy typ 632, seriově vybaveným alternátorem 12V/210W. Existuje však řešení, které by mohlo odstranit riziko vybití akumulátoru jízdou se stále zapnutými potkávacími světly.

Co říká zákon

V § 32, odst. 1, nového zákona o silničním provozu se píše:"Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo obrysová světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu..."

V praxi to znamená, že je možné na vozidlo namontovat zvláštní přídavné světlomety, které jsou určeny pouze pro denní svícení a mají příkon 2x21W. Obrysová a potkávací světla potom zůstávají zhasnuta, svítí se jen přídavnými světly vepředu. Poptávka po el. energii se tím podstatně sníží: 42W proti 113W při zapnutých potkávacích světlech (2x45W hl. žárovky + 3x5W zadní obrysovky + 4x2W př. obrys.a tachometr). Světla pro denní svícení navíc tolik neoslňují řidiče protijedoucího vozidla. Jediné negativum na celé věci je, že ne každému se budou přídavná světla na velorexu líbit. To už je však na rozhodnutí každého z nás, jak se k této nové skutečnosti postaví. Koneckonců – na veteránských akcích lze vidět i automobily z dob 1. republiky dodatečně vybaveny blinkry...

Výsledky průzkumu trhu

Zjistil jsem, že na trhu je v současné době k dostání několik typů světel pro denní svícení. Nejlevnější je polský výrobce Wesem , který kromě tohoto typu dělá ještě typ kulatý o průměru cca 9cm. Ceny jsou v řádu stovek korun. Značková Hella je sice ve špičkové kvalitě, ale asi málokdo investuje 2-3 tisíce. Ještě je k dostání třetí druh světel v ceně kolem 1.600Kč. Nabízí podobně jako hella ovály i kulaté, ale jdou sehnat pouze přes internet, alespoň zatím.

V současné době není nabídka přídavných světel pro denní svícení nijak extra bohatá, zvláště, pokud srovnáváme s nabídkou mlhovek a dálkových halogenů, ale je pravděpodobné, že pokud motoristická veřejnost vyjádří zájem o tento produkt, nabídka se jistě obohatí a ceny by mohly u značkových výrobků klesnout.

Přeji Vám pěkné léto ve zdraví a bez „trestných“ bodů...

Spoluautor: Mila_307


Oznámkujte článek jako ve škole: 12345

Hlasů: 2, Známka: 1


Komentáře (30)

Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.

denní svícenídenní svícení
AUTOR ČLÁNKŮPavelL
Za chvíli to bude rok, co jezdím, a s denním svícením mám již zkušenost. Vyřešil jsem to "neoficiálně" - do patic obou parkovaček jsem dal halogenky H10W (jedna stojí kolem 70 Kč, např. v Auto Kelly) a svítí krásně. Po 2500 km s nimi stále nic není, takže životnost slušná. Tak využívám 3 polohy bošárny 1-2-3 jako denní - potkávací - dálkové.

Posláno 17.04.2014 v 13:24

dodatekdodatek
AUTOR ČLÁNKŮBrťka343725581Osobní WWW stránkavelorexrudolf.webnode.cz/velorex-blog/pruziny-do-sedacek/
toto jsem při pátrání našel na webu, pro praktickou představu:

V následujícím textu uvádíme vybrané požadavky na umístění z předpisu EHK/OSN č. 48 (základní) na denní svítilny:

počet - dvě na přídi vozidla
na šířku - max. 400 mm od bočního obrysu vozidla a nejméně 600 mm mezi sebou (u vozidel s šířkou menší než 1300mm může být 400 mm)
na výšku - od 250 mm do 1500 mm nad vozovkou.
K elektrickému zapojení denních svítilen připomínáme zejména, že jejich zapojení zajistí plnění následujících podmínek:

svítí samostatně bez obrysových světel,
automaticky se zapínají s polohou "klíčku" pro běh motoru a zhasnou po vypnutí motoru,
povinně se automaticky vypínají při rozsvícení světlometů
kontrolka je nepovinná.
Z výše předepsaných požadavků na montáž vyplývá, že se automaticky rozsvítí bez dalších světel či svítilen.

