Z Boží milosti Velorex II - Velorex a já IV - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Z Boží milosti Velorex II - Velorex a já IV

autor: Zdeněk Hrdlička1. 2. 2005Povídkykomentářů: 0přečteno: 14160 xfoto: 0známka: 1

Neblahý souboj s Volhou ukončil existenci mého prvního Velorexu. Jeho odchodem na věčnost však skončila také jedna éra. Díky tomuto prvnímu Velorexu jsem se totiž zařadil mezi pitoreskní človíčky města Pražského. A stejně tak, jako ta paní, která chodí po Novém Městě a prodává gumičky již léta Páně, i já jsem se dostal na určitou dobu do podvědomí Pražanů, alespoň Pražanů v mé blízkosti, se svýma věčně umaštěnýma rukama až po lokty a má postava ležící pod Velorexem v nejrůznějších možných i nemožných končinách Prahy oblečená například do svátečního saka a kalhot vstoupila do místních kronik.

Po exitu prvního Velorexu jsem se opět vrhl na inzerci a začal hledat vhodného Velorexa pro své další automobilistické záměry. I našel jsem ho. Tentokrát to byl ovšem skoro superstroj. Alespoň ve srovnání s tím mým prvním. Měl jsem již motor třistapadesátku, dvouválcový, s dynamostartérem, který umožňoval, abyste nahodili motor jediným lehkým pohybem páčky a ne jako jsem byl zvyklý předtím. Z toho prvního Velorexu, který neměl dynamostartér, byl taky problém nahodit zpátečku. Totiž Velorex nemá obyčejnou zpátečku, jako mají jiná auta, udělanou přímo v převodovce. Aby se Velorex mohl rozjet pozpátku, přehodí se prostě celý chod motoru. Motor začne jít obráceně. Má to nesporně jednu výhodu, že můžete pozpátku jet na čtyři rychlosti až skoro stokilometrovou rychlostí.

Jistě by byl zajímavý závod Velorexů pozpátku do kopce, kdyby ho chtěl někdy někdo uspořádat. Ovšem u starého Velorexu, který neměl dynamostartér, se musel přehodit předstih z jedněch kladívek na druhé. Přepínací páčkou se nejprve motor vypnul, nechal se skoro doběhnout a pak v poslední chvíli, muselo to být ve správný okamžik, se přehodil na druhá kladívka. Když to všechno dobře dopadlo, motor zabafal a naskočil pozpátku. Že motor běží pozpátku, se poznalo podle rozsvícené červené dobíjecí kontrolky, protože na zpětný chod dynamo nedobíjelo. Teoreticky to zní jednoduše. V praxi ale například při otáčení na ulici nebo v jiných prekérních situacích, kdy na vás zezadu troubí, přehodit motor na zadní chod nebyla v žádném případě legrace. Tak se mnohdy ukázalo jako účelnější si Velorex svléknout a jednoduše nadzvednout zadek a otočit ho do příslušného směru, protože Velorex má malý rejd a na otáčení potřebuje zhruba tolik místa jako "Vejtřaska". U tohoto druhého Velorexu za předpokladu, že všechno fungovalo jako mělo, to byla otázka jenom dvou prstíků, které přehodily přepínač dynamostartéru a dynamostartér prostě nastartoval motor obráceně.

Pro ty, co nevědí, co to je dynamostartér, nutno říci, že je to taková věc, která při jízdě vyrábí elektřinu a tudíž je to dynamo a naopak, když se motor nehýbe a dodáme mu elektřinu z baterie, tak ten motor roztočí, tudíž startér.

I ošacení měl tento Velorex lepší. Nebylo tak děravé a záplatované a ani se mu nikdo nehonil po střeše a proto ani na jezdce nepršelo. I špičku měl docela slušně utěsněnou, takže nebylo nutné jako u toho prvního, vždy po svléknutí si kolena nechat nahřát. Skok v kultuře jezdění to byl vskutku kvantový. Volantem šlo otáčet i jednou rukou a ne přes zašprajcovaný půlmetrový sochor jako u prvního a tento Velorex dokonce i brzdil na všechna tři kola. I když tedy samozřejmě na každé kolo jinak, neboť jednotlivá kola byla s pedálem spojena samostatnými bowdenovými lanky. A jak jsem se jednou dozvěděl, máme prý u nás v Československu třetí nejvyspělejší výzkum v oblasti metalurgie, leč údajně nedokážeme vyrobit dva stejné kousky jakéhokoliv železného výrobku, který by měl identické pevnostní a mechanické vlastnosti. Každé lanko se proto natahovalo jinak, což znamenalo, že i kdybyste nastavovali brzdy třikrát denně, jakmile na ně jednou šlápnete, každé lanko se trošičku vytáhne o jinou hodnotu a pak už se jenom jedná o to, aby řidič včas odhadl, na kterou stranu se Velorex rozhodne udělat piruetu. Bude-li dělat levotočivou nebo pravotočivou. Ale to nic. To se naučíte spolu i s překonáváním takových záludností jako jsou třeba koleje.

