Proběhla tu na webu debata jestli jde nahradit něčím dostupným křížový přepínač. U mého modrého velorexu jsem si vyrobil úpravu umožňující startování jedním směrem pomocí dálkového ovladače.
Abych to mohl provést musel jsem něčím obejít mechanické spínání dynamostartéru pomocí křížového přepínače. K tomuto účelu posloužily dně spínací relé startérů co se používají v různých činskejch skůtrech. Jejich cena se pohybuje okolo 200kč za kus. Dobré je na tom relé že se k němu silové vodiče připojují šroubkem M6 stejně jako je tomu u křížového přepínače. Tak že nic spožiteho .
Pomocí dvou relátek, které svou velikosti nejsou o moc větší jak kondenzátor co je použit u kladivek jsem přemostil křížový přepínač .
Jedno rele spíná S1 s komtaktem D. Druhé rele spíná S2 s kontaktem B na křížovém přepínači.
Abych zabezpečil náhodný rozjezd, když by byla zařazena rychlost při starování vyuzil jsem spínače neutrálu k blokaci celého zařízení. Docíleno toho bylo jednoduchým napojením na vodič vedoucí od kontaktnice neutrálu ke kontrolce neutrálu.
Neutrál je spínán na kostru. Pokud není zařazen neutrál nemají spínaci relé kostru potřebnou k napájení. Tudíž se nikde nic nesepne .
Startování nebylo jediné co se dá ovladačem ovládat . Celé to je součástí motoalarmu PMA-02. Jehož cena je okolo 600 kc viz odkaz http://www.parkujeme.cz/detail/16-motoalarm-pma-02
To startování bylo spíše jako bonus :-)
Zapojení k dálkovému ovládání startu
Je nutno přepolovat dynamo, aby byl mínus na kostře
Na druhém schémátku je zapojení vhodné k ovládání dynamostartéru ČZ175 bez použití křížového přepínače.
Zapotřebí jsou ovšem 4 startovací relé, přepínač.
Spínací skříňka BOSCHárna je použita ze skůtru ČZ175. Tato spínací skříňka má pozice "START - 0 -1 -2".
Náhrada celého křížového přepínače. Zapojení vhodné pro velorex 175 nebo rykša ČZ 175
Čau.
Rozhodl jsem se u 435.0 vyhodit křížák, abych místo páčky startování dodělal páku na ruční startování a nemusel kvůli tomu vařit něco na kostře.
Koukal jsem na tvoje zapojení relátek a zajímalo by mě, proč vlastně používáš dvě relátka, když pro startování dozadu je to málo relátek a dopředu stačí jedno a kontakty D a S2 nechat propojené.
Startovací cívka je potom slepá větev a nic do ní nejde, takže by to vadit nemělo.
Jediné co mě napadá je, že by se na startovací cívce mohlo indukovat napětí a to by dělalo bordel na dobíjecích relátkách. Proto se chci zeptat na názor ještě tebe.
Martin
Ahoj startovací relé mám dvě jen z toho důvodu že strartuju pomocí křižáků jak dopředu tak do zadu. Dvě relé používám jen při použití dálkového ovládání k nastartování motoru pouze vpřed. A to při vyřazené rychlosti ze které ta relé berou kostru. Pokud by nebylo vyřazeno startovat to nebude. Samosebou když na tvrdo proklenujes S² s D tak ta stačí jedno relé a to pak startuje pouze jedním směrem. Mě druhé relé právě nahrazuje tu klému aby nebyl vyřazen zpětný chod.