Mnohdy se stane, že se povolí spojkovej koš a něco se na té straně motoru v motoru porouchá. V lepším případě se vydře na víku od spojky drážka od čepů na nichž jsou nasazené pružinky. V horším případě se rozpadne spodní část spojkového koše kde je ségrovka co drží misku s vratnou pružinkou přimačkávající startovací kolo. To už je závada hodně špatná a destruktivní na karter a samotnej spojkovém koš. Závada povoleného koše se projevuje velice nenápadně. Najednou nevypíná spojka. Po jejím seřízení chvíli vypíná, ale né moc dlouho. Nakonec se může stát že se uvolní matice držící koš na hlavní hřídeli úplně a celej koš spadne s tisícihranu hlavní hřídele zároveň se ohne spojková tyčka.. S rachotem se stroj zastaví přes to, že se motor točí. Je to nemilá zkušenost, ale stává se.
Takovéto závadě se dá předejít. Pokud použijete novou či použitou zajišťovací podložku matice spojkového koše a matici dotáhnete na fest.
Jenže ono se řekne na fest. To že si vyrobí člověk ze staré lamely a mezilamely přípravek k zajištění spojkového koše, aby se neprotáčel vnitřní koš a venkovní koš proti sobě nic moc neřeší. Musí se ještě zajistit samotnej koš proti protáčení, aby se mohl dobře dotáhnout to samé i primární kolo na klice. K tomu slouží šikovnej přípravek zakoupenej v e-schopu na internetu pojmenovaný
.
zaaretováno a už se to ani nehne
takhle se to vkládá mezi kola
výpalek z kousku materiáli nic složitého
Tento přípravek se vkládá mezi ozubená kola spojkového koše a primárního řetězového kolečka kliky. Tím že se kola nemohou točit a za pomocí přípravku složeného z lamely a mezilamely lze dobře a pohodlně dotáhnou či povolit jak matici primárního kola tak i spojkovém koše.
Vždy sem to nějak dotáhl , ale jak tu popisuje Beton tak se mi jednou koš povolil. Tohle je pěkná pomůcka. Nic velikého tak že se nemusí ani vyndávat motor, když se musí něco dělat na straně spojky.
Vzhledem k tomu že se nám většině válí doma satré korkové lamely, které vyhazujeme a dáváme nespalitrelné, tak nápad svařit jednu z těchto lamel s meziplechem je ideální na zablokování primáru. je to vlastně skoro zadarmo. Kdyby mě to napadlo, nekupoval bych si drahej přípravek.
ano ano mám jednu mezi lamelu a starou lemelu bez korků svařenou k sobě. Ovšem tím zablokuješ pouze vnitřní koš oproti venkovnímu. Tím pádem nic nezískáš stále se při utahování či povolování středové matice co drží koš na hlavní hřídely točí hřídel ted i s venkovním košem. To samé když budeš chtít dotáhnout či povolit matici na klice. T pak budes točit vším . Opírat něco o koš jako aretaci vede k tomu, aby se vyhla jeho část pak tam jdou špatně vkládat lamely
Opravdu dobrý odkaz co tu dal Honza pro ty co chtějí poznat útroby motoru aníž by něco zničili.
Samosebou kdo použije k půlení sekyru a při skládání kladivo takové pomocníčky nepotřebuje. To už je pak lepší oddělit hliník od železa než se to co bylo před půlením motorem znovu pokoušet poskládat a chtít kvalitní funkční motor
Pro lidi, kteří nemají přístup k obráběcím strojům postačí ze dvou starých plechových lamel a kusu pásoviny, či kulatiny svařit notoricky známou pomůcku podle "Dočkala".
Někomu notoricky známou někomu ne. Jak se říká opakování matka moudrosti. Honzo ty jsi už majitel velorexu a jinych strojů dlouho tudíž se ti to zdá už jako samozřejmost. Pokud ovšem někdo začíná tak nemusí bejt tak věci znalej. Já aretaci jak jsem psal nevyráběl, ale koupil na internetu tuším za sto peněz před lety a jsem s ní spokojen. Mnou svařené dvě lamely jsou zřetelné na jednom obrázku.