Velorexem na severní polární kruh - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Velorexem na severní polární kruh

autor: Ladislav Šustr14. 10. 2003Expedicekomentářů: 2přečteno: 103488 xfoto: 14známka: -

12.6.1996 středa

Po dlouhých, téměř ročních pečlivých přípravách, nastal den D - startujeme - cíl Severní polární kruh. V půl osmé ráno máme sraz u Roberta Němce v Bubenči u garáže. Přijíždějí všichni, Robert Němec, jeho bratr Richard se čtyřkolkou, který nás doprovodí na start, Emil Pospíšil, já a Mílan Wunsche, původní člen expedice, který bohužel dva dny před odjezdem uvařil motor svého stroje.

Po krátkém zdržení, způsobeném tím, že jsem se musel vracet domů pro fotoaparát a veškerou naši zásobu filmů, vyrážíme na Staroměstské náměstí. Praha je jako obvykle totálně přeplněna a ucpána. Do centra přijíždíme s hodinovým zpožděním. Cestou se k nám připojuje Jindra Kynzl s dalším Velorexem. V centru Prahy kolona Velorexů vzbuzuje zaslouženou pozornost. Lidé se zastavují. My zastavujeme u pomníku Jana Husa na Staroměstském náměstí. Na kapotu Velorexu vystavujeme mapku s předpokládanou trasou, větzšina kolemjdoucích nevěří, že se vrátíme ještě letos. S úspěchem jsme překonali i kontrolu Městské policie - příslušná povolení ke vjezdu na pěší zónu jsme měli v pořádku.

V 11 hodin definitivně vyjíždíme, chceme za 19 dní absolvovat trasu dlouhou bezmále 4500 kilometrů. Přes Postupim, Stralsund, Sasnitz, Trelleborg, Stockholm, Sundsvall, Piteu, Haparandu a finské Tomio a Rovaniemi na Severní polární kruh a napříč Finskem přes Lahti do Helsinek, trajektem do Travemunde a přes Chemnitz zpět do Prahy. To vše ve třech lidech s třemi stroji Velorex 16/350 s motory Jawa 350, jejich průměrné stáří je 28 let, s vlastními zásobami jídla, s množstvím nejrůznějších náhradních dílů a součástek, vybaveni vysílačkami, jedním plynovým vařičem, množstvím českého motorového oleje, itinerářem vlastní výroby, litrem rumu a českou vlajkou, s vírou, že dokážeme prakticky cokoli a za laskavé podpory firem Fan s.r.o. Kostelec, Bio Hart Sedlčany a lékárny Formica Kladno.
Robert Němec se stavuje ještě v garáži Emilovi pro koženou kuklu. Ve Veleslavéně tankujeme plné nádrže systémem, který se později osvědčil i v zahraničí. Z jednoho stojanu jeden nabere benzín do všech strojů najednou, druhý dávkuje olej a třetí tlačí napojené stroje a myje čelní skla. Ve Slaném kupujeme několik bochníků chleba a pití. Veškeré jídlo vezeme s sebou, stejně tak náhradní díly, včetně převodovky, klikové hrídele, válců a dynamospouštěče. Můj stroj předepsané celkové hmotnosti 500kg veze 230 nákladu celkem tedy 630 kg! V Třebízi seřizujeme zapalování Emilova stroje. Je 30 stupňů ve stínu. Stroje jinak běží bez závad.
Před Chomutovem doplňujeme benzin. Při běžné kontrole zjišťujeme, že u Emilova stroje došlo k uvolnění horní řemenice, ztrátě šroubu, misek řemenice a řemenu ventilátoru. Vše vezeme náhradní s sebou, ale přesto hledáme v úseku jednoho kilometru ztracené součástky. Nalezli jsme pouze řemen. Po dvouhodinovém zdržení jedeme dále vstříc vysněným cílům. Projíždíme Chomutovem a šplháme na Horu Svatého Šebastiána. Před hraničním přechodem Robert mění zbytek českých peněz a kupuje si sluneční brýle. Na přechodu probíhá vše klidně, německý celník kontroluje OTP u prvního stroje, nevěří kam jedeme, přesvědčuje ho až předložená mapka s itinerářem. Pokračujeme východní částí Německa osvědčenou trasou, kterou jsme jeli do Švědska již před třemi lety. Její výhodou je to, že nevede po dálnicích, které jsou v této části Německa tvořeny starými panely spojovanými tak, že ve Velorexu bychom vytřásli duši i motory a také míjí Berlín, kde jsme se již jednou ztratili.
Projíždíme velice zajímavou krajinou přes Zchopau do Chemnitzu - bývalého Karl Marx stadtu, zde odbočujeme na Frankenberg, míjíme města Bobeln a Riesu. Vzhledem k předchozímu zdržení jedeme bez zastávky více než 130 kilometrů. Svačíme a rychle pokračujeme dál, chceme ujet co nejdál do setmění. Pomocí radiostanic si můžeme předávat důležité informace, domlouvat zastávky, konzultovat za jízdy různé poruchy, varovat se před neukázněnými řidiči, povzbuzovat se a když padá soumrak, nezávisle na sobě hledat nocleh a v případě úspěchu přivolat ostatní. Právě tímto způsobem nacházíme na noc opuštěnou rybářskou chatku na břehu řeky. Je dostatečně daleko od silnice, aby nás nikdo nenašel, přístupová cesta je polní a zarostlá, poslední úsek jedem po hrázi řeky s hrozivým bočním náklonem. Přejeme si aby nezačalo pršet, pak by nastaly značné problémy s průchodnístí strojů terénem. Na přenosném vařiči vaříme večeři a jdeme spát. Nevezeme žádný stan, každý má nepromokavý vak na mrtvoly z výprodeje americké armády. Do něj nafukujeme matrace a soukáme spací pytel. Po zapnutí pytle a vaku přehazujeme ještě síť proti komárům, nic nás nemůže překvapit. Sám jsem vybaven ještě polštářem, který mi ušila manželka z maskovací látky jehličí vzor 60, moc si ho pochvaluji. Od Prahy jsme vzdáleni 323 km.


13.6.1996 čtvrtek

Vstáváme okolo deváté hodiny, oceňujeme, že rybáři vybudovali poblíž chatky suché wc. Snídáme a v deset hodin vyjíždíme. Po ujetí asi 20 km se mi tvoří pecka na svíčce, seřizujeme kontakty a zapalování. Snažíme se jet co nejrychleji, rádi bychom ještě dnes viděli moře.

Projíždíme městy Juterbog a Beelitz. V poledne zastavujeme u jezer pod Pustupimí, vaříme oběd. Čeká nás poměrně náročný úkol, projet městem plným objížděk. Provoz houstne tankujeme a noříme se do spleti ulic plných aut. Komplikace nastávají zejména na světelných křožovatkách. Na jedné přojíždím a za mnou naskakuje červená. Kluci stojí a na další křožovatce odbočují na druhou stranu než kam jsem jel já. Na další křižovatce všichni pozorují zvláštní třikolový stroj a nevěnují řízení dostatečnou pozornost, za mnou se ozývá velká rána - srazil se VW Passat a Peugeot 205, raději mizím a zastavuji u chodníku za rohem, potřebuji čas abych ostatní navedl vysílačkou na správnou cestu.

