V této části garáže se pokusím průběžně popisovat můj postup s motorem Jawa 638.
Za pomocí dvou kamarádů jsem se rozhodl, že zkusmo osadím velouše motorem z Jawy 638 a přidám k němu startér co jsem popsal v tomto článku http://www.velorexy.cz/clanek/jawa-350-typ-638-a-elektricky-starter . Na motoru mě fascinuje zdroj 12V a možnost přidání el. startéru. Další důvod kůli kterému tato záměna je je samotný dynamostartér jelikož oprava dynamostartéru je poměrně drahá zákežitost, která nemusí vždy končit očekávaným výsledkem. Pravdou je že pomocí dynamostartéru se dá couvat a tímto startérem co je osazen motor 638 ne ale za to pohodlí to stojí nežli čekat jestli se motor převalí či rostočí pomací dynamostartéru.
Kontaktoval jsem Honzu Matla (http://www.velorexy.cz/garaz/honza) jelikož měl ve svém velouchoj motor obdobné konstrukce jako je 638 jestli náhodou nemá ještě zadní držak. Ten se totiž liší oproti typu 354 nebo veloušáckého. Přední je údajně stejný. Džák Honza neměl předal ho Hujerovi .Kontaktoval jsem tedy Hujera (http://www.velorexy.cz/garaz/hujer) jestli by mi ho nezapůjčil či nějak nenamaloval. Hujer byl v tomto směru velice vstřícný a vyfotil a namaloval držáček úplně suprově snad se nebude zlobit, že ony malůvky a fotky použiju do toho to adresáře.
Držák je vyroben z U profilu 80x30 navařen na uplavenej zadní držák z velorexu.
4.9.2007 jsem sundal levé víko na straně spojky abych se koukl co bude potřeba přadělat a případně vyměnit aby se mohlo rozdělit řazení od startovaní. Překvapil mě spojkový koš svou mohutností a počtem lamel. motor typ 638 jsem nikdy rozdělaný neměl. Odendal a odšroboval jsem vše co mi překáželo a co budu muset vymenit případně vyrobit jiné.
6.9.2007 mi přišel balík s díly na přidání startéru k nim byl přidán dosti chaotický návod na sestavení. Vyndal jsem z krabice všechny díly a zevšech stran si je prohlédl v této chvíli jsem neměl ani ponětí kam co patří natož že bych to někdy dal dohromady. Po složení se mi nějak nezdálo že motor se roztáčí opačným zpusobem a to dozadu: Po hledání závady jsem přišel na to že mám obráceně nasazenou volnobežku. Napadlo ně hned že bych mohl dopředu startovat rukou a do zadu el. startérem. Technisky to bohužel není možné za pomocí této volnoděžky.
8.9.2007 vybral jsem unašeč se startovacím segmentem co jsem měl jako náhradní díl. Odbrousil jsem sváry co držely segment a unašeč po hromadě .Následovala úprva pro těsnící kroužek na unašeči. Na startovacím segmentu bylo potřeba z každé strany odříznout dva zuby, aby se to tam vše pěkně vešlo do motoru J638. Další část co byla potřeba upravit byla řadící část: bylo potřeba jí vyrobut o kousek delší cca20mm. V tom také nebyl problém prostě se tam ten kousek přivařil a obrousil na patřičný průměr. V garáži jsem jen poměřil jak to vše vychází než to svařím a svrtám
9.9.2007 dal jsem se do kompletace startování motoru :Hned na začátku jsem narazil na dosti závažný problém a to spolkovej koš. Už z prvu se mi zálo, že tam cosi nehraje, když jsem si doma prohlížel díly a mazlil se s nima, aby byli pěkně vymazlené . Prostě mi nešlo do hlavy jak se to tam vše může vejít a má předtucha že se to tam nevejde se vyplnila proste se to tam nevejde a basta. Musel jsem nahradit spojkovej koš z Jawy 638 za spojkovej koš z Jawy 634. Naštěstí jsem měl kompletní sadu připravenou jako rezervu tak jsem nemusel nikde nic utíkat kupovat . Teda bych stejne neutíkal on mi tento rychlejší pohyb nedělá moc dobře. V návodu o tom nepíšou alespon v tom co jsem k tomu dostal možná bejt to anglická nebo německá verze tak by psali ale tady v českém ne. po záměně koše už to šlo ráz na ráz. Celej tento set stál strašný prachy a nedali k tomu žádné tesnění ani ucpávku na místo kde když nemám zrovna olmastera je prostě díra. Prostě samo domo. No ale jako celek to vypadá velice dobře. Kompletace se stejně nepodařila jen jsem prubnul co kde bude překážet a co bude ještě potřeba doupravit. nějakej trumbera z vyvojového střediska v Jawě vymyslel že by bylo dobré ušetřit na pastorku náhonu a udělat převodové kolečko z plastu. Samosebou takové kolečko vzalo za své. Jelikož výměna tohoto pastorku obnáší sundání spojkového koše nic jsem nekompletoval a budu muset tento pastorek jít koupit.
