Potahování velorexu
Kdo potahoval sám velorex a má tudíž nějaké zkušenosti může říct, že to není až takové peklo jak se na první pohled zdá. Nebo naopak si řekl nikdy více. Záleží na tom, jak se mu dařilo a také na tom jestli měl byť málo zohýbaný rám, ač se to zprvu nezdálo.
Já osobně jsem potáhl už nějakej ten velorex a mohu říct, že není kus jako kus. Výrobci plachet mají také krapet rozlišné střihy a svůj styl. Ono když si necháte velorex někde potáhnout tam, kde šijí plachty tak výsledek je převážně pěkný a lahodí oku. Šít přímo na míru pro ten danej stroj má tu výhodu, že pokud je někde nějak rám stroje poohejbán jinak než je standart, může si ten, kdo šije plachty střih krapet poupravit. Nevychází li někde plachta nebo dělá fald, nešel bych cestou polejvání teplou vodou ani jinak ohřejvat a natahovat plachtu. Tento postup se dřív nebo později ve zlé obrátí. Plachta na stroji vlivem změn teplot, počasí a sluníčka stále pracuje. Tak že se po čase stane, že se nezapne v turniketu nebo vytrhne očko z plachty, jelikož se srazí.
Než li se pustí člověk do nějaké takové akce, měl by si rám dobře prohlédnout, jestli není třeba krapet nabouraný zpředu či zezadu případně nemá li nějakej ten oblouk, tak jak by asi měl bejt. Málo kterej rám je dnes rovnej jako když střelí. Dokonce ani z výroby nemusí bejt symetrický. Tady může jít i o centimetry. Také se může stát, že při opravě rámu spojené s výměnou nějaké te trubky se netrefí přesně ten či onen oblouk. Pak už nezbejvá než si správně zvolit šefce co ušije plachtu případně se rozhodnout i o potažení rovnou výrobcem onoho oblečku.
Měl jsem možnost prubnout různé výrobce plachet, jako jsou například Rekovi, Červinkovi, od paní Kučerové (f.ZITEX) případně od Stanislawa Chołajczyka z Polska známého spíše jako Stan Lublin. Každej z jmenovanejch výrobců si drží nějakej ten svůj standart. Popisovat co kde má kdo jinak se mi zdá nepodstatné. Pokud chcete plachty na velorex, aby vypadali jako původní Solnicke zvolil bych Rekovi či Červinkovi. Tan neni absence lemovky na zadních bocích končící u blatníku. Pokud na nějakém tom detailu člověk nelpí ani na barvě a provedení, ale chce tu ušetřit nějakou korunku či jinou měnu může si vybrat ze široké škály barev i materiálu u F. Zitex a Stana z Polska. Né že by ti druzí výrobci jiné barevné provedení koženky ve svém sortimentu neměli. Prostě záleží na majiteli jak má hluboko do kapes či jak chce, aby jeho stroj nakonec vypadal.
Nandávat plachty a pokřivenej rám je trochu boj, který nemusí vždy dopadnout dle očekávání majitele. To že se stane a nějaké to očko se přiděla krapet jinam a pak je plonkové z toho bych si až tak hlavu nedělal. Prostě stane se. Na konečném výsledku nandaných plachet to až takovej vliv mít nebude. Hold se musí poupravit rozmístění oček a turniketů.
Nejsnazší cesta úspěchu při nandávání plachet je mít volné pole působnosti a to zavařené dírky po předchozích otočných uzávěrech. Tady mohu s určitostí říct, že když přicházely ušité plachty v prvovýrobě, měli na sobě už očka. Tudíž i na rámu se musel dodržet nějakej danej rozestup a místo určené pro turniket, aby vše pasovalo jak má. „Je to ověřená informace od človíčka, co jsem se s ním setkal na své pouti s velorexem za poznáním po české zemi.“ Ona taková zavařená dírka po šroubku držící turniket či druk (patentek) má výhodu v tom, že když si vyvrtáte jinou, máte s největší pravděpodobností dobrej začátek, aby v ní držel šroubek. Pokud s dírkami nic neděláte tak při pískování se dírka krapet zvětší a rám se plní pískem. Obojí není dobré. Pokud si je člověk jist že má dirky pro šroubky dobré a původních šroubků dostatek stačí v nich na pískování nechat šroubky. Ale ani tady nemám dobrou zkušenost. Projdete li obchody se šroubky, nenarazíte s největší pravděpodobností na onen šroubek, co držel na rámu plachty či turnikety. Mají jiné stoupání ale i jinej průměr. Jinej průměr by se dal ještě nějak zvládnout ale stoupání má své úskalí. Trubka zvolená výrobcem má specifickou sílu stěny z důvodu celkové váhy stroje. Tady je volba správného šroubku nutná.
Příklad: Při stoupání závitu šroubku milimetr na závit, když trubka má sílu milimetru je trochu špatnej směr. Kór když v dírce byl před tím použit šroubek s jemějším stoupáním. Původně používané šroubky držící turnikety měli dvaapůl závitu na milimetr. S největší pravděpodobností při lehčím dotažení šroubkem se stoupáním jeden závit na milimetr v dírce, kde byl použit dříve šroubek původního rozměru, dírku strhnete a šroubek tam nebude držet. I z tohoto důvodu je lepší na rámu dírky pro šroubky předem zavařit.
Volba výrobce plachet má také své. Pokud máte rám někde v pohledové části prohnutý, pod plachtami se to schová, ale může to bejt ve finále vidět. Tady záleží která trubka a jak je prohlá.
