Velorex Júlia Kubinského - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Velorex Júlia Kubinského

autor: Vlasta6. 5. 2003Zajímavostikomentářů: 0přečteno: 21077 xfoto: 10známka: 2

Tříkolky Velorex, nesmrtelná vozidla s trubkovým rámem potaženým plachtovinou, jejichž jediné zadní kolo poháněl motocyklový motor, se zařadily do zlatého fondu našeho motorismu. Během let se dočkaly nejrůznějších úprav a přestaveb - k nejzdařilejším patří dva čtyřkolové exempláře, které v letech 1966 a 1973 postavil všestranný brněnský konstruktér Július Kubinský.

V polovině šedesátých let Július Kubinský použil nápad se zadním hnanou nápravou na přestavbě tříkolky Velorex 16/250 na čtyřkolové vozidlo. Podnět přišel ze Svazu invalidů a existoval i plán na výrobu čtyřkolových vozidel tohoto druhu v Náměšti nad Oslavou. Nakonec však z projektu sešlo - chyběly finance a družstvo Velorex připravovalo vlastní konstrukci čtyřkolového vozíku, který se po zdlouhavých přípravách - i navzdory svému estetice vzdálenému interiéru - dostal do výroby počátkem 70. let. Vraťme se ale k práci Júlia Kubinského, jehož překonstruované Velorexy představovaly zajímavou možnost přechodu ze tří na čtyři kola.

Původní trubkový rám tříkolky se ani nezměnil, stejně tak uložení dvoudobého jednoválce Jawa 250 ccm. Z výstupu převodovky se točivý moment přenášel dozadu na předlohovou hřídel, na jejíchž koncích byla ozubená kola, která obstarávala pohon dvou řetězů samostatně pohánějících zadní kola. Ta měla rozchod 1100 mm, přičemž namísto původních drátových kol byla vpředu i vzadu použita dvanáctipalcová disková kola, která si konstruktér sám zhotovil kovotlačitelskou metodou z 1,5 mm tlustého ocelového plechu. Pneumatiky rozměru 5,2 x 12 pocházely z automobilů Fiat. Nechybělo ani náhradní kolo uložené pod přední kapotou z plachtoviny. Zajímavostí bylo použití kotoučových brzd vlastní konstrukce s kapalinovým ovládáním. První čtyřkolový Velorex pana Kubinského byl otypován a přihlášen do provozu v roce 1966. Kromě čtveřice kol s typickými motocyklovými blatníky se vyznačoval zcela pozměněným tvarem zádě s rozměrným klenutým oknem z plexiskla a novým zakončením spodní části karoserie se čtveřicí malých svítilen obsahujících koncová, směrová, brzdová a couvací světla. Zadní okno bylo výklopné a pod ním se skrýval malý zavazadlový prostor. Poněkud překvapivou skutečností byla nová záď karoserie z ocelového plechu. Při dvoumetrovém rozvoru byl vozík dlouhý 3,15 m, původní šírka 1,4 m a výška 1,25 m zůstaly zachovány. Čtyřkolový Velorex působil o poznání dospělejším dojmem než původní tříkolka, opticky jej výrazně oživila bílá střecha konstrastující s červenou spodní částí karoserie a není divu, že se těšil značnému zájmu brněnské veřejnosti.

Druhý exemplář čtyřkolového Velorexu následoval o necelých sedm let později - Július Kubinský jej dokončil v roce 1973 coby dárek k patnáctým narozeninám svého syna Petra. Princip přestavby zůstal stejný, řada detailů se však změnila. Motor byl tentokrát výkonnější dvouválec Jawa 350 s chlazením turbínkou v úpravě, jež se montovala také do továrních Velorexů. Samozřejmostí už také byly opět kotoučové brzdy s kapalinovým ovládáním. Vzhledem k tomu, že vozíku nechyběl elektrický zpouštěč ani zpátečka, choval se jako malý - a poměrně hbitý - automobil, pravda poněkud neobvyklého vzezření. Plátěná střecha byla tentokrát o poznání kratší a navazovalo na ni velmi rozměrné panoramatické zadní okno, jež výrazně zlepšilo výhled vzad a prosvětlilo nepříliš prostorný interiér. Zcela nově byla tvarována zadní část karoserie: blatníky už nebyly motocyklové, ale integrované do úhledně tvarované partie zakončené svislou stěnou opatřenou mřížkou a dvěma sdruženými zadními svítilnami z vozu Fiat 850. Nad motorovým prostorem byla vodorovná přepážka, která alespoň trochu tlumila ryčný zvuk dvoudobého dvouválce. Dvojice výfuků vyčnívala pod zádí vozíku a kromě dobře známých tónů oblažovala okolí charakteristickou vůní spalin dvoudobé směsi. Ostatně - činí tak dodnes, když jej jeho současný majitel vyjede provětrat.

Oznámkujte článek jako ve škole: 12345

Hlasů: 2, Známka: 2


Komentáře

Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.

K tomuto článku nebyly vloženy žádné komentáře.

Komentáře mohou psát pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé.

Hlavní stránka
Přehled článků
Seznam autorů
Top fotky
Fotka dne
Další fotky dne

Info

Celkem článků:842
Celkem fotografií:9451

TOP články

139XII. Film Fest Velor...
134Jarní Boskovice č 26...
105MUZEJNÍ SRAZ ČESKÁ T...
78Převodovky ve Velore...
67Maďarsko 2010 aneb s...
66Zapalování a seřizov...
59Vrchní, prchní! Velo...
56XXIV. PODZIMNÍ SRAZ ...
56III. VELOREXÁŘSKÝ PL...
56Kampaň - stop zbyteč...

Diskuse u článků

Bylo fajn
Všechny kostýmy vítá...
Re: Čím přijet na 25...
Uzavírka pro příjezd...
Re: Výstava
Výstava
Výstava
flux capacitor
Vrchni Prchni Velore...
Čím přijet na 25. Bo...

Reklama