Ač vlastním stroboskop z roku 1984 s xenonovou výbojkou tak jsem si vyrobil ještě jeden, který už obsahuje nové součástky.
Celé zařízeníčko se vešlo do reklamní baterky místo dvou tužkových baterii. Místo Xenonové vybojky jsem použil dvě vysoce svítivé diody. Mozkem zařízaní je integrovaný obvod NE555.
O schémátko zapojení jsem požádal ve foru v jedné elektrobastlírně človíčka co tomu rozuměl. Poslal jsem mu email s prosbou a s mojí představou jak bych chtel aby to fungvalo. Za dvě hodiny mi přišla odpověd obsahující plánek zapojení a pár rad, které jsem uvítal.
Vzal jsem tužku a papír namaloval jsem si plošný spoj jak by asi měl vypadat . Při zjištění že je to tak malinké mě napadlo umístění součástek s plošním spojem do pouzdra reklamní baterky. Plánek jsem přemaloval , aby tišťák měl rozměr 2,8x4,8cm a vešel se do pouzdra místo puvodních dvou tužkových baterii.
Po uříznutí destičky jsem si přiložil plánek na ní a důlčíkem označil místa kudy budou procházet nožičky součástek. Označná místa jsem provrtal vrtáčkem o průměru 0,8mm a pak propojil jak bylo potřeba specialnim fixem .
Pak přišla na řadu žravá kyselina a ta dílo dokonala. Po očištění destičky od barvy jsem hned letoval součástky a káblíky . Asi po dvou hodinách bylo naletováno .
Na sondu jsem použil feritový toriot o průměru 32mm . Ten jsem použil ze starého nefunkčního PC zdroje. Odmotal zněj nepotřebné cívky a nechal na něm jen jednu asi z 30 závity.
Přiletoval k němu stíněný káblík. Na přívodní vodiče jsem přidělal krokouše a bylo to.
Část ve které byla žárovka jsem rozebral a žárovičku jsem vyměnil za dvě do série zapojené svítivé diody.
Kontakty, které dříve spojovali baterie s žárovkou jsem nechal původní jen jsem k nim přiletoval destičku s plošným spojem. Kontakty jsou požity i jako vypívač podobně tomu bylo u svítilničky. Stačí částí co jsou v ní umístěny diody otočit v jejím kloubu o 180°a je vypnuto.
Upravil jsem krabičku v místě kde procházejí kábliky pilníkem. Sešrouboval a utíkal vyzkoušet.
Celá ta věcicka příjde na 100 korun českých a funguje skvěle :-).
Soupis součástek co je potřeba na její výrobu: Integrovaní obvod – NE555 --15Kč
Tranzistor T1 - BC546 –2 Kč
Tranzistor T2 - CD639—2Kč
Dioda D1,2,3 - 1N4007 3ks á –1Kč
Vysocesvítivá dioda EC-LED 2Ks-- á25Kč
Odpor R1,2 - 100k 2ks – á 0,5 Kč
Odpor R3 - 22R – 0,5 Kč
Odpor R4 - 1k-- 0,5 Kč
Odpor R5 - 220R – 0,5 Kč
Potenciometrický trymr Tr1 - 100k -10kč
Kondenzátor C1 - 100nF –3Kč
Kondenzátor C2,3 - 220uF/25V 2ks –á 2Kč
Jiné věci jsem měl z vlastních zásob .Zařízení funguje jak na 6 Voltů tak na 12 Voltů Poznámka: Na cívce použijte 20 závitů a rezistor R5 je lepší 180 ohmů. Vysocesvítivá dioda je modrá o svítivosti 9000mCd . Při stavbě druhého zařízeníčka jsem použil také vysoce svítivou diodu, ale bílou LW0517 o svítivosti 17000mCd . Na trhu je ovšem k mání ještě svítivější a to typ LW1045 je větší o průměru pouzdra 10mm o svítivosti 45000mCd cena je 35Kč za kus . Svítivost 45000mCd je nejvíce co jsem našel. Až se mi dostane do rukou osadím to s ní . Cena zařízeníčka bude levnější a to o 15 korun jelikož se použije jen jedna dioda typu LW1045 :-). Pro srovnání běžné svítivé diody mali svítivost od 20 do 200mCd.
26.12. 2005
Při konstrukci druhého stroboskopu jsem použil vysoce svitivou diodu LW1045 se svítivosti 45000mCd a mohu říct že pomalu plnohodnotně nahradí xenonovou žárovku.
Dodatek: Trymr Tr1 - 100k . S ním se seřizuje délka svitu diod: Bude li příliš veliká tak to strácí efekt . Jelikož bude svítit prakticky pořád: Naopak bude li moc krátká tak nebude moc zřetelné místo zážehu jelikož dioda jen blikne a to strašně nepatrně . Tak že vzdálenost od měřených bodů bude muset bejt nepatrná a to hrozí ujma na zdravý. Pozor všude se něco točí při nastartováném motoru tak ať vás to nenamotá.
Lze mě pro radu kontaktovat na icq či mobilním telefonu a nebo pomocí emailu destičku osazenou součástkama zasilam na dobírku
Ahoj. Možná se pletu, ale myslim že to nebude citlivosti, ale že se děla něco špatně. Při měření u čtyřválcových motorů se čidlo davá na PRVNÍ VÁLEC, tedy mezi rozdělovač a svíčku. Pak bude stroboskop fungovat tak jak má a impuls se bude schodovat s ryskou na řemenici. Doufam, že jsem pomohl a přeji zdar Vašemu dílu.