Po půl hodině odloučení opět spolu jedeme kolem zámku Sanssoucci a Faalkemsee se dostáváme do Oranienburgu. Dále můžeme jet poměrně ryhcle. S ohledem na provoz jsme svědky řady kousků německých řidičů hraničících s pokusy o zabití se. Navigace je nyní poměrně jednoduchá, jedeme stále na sever po silnici číslo 96. Míjíme jezerní oblasti v okolí Neusterlitzu a Neubrandenburgu, blížíme se nezadržitelně k pobřeží Baltského moře. Projíždíme hansovním městem Griefswaldem. Šeří se a vzhledem k blížícím se mrakům hledáme kemp. Jeden nalézáme přímo u moře, je tvořen samými obytnými přívěsy. Za sociální zařízení jsou použity dvě buňky. V okamžiku, kdy zastavujeme, začínají se pomalým krokem k Velorexům blížit postavy patřící bezpochyby romským osobám nejrůznější státní příslušnosti. Svým chováním přípomínají Zombie. Nahazujeme motory a raději pospícháme dál. Projíždíme Stralsundem a v první osadě na poloostrově Rugen nacházíme slušný kemp. Po vyřízení formalit vybíráme vhodné místo, rozestavujeme Velorexy do tvaru U, tvoříme husitskou hradbu, mezi stroje napínáme lano a z celt a maskovací sítě stavíme improvizovaný přístřešek. Na mou dvoumetrovou antenu od radiostanice vztyčujeme českou vlajku. Při večeři přichází němec poslkého původu z Hamburku, vyptává se na stroje a nakonec nám věnuje tři baseballové čepice. Uléháme pře jednou hodinou ranní po ujetí 396 km.


14.6.1996 pátek

Ráno nás budí zvláštní zvuk - kolem nás projíždí správce kempu na motorové sekačce John Deere a zajímá se o Velorexy. Na oplátku nám ukazuje svou sekačku. Musíme dál, dnes nás čeká plavba po moři. Osazenstvo kempu nechápe, jak rychle jsme schopni zabalit, vše je dílem okamžiku. Na německém území nám zbývá posledních 40 km. Chceme stihnout trajekt do Švédska v 13 hodin. Přijíždíme do přístavu Sasnitz, kupujeme lodní lístky a řadíme se do fronty k ostatním automobilů směřujícím na sever. na pokyn příjíždíme po nákladní rampě do útrob trajektu. Do patra pod nás najíždějí vlaky. Obsluha se zajímá co že to do jejich lodě najelo, vysvětlujeme, co je to Velorex. Nechtějí věřit, že se u nás vyráběly ještě v roce 1970. Vyplouváme. je jasno a teplo, avšak fouká silný studený vítr. Po prohlídce lodi odpočíváme na palubě a přemýšlíme, jak v krajním případě dostat Velorexy na záchranné čluny. Robert si na bundu našívá logo Českého autoklubu a nápis Czech republic podházející z výbavy naší jednotky IFOR. Bundy máme všichni stejné, ale Robert to už doma nestihl přišít, protože v noci před odjezdem ještě šil plyšový obal náhradního kola. Plavba trvá necelé čtyři hodiny. Máme zvláštní pocit. Před třemi lety cílem naší cesty bylo malé městě v jižním Švédsku. Za vítězství jsme tehdy pokládali již jen to, že Velorexy jsou v podpalubí. Nyní však míříme mnohem výš a plavba trajektem je pouze vstupní branou naší cesty. Vše nás teprve čeká. Uvědomujeme si, že od této chvíle již musíme spoléhat pouze sami na sebe a vše musíme opravit za každou cenu v polních podmínkách. Při pomyšlení, že bychom byli nuceni zanechat byť jen jeden stroj na místě pro poruchu se nám svírá žaludek - jedeme totiž bez jakéhokoli doprovodu. na hranicích probíhá opět vše klidně na otázku kam jedeme a co vezeme odpovídáme: "Jedeme daleko a nevezeme nic", celníci uznale pokyvují hlavami a pouštějí nás do své krásné země. Konečně jsme ve Švédsku - v zemi, která se více než kterákoli jiná evropská země podobá severní americe - velkými vzdálenostmi, širokými silnicemi, přírodou, způsobem osídlení. Zvláštností Švédska je velké množství vozidel americké produkce, povinnost svítit potkávacími světly i ve dne a malá hustota provozu. Brzy zjišťujeme, že Švédsko je mnohem čistší a upravenější než bývalé státy NDR. Semafory na křižovatkách jsou řízeny magneticky, leze je projíždět velice plynule. Nikdo neprojede křožovatku na oranžovou. Chodci pokud svítí červená si nedovolí položit na vozovku ani nohu. Švédsko se dělí na Komuny, jejich centrem jsou větší města. Při vjezdu do každé nové takové oblasti je u silnice vybudována síť odpočívadel s informačním systémem o oblasti, je možno si bezplatně vzít mapu ze zásobníku, někde ovládaného elektricky, je možno též použít síť sociálního zařízení vybudovaného s ohledem na invalidní občany. Pravidlem bývá tekoucí voda, někde i teplá. Vše je čisté a perfektně funkční, nikdo nic neničí ani po ničem nepíše ani neryje.
V přístavním městě Trelleborgu tankujeme plné nádrže a vyrážíme podél pobřeží na východ směr Ystad. Máme opět naspěch. Vzhledem k tomu, že trajet dorazil do přístavu v pět hodin odpoledně, potřebujeme najet ještě alespoň 300 km.

Zastavujeme krátce na pobřeží u Ystadu, s ohledem na kvalitu a vlastnosti zdejšího benzímu seřizujeme zapalování - benzín je extrémně suchý a páchne po petrojeji. Měníme hodnoty předstihu a seřízení karburátorů. U Ystadu odbočujeme na sever směr Kalmar. Po ujetí cca 100 km se u Emilova stroje tvoří pecka na svíčce. Při následném dotažení svíčky má Emil pocit, že závit v pravé hlavě motoru není dokonalý - svíčka se zřetelně protáčí. Zjišťujeme, že každý si o druhém myslel, že vzal náhradní hlavu. Výsledkem je, že náhradní hlava zůstala doma. Uvedená skutečnost předznamenává příští události. Nenecháváme se však vyvést z míry a pokračujeme dál. Vaříme kávu a vysílačkami se udržujeme v bdělosti i po soumraku. Jízda se mění v noční etapu. Jedeme dokus se nám nezavírají oči. Po ujetí 355 km ve 3 hodiny ráno uléháme pod širé nebe na odpočívadle při silnici. Cítíme, že se ochlazuje...


