Untitled Document
27.7. - 3.8.1997
Účastníci:
Velorex 16/350, rok výroby 1970, pilot Josef Cibulka, rok narození 1950
Velorex 16/350, rok výroby 1968, pilot Robert Němec, rok narození 1968
Ujetá vzdálenost: 2963,1 kilometrů
Sobota 26.7.1997
Ráno máme sraz v 8 hodin - prší, nakládáme Velorexy, dokopujeme poslední zásoby
a zjišťujeme, že příprava akce nebyla zdaleka dokonalá. Odkládáme
odjezd na neděli.
Neděle 27.7.1997
Neprší, po deváté hodině vyjíždíme z Prahy směrem na Beroun a po mírném
bloudění (díky "dokonalému" značení na našich silnicích)
přijíždíme na přechod Svatá Kateřina. Jsme neochotně vpuštěni
do SRN. Celníci zjevně nevěří, že bychom se vrátili s Velorexy.
Večer nás zastihl bloudící ve změti dálničních nájezdů,
podjezdů a odboček na periferii Augsburgu. Vzdáváme to, vyjíždíme
za město a jdeme spát. V noci začíná pršet, poprvé testujeme přístřešky.
Ujeto: 468.8 km
Pondělí 28.7.1997
Počasí se umoudřilo, pokračujeme směrem na Bodamské jezero,
kde k večeru bez problémů prázdnou celnicí přojíždíme do Švýcarska.
Spíme na krásném parkovišti v parčíku.
Ujeto: 351.5 km
Úterý 29.7.1997
Dnes je od rána krásně. Pokračujeme směrem na Luzern. Jedeme
se staženými střechami, příroda je nádherná, provoz malý. Před
obedem se koupeme v jednom z mnoha jezer a jsme patrně považováni za blázny.
Místní se koupou jen ve vyhřívaném bazénu. Večer dorážíme do Interlaken.
Zajíždíme do kempu, ale je to na nás moc velká snobárna, dívají se na nás divně.
Kromě toho je trávník příšerně mokrý, takže na něm nelze
postavit ani přístřešek. Večeříme a hrdě odjíždíme.
Spíme na parkovišti u silnice a je nám fajn.
Ujeto: 311 km
Středa 30.7.1997
Vstáváme před sedmou hodinou. Je nádherně - pod námi jezero, naproti
třpyt alpských velikánů. Po snídani Josef postrádá kuklu. Všechno
jsme obrátili naruby a verdikt je jednoznačný: buď je v kempu nebo
v p.... Je po osmé hodině, kemp ještě spí a kukla leží uprostřed
trávníku a čeká na páníčka. S vylepšenou náladou zkoušíme přejet
první velký průsmyk - Juan pass. Jde to nezvykle hladce, jen poněkud
budíme pozornost. Odpoledne příjíždíme k Ženevskému jezeru. Připadáme
si jak v Monte Carlu. Je opravdu horko a nemůžeme se dočkat až se
vykoupeme. Zklamání nebere konce. Ještě 200 metrů od břehu se
stále procházíme a motáme do chaluh. Plavat se prakticky nedá. Večer přijíždíme
hranici do Francie. Spíme v lese na odpočívadle, děsí nás poněkud
ochočená liška, která loudí náš Luncheon Meat.
Ujeto: 240 km
Čtvrtek 31.7.1997
Dnes je na programu Mont Blanc. Bohužel nám nechtějí vzít Velorexy do lanovky,
i když svorně tvrdíme, že jsou to batohy. Nahoře je -1° Celsia, trošku
nezvyk. Výhled je však úžasný - stálo to zato. Odpoledne vjíždíme tunelem (12
km) do Itálie a ještě k večeru stoupáme 37 kilometrů průsmykem
Sv. Bernarda (2469 m.n.m.) zpět do Švýcarska. Na vrcolu stavíme sněhuláky
na kapotách.
Ujeto: 216 km
Pátek 1.8.1997
Prší. Jedeme se podívat na nejvýše položenou přehradu v Evropě s druhou
nejvyšší přehradní hrází na světě - Grand Dixans. Posledních
7 kilometrů stoupáme prudkými serpentinami na jedničku a shodujeme
se na tom, že takové stoupání jsme nikdy s Velorexy nejeli. Ale ta přehrada
za to stojí. Vracíme se do města Sion, kterému dominuje krásný hrad a ujíždíme
směrem na Chur. V cestě nám však stojí obávaný Furka pass (2431 m.n.m.).
Stoupání je neskutečně dlouhé, ale krásné. Na vrcholu je okolo nuly
a všechno je zahaleno v mracích. Horší je klesání. Silnice postrádá svodidla,
místy jsou v obzvláště nebezpečných místech vyskládány nabarvené
kameny, ale ne nijak moc, tak jeden na tři metry silnice, takže nic příjemného.
Sotva sjedeme dolů, je tu Oberal pass (2044 m.n.m.). Tma nás zastihla připravené
na parkovišti nad horským potokem, ve kterém se Josef málem vykoupal, když se
šel umýt.
Ujeto: 255.8 km
Sobota 2.8.1997
Po vyšplhání několiika dvoutisícovek konečně
dojíždíme do města Martina - hranice s Rakouskem. Josefova levá přední
pneumatika už nevypadá nejlépe, máme obavy z celníků. Projíždíme bez problémů,
zdoláváme Innsbruck a míříme ke Grossglockneru. U obce Wald je na silnici
budka a závora. Po zaplacení 30 DM by nás pustili dál, jinak musíme 12 kilometrů
přes údolí. Samozřejmě se nám nechce platit, zvlášť když
zjišťujeme, že ten placený úsek měří 15 kilometrů. Sjíždíme
do údolí. Ze začátku je to legrace, později se klesání přiostřuje
na 17°. Velorex zvládne všechno. Naštěstí to nemusíme šplhat zpátky, silnice
se napojuje v údolí. Za šera dojíždíme do městečka Fusch pod Grossglocknerem.
Ujeto: 486 km
Neděle 3.8.1997
Vstáváme nezvykle brzo a vyjíždíme pokořit Grossglockner. Prodavač
vstupenek nejdříve nevěřícně prohlíží stroje a naprosto
nepokrytě nevěří, že bychom mohli vyjet nahoru, natož to ubrzdit
dolů. Po ujištění, že jsme vyjeli na Sv. Bernarda nám prodává lístky
a poučení, jak sjíždět kopce s vozidlem vybaveným dvoutaktem. Patrně
jako první na světě jsme s Velorexy vyjeli na najvýše položenou horskou
silnici v Evropě (2571 m.n.m.). Nutno dodat, že proti stoupání na Grand
Dixans to byla procházka růžovým sadem...
Reakce lidí jsou fantastické. Prostě nevěří. V jednom místě
dojíždíme naší Karosu. Robertovi se daří předjet, Pepík musel zastavit,
nedokázal jet tak pomalu. Celé dopoledne projíždíme rezervací až k vyhlídce
France Josefa (2369 m.n.m.). V poledne bohužel musíme sjet dolů - tlačí
nás čas. Obědváme a ujíždíme na Salzburg, Linz do Dolního Dvořiště.
Celníci jsou sympaťáci, povídalo by se skvěle, ale musíme dál. Do
Prahy přijíždíme po druhé hodině ranní.
Ujeto: 634 km Alpy jsou krásné, ale od volantu Velorexu
jsou ještě hezčí. Stálo to za to a rozhodně se sem chceme ještě
nekdy vrátit.Dodatek:
Závady cestou vzniklé:
- přetržené lanko spojky
- povolená zátka pod sytičovou tryskou
- uklepaný kabel dobíjení
|