Zadní a přední držák motoru aneb co je v motorovém prostoru jinak :-)+Řešení s přeskakováním řetězu - Betonek můj hodobožovej velorex - Beton - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex
O stroji jménem Velorex bylo napsáno mnoho. Tento poznatek a pár jiných co popíšu jsem nikde nenašel, ani bych po něm nepátral, ale:
Před časem mě navštívil jeden velorexář, který si doma pochvílích dává do cajku svůj vysněný Velorex 16/350.
Pár součástek mu scházelo tak to přišel odměřit jelikož nikde v chytrých knihách nevyčetl jak má vypadat zadní držák motoru a v něm motor upevněn.
Přinesl držák svůj a ptal se co to má za držák jestli z velorexu 16/350 co má mechanicky ovládanou spojku nebo hydraulicky případně co byl osazen dvěstěpadesátkovým motorem. V té chvíli jsem mu nemohl jednoznačně odpovědět. Zašli jsme tedy do garáže a tam jsem měl své stroje zaparkované vedle sebe. Než jsme začali odměřovat první poznatek, který je patrný i bez měření bylo uchycení domečku silentbloku. Motor s mechanicky ovládanou spojkou má domeček přivařen až na kraji plechu co spojuje domeček a nosník motoru.
domeček silentbloku u držáku pro motor 350 s mechanicky ovládanou spojkou a motor 175 typ čz 505
Na rozdíl od držáku hydraulického motoru, ten má domeček přivařen v plechu uprostřed.
domeček silentbloku u držáku pro motor 752-03 hydraulicky ovládaná spojka
Pro jistotu jsem poměřil rozměry i u velorexu 16/175. Aby nedošlo k nějaké záměně tak jsem namaloval pár malůvek zadních držáků motoru.
malůvka rozměrů pro motor typu 572-03 s hydraulicky ovládanou spojkou
malůvka pro motory 175 a 350 s mechanicky ovládanou spojkou
Rozteče děr na zadním nosníku pro uchycení motorů 350 a 175 ccm jsou krapet jiné ač tvar je podobný. Z popisu rozměrů si každej může udělat obrázek jejich rozdílnosti. Jelikož pevně doufám, že od roku 1963 až do konce výroby tříkolových velorexů byla již jistě výroba sjednocena a k nějakejm experimentům docházelo asi zřídkakdy. Z tohoto důvodu jsem se rozhodl to tu zveřejnit.
Na zadním nosníku motoru je ještě úchyt filtru sání. Ten je buď souběžně po směru jízdy po levé straně od úchytu motor. Nebo napříč v ose úchytu motoru. Záleželo podle typu filtru, buď měl vstup vzduchu směřován k zadnímu kolu případně do boku. To že se asi ne vždy zadařilo domeček pro silentblok do nosníků přivařit tou správnou stranou jsem se stačil přesvědčit u mnoha strojů co jsem pomáhal opravit, či přivedl znova do života. Někdy se silentbloky dávali oba z krajů do vnitřku. Což bych asi považoval za správné (můj osobní názor). Někdy najdete, jeden pro silentblok zvenčí a jeden z vnitřku a je jedno na jaké straně. Někdy je osazení, aby silentblok neprošel skrz menšího průměru někdy většího. Pokud je většího průměru dá se protlačit silentblok bez použití větší síly.
Přední držák motoru jak pro 16/175 a 16/350 mechanicky ovládaná spojka i hydraulicky ovládaná spojka jsou rozměrově stejné. Umístění a rozteče děr předního držáku motoru jsou shodné pro oba popisované typy. Malej rozdíl mezi nimi je a to vybrání na jednom boku pro karter u 16/350 a 16/175.
vybrání předního uchycení pro motor 175 je jake je
vybrání předního uchycení pro motor 350 je lehce do obloučku
Setkal jsem se i s předním držákem co bylo jeho vyosení oproti domečku silentbloku o 1,5cm vlevo po směru jízdy. To mohlo bejt tím, že stroj byl z přechodového období v roce 1968. V té době se přešlo od motorů s mechanicky ovládanou spojkou na hydraulicky. Jednodušší je předělat držák motoru než převařovat uchycení v rámu, který byl ještě připraven pro motor s mechanicky ovládanou spojkou. Rozdíl mezi předním úchytem v rámu u 16/175 a 16/350 je jejich vodorovná délka . Patrné z obrázku.