1) Pokud velorex prodělal asi nejčastější náraz předního levoboku či pravoboku tak jsou přední oblouky nějak deformovány. Nemusí to bejt na první pohled hned patrné. Při povlékání to už bude krapet problém.
2) Druhá nejčastější nehoda je, když prošel velorex koulením přes boudu tak bejvá nějak pokroucen do vrtule. Tady se už volba výrobce plachet musí každopádně zvážit.
3) Nejhorší co může člověk na rámu najít po neodborné opravě je když zprohejbanej rám někdo hrubou silou rovná případně nějakou trubku rozřízne a pak jak to vyjde, znova přivaří. Tady se už většinou nic nikam neschová a nandat plachty na takovej rám, aby to ve finále k něčemu vypadalo, je opravdu libová práce.
Proč tu zdůrazňuju volbu výrobce a volbu koženky na plachty. Někde zde na webu jsem narazil na debatu o druhu koženky. Tady bych to rozdělil na dva druhy tvrdé a měkké.
Měkkou koženkou je myšleno taková, která se dá krapet natáhnout. Tvrdá koženka je ta která má většinou dvojté plátno jako třeba pískově hnědá nebo hnědá nejčastěji používaná na strojích.
Dnes, aby se výrobce udržel na trhu, musí bej krapet flexibilní a šít z toho co si zákazník přeje, pokud mu to jeho možnosti a schopnosti dovolej. Ať tak či tak stále je potřeba zohlednit volbu švícka dle stavu rámu.
Pokud si povlékáte samodomo tady by se zmiňovaní výrobci dali rozdělit na dvě skupiny také. První skupina pro méně náročné je f. Zitex.
Druhá skupina je jak cenově tak i stylem šití pro náročnější a to Rekovi, Červinkovi a pan Stanislaw z Polska.
Obě skupiny šijí ze stejných materiálů převážně braných od stejného výrobce (krom výrobce plachet z Polska ten má své zdroje, ale to není ve finále důležité).
Z hora popisovaném je základ co nejlepší stav rámu jak ve tvaru tak soudržnosti trubek. Pokud je rám rovnej bez poškození a trubky jsou s ohledem na jejich původní naohýbání v nějaké normě vyměněny, nebál bych se vybrat mezi výrobci, jako jsou Rekovi, Červinkovi nebo pána Stanislawa z Polska. Jejich střih je totiž tip ťop bez přesahů, kterým byste vykompenzovali nějakou tu křivost a nesouměrnost na rámu. Tady je potřeba vše rozměřit důkladně a s co největší přesností.
Může se stát a také se stává, že rám není na obou stranách úplně stejný. Rozdílnost může přesáhnout třeba i centimetr. Jelikož střih je s určitostí jak levé strany plachet tak pravé stejný a tento rozdíl nebyl podchycen při opravě rámu nebo byl vytvořen právě tou opravou, může nastat krapítko problém. Málo kdo si třeba všimne rozdílu v posledním slabém obloučku v místech, kde je výfuk a to, že u jednovýfukového stroje je strana pro výfuk krapet otevřenější. Takové to maličkosti můžou znepříjemnit práci při potahování velorexu. Proto je volba materiálu koženky a výrobce pro snazší napínání na rám docela důležitá. Teda pokud se vás nedrží nějaké předsudky či nestavíte stroj na veteránské značky.
K samotnému potahování:
Postup povlékání stroje, ke kterému jsem se časem dopracoval a který tu popíšu, se mě osobně zdál nejlepší z důvodu samotného konečného výsledku a rychlosti.
Kde začít?
Pokud se do potahování pustí jednotlivec je potřeba mít připravené nějaké připínáčky s velkou hlavou, svěrky, kolíčky a skřipce jsou to tací pomocníci co vám přidržej plachtu v místě kde zrovna nejste. O vrtačce, šroubováku, kladívka, důlčíku apod. nemluvě.
Prahy
Začít můžeme pošitím dveří, oken, přidělání prahy či přední kapoty. Sám začínám prahy. Nejsem žádná švadlenka Madlenka, ale udělat se to musí. Po urovnání prahu na trubky přichycení svěrkami v místech, aby svěrky nepřekážely při zavření dveří nejlépe vpředu, v zadu a nějakým tým připínáčkem k podlaze jak shora tak zdola. Je dobré prubnout, jak jdou zavřít dveře a jestli lemovka těsní s dveřním rámem případně krapet posunout koženkový práh na horní prahové trubce. Po napnutí plachty pomocí připínáčků k podlaze a urovnání těsnícího dveřního lemu se zároveň dopne práh na obou koncích za pomocí svěrek. Za pomocí připravenejch proužků ze zbytků koženky, co dodává většina výrobců k plachtám, se připevní prahová plachta k podlaze pomocí hřebíčků při stálém sledování napnutého stavu. Případně se stále dopíná. To jestli si v levém prahu připravíte provázek pro snadnější protažení struny bowdenu sytiče je už vaše volba. Já na to většinou zapomenu a po chvilce mordování ten bowden protáhnu. Samotné šití k rámu na koncích je spíše o grifu a o tom jak moc chcete, aby to lahodilo oku. Máte li plachty tužší či měkčí nezapomínejte na to, že když protahujete nit či jí dotahujete, můžete si plachtu tou nití rozříznout.
Přední Kapota
Přední kapota jde u mě většinou jako druhá na řadu, Než začneme někde něco vrtat, je dobré si odměřit přední boční plachty, kam vyjdou kůli předním turniketům. Je li prubnuto nebrání nic k nasazení a vyrovnání přední kapoty.