15.6.1996 sobota

Brzy ráno se probouzíme - poprchává. Vedle nás psí v obytném automobilu německá rodina. Myjeme se, snídáme a startujeme. Po cca 60 km vjíždíme do města Kalmar po 6 km mostě, nejdelším ve Švědsku, příjíždíme na ostrov Oland, který je významný svým unikátním ekosystémem. Po návtěvě informačního střediska pokračujeme do nitra ostrova k pevnosti Borgholm. Tankujeme ve stejnojmenném městě a při vaření pářků na pobřežním molu nám míjí český autobus s brněnskou spz. Ihned jsme obklopení shluky turistů, kterí se domnívali, že výkon jejich Karosy je ojediněly. Asi jsme je v tomto zklamali, ovšem našimi stroji byli nadšeni. Robert provádí s odvážným brněnskými studenty demo jízdy. V Borgholmu navštěvujeme muzeum historických vozidel, kde objevujeme motocykl ČZ 250. Stejnou cestou se pak pracíme na pevninu. Po 10 km jízdy se z Emilova stroje ozývá charakteristický zvuk podfukované svíčky - závit se s námi definitivně loučí, ale nevzdáváme se. Vzhledem k tomu, že je sobota, přistupujeme k nouzovému a drastickému řešení. Svíčku omotáváme alobalem, který jsme nalezli v popelnici a za pomoci vteřinového lepidla a kladiva umísťujeme zpět do hlavy. Motor zatím běží, ale jak dlouho? Šťastně jsme překonali zpáteční cestu přes dlouhý most a z Kalmaru míříme na severr směr Norrkoping. Po ujetí 50 km v Rockneby již není možné pokračovat, svíčka v halvě již vůbec nedrží. Během několika minut demontujeme chlazení i pravou hlavu. Místní lidé nám nemohou pomoci, dílna se otevírá až v pondělí. Robert a Emil v jednom stroji vyrážejí zpět do Kalmaru, já hlídám zbylé stroje. V Kalmaru kluci nacházejí jedinou otevřenou dílnu a také jediného člověka ve městě, , který je schopen závit v hlavě opravit. Po krátkém přemlouvání a vysvětlování odkud jsme a kam jedeme se pouští do díla, a tak v půl desáté večer můžeme opět pokračovat v cestě. Jsme sice lehčí o 200 švédských korun, ale šťastni, že se nám podařilo opravit první vážnější závadu. Jízda se opět mění v noční etapu, jedeme dokud sjme schopni vnímat. Nedaleko Bjornsholmu nalézáme značku označující nouzový přístřešek. Po 1 km dlouhé jíždě lesem vjíždíme na sportovní střelnici. Na verandě administrativní budovy po ujetí 292 km usínáme.


16.6.1996 neděle

Ráno vyjíždíme brzy, protože se začínají sjíždět střelci a místo střelby pokukují po našich strojích. Po 50 km přijíždíme do Nornkopingu, čtvrtého největšího města Švédska tzv. Paříže severu. Tankujeme, avšek nastává problém. Vzhledem k tomu, že nám došly švédské peníze a je neděle, máme pouze německé marky. Bereme proto každý pouze osm litrů za zbytek drobných mincí, a pokračujeme odhodláni pohánet své stroje třeba i vezeným rumem. Po dalších 50 km dojíždíme do Nykopingu a potřeba dalšího benzínu je akutní. Po krátkém přemlouvání mladé pumkařky tankujeme za marky. Mužeme pokračovat s plnými nádržemi. Navigace se komplukuje, sjíždíme z hlavní silnice, a v souladu s údaji itineráře pokračujeme po vedlejších cestách s cílem objet Stockholm a zastavit se na zámku Skokloster v muzeu historických vozidel, které leží severně od Stockholmu uprostřed nádherné přírody plné jezer a lesů. Jízda členitým terénem vyžaduje více pozornosti než na rovných hlavních silnicích, kde můžeme jet na plný plyn. Krajina je nádherná, hluboké husté lesyy lemují pastvinz plné koní a osamocené farmy. Na křižovatce u Enkopingu Emilovi praská spojkové lanko. Výměna za nové je dílem okamžiku. K večeru vidíme první ukazatel Zámek Skokloster. Jdeme serpentinami okolo starých runových kamenů, do Skoklosteru zbývá už jen pár kilometrů. Z reproduktoru vysílačky se náhle ozývá Robert:"Hořím, hořím!!!!". Navlečený do zelené letecké bundy, kožené kukly a leteckých brýlí mám v tu chvíli pocit jako pilot stíhačky za prudké bitvy. Zastavujeme a prohlížíme Robertův stroj. Kromě pachu pálící se barvy a kovu žádnou zjevnou závadu neobjevujeme. Budoucnost ukáže, do jaké míry byl tento okamžik v našem životě důležitý. Příjíždíme k zámku a muzeu. Po krátké obhlídce terénu jedeme do 4 km vzdáleného kempu. Majitelka kempu je zjevně zaskočena a se zájmem prohlíží naše stroje. Přes nášivky českých vlajek a nápisů na bundách a kombinézách se na nás pokouší mluvit Rusky a jsme tak zahrnuti vo "Východního šuplíku", nicméně máme příslib, že můžeme přenocovat za německé marky. I když je již půl dvanácté večer, přicházejí lidé z kempu, aby se podívali na naše stroje, povídáme si ještě dlouho po půlnoci. Spíme sice v kempu, ale pod širákem na nejlepším místě kempu - na břehu nádherného jezera po ujetí 353 km.


17.6.1996 pondělí

Budíme se při dopadu prvních kapek deště. Opět bleskově balíme. V recepci chceme platit padesátimarkovou bankovkou, recepční ji vidí evidentně poprvé v životě. Chvíli přemýšlí jaký je kurz vůči švédské koruně a pak s úsměvem říká, že máme ubytování zadarmo. Prohlížíme si zámek Skokloster a také muzeum historických vozidel. Vše bohužel pouze zvenku. Německé marky nechtějí. Fotografujeme ještě kostel s hřbitovem a runové kameny a vzhůru na sever. Stále prší, Robert si opět stěžuje na požár na palubě, zjišťujeme použe, že stator dynamospouštěče je velice horký. Vše však funguje, a tak pokračujeme v jíždě. Hlavní starostí je dnes výměna peněz. Po 60 km vjíždíme do univerzitního městaa Uppsaly. Je zde hustý provoz, ale výborné značení, za Velorexy se otáčejí nejen chodci, ale zastavují i vozidla. My parkujeme své stroje u hlavního nádraží za červeným sporťákem De Tomaso Panthera. Jeho řidič je Velorexy přímo unešen, zkouší řízení, dívá se na motor. Na oplátku si můžeme osahat jeho červený klenot na kolech. Ovládá pouze Švédštinu, komunikace je obtížná, přesto zjišťujeme, že svůj stroj přivezl z ameriky a pohání ho 12 válcový motor Ford, který umožní maximální rychlost 280 km/h. Věříme, že díky systému obráceného chodu motoru našich strojů, kdy při couvání můžeme řadit čtyři rychlosti jako dopředu, bychom tento stroj hravě přecouvali. Ptáme se na směnárnu, kýve, že ví o co jde, máme jet za ním. Startuje Pantheru, v okamžiku se ozývá takový řev, že motor mého Velorexu vůbec neslyším. Ze 4 výfuků jde takový tah, že se rozevlála česká vlaječka na mém předním blatníku. Kolemjdoucí sledují projíždějící konvoj - červený sporťák a tři Velorexy. Zastavujeme u směnárny Forrex a informačního centra. Náš průvodce se loučí. Naše stroje jsou v okamžiku obsypány množstvím lidí, oslovuje nás i jeden švéd plynulou češtinou, jeho manželka je z Prahy, často k nám jezdí. Všem opět vysvětlujeme co je to Velorex, zjišťujeme, že když se při vysvětlování dostaneme k motoru a vyslovíme název JAWA, je to jako kouzelné slovo, všichni projevují hluboké uznání. Švédská armáda bývala vyzbrojena našimi motocykly, všichni švédové JAWY znají. JAWA je pro ně symbolem nejlepší kvality a bezmezné spolehlivosti. Měníme peníze, kupujeme nezbytné potraviny a jedeme dál na sever.