držák na rámu pro motor 175 typ 505
držák na rámu pro motor 350 je prodloužen oproti držáku pro 175 motor cca o 5cm
S jinou viditelnou odchylkou od série byla dovezená stopětasedma velorex z Polska pro kamaráda. Byla to zpěra v motorovém prostoru a na ní uchycen držák pro regulátor.
držák relatka na polském velorexu
držák relatka na polském velorexu
držák relatka na polském velorexu
takové relé tam přislo a bylo tak umístěno
takové relé tam přislo a bylo tak umístěno
takové relé tam přislo a bylo tak umístěno
takové relé tam přislo a bylo tak umístěno
na mém velorexu je zpěra už vodorovně i jinak přidělané relátko
na mém velorexu je zpěra už vodorovně i jinak přidělané relátko
na mém velorexu je zpěra už vodorovně i jinak přidělané relátko
na mém velorexu je zpěra už vodorovně i jinak přidělané relátko
na mém velorexu je zpěra už vodorovně i jinak přidělané relátko
druhá strana pro velorex 16/350 a 16/175
na mém velorexu je zpěra už vodorovně i jinak přidělané relátko
na mém velorexu je zpěra už vodorovně i jinak přidělané relátko
Jelikož byla nízkého výrobního čísla bral jsem, že to byl rám původně určen pro 250 velorex. (Mohu se mýlit je to jen můj osobní názor, který jsem nikde nenašel písemně podložen).
Malá vychytávka n konec: Sám jsem s tím měl problém,který jsem musel řešit. Jde o přeskakování řetězu při rozjezdu.
Mám stroje kubatur 175 a 350. Se strojem co má motor o obsahu 175ccm a výkonu 8,5 koňských sil problém s přeskakování řetězu není.
Za to s 350 co má hydraulicky ovládanou spojku. Tam problém je . S motorem s mechanicky ovládanou spojkou není tak zřetelný. Tady se to projevuje až při značně volném řetězu.
Nepomohlo vyměnit silentbloky a přepínání řetězu není zas tak prospěšné pro motor samotnej. Čím to čím že jedna 350 má problém a druhá ne tím jsem se zabejval jen chvíli. Došel jsem k závěru že to bude zpřevodováním motoru v převodovce. Motor typu 572-03 má převody 1,2,3 do síly oproti běžným motorkovým co má motor s mechanicky ovládanou spojkou. Tudíž jakmile zabere motor tak se jeho sila prolne do zmačknutí silentbloku zkřížení motoru v silentblocích, následovnému povolení řetězu a přeskočení. Toto jsem vyřešil jednoduchou úpravou a to nejprve vsazením podložky 3mm silné do prostoru osazení v domečku silentbloku. Podložka byla o 2mm menšího průměru nežli ono osazení.Jinak by ztratilo smysl mít tam silentblok.Tím jsem vyřešil problém přeskakování řetězu při rozjezdu. Po čase nahradil podložku speciálně upravený čep silentbloku.
Ahoj nějak jsem nepochpil to nasazování silentblků zevnitř a zvenku?? vždy´t ty trubky do kterých se boční silentbloky nasazují jsou průchozí. Jinak já mám problém, že mě řetěz u mé hydrauliky dře o ten hliníkovej bazmek venkem a to i když jsem dal druhej motor. Takže mě asi nezbyde než o cca půl centimetra převařit zadní držák.
ahoj s tim řetezem to je asi vseobecnej problém nesetkal jsem se s tím poprvé. Ja to vyresil vypodlozenim toho hlinikoveho krytu. dal jsem tam podlozky 4mm silne mezi blok a ten kryt jak ho drzej ty tri šrouby M8,
K tomu domečku na silentblok zatím jem se nesetkal aby v něm nebyla jaká si zaražka změnou průměru. Vyfotim to a přidám to sem