Přední kapota se podvléká pod rám předního okna. Tudíž okno je vysazené z rámu. Při napínání přední kapoty si nejprve přichytneme svěrkou plachtu úplně vpředu a dvěma svěrkami před ohybem u okenního rámu. Porovná se, aby zakrejvala co zakrejvat má a na místech po obvodu se sem tam přichytí svěrkou v místě, kde nebude očko pro turniket. Dobré je si napnout plachtu i v místě okna. Tady je vhodné svěrky chytit v třech místech, kde se přidělává palubní deska k rámu šrouby M6, případně i nějakou tou svěrkou přitáhnout samotnej okenní rám k rámu a tím simulovat jak by plachta měla bejt usazená. Pokud jsem spokojen s napnutím a vyrovnáním přední kapoty tak za pomocí nějakého vhodného průbojníku proklepnu plachtu až na rám a naznačím si na obou dílech kde a ve kterém místě má bejt turniket a očko. Tímto postupem předejdu nějakému přepnutí nebo nedopnutí plachty. Oválným průbojníkem vytvořím v kapotě v naznačenejch místech díry pro očka a s přípravky i očky plachtu osadím – jelikož mám na rámu naznačené, kde jsou na plachtě očka, není nic jednoduššího než vyvrtat dírky potřebné k uchycení turniketů.
Plachta v předu
Jelikož nemám přední boky, mám stále možnost pěkně si přední plachtu vyrovnat a přichytit pomocí svěrek a skřipců k rámu. K podlaze připínáčky. Když tohle vše je, plachta je pěkně napnutá a vyrovnaná, vezmu důlčík a označím si v místech, kde by mel bejt druk. Plachtu sundám, pomocí průbojníku patřičného rozměru udělám dírky pro druky (autopatentky) a za pomocí přípravku je přidělám na plachtu. V označených místech na rámu vyvrtám dírky pro spodní díl druku. Část, co je připevněná k podlaze, byla původně na levé a pravé straně chycena drukem co byl přišroubován k podlaze. K podlaze je ještě podélně plachta přichycena třemi očky určenými pro takovej čalounickej hřebík s vysokou hlavou.
Poznámka autora: Tady já osobně plachtu přichytím k podlaze nerezovým podélným proužkem pomocí šroubků. Nevypadávají pak za jízdy drobné náhradní díly schované v tomto prostoru velorexu.
Přední boky
Jakmile mám připravené dírky pro turnikety a druky v přední části velorexu, příjde na řadu levej a pravej přední bok. Zase za pomocí svěrek, skřipců a připínáčků vyrovnám a dopnu jeden z boků. Pomocí turniketů přichytím bok v horní části k rámu. K podlaze se přichytí pomocí hřebíčků. Dopnutí plachty podélně od zadu dopředu se za druků přichytí šroubky k rámu. Takto pokračuji i u druhého boku. Poslední co přichytávám na přední plachtě je část u dveří. Tu drží pár šroubků vsazených do čalounické podložky. Dolní oblouček a zalemovaná část boční plachty je původně přišitá ke koženkovému prahu.
Poznámka autora: Tady pro usnadnění práce jelikož nerad šiju, boční plachtu přichytím na konci šroubky a v obloučku přilepím chemoprenem na boty. Svislou část nechám nepřišitou. Jelikož když se dobře napne, není důvodu jí šít.
Upozornění!! Nezapomeňte na otvor, kudy prochází hřebenová tyč řízení. Tento otvor jde dobře vytvořit proklepnutim o hranu trubky, kde je schován hřeben, kladívkem.
Dopnutí plachy v předu
Přední kapota aby se dopnula je potřeba jí přídělat pod rámové okno a také jedním šroubkem v sedlářské podložce na každé straně před oknem z boku. V předu na kapotě je potřeba dodělat očko pro turniket a přidělat turniket. Je li přidělán turniket v předu a očko, pokačuji přichycením plachty pod okení rám. nakonec se dopne bočními šroubky.
Zadní boky
Zadní boky u velorexů s odklopným košem jsou přichyceny kombinací druků a oček s turnikety. Tady bejvá dosti ošemetné, když se vymění nějakej ten zadní oblouček, případně nevymění, jelikož majitel usoudí, že je trubka v pořádku.
Tato oblouková trubka je podstatě nejslabší, co je na velorexu i její síla stěny. Pokud se trubka vymění, nemusí se vždy trefit její zakřivení. To pak nevychází plachta. Jestli majitel usoudí, že trubka je v pořádku a v lepším případě zavaří dírky, tak by v nové dírce mohl ten šroubek chvilku držet. Na tomto obloučku zas tak často člověk plachtu nerozepíná. Jak nejlépe postupovat při nandávání a napínání plachty. Mě se osvědčilo nejdříve si plachu přichytit na horní trubku skřipcem. V přední části v dolním a horním rohu přichytit k rámu pomocí svěrek. Další svěrky umístím v zadní dolní části v místě, kde přechází silná prahová trubka v onu slabou, co tvoří oblouček a v horní části v místě kde je přivařen úchyt pro držák blatníku. Samo sebou hlídám, jak vychází plachta na rámu. Pokud takto napnu plachtu a jsem spokojen, naznačím si, kde mají bejt očka a kde druky. Po sundání plachty z rámu průbojníkem a přípravky vytvořím patřičné otvory do plachty, na označená místa připevním očka a druky. Na rámu se vyvrtají dírky pro druky a turnikety v označených místech. Tento postup je stejný i pro zadní plachtu na druhé straně. Turniket v horním předním rohu zadní plachty zatím nedávám. F Zitex v tomto místě má plachtu krapet navýšenou. I toto má své opodstatnění (popíšu níže).
