Každému se už stalo, že při jízdě přidal plyn a nic. Jen se ozvalo zachrochtání a motor zhasnul. Přitom na volnoběh běžel motor dobře. Jednou možnou příčinou této závady je ucpaná hlavní tryska. Jenže aby člověk takovou hlavní trysku u karburátoru typ 2926SD14b co je běžně používán u velorexu 350 vyčistil musí karburátor nejprve vymontovat. Tato činnost je dosti zdlouhavá. Nejdříve je potřeba oddělat filtrbox, odmontovat samotný karburátor. Z karburátoru odpojení benzínové hadičky je kolikrat nadlidský výkon, následně pro lepší manipulaci víčko se šoupátkem a sytičové táhlo. Pak už jen odmontovat zátku pod kterou je ukryta hlavní tryska. Nakonec po takové operaci člověk zjistí že to karburátorem není, ale třeba vadným kondenzátorem. Byl jsem si vědom takového zdlouhavého čištění hladal jsem vhodnou alternativu. Když jsem si pořídil velorex 175 měl karburátor 2924S11. Tento karburátor byl určen pro stroje ČZ 175 typ 502 či 505. Tam totiž bylo dost složité cokoliv s karburátorem dělat při jeho nainstalování na motoru. Tento karburátor má přístup k hlavní trysce z boku nikoliv ze spod jako je to u typu 2926SD14b.
změna na druhé straně
na pohled stejné
2926S11 a 2926SD14b
Jenže velorex 350 s karburátorem co má difuzor 24mm moc dobře nejede. Našel jsem na burzách karburátory s difuzory 26mm podobné skladby jako typ 2924S11 ,ale už bez vyndavací hlavní trysky z boku tryska byla umístěna stejně jako u typu 2926SD14b. Tak že nic co by se hodilo.
Po dlouhém hledání jsem narazil na karburátor co jsem hledal jeho označení 2926S11
splňovalo moje požadavky a to vyjmutí hlavní trysky bez toho aby se demontoval karburátor z motoru. Vyčištění hlavní trysky zabere dvě minuty.
přístup k hlavní trysce
Tento karburátor má přívod z plovákové komory přes hlavní trysku i k volnoběžné. Tudíž hodnoty hlavní trysky jsou krapet jiné než u karburátoru, který má kanálky vedoucí z plovákové komory pro volnoběžnou a hlavní trysku vzlášť.
Z toho to důvodu mám připravené na zkoušku hlavní trysky o hodnotách 96, 100, 104, 109, 110, 115, 120, 125, 133
a volnoběžné 40, 45, 50, 55, 60, 65
Původní sestava trysek pro karburátor 2926S11 a nastavení dle tabulek :
hlavní tryska 125
volnoběžná 60
tryska sytiče 90
poloha jehly při zajíždění zářez 5 z hora
poloha jehly po zajetí zářez 3 z hora
seřízení bohatosti vzduchu pro volnoběh při zajíždění ½ ot
seřízení bohatosti vzduchu pro volnoběh po zajetí ¾ ot
V chytrých knihách bylo také psáno že tento typ karburátoru nemá problém s přechodem z volnoběhu do vyšších otáček (ona taková ta díra co vzniká pří prudkém přidání plynu). Ovšem chce to dobře vybrat trysky a polohu jehly
Jikov 2926S-11 se montuje na skútry ČZ z konce výroby, takže sehnat tento karburátor je hodně velký problém.
Nicméně sehnat Jikovy 2924S-11, S-12 a S-13, které se montovaly na Skútry, rikši a Velorexy 16/175 až takový problém není.
Takže pokud někdo chce jít Betonovu cestou z důvodu snadného přístupu k vodorovné trysce, pak stačí sehnat Jikov 2924, demontovat ho a těleso karburátoru upnout do soustruhu. Stačí difuzor přetočit na průměr 26mm. Těleso Jikovu 2924 a 2926 je stejný odlitek. Šoupátko i ostatní bižuterie je stejná...
Ani mi to nepřišlo , že by byl tak obtížně sehnatelný. Po keždé když jsem zašel na burzu tary u nás pro víčko a kohoutek s vývodem do boku přinesl jsem i tento typ karburátoru. Asi náhoda
v to případě dobré štěstí jelikož je mám na každém stroji a nějakej kousek náhradní.
Horší bylo sehnat kohoutek s vývodem do boku.
S tím prostružením karburátoru 2924 na 2926 to je tak jednoduché jak píšeš?
pěkná kniha o karburátorech a jejich zákadním seřízeni ze které jsem čerpal se jménem " Automobilové a motocyklové karburátory" od Aloise Peška. Má pěknou tabulku co na co v jaké fázi zátěže má vliv.
Odkaz na jeden ze zapomenutých článků z roku 2005 co jsem zde napsal http://www.velorexy.cz/clanky/poznatky/betonovaRukovet/1-Karburator.pdf
Zde se o karburátoru a jeho funkci následného základního seřizování dozvíte mnoho užitečného