Hlavné cesty jsou lemovány ploty z pozinkovaného pletiva - ochrana před losy, kteří zejména za svítání a soumraku způsobují řídičům velké komplikace při své váze až 700 kg a výšce až 2,30 metru jsou vážným nebezpečím na silnici a střet s nimi často, zejména při velkých rychlostech končí tragicky. V Gavlu tankujeme, pospícháme, dnes jsme dosud moc daleko nedojeli, počasí se zlepšuje, poblíž Soderholmu vaříme večeři. Je devět odin večer, neprší, ale je zataženo a teplota dosahuje pouhých devět stupňů. Rozhodujemese pro další noční etapu. Za situace, kdy může kdykoli začít pršet bychom byli v bezpečném suchu pouze v rourách na staveništi a ty nikde v okolí nenacházíme. Půl hodiny před půlnocí kontrolujeme opet Robertův stroj. Cákáme na stator dynamospouštěče vodu a o půlnoci Robertův stroj přestává dobíjet. Zastavujeme a Robert demontuje stator. Emil zatím hledá nocleh, nachází však pouze podzemní základnu švédské armády. Potvrzuje se podezření, že stator i rotor shořel, hledáme příčinu. Z útrob strojů vytahujeme náhradní stator i rotor po montáži však závada trvá. Robert s Emilem se za pomoci plynového vařiče pokoušejí znovu vysravit a vyletovat rotor a převinout stator za použití silikonového tmelu. Je stále pouze šero, jsme poměrně vysoko na severu, více tmy už naštěstí nebude, alespoň vidíme na opravu. Nebýt závady, ujeli bychom jistě více než dnešních 398 km.


18.6.1996 úterý

Zatímco kluci opravují, vydávám se hledat nějakou boudu na přespání po druhé lesní cestě. Vzhledem k dobré viditelnosti jedu pomalu na třetí rychlostní stupeň v nízkých otáčkách a bez světel. Po ujetí asi 3 km vyjíždím na paseku, uprostřed vidím siluetu velkého zvířete bez parohů - je nepochybné, že jde o losí holku. Je ak velká, že věřím, že bych ji s Velorexem podjel. Otáčím a zastavuji, zvíře mne pozoruje, pro jistotu nechávám běžet motor. Losice dělá krok ke mně, volám do vysílačky, ale nikdo mne neslyší, jsem příliš daleko. RAději jedu rychle zpět, protože nemám jistotu, že zvíře není rychlejší než můj stroj.

Robert při zpětné mnotáži krytu relé vytvořil zkrat, izolace hoří a Velorex je zahalen bílým dýmem. Odpojujeme baterii a hasíme. Napodruhé jde vše dobře ovšem, relé jsme museli namontovat nové. Velorex dobíjí avšak pouze při vyšších otáčkách. Po 10 km se závada opakuje. Stavíme v odstavném pruhu a Robert s Emilem zkoušejí nemožné kombinace za použití náhradního statoru i rotoru. Objevujeme důvod přehřívání - stator šoupe o kotvu. Začíná hustě pršet, Roberta napadá hrozná myšlenka - co když je ohnutá kliková hřídel? Nakonec naštěstí stačí dotáhnout volnou přírubu držící stator. Nakonec jsou všechny agregáty na svém místě a snad po třícáté tuto noc Robert seřizuje zapalování. Balíme nářadí, je pl deváté ráno - opravovali jsme npeřetržitě celou noc. Emil spal asi hodinu, já dvě a Robert nespal vůbec. Jedeme za hustého deště, jsme mokří, všechny věci máme vlhké a je pouze 8 stupňů nad nulou. Usínáme za jízdy. Přijíždíme do Sundsvallu. U mé vysílačky se samovolně zapíná scaner a nejde vypnout - nemohu tak komunikovat s ostatními. Vypadá to, že severní oblasti Švédska se nenechávají pokořit lacino. Vzhledem k počasí se rozhodujeme vyhledat kemp a usušit se. Po ujetí 187 km zastavujeme u skály Skuleberget - vyhledávané zejména horolezci a ve stejnojmenném kempu si platíme noclehv chatičce. Vaříme oběd. Robert usíná uprostřed jídla vyčerpáním. Nakonec spíme všichni. Večer pak využíváme výhod kempu - susíme věci, zkousíme teplou vodu a sprchu. Daří se nám se i oholit. Díky elektrickému vařičí v chatičce a značným vezeným zásobám máme večer bohatě prostřeny stůl. Usínáme v suchu, avšak s vědomám, že Robertův Velorex definitivně přestal dobíjet. Rozhodli jsme se pokračovat v cestě dál za každou cenu s tím, že každých 150 km si navzájem budeme měnit akumulátury. Robertův Velorex se tak od této chvíle stal naším malým upírem.


19.6.1996 středa

Budí nás déšť, který vytrvale bubnuje do oken a střechy chatky. Tepla a sucha využíváme celé dopoledne, pak musíme chatku vyklidit a začíná opět boj s počasím. Jedeme pomalu. Robert reguluje spotřebu elektrického proudu, jede uprostřed mezi mnou a Emilem, nesvítí, stěrač používá pouze občas. Veškerý poud z akumulátoru musí být využit na jiskry ve spalovacích prostorech motoru, ostatní spotřebiče nejsou nutné k jízdě. Přední skla vozů jsme ošetřili přípravkem Flash - off, ovšem sklon skel Velorexu není takový, aby proud vzduchu odvál veškeré kapky. I já a Emil jsme omezili spotřebu elektrického proudu, vědomi si toho, že musíme akumulovat proud pro Roberta. Sice svítíme, jak nám ukládají místní předpisy, avšak radiostanice máme zapnuty na příjem a komunikujeme pouze v nejnutnějších případech, rádia a přehrávače nepoužíváme za jízdy vůbec. Voda nezadržitelně proniká i do vnitřku našich strojů. U mne voda proniká rohem gumy předního skla vpravo. Chytám ji do ešusu. Emil má ten samý problém avšak vlevo. Nezbývá mu tedy nic jiné, než si kolena zabalit do igelitových tašek, protože jinak by mu voda tekla přímo na nohy. Takto postupujeme stále vpřed na sever. Míjíme město Umea. Zastavujeme po 130 km k výměně akumulátorů. Při běžné kontrole zjišťuji, že mám povolenou osu zadního kola. Dotahuji matici a jedeme dál, avšak po 200 metrech se zezadu mého stroje ozývají ostré kovové zvuky. Okamžitě zastavujeme. Zvedáme Velorex na hever, točíme zadním kolem. Nejhorší předpověď je závada v převodovce. Demontuji hydraulické ovládání spojky, rozpojujeme řetěz, točím výstupní hřídelí v převodovce, je v pořádku. Nakonec zjišťujeme, že ložisko v rozetě zadního kola se s námi rozloučilo. Náhradní ložiska máme, ale pouze do ventilátoru kol, do rozety nikoli. Montujeme vše zpět, ložisko mažeme vazelínou, osu necháváme povolenou. Zkusíme dojet kam to až půjde. Po 30 km vjíždíme do města Skelleftea, je všek již 22 hodina, všude je zavřeno. Bereme benzín a ončíme v kempu na okraji města. V recepci potřebují naše data do počítače, domlouváme se anglicky avšak pro jistotu se natahuji před pult a rukou černou od oleje a vazelíny potřebné údaje vyťukávám na klávesnici sám. Na oplátku dostáváme protekční chatku sousedící hned s umývárnou. Usínáme po ujetí 298 km s nadějí, že snad seženeme nové ložisko.