Ahoj. Možná se pletu, ale myslim že to nebude citlivosti, ale že se děla něco špatně. Při měření u čtyřválcových motorů se čidlo davá na PRVNÍ VÁLEC, tedy mezi rozdělovač svíčku. Pak bude stroboskop fungovat tak jak má a impuls se bude schodovat s ryskou na řemenici. Doufam, že jsem pomohl a přeji zdar Vašemu dílu.
Ahoj, tak jsem konecne dokutil stroboskop podle Tveho navodu. Pri zkouseni jsem narazil na potiz. Na ctyrvalcovem motoru mi stroboskop blikne pri kazdem zazehu kazdeho valce (tzn. 4x rychleji), i kdyz je snimaci civka nasunuta na kabelu pro jeden valec. Ono staci, kdyz civku priblizim na cca 10 cm od kabelu a uz to blika. Mate nekdo podobny problem ? Osobne bych to tipnul na velikou indukcnost (velky pocet zavitu). Stineny kabel ma delku 0,5 metru, civka ma 24 zavitu. Diky za pomoc.
Duin
Problém je vtom,že nemáš stíněnou také snímací cívku.
Je potřeba cívku umístit do kovového pouzdra,stínící punčošku
provléknout stěnou pouzdra a spojit s pouzdrem. (Kratas)
No nějak jsem se s tí nezabejval jelikož jsem to zkoušel na velorexu a na simsonu. Tam ten problém nebyl patrný. Koukal jsem u jednoho stroboskopu co tu mam doma na opravu a ten měl na civce hlinikové pouzdro. Nebral jsem na to zřetel jelikož jsem ho považoval že má jen ochranný charakter. Bude to to potřebné odstínění.Udělal jsem pár fotek jak to je od profíků udělané . Jsou jeste dve moznosti jak snížit citlivost že se odpoji stínění od minus pólu obrázek příloha zapojení 1 a nebo přiřazení kondenzátoru 10nF mezi cívku a tranzistor T1 obr. 2. Ubrání závitů moc nepomůže. Co jsem se dozvěděl stačí prý i namotat cívku na nějaký kroužek z neferomagnetického materialu treba PVC. Zapojení zůstává původní. možná jen bude potřeba více závitů
Ahoj, musím pochválit, že jsi velmi pěkně popsal stavbu svého zařízení. Co mi ale stále vrtá hlavou, jak se vlastně stroboskop používá. Vím jen, že se měří přesnost záblesků ale jak, to už netuším. Možná by tohle zajímalo i ostatní velorexáře. Chtěl bych si jej postavit na údržbu škody 125 ale zatím mi uniká samotný princip nastavování. Díky
Nejdřive si seřídíme předstih jak každej svede např: pomocí měrek, posuvného měřítka atd. Jakmile sy myslíte že to máte seřízené u 350 3,5mm před horní úvratí tak je potřeba si udělat nějaké značky Já to řešil tak že jsem si pod hlavu šroubu co drží vačku a rotor dal větší podložku (čím větší obvodovej průměr tím lépe seřízení je přesnější) a dotáhl a z kousku plechu si udělal takovej přípraveček, kterej jsem připevnil na stator . Pak jsem nastavil levej píst 3,5mm před Horní Úvrať . V místě kde jsem měl Plíšek a podložku u sebe jsem udělal jehlou rysku aby byla jedna část na plíšku a druhá na podložče. Obrázekv příloze (upravil jsem si obrazek co jsem si oskenoval z knihy Seřizování a opravy motocyklů Jawa od Jiřího Dočkala vydané v roce 1967) Tím jsem si vyznačil polohu pístu 3,5 mm před HÚ. Připojí se stroboskop na plus a mínus. Toroidové jádro se navlékne na kabel co vede k svíčce levého válce a vše se zapoji jako normalně . Nastartuje se motor . Stroboskop se nasměřuje na místo kde je pišek a podložka .Při každém záblesku je pak vidět kde je zrovna píst jestli za hranicí 3,5mm nebo před hranicí 3,5mm horní uvrati . Pak už se jen doštelovává zážeh otáčením zakladové destičky co jsou na ní kladívka a to do polohy aby se rysky při nastartovaném motoru střetli při záblesku stroboskopu . no a to se opakuje i u druhého válce .Jen s tím rizdílem že se ryska na podložce udělá v místě kdy je druhý válec před horní ůvratí. U tvého auta škoda 125 je na bloku motoru v místě kde máš řemenici nandanou na klice už rysky udělané od výroby a na řemenici taky, viz obrázek (obrazek jsem oskenoval v knize Dílenská příručka osobního automobilu škoda 100,100L,110L,110LS. vydané v roce 1971 AZnp MLADÁ BOLESLAV)a postupuješ stejně zapojíš stroboskop na plus a mínis a cidlo navékneš na kabel vedoucí k prvnímu válci .zapojiš vše jak máš a nastartuješ a posvítíš stroboskopem do míst kde jsou rysky. U 3kody 125 by jsi se měl pohybovat okolo 5°plus mínus 2° jestli se nebudeš pohybovat stačí pak jen pootáčet rozdělovačem do strany dle potřeby. Rysky na bloku motoru škody 125 jsou od 0° po 5° až myslím do 40°. To je snad vše