Upozorňujeme, že hodnocení předepsaného umístění a zapojení dle předpisu EHK/OSN č. 48 je odborná záležitost, která není určena k individuálnímu posouzení. Doporučujeme proto odbornou montáž a kontrolu ve zkušební stanici (vybrané STK) nebo v pověřené zkušebně (ÚSMD Praha nebo TÜV ÚVMV Praha).

Po dodatečném namontování denních svítilen nejde o přestavbu vozidla ani o změnu technických údajů v registru či TP.

Zápis se tedy žádný neprovádí obdobně jako u mlhových svítilen.

Výše uvedeným způsobem namontované svítilny tedy zjevně plní současné požadavky §32 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb. v posledním platném znění.

Informace poskytla:
Jaroslava Belatková
sekretariát ředitele odboru schvalování vozidel a předpisů
Ministerstvo dopravy České republiky

Posláno 27.07.2006 v 13:32

Re: dodatekRe: dodatek
AUTOR ČLÁNKŮBrťka343725581Osobní WWW stránkavelorexrudolf.webnode.cz/velorex-blog/pruziny-do-sedacek/
zdroj: http://www.galantweb.com/forum/index.php?act=ST&f=18&t=782

Posláno 27.07.2006 v 13:33

Re: dodatekRe: dodatek
AUTOR ČLÁNKŮBrťka343725581Osobní WWW stránkavelorexrudolf.webnode.cz/velorex-blog/pruziny-do-sedacek/
celkem by mne zajímalo, co by na možnost zapojení řekl nějaký zručný velorexář-elektrikář )))

Posláno 27.07.2006 v 13:38

Re: dodatekRe: dodatek
AUTOR ČLÁNKŮsmurf302286929
Sem sice elektrikar,ale moc zrucnej ne
Jestli vas zajima muj nazor,tak to zapinani by nemel bejt problem,ale to vypinani pri zapnuti svetel nevim...zkusim promerit bošák,pac myslim ze jeden ten kontakt se odpoji pri otoceni klicku...tim by byl cejel problem vyresen...

Posláno 27.07.2006 v 22:42

Re: dodatekRe: dodatek
REGISTROVANÝ UŽIVATELlub 21
Jsem eletrikář , velorexy co do jejich zapojení sice neznám, ale aut jsem mněl více a lektriku jsem v nich různě opravoval a upravoval a to i známým .
To co vy popisujete se dá přeci krásně vyřešit rozpínacím relátkem v obvodu obrysových a tlumených světel vůči těm dením.
Vždyť mlhovky a dálkové světlomety musejí být také navzájem blokovány. lub21 krlub@seznam.cz

Posláno 1.10.2006 v 23:47

Re: dodatek - rozpínací reléRe: dodatek - rozpínací relé
AUTOR ČLÁNKŮPavelL
Čas od doby zveřejnění těchto informací pokročil o 5 let - jak máte dnes vyřešené denní svícení? Lze to nějak zapojit i bez toho relé? A napadá mě - bylo by legální je zapojit prostě na úplně nezávislý obyčejný vypínač a při rozsvícení normálních světel denní prostě ručně vypnout?

Posláno 18.08.2011 v 11:49

Re: dodatek - rozpínací reléRe: dodatek - rozpínací relé
AUTOR ČLÁNKŮHonza
Ahoj Pavle, čas pokročil, ale např. já stagnuji Aspoň, co se týká světel pro denní svícení. Mám je pořád zapojené asi nejjednosušším způsobem přes vypínač, který může být trvale zapnutý a rozsvěcení se pak děje zasunutím bošáku, abych nezapomněl zapnout. Nutnost zapojení přes relé nikde uzákoněna není, pouze když večer přepínáš na potkávací, musíš to udělat současně.

