Při skládání převodovky na motor s hydraulicky ovládanou spojkou jsem se snažil, aby převodovka byla co nejtrvanlivější. Také aby měla optimální převody.
Původní převodovka typ 572 hydraulicky ovládaná spojka měla převody
11/25 – 11/20 první rychlostní stupeň, převodový poměr 4,13 : 1 16/19 – 11/20 druhý rychlostní stupeň, převodový poměr 2.16 : 1 20/16 – 11/20 třetí rychlostní stupeň, převodový poměr 1,45 : 1
Čtvrtý rychlostní stupeň je přímý záběr 1 : 1
To že jednička je až moc do síly není potřeba nějak rozebírat. Ovšem při skládání převodovky kde jsem opravil všechna uložení jsem zjistil dva různé typy koleček s 16 zuby. Následné měření a skládání mě utvrdilo že, kolečka s 16 zuby označena číslem typu motoru 572 lze zaměnit s kolečky bez označení zapadající do koleček s 19 zuby. Za předpokladu volného soukolí a většího rámusu z převodovky. Samozřejmě se také touto kombinací zkrátí životnost ozubených kol. Naopak kombinovat neoznačené kolečko s 16 zuby nelze. Toto kolečko má mohutnější zub.
rozdíl síly zubu typ kola 572 má 4 mm
rozdíl síly zubu motorkového kola např kalifornie má 4,5 mm
Sice o pouhej půl milimetru ale je. Nemít seskládanou převodovku kde všechna uložení hřídelí prošla opravou tak bych si toho asi nepovšiml. Originální kolečka a hřídele v převodovce mají počty zubu: předloha a hlavní hřídel 11z kolečka 25z, 16z, 20z, 16z, 19z a výstupní 20z.
Pátral jsem jestli je o různých kolečkách s 16 zuby v převodovce typ 572-03(04) někde nějaká zmínka. Přitom jsem našel, že katalogové číslo kolečka s 16 zuby je jiné pro druhý převod a třetí převod. V podstatě je to logické nelze přeci použít stejné kolečko pro převod s kolečkem s 20 zuby pro kolečko s 19 zuby když obě mají stejný průměr. Následovalo měření koleček. Zjistil jsem, že kolečko s 16 zuby označené číslem 572 má o půl milimetru užší zub než kolečko s 16 zuby neoznačené.
Tato šíře zubu kolečka má při dobře udělané převodovce vliv na její lehký či hlučný chod.
Pokud máte přesná pouzdra pro předlohovou hřídel a uložení ložisek na hlavní hřídeli použito kolečko 20 zubů označené 572 s kolečkem 16 neozačené jejichž katalogová čísla jsou :
16z - 623 22 035
20z - 572 22 035,
výňatek z katalogu dílů pro velorex
výňatek z katalogu dílů pro velorex
nezavřete obě ploviny bloků k sobě aníž by se pak lehce točila převodovka. To samé platí v kombinaci tohoto typu soukoli 20 zubu a 16 zubu i pro předlohovou hřídel .
Máte-li ovšem vše v bloku motoru volné tak to nějak složíte. Přeci jen půl milimetru na šíři zubu se někde ztratí. Pak se ovšem může stát, že se vydře řadící vidlička či poškodí převodové kolečko rychleji než by jste očekávali.
Na trhu jsou pouze kolečka, která typově a rozměry vycházejí na kolečko používané v převodovce velorex označené 572 katalogové číslo 16z - 572 22 036. Druhý typ kolečka s 16 zuby je typově přiřazen k převodovkám používaných v motorkách označených například 622 a 623 (bizon). Na tento typ koleček jsem ještě v replice nenarazil ač je v internetových shopech přiřazují k velorexým.
Oproti velorexu můžete bez problému zaměnit v bizonu celou převodovku za převodovku z jawy typ 634. Kolečko z 634 spousta lidí dávala do velorexý převodovky i když je o milimetr širší . To mělo za následek škrtání o protilehlé kolečko do kterého zapadalo svými čtyřmi bočními zuby.
vyrvané otvory od nevhodné kombinaci koleček nebo volného uložení převodovky
Případně šlo hůře vyřazovat z jedničky na neutrál mezi dvojkou a nebo na neutrál ze čtyřky mezi trojkou. Muselo se nejdříve přeřadit na dvojku následně vrátit na neutrál mezi 1-2. Obdobná operace při hledání neutrálu mezi rychlostmi 3-4. Nejdříve zařadit trojku a pak řadit nahoru neutrál mezi 3-4 stupněm. Při následném zařazení rychlosti 1 nebo 4 s kolečkem co má vyšší límec používaného v motorkách typ 634 se stále opírá řadící vidlička o bok kolečka. Což není zrovna optimální.
