Brzdové světlo v jedné žárovce aníž by byla dvouvláknová. Není žádnou novinkou pro ostřílené majitele veteránů. Pravděpodobně se šlo v dobách začátků elektroniky cestou úspory materiálu a také složitější výroba žárovek s dvěma vlákny.Proč toto téma nastiňuji. Sám jsem nedávno řešil jak šikovně přidat brzdová světla do sdružených zadních světel. Samotné brzdové světlo na blatníku není nic moc tak možná v noci je vidět. Byly dvě možnosti sehnat patice na dvouvláknovou žárovku natáhnout dráty k bzdovému vláknu žárovky nebo a nebo jít cestou pravěku a použít rezistor a diodu.
Místo klasické žárovky obrysového světla jsem použil žárovku shodnou s žárovkou blinkru. Tak že místo původních 5 Wattu jsem použil 21 Wattú . jenže nechat svítit tuto žárovku v koncovm světle by nedopadlo dobře a žár, který při svícení vydává by sklíčko roztavil a nakonec propálil.
Čím jsem začal : Vyštrachal jsem v šuplíku dratovej potenciometr s rozsahem 100 ohmů a výkonem 3 watty. Jiné parametry jsem zrovna po ruce neměl. Zapojil potenciometr do série s 21wttovou žárovkou napojil na baterii a postupně potenciometrem zvyšoval odpor. Tím pádem pohasía žárovka a její svit slábl, tím i teplo co vyzařovala. Jakmile jsem dosáhl požadované intenzity, v podstatě šlo o jednu čtvrtinu původní , odměřil jsem multimetrem na potenciometru nastavenej odpor. Tak jsem zjistil jaký rezistor budu potřebovat. Zašel jsem do obchodu s elektrosoučástkami a nakoupil požadované díly plus diody co vydržej zátěž 3A. 3 ampéry je maximální odběr žárovky.
Jak je někomu známo tak dioda propouští proud jen jedním směrem. Tím mám zajištěno, že při brždění se bude rozsvěcet pouze světlo, které potřebuju.
K samotnému zapojení: u světla kde jsem zaměnil žárovku z 5 wattů na 21wattů jsem přestřihl púvodní přívodní drátek napojil diodu a rezistor v propustném stavu a za diodu přípojil ještě drát vedoucí od brzdového světla co je na blatníku. Výsledný efekt při rozsvícení pozičních světel žárovka svítí jako původní 5 wattová ale při sešlápnutí brzdy se rožne na maximum a to na 21wattů.
Celkově tato úprava na jednom světlu vyšla cca na 15 korun českých.
Ahoj Betone. To s tve zapojeni neni az takovej pravek, ponevac jsem resil neco se svetlama a jak jsem zistil tak AUDI to pouziva dodnes (navic jeste je tam ridici jednotka).
Muzes jeste napsat jaky odpor (ciselnou hodnotu jsi pouzil) protoze mam za to, kdyz pouzijes klasicky tak se bude dosti hřát..., pripadne i jakeho typu diody si pouzil.
Diky pepo