Ampermetr samotnej je dobrej k měření jakej proud se vydává z baterie a jakým proudem se dobíjí baterie.
Z tohoto důvodu je potřeba upravit zapojení jak drátu ve spinačce tak drátu vedouci k relé a baterii dle schémat .
Jedno schéma je jak to Solniccí namalovali.
Druhé schéma je jak to opravdu udělali.
Třetí je jak by to mělo bejt zapojeno, aby ampermetr měřil správné hodnoty.
Základ jsou směrodatné dvě zapojeni a to zapojeni verze Solnice a mnou upravené zapojení.
Pokud je ještě origo el. instalace tak to nebude problém.
Z tohoto důvodu vycházím ze zapojení jak to vylezlo ze Solnice tak postup je následovný.
1) odpojime baterii !!! 2) odděláme propojovací káblík mezi svorkou B na relé a křížovým přepinačem svorka B (taky k nemu vede silnej od baterie ten musíme zachovat) 3) přepojíme dráty na spínačce z pozice 54 na pozici 15 tím se uvolní pozice 54 4) přepojíme na spínací skřínce z pozice 30 která vede k pojiskám drát a dál klaxon a brzdová světla a pod. na pozici 54 5) od svorky na rele označené B natáhneme kabel pruřez 2,5 ke spínací spřínce na uvolněnou pozici označenou 30 6) drát co vede od baterie ke spinacce k druhé pozici 30 od spínačky odpojíme a připojíme ho na jeden z kontatku ampermetru. 7) volnou pozici 30 propojíme z druhým kontaktem na ampérmetru. 8) zapojíme baterii 9) rosvitíme světla, Pokud se ručička ampérmetru vychýlí do mínusu je vše dobře zapojené můžeme přeskočit odstavce 11-15 . Pokud do plusu následuje postup niže popsanej odstavec 10-15 10) zhasnem světla 11) odpojíme baterii !! 12) přehodíme dráty mezi sebou na svorkách ampérmetru 13) zapojíme baterii 14) zapnem světla. Ručička by měla ukazovat do mínusu. 15) zhasnnem světla 16) zapnem zapalování. Ručička ampérmetru jde do mínusu cca 3-5 A 17) nastartujem. Při přidání plynu zhasne kontrolka dobíjení a cca 2500ot/min ručička ampérmetru jde do plusu.To je známka toho že to dobíjí baterii. 18) udržujem otáčky cca 2500ot/min rosvítíme světla. Ručička ampérmetru asi klesne k nule či malinko do plusu. Přidáme li plyn měla by jít o něco víc do plusu. (tady bych se zmínil o tom že s rosvícenejma světlama nastartovaným motorem těžko dosáhneme nějakého výrazného plusu na ampermetru. Je to zapříčiněno tím, že dynamo svojim výkonem 150wattů sotva pokreje náklady na provoz velorexu tak, že na dobíjení moc nezbejvá) popisoval jsem to zde: http://www.velorexy.cz/garaz/beton/bezejmeny/zarovky,-vykon,-odber
Pokud je vše zapojené tak jak by mělo bude to fungovat k naší spokojenosti.
Zapojit to jde v podstatě je to stejné zapojení jako u dynama.
Silnej drát od alternátoru připojiš na spinacku kontakt 30. na druhy kontakt 30 kontakt ampermetru. No a od ampérmetru k baterii.
Taky to chápu tak, že je principiálně jedno, co je zdrojem elektriky, zda dynamo nebo nějaký alternátor (usměrnit se to stejně musí), ale podstatné je změřit jaký proud a kterým směrem teče do/z baterie čili na cestě zdroj - baterie v závislosti na odběru spotřebičů.
poradím jediné co stačí udělat je dát ampérmetr sériově s baterií na + kladný pol. Je zcela jedno jestli tam máš dynamo nebo alternátor. A je jedno jestli to bude za spínací skříňkou nebo před (přímo u baterie) ten ampérmetr není třeba odpojovat od protože jeho vnitřní odpor je minimální retrospektivě je to vodič. Když to dáš přímo na baterii tak si ušetříš čas dumáním nad spínací skříňkou protože jeden drát z ampérmetru připojíš na + baterie a druhý drát na ten původní vývod z baterie http://www.velorexy.cz/images/smajlici/smajlik_13.gif
Tak jak to tu popisuješ janokarpi je v podstatě upravené moje zapojení podle vzoru motocyklu Jawa je ampérmetr stale zapojen neodpojuje se spínací skříňkou. Vše je také uzpůsobeno původnímu zapojení ze Solnického závodu nikoliv jak to namalovali.
V mém zapojení byl brán ohled na dynamospouštěč . Přesněji na jeho spouštěcí část. Nikde v autech či jinejch strojích nemáš tak výkonné měřidla co by měřila i odběr startéru při startování.