Rozdíl v šíři převodovek typ 572 a 634 není žádný.
hlavní hřídel motocyklová
Proto rozdíl šíře koleček s 16 zuby používaných v převodovkách typové řady 634 a vejš výrobce kompenzoval v hlubším vybrání koleček se čtyřmi otvory o ten jeden milimetr. Tím získal požadovaný prostor.
motorkové kolo s hlubším vybráním 3mm
kolo typu 572 vybrání pouze 2mm
kolo typu 572 vybrání pouze 2mm
motorkové kolo s hlubším vybráním 3mm a osazením pro předlohovou hřídel
Absence chybějícího kolečka s 16 zuby určeného pro převod 16/19 zubů na trhu mě vedlo k myšlence použití převodu 16/20 ovšem s tím, že by se změnil převodový poměr na třetím rychlostním stupni. Jenže by to šlo směrem do rychla to nebylo moc vhodné.
Následné použití kolečka s 16 zuby z motoru typu 634 (katalogové číslo pro kolečko co má široký límec 633 22 012) na trojku mělo shora popisovaný problém díky jeho šíři. Přestavba převodovky z typu 572 – 03/04 na převodovku typ 634 jde obtížně přesněji jen z části. Bohužel z té co mi moc neřešila. Jen by zrychlila první převodový stupeň na poměr 3,63:1 za použití soukolí 12/24 – 11/20. Což by ve finále vylepšilo příliš silnou jedničku a použití širšího kolečka s 16 zuby (typ 634) s převodem na 19 zubé kolečko na třetím rychlostním stupni. Zde by pak mezi třetím a čtvrtým rychlostním stupni vznikl vetší skok. Využitím soukolí 20/16 druhy rychlostní stupeň jsem změnil převod dvojky trochu do sily. Tak ze se zmenšil přechod mezi jedničkou a dvojkou.
Za použití dvouřadého ložiska ve výstupu v kombinaci s delším uložením hlavní hřídele následném zvrtání hliníkového krytu řetezu s blokem si myslím že nešlo pro trvanlivost převodovky víc udělat.
Konečný převod v kombinaci převodovek 572 a 634 12/24 – 11/20 první rychlostní stupeň, převodový poměr 3,63 : 1 20/16 – 11/20 druhý rychlostní stupeň, převodový poměr 2,27 : 1 16/19 – 11/20 třetí rychlostní stupeň, převodový poměr 1,53 : 1
Čtvrtý rychlostní stupeň je přímý záběr 1 : 1
Pro porovnání s převodovkou v hadráku s mechanickou spojkou
Původní převodovka velorex 250 a 350 mechanická spojka čerpáno z knihy „Jednostopá vozidla v datech a číslech“ měla převody : 12/24 – 12/19 první rychlostní stupeň, převodový poměr 3.166 : 1 17/19 – 12/19 druhý rychlostní stupeň, převodový poměr 1,77 : 1 20/16 – 12/19 třetí rychlostní stupeň, převodový poměr 1,27 : 1
Čtvrtý rychlostní stupeň je přímý záběr 1 : 1
Zde jsou oproti motorce přehozeny kolečka z druhého a třetího rychlostního stupně. Byla to taková kompenzace sekundárního převodu, který byl u 350tek puvodně 13/40 zubů
Motocykl jawa typ 354 z kterého koncepčně vycházejí motory velorex 572 (mechanická spojka)
má převody : 12/24 – 12/19 první rychlostní stupeň, převodový poměr 3.166 : 1 16/20 – 12/19 druhý rychlostní stupeň, převodový poměr 1,979 : 1 19/17 – 12/19 třetí rychlostní stupeň, převodový poměr 1,416 : 1 Čtvrtý rychlostní stupeň je přímý záběr 1 : 1