Plachtička na zadním blatníku
Plachtička na zadním blatníku ta už místa pro očka má v podstatě daná, jelikož turnikety jsou už přidělané na rámu.
Střecha
Napnutí střechy není zas tak složité jak by se na první pohled zdálo. Mnoho lidiček z toho a ne jen z toho, ale z celkového potahování má trochu vítr. Ani tady to není žádná věda. Záleží tu na typu materiálu, z kterého je střecha ušita. Střechovice je krapet pružná a poddajná. Kortexin ,betexin nebo jim podobnej materiál tuto vlastnost už nemá. Na to by se mělo také brát ohled při volbě výrobce. Jelikož střecha má v přední části dva turnikety společné pro boční zadní plachty z tohoto důvodu jsem tento turniket při nandání boční plachty nepřidělal. Střecha samotná je přichycena po obvodu k rámu odklopného koše očky. Tyto očka a následně turnikety na rámu koše jsou cca o dva centimetry vejš než očka co se nachází pro společnej turniket bočních plachet. Tady nastane problém, když chcete, aby boční placha v tomto místě nebyla přepnutá nebo naopak střecha. Buď vás okolnosti obou dílů nutí nezávisle na sobě umístit turniket vejš nebo níž. Podle toho co jste nandávali dřív. V tomto směru má právě f. Zitex ono navýšení. Když nandáte střechu ze střechovice můžete jí krapet přepnout to samé se snažit při nandání střech od Zitexu. Pán Stanislaw z Polska to má řešeno krapet jinak. Když přepnete střechu pro tento turniket, musíte při otevírání koše nechtěje tento turniket poničit nebo roztrhnout střechu případně vytrhnout očko vždy rozepnout. Na druhou stranu zas při zapínání musí člověk vynaložit většího úsilí na jeho zapnutí, případně po letech ho už nezapne vůbec. Tady to má pan Stanislaw vyřešeno po svém. Tady mezi prvním turniketem určeným pro střechu a boční plachtu od dveří a druhým co už je na rámu odklopného koše vznikne po napnutí menší lokna (vlnka). Tato lokna má za úkol vykompenzovat při otevírání koše ono pnutí. Takže není potřeba rozepnutí onoho prvního turniketu aníž by se něco potrhalo nebo poničilo.
Samotnej postup při potahování střechy: Provlékneme tyč plachtou vpředu v určeném místě. Onu tyč nasadíme do výstupků, co jsou na levém a pravém horním rohu nad oknem. Porovnáme ji tak, aby byla souměrně s rámem a košem. Tady je u každé střechy hned poznat nesouměrnost oblouků pokud se to po nějaké nehodě neporovnalo horkotěžko budete mít plachtu a očka na ní souměrně umístěná. Případně střechu na rám neurovnáte vůbec. Máme li porovnanou střechu, aby v přední části nad okenním rámem seděla jak má a u prvního očka u dveří byla souměrně, pootevřeme koš a podložíme nejzazším místě špalíčkem o vejšce 5-6cm. Přichytíme zadní část střechy po stranách v místě pod okénkem svěrkami. Zkontroluje se, jak nám plachta vychází v místě prvních oček pro turnikety a můžem si jí přichytit v tomto místě svěrkami. Naznačíme si v tomto stavu, kde má bejt umístěn turniket a očko co je na zaoblenejch rozích odklopného koše. Přiděláme obě očka na střechu a oba turnikety na rám koše. Připneme střechu, není zapotřebí už použít svěrky, označíme zbylé čtyři očka, co jsou pod oknem. Napneme strany střechy a naznačíme první nebo druhej turniket a očko. První u střechovice a střechy od zitexu druhej na střeše od pana Stanislava z Polska s ohledem na to aby vyšel první turniket. Osadíme očky a turnikety v místě, která máme označená. Nasadíme střechu, a jelikož je střecha na bocích napnutá není problém označit i zbývající místa pro očka a turnikety za pomocí třeba důlčíku. Máme li všechny turnikety a očka na správnejch místech vyndáme špalík a zaklapnem střechu pomocí onoho zavírání. Střecha by měla bejt napnutá ve všech směrech.
Dveře
Dveře má jako jediná f Zitex v zadní části už sešitá jelikož to nebrání v nasazení na dveřní rám. Od ostatních firem je třeba toto zašití udělat před nasazením. Tady je dle mého názoru, když není jiná možnost, po navléknutí na dveřní rám v přední části ručně sešít jak bylo původně ze solnické výroby. Poznámka autora: já to tady nechávám přišít strojně od f zitex a pak to přeohnu přes hranu rámu a přilepím chemoprenem na obuv přidržujíc po celou dobu nežli lepidlo zaschne kolíčky. Následuje dopnutí dveřní plachy směrem k zadní části. Plachta se popotáhne mimo rám cca o centimetr. Vznikne tím přesah, který je využit pro jakési těsnění mezi dveřmi a rámem stroje před nasávacím otvorem motorového prostoru. Aby to drželo je nutné to v místě, kde končí rám dveří, prošít.
Poznámka autora:
Na obrázcích jsem se snažil dodržet počty a umístění turiketu a druku.
Celkový počet turniketů o velikosti 8 použitých na střeše je 14 + dva první co jsou hned u dveří o velikostu 10 společné i pro zadní boky.
