Původně jsem si myslel že tam nebyl olej a z tohoto důvodu se vidlička poškodila. Vidličku jsem vyměnil. Dal nové pouzdro do výstupního kolečka jelikož to původní bylo značně volné a převodovka se měla tendenci v tom místě lámat. I toto pouzdro jsem uznal jako závadu proč se vylomil boční zoubek na kolečku s 16 zuby a možnou příčinu poškození vidličky.
vylomený boční zub
Orvané hrany od bočních zoubků šestnácti zubého kolečka
Poskládal motor kde se udělala go a šup s ním do veloucha. Jelikož byl stroj v podstatě funkční jelo se na stk a vyrazilo se do okolí. Ejhle po cca 300km přestal řadit motor zůstala tam tuším dvojka jiná rychlost tam nešla. Dojel jsem domů vyndal motor rozpůlil ho a co jsem neobjevil zas upálenou vidličku. Hledaje příčinu proč se tak stalo nebylo až tak složité . Rozpadlé ložisko ve výstupu
Pravděpodobně vadnej kousek ložiska. Nebo prostě nevydrželo přeskakování řetězu při rozjezdu. Přeci jen to neděla dobře motoru, když ten řetěz přeskočí. Řešení jak eliminovat přeskakování řetězu jsem popisoval zde: http://www.velorexy.cz/garaz/beton/betonek-muj-hodobozovej-velorex/zadni-a-predni-drzak-motoru-aneb-co-je-v-motorovem-prostoru-jinak-reseni-s-preskakovanim-retezu
Celkově přechod a uložení hlavní hřídele ve výstupním kolečku je velmi slabé místo převodovky typu 572-03 a 572-04. Nevím z jakého důvodu prostě pokrátili onu část hlavní hřídele co je ve výstupním kolečku . Stačí aby se lehce uvolnil hliníkovém kryt řetězu a už se to poznamená na karteru kde se v něm uvolní ložisko. Samotné pouzdro, které má sotva jeden cm to prostě neudrží. To má za následek poruchy převodovky a to upálenou vidličku , ohnutou libuntyčku a vylomeném kousek karteru jak se ta tyčka ohne. Také se vylomí zoubek co je z boku kolečka s šestnácti zuby.
Řekl jsem si že tudy cesta nevede. To že se rozpadlo ložisko a upálila vidlička mě vedlo k závěru s tím něco udělat. Napadlo mě prohloubit díru dát delší pouzdro, Zaměnit hlavní hřídel typu 572 za typ z motocyklu 634.
Popisované zkrácení hřídele pro motor velorex 572-03 a 04
Tam bych sice přišel o silnou jedničku, ale problém bych vyřešil. Tady je ovšem zádrhel výstupní kolečko je tepelně opracované vrtání nebylo tedy možné. Vyjiskření otvoru bylo nákladné. Tak z této úpravy sešlo.
Stále rozdělaný motor na ponku a oči pro pláč. Poskládat to zas jak bylo se mi opravdu nechtělo. Další možnost byla vzít celou převodovku z jawy 634. v porovnání výstupního kolečka zas takovejch rozdílu nebylo.
velikostní rozdíl vystupního kolečka z jaw tytu 634 a motoru velorex 572- 03 a 04
Krapet kratší a chyběl mu konec pro ložisko co bylo v domečku umístěného na hliníkovém krytu řetězu. Tato absence by se vyřešila vyrobením chybějící části a nalisováním do kolečka. Zdánlivé řešení bylo na obzoru. S tím že velorex by měl převody do rychlosti nikoliv do síly.
Po lepším prozkoumání bloků z motoru jawa typ 634 jsem zjistil že ve výstupu je dvouřadé ložisko. Tady svitla myšlenka nic s převodovkou nedělat a jen do karteru napasovat ono dvouřadé ložisko. Místo tam na to bylo. Dvouřadé ložisko je ovšem krapet širší a to 20,5mm oproti 15mm původního ložiska. Další překážka na obzoru.pomalu jsem začal tuto myšlenku vypuzovat z hlavy. Prohlížeje si onen kroužek co je v něm umístěno gufero padlo rozhodnutí krapet ho ponížit gufero posunout a samotnej kroužek přidělat šroubky ke karteru.
Kroužek nebylo třeba moc ponižovat jelikož jsem měl k dobru šíři drážky pro setrovou. Když se upravil kroužek přišrouboval ke karteru vsadilo ložisko s výstupní hřídelí aše pasovalo jak má .
před úpravou
Těsnící kroužek drží pomocí třech šroubků M4
Kupodivu se hřídel ani nehla do stran. Motor jsem poskládal s tím že už ho nechci rozebírat díve jak po 50000km .
Poznámka autora:
Tato úprava v převodovce jakou předvedli pravděpodobně v Jawě je dle mého názoru závažnou chybou vedoucí k destrukci převodovek u motorů těchto typů. Následné odstavení stroje a postupné likvidaci ve sběrných surovinách. Za celou dobu jsem se nesetkal s tolika stejně poškozenejma převodovkama jako je právě u typu 572-03 a 572-04. Převodovka v motorech s mechanickou spojkou tento neduh nemá. Také tyto motory slouží po dlouhá léta bez povšimnutí mechanika. Celkově bych změnu ovládání spojky z lanka na hydraulicky bral jako krok zpět nikoliv jako vylepšení a posun vpřed. Už jen ten fakt pokud nám praskne lanko, kterým se ovládá spojka dá se bez větších problémů bez něj jen za pomocí spojkového automatu dorazit zpět do kotviště velorexu i ze vzdálenějších míst. Pokud se z nějakého důvodu vytratí kapalina z hydraulického okruhu spojky je to většinou konečná. Proto jsem rád že mám i velorex mechanicky ovládanou spojkou.
Dodatek pod čarou:
Upozornění pro všechny návštěvníky: Zvukové nahrávky jsou provozovány na serveru youtube.com se kterými nemá tento web velorexy.cz žádnou spojitost. Všechny nahrávky jsou hostovány na serveru třetí strany za které zodpovídá server třetí strany, který nahrávku fyzicky vlastní a zpřístupňuje široké veřejnosti.
Dnes jsem rozdělal motor co mi přivezl na opravu jeden velorexář.
Padala mu rychlost. Překvapilo mě jak velkou vůli může mít hlavní hřídel oproti výstupnímu kolečku. Tato vůle se samozřejmě podepsala na samotenejch karterech a kolečkách převodovky.
Koukám, koukám, že se jezdí až do úplnejch sraček. Prostě dokud se motor nezastaví. Za ta léta co jsem měl velorex jsem takhle zlikvidovanou převodovku ještě neviděl. Dobrej nápad s tím ložiskem a vypouzdřením bloku. Ona dnes lepidla jsou kvalitnější, ale taky se s nima vše nemusí vyřešit.
Ahoj Martine, dik za dobrej napad. Doufam, ze jeho vyuziti nebudu tak skoro potrebovat. Jinac, muzes sem dopsat presne cislo pouziteho loziska... Dik... Pepo
PS: doufam ze tento tyden sem dam prispevek o Predelani hydrauliky na mechaniku aj s fotkama co se Ti tak libilo u mne.
nějak se mi to tu nahromadilo a zrovna budu dělat go na třech motorech typu 572 s hydraulicky ovládanou spojkou. Tak dopíšu číslo ložiska také nějaké rozměry uprav tesnícího kroužku s guferem