11.9.2007 podělím se s vámi o návod dodávaný k celému setu stojí za to:
Elektrický startér pro mtc JAWA 350 ccm s motorem 638-3
MOTOR:
Na motoru sejmeme řadicí páku a demontujeme levé víko. Vyměníme řetězové kolo za řetězové kolo 638 12 236 (pos.8), matice a kolo 3z nebudou použity.
Dle přílohy č.l namontujeme levé víko 628 11 310 (pos.l) se zasunutým startérem 638 19 020 (pos.18), v přední části víka použijeme tři šrouby M8x50 (pos.6) místo původních M8x40.
Submontujeme unašeč 638 12 275 (pos.9) s volnoběžkou 638 12 265 (pos.10) třemi šrouby M8x20
(pos.16) a pojist.podložkami (pos.17). Volnoběžku montovat válečky vně unašeče.
Na šroub 638 12 268 (pos.l3) složíme díly v pořadí: pojist.podložka 638 12 270 (pos.15), podložka 638 12 269 (pos.l4), kolo startéru 638 12 260 (pos. 7), příložka 638 12 267 (pos.l2), podložka 638 12 266 (pos.l 1), submontovaný unašeč 638 12 275 (pos.9).
Tento celek namontujeme na klikový hřídel a šroub zajistíme přihnutím pojistné podložky 638 12 270 (pos.15).
Do levého víka vložíme čep vlož.kola 638 19 023 (pos.20), nasuneme příložku pravou 638 19 028 ? (pos.22), vložené kolo 638 19 022 (pos.19) a příložku levou 638 19 027 (pos.21).
Levé víko uzavřeme víkem startéru 638 11 326 (pos.2) opatřeným vodícími pouzdry 150 11 005 (pos.3) pomocí šroubů M6x25 (pos.4) a M6x30 (pos.5). Dosedací plochu mezi víky těsníme silikonovým tmelem (např. Lukopren S 8280).
Do vybrání v hlavě šroubu 638 12 268 (pos. 13) vložíme unašeč olejového čerpadla a do víka startéru ? namontujeme olejové čerpadlo s příslušnými díly.
Je-li upravován motor bez olejového čerpadla, je nutno použít k zakrytí otvoru pro čerpadlo těsnění 638 15 016, víčko 638 11 065 a dva šrouby M5x8. Pro uzavření víka startéru použijeme: šroub MóxlO, průchodku 638 11 064, víčko 638 11 045 a dva šrouby M5xl4. Tyto díly nejsou součástí dodávané sady.
PODVOZEK:
Na rámu demontujeme levý přední úchyt motoru, mezi pravý úchyt a motorovou skříň vložíme záchyt
startéru 638 19 033 (pos.23), který spojíme se startérem dvěma šrouby M6x25 s podložkami a samojistícími
maticemi (pos.24,25,26).
Motorovou skříň propojíme s „ - " pólem baterie vodičem ukostření motoru 640 60 374, oko 0 8 vložíme pod zadní horní šroub levého víka.
Podsedlovou schránku upravíme dle výkresu 640 36 067 (viz.příloha č.2) pro připojení záchytu relé 640 60 373 dvěma šrouby M5xlO. Na záchyt nasuneme start.relé 836 60 095, na šrouby M8 připojíme vodič od startéru a vodič startéru 836 60 027, který spojíme s „+" pólem baterie.
Dle použité baterie odstraníme žebra v podsedlové schránce. Doporučujeme použít baterii 12V 9Ah.
U upraveného motocyklu nelze použít mechanický otáčkoměr, proto je nutno přístrojový panel vhodným způsobem upravit.
Elektrickou instalaci je třeba uzpůsobit pro zapojení tlačítka startéru do pravého přepínače.
Pro úpravu pravého přepínače použijeme kryt pravý dolní 640 65 121 a kolébkové tlačítko 640 65 126. K tlačítku připojíme plochými dutinkami 6,3 mm vodič od spínací skříňky (u ZÁDI od svorky č.l-6ti vývodové svorkovnice a u BOSCH od svorky č.l5) a vodič ke svorkovnici relé do svorky č.l, do svorky č.2 zapojíme vodič od „ - " pólu baterie. K propojení relé s vodiči použijeme 2 výv.svorkovnici JPT pos. 836 60 137 a dutinky JPT pos. 836 60 133. Tyto díly jsou součástí dodávané sady.
Vypínání chodu motoru je pouze spínací skříňkou, proto zbylé vodiče u pravého přepínače odstraníme nebo zaisolujeme. Na horním pravém krytu doporučujeme zakrýt symboly vypínače chodu motoru.