Počet turniketů o velikosti 8 na jednom zadním boku je 6 + 2 o velikosti 10 společných pro plachtu nad blatnikem. Druků je tam 9. pět na boční horní trubce , dva v obloučku, jeden na tubce co drží zadní tlumič a jeden na vstupním obloučku vzduchu do motorového prostoru. to samé je i na druhé boční plachtě.
Počet turniketů na přední kapotě o velikosti 8, když nejde odepnout předek je 15. Pokud jde odepnout předek je počet velikosti 8 o tři méně a to 12. Jelikož 3 jsou velikosti 10 použity společně pro přední plachtu.
Přední plachta je chycena po stranách druky počet druků je 8 nebo 7 na každé straně. Tady jsem narazil na rozdílný počet mezi 175 a 350 Velorexem. Na spodní části u podlahy třemi sedlářskými hřeby. Plachta je v nich zachycena kulatejma očkama.
Sečtu li počet turniketů a druků napočítam Velikost 10 těch je 6 nebo 9ks
Velikost 8 těch je 54 nebo 57ks
Podle toho od koho jsou plachty a jestli chceme odepinací předek. Pokud to jde.
Osobně druků tam dávám kolik je potřeba. Předek drží 2x7 ks a zadní plachty 2x9 ks
Ps: Vyhrazuji si právo cokoliv měnít, upravovat mazat v článku v průběhu hodin, dnů, měsíců, roků. Nepřeji si aby kdokoliv dělal v komenářích pod mojim článkem reklamu na cokoliv či psal odkaz na něco co se nenachází na tomto webu !!!! Jinak budete mít prd a né něco co by vám mohlo pomoct
Bylo psáno pod článkem než byl editován
Protože nebylo akceptováno co tu je zvýrazněno a napsáno článek byl přepracovám a dočasně smazán.
Ps: beru to jako provokaci ze strany pana TůmiTak že mu když tak poděkujite.
Turnikety a druky
CIJOML
Tak prosim rovnou clanek dopln kde u ktere firmy kupujes turnikety a druky a objednaci cisla. BTW delaji se i nerezove? Jinak perfektni clanek. Diky
Posláno dnes 11:24
Re: Turnikety a druky
Beton 605820940
Není to článek o turniketech či drucích (autopatentcích). Většina výrobců plachet je k plachtám dodává buď rovnou či na přání. Druky a patentky dělá firma Jiří Černický Koh-i-noor. Teda já od nich beru. Ať si kdo co potřebuje tam najde sám.
Na velorexu jsou použity turnikety velikosti 8 a 10.
Velikost 10 těch je 6-9ks
Velikost 8 těch je 54-57ks
Podle toho od koho jsou plachty a jestli chceme odepinací předek. Pokud to jde.
Osobně druků tam dávám kolik je potřeba. Předek drží 2x7 ks a zadní plachty 2x9 ks. Jelikož je dobré mít nějakej ten druk či turniket v zásobě počty nejsou až tak důležité lepší víc nežli míň.
Posláno dnes 11:54
Re: Turnikety a druky
CIJOML
Mno od nich jsem to chtel vzit, ale vubec nevedli jake patri na hadraka a ja take ne. Chteli po me objednaci cisla. Tak jestli je to mozne, hod je sem...
Posláno dnes 13:33
Re: Turnikety a druky
PavelL
Tak tomuhle říkám detailní popis, smekám, Betone! S tímto si nakonec na to povlékání i troufnu, jen musím trochu zateplit garáž, zima se blíží...
Co se týče turniketů, zrovna jsem si vyzvednul na Toptransu jedno 100 kusové balení, objednal jsem si radši všechny ty vyšší, tj. č. 10. Psali mi, že vyrábějí jen variantu ponikl, takže tím byl výběr zjednodušen. Na těch stránkách to mají trochu nepřehledné s těmi katalogovými čísly, ale domluvili jsme se. Jak to rozbalím, přidám případně ještě nějaké přesnější info, co mi to vlastně poslali.
Posláno dnes 15:45
Re: Turnikety a druky
Mila_307 256476668
Přesný počet turniketů druků a šroubů potřebných na potažení Velorexe najdeš v tomto článku z roku 2000 WWW odkaz
Posláno dnes 16:32
Turnikety a druky
Mila_307 256476668
Tak ještě jednou pro Pavla když byl předchozí příspěvěk smazán autorem článku: Přesný počet turniketů druků a šroubů potřebných na potažení Velorexe najdeš v tomto článku z roku WWW odkaz
Pro autora: odkaz zde vložen obsahuje tabulku s počtem turniketů a autopatentů nikoliv postup potahování a tak se konkurence bát nemusíš.
Posláno dnes 16:48
Turnikety a druky
Mila_307 256476668
A zase tady zmizel odkaz na tabulku s počtem turniketů na jednotlivé stroje.
Tyto informace v článku obsaženy nejsou, a začátečníkům se můžou hodit.
