Není tomu tak dlouho co mě oslovil jeden kolega velorexář jestli bych mu neposkládal motor na 250 velouše, že si prý neví z převodama rady. Nevychazejí mu počty zubu na kolečkách . Také, že má trochu upravený motor.
Na úpravu jsem byl zvědav a převodovka mi neděla problém tedy zatím jsem se nesetkal že by mi dělala :-).
Kartery měl vyblejskaké k bleskovému lesku. Prostě něčím pokovené. Tudíž asi nebude docházet ke korozi hliníku a lépe se bude čistit.
V čem spočívala úprava. Byla to nenásilná úprava a to, že snížil plonkovej prostor okolo kliky vsazením takové podkovy mezi setrvačniky kliky a korky ucpal vyvažovací otvory v klice. Což je úprava skoro vratná až na ty tři otvory v karteru přímo v prostoru kliky. Pro úplnost se podkova vkádá souběžně s klikou motoru do karteru k tomu je zapotřebí vtahovák klikového mechanizmu http://www.velorexy.cz/garaz/beton/velorex-175-takove-mouto-/vtahovak-klikoveho-mechanizmu . bez něj to jde docela blbě.
Pak měl pěkně sladěné přepouštěcí kanály v bloku nehledě na to že to pokoveni jim dalo opravdu hladkost. Tudíž proudění směsi benzínu a vzduchu nemá žádný problém.
Ted k samotné převodovce:
klasická převodovka motoru 250 a 350 s mechanickou spojkou má odstupňování:
I. rychlostní stupeň 3,16 : 1 (12:24x12:19)
II. rychlostní stupeň 1,75 : 1 (17:19x12:19)
III. rychlostní stupeň 1,27 : 1 (20:16x12:19)
IV. rychlostní stupeň 1,00 : 1 (přípmý záběr)
Kolečka ale převodovky co jsem skladal byla jiná. Člověk co měl velorexe pred ním si nechal dvě vyrobit podle nějakého vzoru co se dřív někde používal.
A to koleča druhého rychlostního stupně. Kolečka mají počet zubů 15:21. Ovšem to nebyla poslední záludnost co měl. To by byl totiž velikej skok mezi II. rychlostním stupněm a III.
Tam měl použita kolečka z původní dvojky, ale v poměru obráceném 19:17.
Vzal jsem tudíž kalkulačku a přepočítal poměry a odstupňování převodovky.
Odstupňování upravené převodovky:
I. rychlostní stupeň 3,16 : 1 (12:24x12:19)
II. rychlostní stupeň 2,22 : 1 (15:21x12:19)
III. rychlostní stupeň 1,42 : 1 (19:17x12:19)
IV. rychlostní stupeň 1,00 : 1 (přípmý záběr)
Tady je zřéjmé ,že převodovka je více do tahu což vytěsní ten strašný rozdíl původní převodovky, když jedete do prudšího kopce rozjetej na IV. a podřadíte na III. a pak pomalu hned na II. jelikož jako by jste tam trojku neměli a pak se ploužíte v lepším případě II. nebo v horším I pomalu celej kopec.
To je to že jednička je silná a dvojka už docela slabá.
Tato převodovka me uchvátila natolik, že jsem se o ní zmínil tady na těchto stránkách a také popátral co by to asi tak stálo nechat si tato dvě kolečka vyrobit. Ovšem čím více lidí tím levněji
Pro ilustraci jak funguje převodovka přidávám pár obrázků z článku http://www.velorexy.cz/clanek/betonova-rukovet-rozebrani-sestaveni-motoru a také z článku co psal Vlasta http://www.velorexy.cz/clanek/prevodovka