Posláno 18.08.2011 v 17:54

Me celodenji sviceni...Me celodenji sviceni...
AUTOR ČLÁNKŮPepo
Takze, ja jsem to proved takhle. Ja nemam pouzity puvodni paraboly s patici R2 ponevac se nezachovali, a tak jsem predni svetlomety nahradil replikami (malicko odlisnymi) a ty jsou urceny puvodne Liaz MTS a maji patici H4.
Do parkovacek jsem dal zarovku se standardni patici BA9S ale s vykonem 10W (mala spicata halogenka)... a muzu rict ze svitim pres den uplne v pohode, a z 10-15 metru nema sanci nikto zistit ze jsou to de facto parkovacky.
Do patice H4 jsem pak dal zarovky s nizsim vykonem a to 30/35W puvodne slouzici pro motocyl Simson. Tyto zarovky se jeste daji koupit na ceskem nebo slovenskem netu.
V pripade ze chcete svitit cely den halogenkama H4 tak potom do parkovacek staci male 2W zarovky.

Posláno 19.08.2011 v 11:16

LED-světla pro denní svícení od HellyLED-světla pro denní svícení od Helly
REGISTROVANÝ UŽIVATELMirek
Společnost Hella uvede na trh speciální LED svítilny

http://news.auto.cz/technika/led-svetla-pro-denni-sviceni-od-helly.html

Az za rok?

Posláno 15.02.2007 v 23:52

Denni sviceni silnou parkovaci zarovkou?Denni sviceni silnou parkovaci zarovkou?
AUTOR ČLÁNKŮsanter104465239
Premyslel jsem o moznych dlasich resenich krome specialnich svetel pro denni sviceni. Napadly mne dve moznosti:
1. (to uz tu asi nekdo uvedl) dat do svetel zarovku 25/25W. To je (?opravdu?) legalni moznost ale kdyz clovek jede mimo osvetlene mesto, silnejsi zarovky se hodi, ja mam 50/55W hl. zarovku a je to luxus.

2. Dat misto klasicke parkovaci zarovky silnou treba 20W, takove se myslim jeste vyrabi ve velikosti te malicke parkovaci. Myslim ze by policajt houby poznal pohledem. Uspora proudu byla znacna. A ja osobne parkovaci svetlo skoro nikdy nevyuziju, tak by mi nechybelo.

Posláno 7.09.2006 v 13:05

Re: Denni sviceni silnou parkovaci zarovkou?Re: Denni sviceni silnou parkovaci zarovkou?
AUTOR ČLÁNKŮHonza
Do objímky parkovaček dostaneš nejsilnější žárovku šestiwattovou halogenku typ H6W. Ta se používá v přídavných denních světlech, ale její efekt je tam umocněn parabolou a zláštní čočkou v krycím skle. Světelná účinost ve velké parabole je otazníkem. Leda to vyzkoušet metodou pokus-omyl.

Posláno 7.09.2006 v 16:02

DiodyDiody
AUTOR ČLÁNKŮsmurf302286929
Co zkusit misto normalni zarovky udelat svetla ze supersvitivych diod (nebo laserovych atd..) do predu asi teda ne,ale na zadni svetla by sli a usetrilo by to dost vykonu dynama... na novych motorkach a i na autech uz sem to hodnekrat videl a chci si to zkusit vyrobit...az se na to dostanu,napisu clanek,jak to beha...

Posláno 22.07.2006 v 19:01

Re: DiodyRe: Diody
AUTOR ČLÁNKŮHonza
Ledky jsem zkoušel asi tak 2 roky nazpět, mám o tom něco v garáži. Závěr byl, že pokud mají ledky nahradit plnohodnotně žárovky, musí být celá lampa konstruovaná na jejich použití. Každý předpis se dá obejít mnoha způsoby, ale já tu chtěl připomenout jednu legální možnost...

Posláno 24.07.2006 v 09:30

Re: DiodyRe: Diody
REGISTROVANÝ UŽIVATELMirek
Zarovky se daji vymenit, jen ta cena... 180 Kč/kus, LED žárovka BAU15S 19LED oranžová do blinkrů za 149 Kč/kus

http://www.autodoplnky.cz

http://www.autodoplnky.cz/index.php?typ=DMA&showid=5760&idauto=3903

http://www.autodoplnky.cz/index.php?typ=DMA&showid=5760&idauto=3903

Posláno 17.08.2006 v 16:58

Cena?Cena?
AUTOR ČLÁNKŮvksir
Sehnal už někdo někde ty kulatý světla Wesem? Jaká je cena a kde je prodávaji? Zatím jsem v žádné mototechně (Kladno,Beroun) nepochodil.
Čím se liší na první pohled od předních mlhovek?(Rozezná to laik?)
Díky za odpovědi.
VK