Přesný počet turniketů druků a šroubů potřebných na potažení Velorexe najdeš v tomto článku z roku 2000 WWW odkaz
Posláno 14.09.2011 v 23:13
NANDAVÁNÍ PLACHET
Šíma
Ahoj, tak jsem si konečně pořídil velouše hltám všechy možný informace co by souviseli s renovací. Známej mi říkal, že když si kdysi potahoval toho svýho, tak se na tom nadřeli tři chlapi až běda, plachty byli ze Solnice a nedopadlo to prej hezky, měli tam všude vlny a nesedělo to. Ty koženky jsou prej na silonu nebo na plátně. Co je lepší? ... jo a píše se tady, že se začíná kapotou - to pak ale misím ty na ty předky znova odšroubovat všecky turnykety? Není lepší tam napřed upevnit ty předky a kapotu až pak? No douofám, ře to nějak zvládnu
Posláno 14.09.2011 v 19:16
Re: NANDAVÁNÍ PLACHET
Beton 605820940
ono trefovat očko na přidělanej turniket ci trefovat druk na spodek co je přidělanej se trochu špatně odměřuje. Nehledě na to pokud máš přidělané boky nemáš jak přichytit svěrkou. Případně jinej pomocník nemá toliko rukou aby vše držel jak potřebuješ.
Předejdeš tím takovejmto faldíkům a přepnutím jeko jsou na fotkách.
Posláno 14.09.2011 v 20:09
Re: NANDAVÁNÍ PLACHET
Mila_307 256476668
Doporučuju jako první udělat prahy, jako dobrou pomůcku můžu doporučit elektrickou sponkovací pistoli kterou si práh uchytím nanečisto k podlaze zvenku i zevnitř a když jsem spokojen s napnutím tak prahy připevním vruty do podlahy s pomocí sedlářských podložek. Dále pokračuji předními boky nahoře se krásně uchytí pod spodky turniketů a šponují se směrem dolu a dozadu pod podlahu a zase použiju sponkovací pistoli na dočasné přichycení. Potom přední čelo a pak kapotu která se dá krásně vyšponovat na již navrtané spodky turniketů předních boků bez faldů i v jednom člověku.
Napoprvé jsem kapotu přešponoval takže večer když zalezlo slunce tak se zcvrkla a vytrhli se dvě oka ale napodruhé se mi to podařilo perfektně.
Odkaz na elektrickou sponkovací pistoli sem dávat nebudu aby to autor nepovažoval za nevyžádanou reklamu.
Posláno 14.09.2011 v 23:06
Posláno dnes 16:47
NANDAVÁNÍ PLACHET
Beton 605820940
Oni páni dokonalí to tu mohli popsat za těch cca 15 roku. Ovšem hrajou li si na svém písečku připisujou odkaz na články které jsou psané na jejich webu kde se pod ně nemůže nikdo vyjádřit.Kazit a zpochybňovat práci druhejch, dokazovat tim že zas byl někdo první no nevím.
To "mizení pro někoho nežádoucího" donucení k nějakému ústupku, je jinak společný rys všech tajných služeb světa a totalit všeho druhu napříč historií. Volání po čistotě rasy, národa, jazyka nebo renovace veterána - to vše má společného jmenovatele: hrubou ignoraci a přehlížení souvislostí v širším světovém měřítku, které teprve zobrazuje tyto malichernosti v jejich skutečném (tj. zpravidla zanedbatelném) významu. Takovéto zobrazení ovšem pochopitelně nejde těmto hlasatelům do krámu, protože odhaluje jejich vlastní malost. Takoví už jsou bohužel lidé...
Posláno 15.09.2011 v 07:05
Re: NANDAVÁNÍ PLACHET
HonzaBK
Betone absolutně nechápu smysl tohoto článku, to už by snad i bylo lepší top celý smazat než tady nechávat takový nic neříkající pi**vinny!!! zajímalo by mě jestli tedy fakt byl odkaz jen na tabulku s počtem druků, nebo nějaká reklama.
Takže toto radši smaž celý.
Posláno 15.09.2011 v 08:06
Re: NANDAVÁNÍ PLACHET
Mila_307 256476668
Betone ty už jsi paranoidní.
Já tady chci stejně jako ty pomc novým majitelům Velorexu s potáhováním, přidám do komentáře odkaz na informace které v tvém článku chybí ale protože to nebylo z tvé hlavy tak je to špatně a tvá ješitnost Ti nedovolí ten odkaz u článku nechat.
Raději celý článek přepíšeš i s těmi počty a pak to budeš vydávat za své dílo.
pro Honzu: zadej si do googlu slova oblékáme velorex a hned první odkaz je na tabulku s počtem turniketů. On si asi Beton myslí že my ostatní normální smrtelnící jsme úplný tupci a neumíme používat internet jenom on je bůh.
Posláno 15.09.2011 v 10:10
Kdo hledá ten najde
Beton 605820940
Jak tu sem tem někdo uvádí něco na správnou míru tak i já to tu uvedu alespoň v nějakých směrech. Nikdy jsem se za nějakého velorexího boha nepovažoval ač jsem tu do takovejch výšin vyzdvihován. (nebo by se mě už taky chtěli zbavi ať tu nezacláním?)
Nikdy jsem nepotřboval bejt na prvních pozicích za každou cenu. Někdy se hold zadaří a je to v nemilost druhých či jen některých jedinců. Rád jsem se dělil o své zkušenosti s ostatníma. Jelikož ve směru technickém jako by tu spíše informace co a jak s velorexem nebo na velorexu měli dělat záměrně neposkytovali. Stále mám větší pocit jako by tím co tu napíšu byl někdo existenčně ohrožen.
Možná spíše víc než možná jsem už v mnoha směrech paranoikem. Po těch sporech co se tu vedli a v poddextech vedou. Ono lidem vnucovat pravdu o něčem třeba jací jsme jako velorexi grupa kamarádi se dá velice rychle vyvrátit třeba na velice kvalitním, přínosném webu netíhnoucí k nějaké straně a to www.motomagazín.cz. Tam se člověk dozví jak to opravdu bylo s lidičkama pohybující se okolo stále vyzdvihovaného "Pražského zázraku" vapadalersus kniha o velorexu kdo koho jak napadal a nebránil se schovat za fiktivní nick.