20.6.1996 čtvrtek

Hned v osm hodin jdeme pěšky do města shánět nové ložisko. Jdeme jen tak naslepo. Zcela náhodou dvěstě kroků od kempu nacházíme obchod s díly na auta. Ložisko mají. V takové štěstí jsme ani nedoufali. Utíkáme zpět do kempu a za velkého zájmu kempujících turistů demontujeme zadní kolo a měníme ložisko. Do 12 hodin se stíháme ještě i umýt a zabalit věci. V poledne odevzdáváme klíče v recepci a odjíždíme. Doufáme, že osud si již vybral nutnou daň v podobě různých poruch od každého z nás. Opět prší, k severnímu polárnímu kruhu zbývá necelých 400 km. Míjíme přístav Pitea a po 150 km zastaujeme u autobusové zastávky a vyměňujeme si akumulátory. Vedle nás zastavuje kamion. Nevěříme vlastním očím. Je to Liazka s pražskou spz. Řidiči poskytujeme z naší lékárny co můžeme - za jízdy si na vařiči vařil polévku a hrnec s orkou vodou si vylil na nohu. Spolujezdec nám na oplátku dává cigarety. Oba si nás točií na videokameru. O naší výpavě vědí z novin. Sem na sever nejezdí často. V duchu přemýšlíme, jak by nedobíjející Robertův Velorex jel za kamionem na laně přes celé Švédsko a Německo domů. Musíme ale dorazit všichni do cíle, máváme Liazce a jedeme dál. Míjíme největší přístav Švédska Lulea. Ráz krajiny se mění. Lesy jsou mnohem hustší, zelenější. Větve stromů sahají až na zem a vše je porostlé lišejníky. Lesy se pak střídají s vodními plochami. Při každé zastávce si nás někdo fotí a uznale opakují JAWA JAWA. Jedeme naplno co to dá, cítíme blízkost hranice s Finskem. Krátce zastavujeme u obchodu s vojenským materuálem švédské armády. Obdivujeme zejména stan s kamny uprostřed. Nakonec si každý z nás odnáší vojenskou lžíci se třemi královskými korunkami vyrytými na rukojeti. Je pozdě odpoledne, počasí se lepší a z mraků vykukuje slunce. Příjíždíme do nejvýchodnějšího města Švédska Haparandy. Bereme palivo do strojů, kupujeme čerstvý chleba a telefonujeme domů, aby věděli, že jsme dosud naživu. Vzduzujeme pozornost majitele obrovského černého Cadillacu. Prohlíží si naše stroje a nemůže pochopit, jak Velorexy s obsahem motoru 350 cm3 mohly ujet takovou vzdálenost, protože on má pětilitrový osmiválec. Ukazujeme mu motory našich strojů. Jakmile zjistí, že jde o JAWY, ničemu se už nediví, jen uznale kýve hlavou.

Projíždíme hraničním přechodem do Finska. jedeme plynule, nikdo nás nestaví. Peníze měníme v automatu, jehož princip fungování jsme nepochopili dodnes. Jsme ve Finsku, vše je prakticky stejné jako ve Švedsku, pouze nepořádek kolem domů, divoké skládky a v lesích volně odložené vraky aut prozrazují, že jsme v jiné zemi. Nedivíme se však - vše je zde po 7 měsíců ukryto pod sněhovou pokrývkou. Jedeme rychle, tachometry ukazují 80 km/hodinu. Cíl se blíží. Projíždíme Kaakamo a odbočujeme na severní E 75. Krátce zastavujeme u pumpy. Je zřejmé, že ceny jsou o něco vyšší než ve Švedsku. Kupujeme pouze telefonní karty. Dbáme na to, aby české vlajky a znak českého autoklubu na našich bundách a kombinézách byly dobře vidět. Neradi bychom, aby si nás někdo pletl s občany jiných zemí, historie je zde až příliš živá a staré rány a křivdy se ještě nezacelily.

Je šero a my jsme odhodláni ještě dnes dosáhnout polárního kruhu za každou cenu. Projíždíme zimním střediskem Rovaniemi. Zbývá nám posledních 14 kilometrů. Zanedlouho nás vítá nápis Welcome Arctic circle - dokázali jsme to. Je právě 22,56 místního času a jsme s tříkolkami Velorex na Severním polárním kruhu. Ujeli jsme dnes 406 km. M8me perfektní pocit. Více než 25 let staré a pečlivě ošetřované stroje to dokázaly a my jsme byli přitom. Napadá nás jediné:"Kupředu letí česká krev, motory burácí". Je mokro a všude spousta neodbytných komárů. Rozhodujeme se pro nocleh v kempu.

Zpočátku to vypadá, že nám v kempu již nikdo nic neposkytne. Recepce je uzavřená, avšak skleněnými dveřmi vidíme několik opilých finů sledujících televizi a popíjejících pivo z plechovek. Nakonec jsme je přemluvili a získali ubytování v chatce. Po příjezdu Velorexů všichni běží k nám. Následuje přehlídka strojů a kolektivní mazání českých repelentem proti komárům, kterých přibývá.