Posláno 14.08.2006 v 15:57

Re: Cena?Re: Cena?
AUTOR ČLÁNKŮHonza
Jak je napsáno níže, SPDS mají homologaci RL. Kulaté Wesemy se dělají ve 3 provedeních http://www.wesem.com.pl/halogen.php?halogen=4hm&pl&powrot=nowosci SPDS je uprostřed, tedy "tečkované" sklo. Pruhované je mlhovka, čiré dálkové. Tedy rozdíl na první pohled. Ale hlavní rozdíl je ve wattáži, mlhovky mají H3 55W, a to by úsporu energie nepřineslo. Wesem by měl stát nějakých 5-7 set, ale(aspoň podle slov prodejce) spí na vavřínech. Sám jsem v časové tísní koupil oválné SPDS Hella ve firmě Elit v Praze - Stodůlkách za 2tis a pár drobných. Výhodou Helly je, má ještě míň nároků na energii, pouze 2x6W (žárovka H6W).

Posláno 14.08.2006 v 16:33

Re: Cena?Re: Cena?
AUTOR ČLÁNKŮvksir
Tak ty kulatý Wesemy se mi už tak moc nelíbí,neboť pro montáž je potřeba udělat díru a já potřebuji světla přídavná s držákem.
Honzo, nebudeš dávat do své garáže nějaké fotky s detailem na SPDS? Určitě by to zajímalo i někoho jiného,jak to vypadá v praxi. Ty obrázky Helly z netu jsou pro moji představivost nepřirozené a nedostačující.

Nejlevnější světla Hella jsem našel na www.autolamp.cz za 1999,-Kč.

Posláno 14.08.2006 v 19:30

Re: Cena?Re: Cena?
AUTOR ČLÁNKŮHonza
Určitě fotky udělám, budu se snažit ještě před odjezdem na D1V.

Posláno 15.08.2006 v 09:34

WesemyWesemy
AUTOR ČLÁNKŮHonza
Chtěl bych se touto cestou omluvit všem, které jsem poslal pro lampy Wesem do Lidické ulice v Praze 5. Až dnes jsem se tam byl ptát na nový typ kulatých světel, ale bylo mi sděleno, že žádná světla pro denní svícení dosud neměli (v květnu mi slíbili, že budou do prázdnin). Bohužel, za to může výrobce, který upřednostňuje jiné typy světel. Naštěstí jsou tlačeni poptávkou, a tak by zboží mělo být po prázdninách dostupné.

Posláno 28.07.2006 v 09:19

Re: WesemyRe: Wesemy
REGISTROVANÝ UŽIVATELDalibor
Drobný problém - v ČR jsou homologovány pouze světla od Helly, Wessemy a jiné bohužel ne. Přímo na světle musí být číslo homologace ve tvaru "RL xxxx" (nevím, kolik těch čísel tam je), bez homologace RL jsou bohužel světla nepoužitelná. Taky bych uvítal větší nabídku, údajně PAL připravuje nějaký k prodeji, jsou ve stádiu homologace...

Posláno 3.08.2006 v 12:03

Re: WesemyRe: Wesemy
AUTOR ČLÁNKŮHonzaBK
Pokud vím, tak je úplně jedno, kde jsou světla homologovány. Stačí, aby byly homologovány ve vkterékoli zemi EU, tak jako veškeré další zboží bez ohledu jeho použití!.

Posláno 3.08.2006 v 12:19

Re: WesemyRe: Wesemy
AUTOR ČLÁNKŮMila_307256476668
presne tak, dulezite je aby svetla meli evropskou homologaci, a to je to Exx cislo ktere musi byt na lampe "vyrazeno". A tyto svetla maji homologaci E20. Pouziti v jednotlivych statech se ridi mistnimy predpisy a predpisy u nas svetla pro denni sviceni povoluji.

Takze pozor na jakakoliv svetla s ciny ty vesmes zadnou homologaci nemaji a nesmi se vubec pouzit na vozidlo.

