Není osa jako osa.
Ani v mém případě tomu není jinak. Při odjezdu od Pytláků mi Martin říkal, že mám přední kolečko na levé straně nějaké vyhnuté. Ač jsem ho ujistil, že to asi tak má bejt jsem tomu nevěnoval pozornost a vyrazil z Hradce do Liberce. Nejel jsem po hlavní přes Jičín a Turnov, ale pěkně při úpatí Krkonoš. Samá zatáčka a hrbo.l Cesta ovšem ubíhala a sem tam dření o blatník v zatáčkách jsem nevěnoval moc pozornosti. Od příjezdu do Liberce jsem ještě najezdil pár km do zaměstnání a zpět až mi to nedalo kouknout co s tím kolem je, že v levotočivejch zatáčkách smrdí guma a dost dřela pneu o blatník. Vyheveroval jsem velducha beru za kolo a bylo na ose nějaké volné. První co mě napadlo buď ložiska v kole nebo vylomeném střed. Obojí by bylo nutno řešit přendáním pláště na jinej ráfek. Tato činnost abych pravdu řekl mě moc nebaví i když na to montpáky mám. Po sundání kola jsem na brzdovém bubnu nezjistil ani jednu jmenovanou závadu.
nic nebylo na první pohled na ose vidět
Brzdovej štít byl v horní části krapet odřenej.
První zjištění odřená horní část brzdového štítu
To samé bylo i na brzdovém bubnu
Druhé zjištění odřenej brzdovej buben
.
Hledal jsem závadu v ose kola ,ale rukou s osou moc hejhat neslo. Nasadil jsem trubku patřičného průměru na osu trochu se o ní opřel a hnedle jsem zahlédl prasklinku v horní části osy.
Malá prasklinka
Ovšem pokud jsem netlačil na osu směrem k zemi, ale na opak tak se prasklinka projevila i v dolní části hřídele. V této chvíli byla záhada dření o blatník vyřešeno. Nic na plat muselo rameno ven a osa se musela zaměnit za jinou. Sundal jsem brzdovej štít a pak kyvné rameno. Samotná procedůra vyjmutí prasklé osy nezabrala ani pět minut. To samé natlačení osy jiné. Poskládání už byla hračka. Vždy když se něco takového stane tak si říkám „kovářova kobyla chodí bosa“. Sám už jsem jednu takovou zlomenou osu na stroji měl a to u mé květované 175. http://www.velorexy.cz/garaz/beton/velorex-175-takove-mouto-/kolecko-se-polamalo-aneb-rychla-jizda-do-zatacek-se-nevyplaci . Škody naštěstí nebyly tak veliké přeci jen byla a je stále oplechovaná a blatníky nemá nic moc. Čím to asi je že ty osy tak praskaj. Možná to je rapidně zhoršujícím se stavem silnic v České republice případně rychlou jízdou do zatáček :-) nebo jen prostě osy dosluhují.. Vede mě to k závěru že si přeci jen nechám předělat přední osy na průměr 20mm http://www.velorexy.cz/garaz/beton/velorex-175-takove-mouto-/praskla-osa-predniho-kola-da-se-tomu-predejit-vyroba-prednich-os-o-prumeru-20mm Ono už příště nemusím mít takové štěstí.
A na tu osu 20 mm stačí dát do bubnu jen ložiska s větším průměrem vnitřního kroužku a převrtat díru v držáku štítu? (A na držáku štítu bubnu se asi taky bude muset udělat širší distanční kroužek...)
Že osy praskají je podle mě důsledek dvou faktorů - jednak už mají za těch 40-60 let provozu nalítáno své a jednak nejsou primárně určené pro tento účel, jsou to principiálně motocyklové osy dělané na uchycení ze 2 stran... Rozbité cesty bych neviděl jako důvod - v 50.-60. letech byla většina cest dlážděných a to jsou jiné vibrace...
převrtání ramen na sirsí osu je potřeba .ložiska ta se vymení samosebou i rorpěrné trubicky. díra ve štítu není potřeba zvětšovat. teda alespon u 350 a 175 co mam doma.
urcite vek materialu a unava s nim spojená má svuj díl na praskání os to je taky fakt. vse se dělá tak aby bylo co nejméně uprav a aby to na venek vypadalo jako že tam je osa o síle 15mm. tak že i matice jsou stejné