21.6.1996 pátek

Udělali jsme si den volna, provádíme běžnou údržbu strojů a prohlížíme si okolí polárního kruhu. Velorexy tlačíme na bílou čáru označující polární kruh. Omanžitě vzbuzujeme ozornost turistů i místních obyvatel. Oslovuje nás také paní, která se v roce 1948 provdala do Švédska. Je ráda, že si s někým může popovídat rodným jazykem. Přichází také místní průvodce laponec Erasmus, který je tříkolkami nadšen, zve nás na kafe, vypráví nám o zdejším kraji a nakonec přívádí ochočeného soba. Zvíře to není velké, váží ouhých 70 kg. Vypadá jao náš jelen s chlupatými paružky, ale velikostí spíše přípomíná srnce. Přes zimu ho Erasmus pouští do volné přírody a na jaře ho opět chytí. Pozná ho podle červených tkaniček v uších. Díky Erasmovi získáváme také oficiální potvrzení o překročení polárního kruhu. Nakupujeme pár suvenýrů a každý domů jednu jednu sobí kožešinu. Kromě farmy na psy Husky objevujeme 30 metrů vysokou věž. Vylézáme na ni a pozurujeme přírodu. Po hbhlídce shora následuje obhlídka sdola, vyrážíme do lesa. Je sice pl dvanácté večer, ale sunce stále svítí, ale s je hustý, podklad se podobá močálu. Mám hned mokro v botách, ortože mi praskla podrážka. Místo krásné přírody však zanedlouho nacházíme zavezenou skládku, které dominuje Ford Cargo prostřílený brokovnicí. A nedaaleko opuštěný pneuservis. Žádná divoká zvířata jsme neviděli. Slunce svítí stále, je polární den. Za stálého světla uléháme ve 3 hodiny ráno a přemýslíme, zda je dále na Nord Cap vzdálený pouhých 680 km. Na ujetí této vzdálenosti a zpět bychom potřebovali 4 dny navíc. Nakonec se shodujeme, že Nord Cap si necháme jako případný cíl budoucích výprav.


22.6.1996 sobota

Vyrážíme na zpáteční cestu, teď již pojedeme zase na jih. Dojíždíme zpět do Rovaniemi a odbočujeme na vedlejší cestu vedoucí vidokou přírodou. Příroda je zde opravdu divoká čistá a nedotčení. V Nuupasu odbočujeme směr Simo podél řeky plné lososů. V příkopu u silnice míjíme pasoucího se soba, kterému projíždějící auta vůbec nevadí. Zastavujeme se a fotíme ho. Nedůvěřivě do nás prohlíží a odbíhá dál, ale jakmile usedáme do Velorexů, vrací se zpět. Míjíme město Simo, projíždíme Oulu a stále jedeme na jih. Opět prší. Nasazujeme boční okna a jedeme stále dál. Když se počasí trochu lepší, zastavujeme v jedné osadě na vštším plácku, kde je telefonní buda a voláme domů. Mezitím příjíždí k našim strojům staré otlučené Volvo a z něj vystupuje evidentně opilý fin s rozepnutým poklipcem. Ukazuje na Velorexy, pak na nás rozhazuje rukama a asi čtvrt hodiny na nás mluví. Nerozumíme ani slovo, jen posloucháme jeho nepřetržitý a nesrozumitelný projev. Pak se dostáváme ke slovu my, když pochopil že jsme mu vůbec nerozuměli, směje se a vysvětluje, že je starostou obce a přišel nás přivítat. Vysvětlujeme, čím to jedeme a musíme pokračovat v cestě. Opět prší. Několikrát míjíme dva motocykly, Yamahu Virago a černou Moto Guzzi se sajdkárou. Takto projíždíme krásnou jezerní krajinou středního Finska. K večeru zastavujeme na odpočívadle u cesty, u kterého jezavřený bufet. Vše se nachází na břehu jezera. U stánku je také zděný gril, u kterého sedí posádka motocyklů, která nás předjížděli. Jde o rodinu se dvěma malými dětmi, které vezou v sjdkáře. Jsou z Turku a vračí se ze severu domů, prtože letošní léto je příliš studené. Muž se ptá na tování značku našich strojů. Když zjistí, že Velorex podezřele ožívá. Teprve teď si všímáme postranního vozíku u jeho motocyklu. Sajdkára je naše česká z v.d. Velorex, je pouze o 10 cm rozšířena a má jiný blatník. Povídáme si u ohně dlouho do noci. Naši společníci pak odjíždějí - domů to mají už jen kousek. My zůstáváme a rozhodujeme se přespat v přilehlém altánku. K večeři opákáme kolečka lanšmítu. Padají stále do ohně a trvá dlouho než zaháníme hlad. Usínáme 473 km od polárního kruhu.


23.6.1996 neděle

Ráno zjišťujeme, že vedle našich strojů stojí velká americká dodávka. Je dlouhá více než 6 metrů a za sebou má ještě dvounápravový obytný přívěs. Za ním pak stojí ještě Opel Astra. Dlouho se nic neděje, až v půl desáté kolona ožívá. Z ameriky vylézá muž, z obytného přívěsu žena, a pak postupně pět dětí. Jsou ze švédské Kiruny a jedou na jih za teplem. Ameriku s přívěsem mají na bydlení a opla na prohlídky okolí. Našimi stroji jsou fascinování. Tu z protisměru příjíždí dvoupatrový autobus plný německých turistů a zastavuje. V domnění, že zastavují kvůli blízkým toaletám jim nevěnujeme větší pozornost, avšak zastavili kvůli nám. Okamžitě jsme obklopani davem, každý se vyptává na naše stroje, jedna žena točí vše na video a říká, že je z hamburské televize, a že záběry půjdou do programu. Usmíváme se a čistíme zablácenou českou vlajku na blatníku mého Velorexu. Díky zájmu turistů nemáme čas ani na snídani. Okolo půl jedenácté vyjíždíme. Je neděle a zjišťujeme, že opět nám dochází místní měna a máme pouze německé marky. Rozhodujeme se zajet do nejbližšího města na trase a vyměnit peníze v nějakém hotelu. Zastavujeme v Jyvaskyle na náměstí poblíž vlakového nádraží. Peníze musíme vyměnit za každou cenu, jinak bychom museli počkat do pondělí, protože již nemáme benzín. Na nádraží získávám mapku města a podle ní se vydávám do nejbližšího hotelu. Navštěvuji celkem čtyři, ale všede bohužel nemají směnárnu. Nakonec dorážím do pátého hotelu. Na jeho dveřích jsou samé hvězdičky, však také ve špinavé kombinéze a kožené kukle vzbuzuji velkou pozornost. V recepci vysvětliji, co potřebuji a recepční bez jakékoli poznámku k mému vzhledu požadovanou částku mění na finské Marky. Přeje šťastnou cestu. Zatímco jsem sháněl peníze, klici jsou v obležení posádky Wartburga s uříznutou střechou a tlupy místních cikánů oblečených v křiklavé kroje. Mizíme na poslední chvíli. Podél cesty je stále více vodních ploch. Finská jezera jsou nezapomenutelná, škoda jen, že je taková zima. U jednoho jezera poblíž Lahti trávíme celé odpoledne opravou brzd Emilova Velorexu, jde sice spíše jen o seřízení, avšak závada je nepříjemná - jedno přední kolo brzdí stále více než druhé. Při prudkém brzdění Velorex zatáčí do strany. Dá se jet i s takovou závadou, jen je třeba vždy před sešlápnutím brzdového pedálu zatočit, aby Velorex jel rovně. Nakonec se daaří závadu opravit. Lidé zastavující u jezera se nás při opravě ptají, zda nepotřebujeme pomoc. Velorexy nejvíce zajímají misionáře z velkým Fordem. Dvacet let byl v Africe, patnáct v Korei a nyní je zde na severu, ale kožená auta na třech kolech ještě neviděl. Při další jízdě nás přepadá šero, hledáme místo na nocleh. V protisměru dálnice vidíme rozestavěné bistro, jehož veranda je přímo ideálním místem. Spací pytle rozkládáme na čerstvě ohoblovaná prkna. Klidně může pršet, jsme za větrem.