Posláno 3.08.2006 v 15:45

Re: WesemyRe: Wesemy
AUTOR ČLÁNKŮHonza
Dalibor měl zřejmě na mysli obsah článku o SPDS na http://motozurnal.centrum.cz , který je však (co se homologace týká) velmi neobjektivní a jde na ruku firmě Hella.

Posláno 4.08.2006 v 09:40

zadní být nemusízadní být nemusí
AUTOR ČLÁNKŮraticate324671481Osobní WWW stránkawww.hydrant-rock.com
já si myslím že přední světla by se tímto vyřešila, ale zadní musí být také rozsvícené ( co jsem slyšel), jsou to totiž obrysové a ty musí být rožnuté nebo se snad pletu

Posláno 28.07.2006 v 11:52

Re: zadní být nemusíRe: zadní být nemusí
AUTOR ČLÁNKŮraticate324671481Osobní WWW stránkawww.hydrant-rock.com
musím také přiznat, že už se mi stalo že jsem pocítil oslabení akumulátoru, jel jsem asi 200 km s rozsvícenýma světlama + vozík za sebou, který si taky bere a najednou tu mám slušnou spotřebu, zvláště když mám odpálené relé a sem tam mi to nedobíjí (beru podle kontrolky dobíjení), vážně uvažuji že když už budu investovat do relé jestli stroj nepředělat na alternátor a dynamo si ponechat pouze jako startér

Posláno 28.07.2006 v 11:56

Re: zadní být nemusíRe: zadní být nemusí
AUTOR ČLÁNKŮtrumpeta1
přečti si članek nad komentařema a budeš vědět vše.

Posláno 28.07.2006 v 12:35

Re: zadní být nemusíRe: zadní být nemusí
AUTOR ČLÁNKŮraticate324671481Osobní WWW stránkawww.hydrant-rock.com
sorry číst umím, ale bez urážky nevěřím všemu co čtu, protože jsem slyšel od známého co mi dělal automatické rožínání světel na fábce, tak mi říkal, že tyto světla přední nic neřeší, že musí svítit i vzadu, nevím jak on je informován, ale učí na střední autoelektrikáře a dělá rozsvícení do všech možných vozů

Posláno 28.07.2006 v 14:06

zadní skutečně svítit nemusízadní skutečně svítit nemusí
AUTOR ČLÁNKŮHonza
Pokud máš zapnutá ona světla pro denní svícení, pak už nic jiného svítit nemá (leda blinkr, brzda...). Jinak by se to poněkud míjelo účinkem. Pro jitotu zde přepisuji mailovou odpověď z min. dopravy:

Vážený pane,

pokud máte na vozidle světla pro denní svícení, pak obrysová světla nepoužijete.

S pozdravem

Darina Sedlářová, DiS.
Ministerstvo dopravy
Odbor personální a organizační

Posláno 31.07.2006 v 09:33

SvětlaSvětla
REGISTROVANÝ UŽIVATELJakub
Asi je to blbost,ale napadlo mne,udělat zadní světla vypínací.Svícení přes den je myslím si hlavně z důvodu předních světel,zadní za slunného počasí nejsou kolikrát ani vidět jestli svítí nebo ne.
Přeci jen je to 15 W úspora a u dvěstěpadesátky s 45 W dynamem je to celkem dost...

Posláno 24.07.2006 v 12:14


Komentáře mohou psát pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé.

Hlavní stránka
Přehled článků
Seznam autorů
Top fotky
Fotka dne
Další fotky dne

Info

Celkem článků:842
Celkem fotografií:9451

TOP články

129Jarní Boskovice č 26...
110POTKALI SE U KOLÍNA
87MUZEJNÍ SRAZ ČESKÁ T...
69Zapalování a seřizov...
68Převodovky ve Velore...
55Vrchní, prchní! Velo...
53Kampaň - stop zbyteč...
48Maďarsko 2010 aneb s...
46III. VELOREXÁŘSKÝ PL...
43Přívěsný vozík Velor...

Diskuse u článků

Bylo fajn
Všechny kostýmy vítá...
Re: Čím přijet na 25...
Uzavírka pro příjezd...
Re: Výstava
Výstava
Výstava
flux capacitor
Vrchni Prchni Velore...
Čím přijet na 25. Bo...

Reklama