Prostě nejsme kamarádi. Příklad co se týká nestranosti ohledne mě samotného. Chtěl jsem jen uveřejnit pozvánku na sraz kterej jsem ani nepořádal i s prozbou dne vydání .Přesněji týden před akci. Nestalo se tak byla uveřeněna jiná pozvánka co nebyla až tak aktuální i když jsem se nebránil uveřejnění ani té zmiňované. Ono uveřejnic pozvánku nebo informaci o něčem den předem nebo v den konání se mi zdá trochu už nepodstatné.
Je tu vícero věcí které ovlivňují lidi návštěvštívit (spíše nenavštívit) tento web. Kdo sem příjde už hledá jen senzaci nějakého sporu. Proč sem taky chodit, když "zdánlivě podstatné" informace najde v nějakém odkazu v komentáři pod článkem kterej stejně není dokonalej jelikož není napsán vyvolenejma.
To už pak stačí jen nadpis a v komentářích může každí napsat odkaz. Takhle si to dovedu představit.
Ps: jinak jmenuji se Martin
Posláno 16.09.2011 v 07:48
Když odhlédnu od poněkud dramatického vývoje v těchto komentářích - a rád bych poprosil o totéž všechny ostatní - rád bych dodal ještě drobnou informaci o turniketech.
Od fy Černický Koh-i-noor jsem si koupil poniklované turnikety pod jejich kat. č. 020210.03 a je to výška 10mm, šířka 13,5mm, délka mezi dírkama 23mm - tu jsem si odměřil ze zbytků turniketů na mém rámu a odpovídá původnímu provedení.
Co ale nevím je ta výška - já jsem nakonec koupil všechny ve výšce 10mm (nabízjí ještě 8mm). A tady se v článku právě píše, že jsou tam většinou 8mm a jenom tuším 4 kusy 10mm. Vycházel jsem z předpokladu, že budu mít aspoň rezervu a když budou vysoké, tak prostě na plachtě udělám o trochu tlustší lem. Dá se to tak vyřešit?
Ale v místech kde jedním turniketem kurtuješ dvě koženky, proto 10mm, budeš potřebovat turniket 14mm. Bych nechal všade 10mm, když už máš nakoupíno a na zimu můžeš Tvůj Hadraplán zateplit
Velorexum zdar
Ale v místech kde jedním turniketem kurtuješ dvě koženky, proto 10mm, budeš potřebovat turniket 14mm. Bych nechal všade 10mm, když už máš nakoupíno a na zimu můžeš Tvůj Hadraplán zateplit
Velorexum zdar
Ale v místech kde jedním turniketem kurtuješ dvě koženky, proto 10mm, budeš potřebovat turniket 14mm. Bych nechal všade 10mm, když už máš nakoupíno a na zimu můžeš Tvůj Hadraplán zateplit
Velorexum zdar
10mm vysokých jsem potřeboval všehovšudy 6ks. Dva ke střeše hned za dveře a čtyry dozadu jak je plachtička přes zadní blatník.
Ale myslím si že nebude vadit když budou všechny 10mm. Budou jen trochu více vyčuhovat.
Tlustší lem bych nedělal ono by se Ti pak mohlo stát, že nenatlučeš očko na koženku, ony ty ockové packy nejsou nijak exstra dlouhé. Měl jsem několikrát přeloženou koženku na špici čumáku a už to byla docela honička tam očko nasoukat tak aby se rozklepalo a drželo.
Ještě bych Ti doporučil, než turnikety namontuješ tak je otočit a malinko více rozklepnout tu vidličku. Nevím jak se to dělalo, ale dnešní očka dost často vytrhneš. Vidlička je tak málo roztažená, že po několika otočeních nebo při pnutí plachty se protáhnou a vypadnou.
Příklad jak je potaženo na základě popsaného postupu.
foto 1: zmuchlaná plachta přichycená letmo skřipci
foto 2: napnutí pomocí svěrek a skřipců následné označení oček a druků
foto 3: hotovo Jeden turniket s očkem na přání majitele přidán v zadním oblouku na víc. Pátý turniket na prahové trubce na přání majitele přidán taky.
Správné pořadí montáže dílů potahu stejně jako moment, kdy docházelo při potahování k prosekávání děr a montáži druků zobrazuje pořad České televize " Život na kolečkách", kde jsou mimojiné záběry z výrobní linky. Důležité fragmenty z tohoto filmu jsou k dostání na DVD "Velorex v běhu času", které prodává Ivo Fajman
Zde jsem popisoval jak potahuji velorex já. K jakým závěrům jsem došel, abych potáhl stroj bez pomoci někoho druhého a dosáhl přiměřeného výsledku ke stavu rámu. Pokud se plachta přidělává na stroj ve výrobní lince, který je bez vad na kráse a neprošel nějakou opravou či úpravou je krapet jinej než jsem tu popsal.
Byla jen otázka času než tu někdo ze skupiny netolerující odchylky nezapomene připsat ono slovo "správné" jako by vše tady ale i jinde popsané nebylo. Možná by se hodilo červeně podtrhnout ony odchylky, nepravdy případně špatné postupy jako tomu bylo ve škole.Případně by se to pak mohlo dát kolovat. Nebylo by to poprvé kdy se něco takového udělalo ač jsme ti "kamarádi".