Ono vůbec jezdit s třístopým vozidlem na pražských kočičích hlavách není jednoduché. Je nutno se naučit spoustu různých triků. Tak například když máte před sebou nějakou překážku, takový rigol, koleje, případně padlého chodce, snažíte se to nebo ho samozřejmě nějak minout, abyste si moc nezašpinili karoserii. Jenomže u Velorexu s třetím zadním kolem, které je akorát přesně veprostřed, je to těžší než u dvoustopého vozu. Na to se člověk musí naučit osmičkový manévr. To znamená, že když vám překážka zmizí před čumákem vozu, zakvedláte volantem nalevo a napravo a tím začne zadní kolo kličkovat. Toto zvýší pravděpodobnost, že se zadní kolo překážce vyhne. Ovšem říkám, že se pouze zvýší pravděpodobnost, neboť jistota není žádná. S těmi kolejemi je to obzvlášť špatné. Na nich vám to strašně klouže. Když takový Velorex začne klouzat, je elegantní jako baletka.

Jednou se u Karlova námeští stalo, že zezhora Ječnou si to řídil Velorex. Zprava z Karláku vyjížděla šestsettrojka. Bývaly by se tam vešly. Velorex byl na kolejích, jenomže on na nich v kritické chvíli uklouzl a vlétl té ubohé šestsettrojce pod kola. Ta do něj šťouchla, Velorex udělal boční přemet a zůstal ležet na boku. Obecenstvo ztichlo, upřeně se dívalo, co se bude dít. Řidič šestsettrojky celý bledý běží k Velorexu, který ještě ležel na boku, honem otvírá dvířka a volá dovnitř: "Člověče, nestalo se vám nic?". Osoba ven se soukající jenom odpověděla: "Vůbec nic". Přitom ale jak vylézal ven, všichni kolem stojící viděli, že má takovou divnou cukaturu hlavy. Dav temně zaryčel a začal se připravovat lynčovat řidiče šestsettrojky. Kdo ví, jak by to bývalo dopadlo, kdyby se zmíněný řídič Velorexu neprokázal platným průkazem Svazu invalidů, který ho opravňoval získat tento vynikající dopravní prostředek se slevou.

S novým Velorexem jsem začal i nový život. Mým přátelům na mně sice dlouho něco chybělo. Nemohli si na mě jaksi zvyknout. Ve vlasech a ve vousech mi totiž chyběl prach a kolomaz a mé ruce každodenním mytím postupně ztrácely svou černou barvu, kterou měly před tím již permanentně. Opatřil jsem si dokonce i nové sáčko a kabát, které už nebyly tak ušmudlané a začal jsem se opět trochu podobat homo sapiens. I když jsem podle názoru některých svých přátel nikdy rysy Jožina z bažin neztratil. S tímto novým Velorexem stoupaly i mé řídičské ambice. Byl jsem tak opojen spolehlivostí svého nového hadrového oře, že jsem se rozhodl podniknout s ním cestu století. Pojedu s ním do Bulharska. V tu chvíli jsem ani netušil, jak heroickou se to stane odysseou.

Oznámkujte článek jako ve škole: 12345

Hlasů: 1, Známka: 1


Související články:
Velorex a já IVelorex a já I
Velorex a já IIVelorex a já II
Velorex a já IIIVelorex a já III
Cesta století (Dalekonosný hadraplán) - Velorex a já VCesta století (Dalekonosný hadraplán) - Velorex a já V
Cesta století (Dalekonosný hadraplán) II - Velorex a já VICesta století (Dalekonosný hadraplán) II - Velorex a já VI
Cesta století (Dalekonosný hadraplán) II - Velorex a já VIICesta století (Dalekonosný hadraplán) II - Velorex a já VII
Jak se stát specialistou - Velorex a já VIIIJak se stát specialistou - Velorex a já VIII

Komentáře

Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.

K tomuto článku nebyly vloženy žádné komentáře.

Komentáře mohou psát pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé.

Hlavní stránka
Přehled článků
Seznam autorů
Top fotky
Fotka dne
Další fotky dne

Info

Celkem článků:842
Celkem fotografií:9451

TOP články

152Jarní Boskovice č 26...
101POTKALI SE U KOLÍNA
92MUZEJNÍ SRAZ ČESKÁ T...
73Převodovky ve Velore...
72Zapalování a seřizov...
61Kampaň - stop zbyteč...
60Vrchní, prchní! Velo...
52Maďarsko 2010 aneb s...
51Přívěsný vozík Velor...
4825. Jarní sraz Velor...

Diskuse u článků

Bylo fajn
Všechny kostýmy vítá...
Re: Čím přijet na 25...
Uzavírka pro příjezd...
Re: Výstava
Výstava
Výstava
flux capacitor
Vrchni Prchni Velore...
Čím přijet na 25. Bo...

Reklama