24.6.1996 pondělí

V sedm hodin nás budí příchod majitele stavby, rychle balíme a odjíždíme. Cesta je dálničního typu, široká a rovná. Provoz houstne a je vidět, že se pomalu blížíme k hlavnímu městu Finska Helsinkám. Asi 20 km před městem zastavujeme u mapy města a hledáme cestu do přístavu. Nacházíme všechny potřebné údaje a jedeme přímo do centra. Vše je velice dobře značeno, provoz není zase tak hustý a je velice plynulý. Máme až pocit, že není možné, abychom byli v tak velkém městě. Odbočujeme z dálnice do města, centrem se dostáváme do přístavu až před terminál plavebních společností. Zastavujeme na parkovišti a zjišťujeme, jaká je situace. V provozu je pouze část patřící společnosti Viking Line. Ta však do Travemunde, kam se chceme dostat nejezdí. Naše loď odjíždí až v úterý v pět hodin odpoledne. Lodní lístky je možno zakoupit také až tento den. Velorexy s ohledem na zákazy stání a zastavení v centru, parkujeme u benzinové pumpy a vydáváme se na prohlídku města. První benzinové čerpadlo bylo trochu z ruky, a tak jdeme pěšky asi sedm kilometrů podél pobřeží. Chvíli nám trvá, než si zvykáme na to, že chodníky jsou rozděleny na poloviny. Jedna polovina je pro pěší, druhá pro cyklisty. Stále si vybavujeme naši známou značku s příkazem choďte vlevo a pleteme se cyklistům pod kola. prohlížíme si přístav a přílehlé památky v nejbližším okolí. Do "vnitrozemí" se neodvažujeme. Takto trávíme celé odpoledne. Při zpáteční cestě při chůzi okolo vysokého panelového domu, náhle půl metru vedle Roberta dopadá z velké výšky mikrovlná trouba. Při dopadu se deformuje a otevřenými dvířky vypadává talíř se spáleným jídlem. Hned se lepíme na zeď. Co kdyby padalo daalší vybavení kuchyně. Inu jiný kraj, jiný mrav. Nám se také občas nějaké jídlo nepovedlo. Původcem bombardování byla nejspíše žena, která obhlíží škody z 10 patra. Po příchodu ke strojům se rozhodujeme přespat za městem a ráno se vrátit pro lodní lístky. Vyjíždíme stejnou cestou zpět a zastavujeme na odpočívadle. Při vaření večeře příjíždí červené nízké sportovní auto připomínající Hondu, avšak kliky dveří a přístrojová deska je ze Škody 120, zadní světla z Mercedesu a motor z VW Golf 1600. Vůž stavěl čtyři roky, má trubkový rám a laminátovou karoserii. Zpočátku měl problémy s Policií, teď prý už ne. Když se dovídá, kam chceme jet, jeho tvář dostává starostlivý výraz. Jsou prázdniny a místa na lodi jsou rezervována dlouho dopředu. Loď bude asi plná. Telefonuje z auta do kanceláře společnosti Silja Line. Říká, že jsou volná pouhá dvě místa pro auta. je třeba se postavit do fronty před terminálem už v 7 hodin ráno. V osm se otvírá a musíme být první. Loučíme se a otáčíme zpět do města. Velorexy stavíme před terminál na parkoviště a jsme odhodláni zde i přespat. Vydáváme se znovu do města, všude je klid a velice čisto. Už je skoro tma, bloudíme ulicemi a kopeme si se žlutým míčem, který jsme našli v popelnici. Na velkém náměstí se nám daří vykopat míč po více než 200 schodech pře katedrálu, u které se s Finy dělíme o naše cigarety a jejich pivo. Prohlížíme si také hlavní nádraží. V hale u hracích automatů js skupinka černochů, procházíme kolem. Slyšíme zcela zřetelné volání na anši adresu "Skini! Skini!". Pravda, před cestou jsme se nechali ostříhat, abychom nemuseli brát s sebou hřebeny, které by zabíraly zbytečně moc místa a zvyšovaly by již tak přetížené stroje. Naní nám však do smíchu moc není. Utíkáme ven. Zdá se, že nás nepronásledují. Emil pro jistotu kontroluje, zda černoši nevyslali stopaře. Vše se zdá být v pořádku, a tak již v klidu pokračujeme k obřeží a k našim strojům. Usínáme po půlnoci přímo ve Velorexech.


25.6.1996 úterý

Budí nás budík v pět hodin ráno. Jsme zvyklí na fronty z našich dopravních inspektorátů a jiných úřadů, a tak se v pět hodin ráno stavíe před zavřený terminál, odhodláni nepustit před sebe ani živou duši. Takto stáním a přešlapováním před terminálem trávíme čas až do osmi hodin, kdy se otvírá. jsme první u okénka, ale za námi nikdo není, žádná fronta se nekoná, jsme tu úplně sami!!!

Slečna u okénka by nám ráda prodala lístky, avšak nejdou počítače. S úsměvem sděluje, že terminál je ve městě ještě jeden, a tam že lístky seženeme. Dělá se nám špatně a v duchu přemýšlíme, jak instalovat na Velorexy lodní šrouby. Běžíme přes celý přístav k druhému terminálu. Zde je přímo nabito, lístky pro auta již nejsou, loď je plná. Velorex je ale přeci motorka!!! Za terminálem sedí slečna, která Velorex nikdy neviděla, přes informaci, že máme tři kola, získáváme lístky pro tři osoby a tři motorky. Hlavně, abychom nejeli na loď poslední, to bychom se už nevešli dovnitř. Zbytek dne procházíme městem pospáváme na lavičkách, uklízíme ve Velorexích a kupujeme na trhu nějaké ovoce. Ve tři hodiny odpoledne se stavíme do dlouhé fronty na trajekt, která sahá až do středu města. Fronta postupuje pomalu. V pět hodin ještě nejsme na lodi, ale nejsme poslední. Do lodi najíždíme po půl šesté. Obsluha nás navádí do rohu k motorkách, ale po chvíli chápe, že tak by to nešlo. Couváme a najíždíme do prvního patra. Toto patro je sníženo a anténa od vysílačky mého stroje vydává kovový zvuk, jak drhne o armatury na stropu. V podpalubí je v této chvíli okolo 400 vozidel, včetně autobusů a karavanů. Těšíme se, jak se v klidu najíme a umyjeme. Odcházíme na palubu, abychom nezmeškali odjezd z přístavu. Všechny věci kromě peněz necháváme zatím ve strojích. Loď je obrovská, jmenuje se Finnjet a je poháněna dvěmi plynovými turbínami o celkovém výkonu 55000 kW. Loď couvá a uprostřed přístavu se otáčí. Fouká silný vítr. Míjíme ostrov s hradem a na břeh vytaženou ponorkou a řadu menších ostrůvku a bóji. Když jsme již na volném moři odcházíme do podpalubí pro spací pytle, jídlo a toaletní ptřeby. Snažíme se otevřít dveře do patře s auty, avšak to je neprodyšně uzavřeno. V podpalubí je přetlak a dle sdělení obsluhy je možno k vozidlům jít až v Travemunde. To je nepříjemné zjištění, protože jsme odkázíni na jídlo z lodní kuchyně, které je drahé a nemáme se jak umýt a oholit. Plavba bude trvat 23 hodin. Nacházíe automat na Coca Colu, ze kterého padaají plecovky po vhození tří finských marek. Alespoň žízeň jsme zahnali. V kajutě pod lodním můstkem je obrazovka radaaru alodní mapy. Emil, který má za sebou plavbu na námořní jachtě a je před kapitánskými zkouškami, kontroluje naši polohu. Na palubě mne nějací holanďané oslovují v domnění, že patřím k posádce, a ptají se na parametry lodi. Údaje znám z prospektů lodní společnosti, atak vysvětluji, jak je loď dlouhá a široká a jaký má motor. Moc mi děkují za informace. Usínáme v lodních kojích vedle motorkářů.