Tak mě tento komentář trochu zarazil,že by se obě strany ve válečném stavu takto doplnovaly. Koukl jsem se na ten pořad a našel jsem pouze 2 pořady které by odpovídaly. První je o motorkáři, který si vyzkoušel život na vozíku pod dohledem herce Potměšila a druhý který odpovídá je o postiženém chlapci na vozíku od Liberecké dětské TV od autora snímku Martina Gažara. Proto prosím autora komentáře o odkaz na pořad, abych ho mohl zhlédnout a něco se naučit. Pokud jsem doporučovaný pořad přehlédl, tak se vřele omlouvám.
také by mě zajímalo co se tímto myslelo co napsal
rex68
"Správné pořadí montáže dílů potahu stejně jako moment, kdy docházelo při potahování k prosekávání děr a montáži druků zobrazuje pořad České televize " Život na kolečkách", kde jsou mimojiné záběry z výrobní linky. Důležité fragmenty z tohoto filmu jsou k dostání na DVD "Velorex v běhu času", které prodává Ivo Fajman"
buď jsme oba špatně koukali nebo nevím
Oni páni dokonalí to tu mohli popsat za těch cca 15 roku. Ovšem hrajou li si na svém písečku připisujou odkaz na články které jsou psané na jejich webu kde se pod ně nemůže nikdo vyjádřit.Kazit a zpochybňovat práci druhejch, dokazovat tim že zas byl někdo první no nevím.
To "mizení pro někoho nežádoucího" donucení k nějakému ústupku, je jinak společný rys všech tajných služeb světa a totalit všeho druhu napříč historií. Volání po čistotě rasy, národa, jazyka nebo renovace veterána - to vše má společného jmenovatele: hrubou ignoraci a přehlížení souvislostí v širším světovém měřítku, které teprve zobrazuje tyto malichernosti v jejich skutečném (tj. zpravidla zanedbatelném) významu. Takovéto zobrazení ovšem pochopitelně nejde těmto hlasatelům do krámu, protože odhaluje jejich vlastní malost. Takoví už jsou bohužel lidé...
Betone absolutně nechápu smysl tohoto článku, to už by snad i bylo lepší top celý smazat než tady nechávat takový nic neříkající pi**vinny!!! zajímalo by mě jestli tedy fakt byl odkaz jen na tabulku s počtem druků, nebo nějaká reklama.
Takže toto radši smaž celý.
Betone ty už jsi paranoidní.
Já tady chci stejně jako ty pomc novým majitelům Velorexu s potáhováním, přidám do komentáře odkaz na informace které v tvém článku chybí ale protože to nebylo z tvé hlavy tak je to špatně a tvá ješitnost Ti nedovolí ten odkaz u článku nechat.
Raději celý článek přepíšeš i s těmi počty a pak to budeš vydávat za své dílo.
pro Honzu: zadej si do googlu slova oblékáme velorex a hned první odkaz je na tabulku s počtem turniketů. On si asi Beton myslí že my ostatní normální smrtelnící jsme úplný tupci a neumíme používat internet jenom on je bůh.
Jak tu sem tem někdo uvádí něco na správnou míru tak i já to tu uvedu alespoň v nějakých směrech. Nikdy jsem se za nějakého velorexího boha nepovažoval ač jsem tu do takovejch výšin vyzdvihován. (nebo by se mě už taky chtěli zbavi ať tu nezacláním?)
Nikdy jsem nepotřboval bejt na prvních pozicích za každou cenu. Někdy se hold zadaří a je to v nemilost druhých či jen některých jedinců. Rád jsem se dělil o své zkušenosti s ostatníma. Jelikož ve směru technickém jako by tu spíše informace co a jak s velorexem nebo na velorexu měli dělat záměrně neposkytovali. Stále mám větší pocit jako by tím co tu napíšu byl někdo existenčně ohrožen.
Možná spíše víc než možná jsem už v mnoha směrech paranoikem. Po těch sporech co se tu vedli a v poddextech vedou. Ono lidem vnucovat pravdu o něčem třeba jací jsme jako velorexi grupa kamarádi se dá velice rychle vyvrátit třeba na velice kvalitním, přínosném webu netíhnoucí k nějaké straně a to www.motomagazín.cz. Tam se člověk dozví jak to opravdu bylo s lidičkama pohybující se okolo stále vyzdvihovaného "Pražského zázraku" vapadalersus kniha o velorexu kdo koho jak napadal a nebránil se schovat za fiktivní nick.
Prostě nejsme kamarádi. Příklad co se týká nestranosti ohledne mě samotného. Chtěl jsem jen uveřejnit pozvánku na sraz kterej jsem ani nepořádal i s prozbou dne vydání .Přesněji týden před akci. Nestalo se tak byla uveřeněna jiná pozvánka co nebyla až tak aktuální i když jsem se nebránil uveřejnění ani té zmiňované. Ono uveřejnic pozvánku nebo informaci o něčem den předem nebo v den konání se mi zdá trochu už nepodstatné.
Je tu vícero věcí které ovlivňují lidi návštěvštívit (spíše nenavštívit) tento web. Kdo sem příjde už hledá jen senzaci nějakého sporu. Proč sem taky chodit, když "zdánlivě podstatné" informace najde v nějakém odkazu v komentáři pod článkem kterej stejně není dokonalej jelikož není napsán vyvolenejma.
To už pak stačí jen nadpis a v komentářích může každí napsat odkaz. Takhle si to dovedu představit.