Pozor!
Po ukončení montáže je nutné nalít olej do převodové skříně a provést kontrolu hladiny oleje kontrolním šroubem. Obsah oleje se zvětší cca o 0,2 1.
V případě užití odděleného mazání je třeba zkontrolovat a eventuelně seřídit olejové čerpadlo.
Z preventivních důvodů je třeba vyměnit těsnění levého víka motoru 638 11 056 a těsnění řadicího hřídele
273 112 213 034. Tato těsnění nejsou součástí sady.
uplně přehledné pokud máte výrobní čísla v hlavě :-)
19.9.2007 Dnes jsem si dojel pro odlitek vrchního víka,který jsem si nechal odlejt v jedné malé slévarně. Majitel byl velice vstřícný. Nechal jsem si udělat otisk do pisku s tím že je částečně vyplněna část pro olejové čerpadlo. Tam totiž příjde gufero a segrovka na řemenici
29.9.2007 Přišo na řadu obrobení vrchního víka. Roman nejdříve odměřil originál víko a podle náměrů se pak lehce obrobilo odlité víko. Kupodivu a mému velikému údivu tam pak padlo jak ulité. Celé to trvalo cca 4 hodiny čistého víkendového času (měření + obrabění)
1.10.2007 Výroba a dopasobání prodloužení kliky pro řemenici.
6.10.2007 Vyšíštění válců a hlav. Takovej bonus, když už je celej motor čistej. Výroba nového chlazení. Chlazení je oproti původnímu co má velorex je o cca 3cm širší a hranatější. Má i jiné rozmístění šroubů k uchycení k hlavám i otvory pro svíčky jsou dál od sebe. Clazení je krapet jinačí bylo nutné ho před složením trochu dopasovat
7.10.2007 Vyčištění prstenců chlazení, výměna ložisek výroby o cca 3cm delší osy chlazení
8.10.2007 po předchozí dohodě s kolegou velorexářem co má nick Škodil-007 jsme se dali do kompletace chlazeni. Jelikož nejsem tak zdatný a nemám svářečku CO a vůbec prostě to neumim (nevím jestli to neumím jelikož jsem to ani nikdy nezkusil třeba to nakonec se svářečkou CO umím ale nevím to) svářet tak jsem využil jeho vstřícných služeb a pod pohrůžkou že nebude v zimě topit a jeho kolega taky ne tak mi rád vyhověl. Celé to svařování a doledění trvalo asi dvě a půl hodiny. Výsledný efekt byl ovšem překvapující. Chlazení na motor bylo sešito přímo na míru a kupodivu jde i z motoru sundat a zase nandat stejně jako u velorexího :-).
Poznámka:
Pokud nemáte technické zázemí nedoporučuji se do toho pouštět
zdravim chlapy chci se zeptat jestli by mi někdo neporadil jak bych mohl udělat elekr. startér na pincka jawu 21 diky moc
spojte se prosím semnou třeba na icq
Je to jednoduché . Vystřihl jsem si dva plechy o síle 3mm do tvaru jakési velké podložky o venkovním půměru vetším jak válec a u prostřed jsem vyvrtal asi 12,5 mm díru. jeden plech jsem dal z jedne strany válce do otvoru 12,5mm jsem dal dostatečně dlouhej šroub M12 , aby vyšel na druhou stranu válce. Do válce jsem pak napěchoval hadr a nasadil na druhou stranu druhou podložku a stahl šroubem. Na štefty jsem nasadil kousek gumové hadičky a stahl maticí , V hlavách jsem nechal svíčky. Toď ono kouzlo nepoškozených válců čistěním . A čím jsem to čistil ? Na to existuje takové zařízení co vysokou rychlostí tryská ocelové kuličky asi 1 mm veliké a je určené přímo na hliníkové odlitky . Pískování je oproti tomu hrubé.
Odlitek je dělán pouze otiskem do písku v jedné malé slévarničce v Proseči nad Nisou.Na ceně jsme se dohodli predem a to rovných 500 korun českých coz jde. Až ho budu obrábět tak ho nejprv zrengenuju a fotky přidám do adresáře
Ahoj Martine, spojka je velká, určitě bude pro těžký hadrák výhodou, ale je tam jeden problém - stává se, že "cuká". Má tam být jakási "pružná lamela". Možná o tom, víš. Jawaři to často mění za spojku 634 (klasickou).
ahoj
spojka 638 je vetšího průměru a má tudíž víc zubů než má jawa 634. Záměnou těchto komponentů změníš primární převod do rychla. O té pružné lamele už jsem také slyšel, ale nikdy neviděl. Co mě zaujalo na spojce 638 vnitřní koš má na dně gumovej okroužek a na něm je pak plechová lamela.