26.6.1996 středa

Vstáváme v jedenáct hodin dopoledne, kontrolujeme polohu lodi podle radaru a vydáváme se na prohlídku prostor, které jsme dosud neviděli. Všímáme si toho, že na lodi se právě mění ložní prádlo a ručníky v kajutách. Kdo je zamčen v kajutě, nebo není přítomen, ten dostává čisté věci přehozeny přes kliku dvěří. napadá nás geniální věc. Těsíme se, jak se umyjeme. Ve sprchách je dávkovač mýdla, ale chybí nám ručníky. Vše je otázkou několika vteřin a hned má každý z nás čistý ručník schovaný pod bundou. Utíkáme do sprch a myjeme se. Posilněni žemlí z lodní kuchyně vystupujeme na palubu. Přes nepřízeň počasí nacházíme na jedné lavičce motorkáře v kožené bundě, který veškerý čas na lodi tráví pitím piva z plechovek. Má jich vedle sebe celý karton. Fouká sillný vítr a dvě plechovky mu hnány větrem utíkají po palubě. Hned jsou naše. Ničeho si nevšiml. V dobré náladě vyhlížíme německé pobřeží. Krátce po šestnácté hodině vyjíždíme na pevnou zem. Jsme v Německu v Travemunde. Ještě překonáváme dlouhou frontu na odbavení a obklopeni motorkáři na všech možných i nemožných strojích, vyjíždíme z přístavu. Nabíráme kurz Schwerin. Cesta není příliš příjemná. je silný provoz a orientaci nám komplikuje řada objížděk. K veeru bez jakýchkoli poruch míjíme město Pritzwalk a zastavujeme v Kyritzu v kempu na břehu jezera. Správce nás poklepává pozádech a uznale pokyvuje hlavou. Vše je způsobeno nejen našimi zvláštními stroji, ale také tím, že jsme se právě probojovali do finále Mistrovství Evropy ve fotbale. To byla pro nás velká novina, protože jsme byli prakticky odříznuti od sdělovacích prostředků. Noviny jsme nečetli a rádio neposlouchali. Za asistence všech dětí z kempu stavíme opět z našich strojů hradbu a mezi Velorexy napínáme lano c celtami. Děti jsou jak u vytržení, jedno se nám svěřilo, že jeho otec stavěl stan dva dny. Také jsou překvapeny tím, že jíme na zemi a díky technologii instantních polévek Vitana trávíme u vařiče jen pět minut a ne celé dopoledne jak jsou zvyklé z domova. Po dvou hodinách vyptávání je správce odhání, abyhcom mohli v klidu spát. Jsme vzdáleni od moře 220 km.


27.6.1996 čtvrtek

Ráno vyjíždíme brzy, domů to již není daleko a je možné, abychom stihli již dnes být v České republice. Opět projíždíme Postupim, dále pokračujeme stejnou cestou přes Juterbof, Herzberg, Riesu a Dobeln do Chemnitzu. Cestou vzhledem k nepřetržitému dešti mažeme řetezy a seřizujeme brzdy. Stavíme také u provozovny McDonald, protože tam teče na toaletách teplá voda a je tam sucho a teplo. Zanedlouho však pokračujeme opět dál. Krátce po půlnoci jsme na Hoře Svatého Šebastiána a sjíždíme dolů do Chomutova. Je taková zima, že i holky, kterých je tu v tuto dobu plno jsou schované. V chomutově bereme benzín. Majitel pumpy nevěří tomu, kde jsme byli. Ukazujeme mu plánek cesty a povídáme si dlouho do noci. Pak jedeme dál. Baterie nyní měníme každých sto kilometrů, protože Robert musí stejně jako mu ostatní svítit. Cesta ubíhá rychle, za kopcem nad Chomutovem je dlouhá rovina, která se mírně svažuje a lze zde jet s Velorexem poměrně rychle a na plný plyn. Před třemi lety jsme v tomto úseku předjeli dokonce i Tatru 613. Poslední výměnu baterií uskutečňujeme u bistra za Lounami. Naši poslední zastávkou je benzinové čerpadlo Esso v Praze na Evropské třídě. Přijíždí policejní Nissan Patrol linky 158 a s přítomnými policisty se dělíme o své neobyčejné zážitky.

Oznámkujte článek jako ve škole: 12345

nehodnoceno


Komentáře (2)

Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.

Nemá chybuNemá chybu
REGISTROVANÝ UŽIVATELZdendaZemda
Teda supr počtení, děkuji mnohokráte. Jeden z nejlepších cestopisů co jsem četl. Určitě to musel být zážitek, smekám klobouk za vaši odvahu smysl pro dobrodružství! Obrázky jsou moc pěkný.

Posláno 9.01.2012 v 14:33

Kresby Karla HelmichaKresby Karla Helmicha
AUTOR ČLÁNKŮVlasta69929881Osobní WWW stránkawww.vavru.cz
Co říkáte na kresby Karla Helmicha. <br /> <br /> Myslím, že jsou naprosto skvělé.

Posláno 14.10.2003 v 11:55


Komentáře mohou psát pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé.

Hlavní stránka
Přehled článků
Seznam autorů
Top fotky
Fotka dne
Další fotky dne

Info

Celkem článků:842
Celkem fotografií:9451

TOP články

126Jarní Boskovice č 26...
117POTKALI SE U KOLÍNA
87MUZEJNÍ SRAZ ČESKÁ T...
69Zapalování a seřizov...
67Převodovky ve Velore...
55Vrchní, prchní! Velo...
52Kampaň - stop zbyteč...
51Maďarsko 2010 aneb s...
47III. VELOREXÁŘSKÝ PL...
42Přívěsný vozík Velor...

Diskuse u článků

Bylo fajn
Všechny kostýmy vítá...
Re: Čím přijet na 25...
Uzavírka pro příjezd...
Re: Výstava
Výstava
Výstava
flux capacitor
Vrchni Prchni Velore...
Čím přijet na 25. Bo...

Reklama