K dobíjení používám alternátor ze škody 130 jelikož má už v sobě integrován regulátor . Před časem jsem osazoval kamarádoj velouše altíkem . Napínák jsem udělal šalamounsky ,až se mi to zalíbilo. Jelikož jsem měl původně napínák chycen k šasi chlazení a to se mělo tendenci trhat v místě uchycení napínáku Tak jsem si udělal uchycení k jednomu šroubu M10 co drží chlazení nad hlavami válců . Přichycení samotného alternátoru jsem vyřešil tak že původní držák co drží alternátor na bloku motoru Škody 100-130 z jedné strany seřízl a zarovnal. V držáku už o d výroby byli dvě díry asi 7,5 mm provrtal jsem je na 8mm. Přiložil na trubku co drží v zadní části motor . Odměřil aby byla řemenice alternátoru v ose s ostatníma a vyvrtal do trubky dvě díry pro šrouby M8 a délkou 7cm. Po přišroubování držáku a přidělání altíku zapojení el. stačilo jen napnout řemen o rozměru 9,5x1050 a bylo hotovo :-). Přesto to původní chycení jen k chlazení vydrželo 7 roků .
Držák je naohýbán z pásoviny 6x20mm
!!! Pozor změna !!!
Při použití alternátoru se musí přehodit Minus pól na kostru. Při tom se musi zaměnit kontakt na dynamostartéru S1 s S2 a S2 s S1 . Jinak by se mortor roztáčel na druhou stranu než je potřeba. Původní regulátor co se používal na dynamostartér už není potřeba. Svorka na dynamostartéru označená M není zapojená! Vodič co byl dříve připojen na svorku D u relé co vede ke kontrolce dobíjení je použit k alternátoru a připojen na alternátor s integrovaným regulátorem na svorku označenou 61 . U alternátoru co ma regulátor zvlašť ,vodič co byl dříve připojen na svorku D u dynamostartéru je připojen na regulátor a svorka je označena číslem 15 nebo jsem se setkal i s označením D
Schémátko s alternátorem co má regulaci zvlášť (Škoda 100 až 120) svorky označené 30 , R a M
.
Po mnoha letech jsem byl spíše okolnostma spojenych s topením rozdělit pohon alternátoru a pohon vrtulí chlazení pomocí dvou klíňáků.
asi nejlepší řešení napínání řemenu k alternátoru. bez nějakého udělátka navíc
.
V podstat jsem to měl připravené na klice už byla dvojtá řemenice a na alternátoru to chtělo bud posunout celej alternátor což bylo složité a nebo vytvořit jinou řemenici což bylo pro mě snažší :-) pak už jen koupit správné klíňáky a bylo to :-)
Na alternátoru volná drážka na řemen asi tom příjde časem i klimatizace :-)
někde jihozápadně jsem na srazu zahlédl obdobně řešené napínání řemenu. Jilikož se mi zdálo zatím nejlepší tak jsem ho praktikoval také. Ono je s tím nejméně práce
S alternátorem jezdím už 5 sezonu a zatím zcela bez probémů.
Uchycení a napínání mám udělané úplně jednoduše bez nějakých speciálních udělátek nebo dílů.
Mám navařené plocháče na zadní trubce držáku motoru.
První je zezhora rovnobežně s trubkou a má na horní hraně trubičku pro uchycení alternátoru, druhý je kolmo na tuto trubku směrem dopředu a na konci je díra pro uchycení napínáku.
Žádné vrtání chlaďáku nebo šponování za rám.
Používám jen jednu řemenici a delší řemen ze škodovky myslím 1050 mm.
Foto se pokusím udělat večer a vložím je do garáže.
čau,
protože jsem nechal, jak jsem koupil, mám altík v hadráku cca 11. rok. Za tu dobu jsem se ze starýho škodovkovýho s přídavným relé dopracoval k "favoriťáckému", které je má integrované a k drobné úpravě. Moje zkušenosti jsou takové, že co jsem viděl u kolegů bez dynamáku, tak chlazení zvládne i slušně povolený klíňák. U altíku je to, alespoň u mne zcela naopak, takže napřed mi prokluzoval, i díky další řemenici navíc, kdy obepnutí řemenic prostě není tak dokonalé jako u dvou, pak díky další kladce jiné pnutí budky, dozadu a její stálé praskání. Došlo i na výměnu předního silentbloku na chytu motoru, tím se vše zlepšilo. Ale přemýšlel jsem dál. Mám napínák směrem dozadu, ale to není podstatné. Altíkem se podle mne díky napínáku "umrtvuje" funkce pružného uložení motoru v silentblocích, což může či nemusí mít asi různé následky, individuálně např. k najetým km, což u mne bylo dost. Proto jsem přemýšlel zda je či není dobré toto opomíjet a nakonec jsem vyřešil vše tak, že napínák /v tvém případě spíše rozpěrku / jsem povolil, nechal ji jen v zajištěném stavu a místo toho jsem dozadu natáhl pružinu, aby i motor měl "volnost". Nevím, zda moje úvaha je správná, tak budu rád za Tvůj či každý jiný názor .
tak uz mam alternator ze Š-Favorit doma. Mam jeste jeden dotaz. Po prepolovani baterie na kostru, tedy nove bude ukostren pol (-) jako u osobaku, je nutne jeste prehodit kontakty na indukcnich civkach medzi sebou? - nebo zapojeni zustava nezmeneno?
Ted mam kontakt c.15 na civce spojen pres spinacku s polem (-) a kontakty 1a vyvedeny na kladivka prerusivace.
Dik za radu...
tak uz mam alternator ze Š-Favorit doma. Mam jeste jeden dotaz. Po prepolovani baterie na kostru, tedy nove bude ukostren pol (-) jako u osobaku, je nutne jeste prehodit kontakty na indukcnich civkach medzi sebou? - nebo zapojeni zustava nezmeneno?
Ted mam kontakt c.15 na civce spojen pres spinacku s polem (-) a kontakty 1a vyvedeny na kladivka prerusivace.
Dik za radu...
Ahoj Betone, tak zitra jdu do garaze a pokusim se dle informaci a fotek od Tebe realizovat instalaci alternatoru. O vysledku budu informovat a dam sem i fotky.... Diki jeste jednou...!
jako napinani remenu je vzdy lepsi kdyz napinak je proti motoru. jinak pri silentblokovem ulozeni motoru budes n ejak motor prepina vuci ramu proto jsem volil rozperku tak jak je to u kazdeho auta.nebylo tim padem potreba vymejslet nejake slozite pera a jine veci