„Recenze na elektronické relé
pro ČZ typ 501, ČZ typ 502, ČZ typ 505 rykša a Tatran .
Jde o relé 28A 02-9421.02 12V/60W, 28A 02-9421.03 12V/80W, 28A 02-9421.04 12V/100W.“
Jelikož mám velorex 175 a v něm je použito relé 28A 02-9421.04 12V/100W, které se mimo jiné v replice zatím nevyrábí tak se i špatně schání. Hledal jsem na internetu, když už bylo tak buď strašně drahé, nebo nějaké bez záruky funkčnosti. I když se mi podařilo na burze zakoupit funglovku stále jsem nepřestal hledat v naději ještě jedno do foroty. Procházel jsem různá fóra a poradny . všude jsem se dozvěděl jen že nejsou . Jak to tak bejvá úplně náhodou jsem narazil na firmu AEV sídlící v Kroměříži. Tato firma mimo jiné vyrábí elektronickou plnohodnotnou náhradu relé typ 28A 02-9421.04 12V/100W. Relé obsahuje regulaci a elektronický spínač dynamospouštěče. Tak že je plně elektronické. Nebyl jsem si až tak jistej elektronickým spínačem dynamospouštěče a také možností použití samotného relé k ovládání dynamospouštěče s reverzním chodem. Kontaktoval jsem firmu po chvilce přepojování jsem se dostal k tomu správnému zasvecenému člověku. Tam jsem vysvětlil co potřebuju následně dostal odpovědi na mé otázky k mé spokojenosti. Bylo mi řečeno že k mému použití stačí regulátor typu AEV 0399. Jde o samostatný regulátor napětí bez elektronického spínače jako je tomu u typu AEV 0409. U tohoto kombinovaného regulátoru se spínačem dynamostartéru bych stejně nevyužil onen elektronický spínač dynamospouštěče. Jelikož se velorex 175 startuje pomocí křížového přepínače. Využil jsem nabízeného regulátoru typ AEV 0399, který je pro výkonu 120W. Byl jsem ujištěn že 100Wattové dynamo do v pohodě zvládne. I to jsem uvítal jelikož jak jsem popisoval v článku http://www.velorexy.cz/garaz/beton/bezejmeny/zarovky,-vykon,-odber nejmenší možnej odběr přesahuje stejně o 5w výkon dynama. Tento typ je ovšem ve formátu klasického jednokotvičkového relé jako je montované u dynam Jaw a Čezet. Takovéto jednokotvičkové rélátko je schované pod krytkou i u regulátorů zde popisovanejch. Nebyl jsem si až tak jistej jestli se do krabičy místo původního vejde. Od objednávky jsem netrpělivě vyčkával doručovací službu. Relé bylo v podstatě od obědnání do druhého dne u mě doma. Vyštrachal jsem spálené relé, které jsem si držel v naději že ho třeba nechám někde repasovat. Vypreparoval jsem z něj původní jednokotvičkové což nezabralo moc času.
telo z relé co bylo použito v Tatrana 125. Jiné 100W vhodně spálené aby odpovídal popis obsahu jsem obětovat nechtel
Relátko je přichyceno dvěmi šroubky M4 a vodiče jsou přiletovány na patřičných místech.
Na dodaném relé AEV 0399 jsou už přípravené dírky pro šroubky umístěné stejně jako na mechanickém jednokotvičkovém relé. Z každé strany jsou krapet jinak . Vybral jsem si tu vhodnější a prubnul jak to bude pasovat. V návodu k relé přiloženému jsem nenašel jaké je vhodné použít vodiče tak pro jistotu jsem tedy použil průřez 2,5. Z elektronického relé jem odletoval očko sloužící k uchycení ke kostře abych mohl vodič přiletovat rovnou na kostru relátka
Jelikož relé nebylo myšleno k takovémuto použití jaké jsem si já zrovna představoval. Opiloval jsem kovové nejtky, které držej patřičné kontakty označené M, D/61 a B/51.
Důvod opilování je prostý a to ten aby se ke kovovému nýtku dobře letovalo cínem. Na tyto nýtky jsem přiletoval barevné vodiče propojující elektronické relé s tělem puvodního domečku pro mechanické. Vše se tam tak pěkně vešlo že jsem zachoval i silove spínací relé.
Funkčnost prubnu a porovnám s mechanickým. Za zmíňku stojí už jen to že firma AEV vyrábí regulátory i pro 6voltové napětí a o různém výkonu. Tyto regulátory jsou pouze s mínus polem na kostře. Což mě osobně vůbec nevadí :-). Mnou upravený a vestavěný regulátor AEV 0399 je vhodný pro lidičky kteří mají rádi na oko původnost a zachování originálního rázu.
Jak jsem zminoval firma vyrábí plnohodnotnou elektronickou náhradu AEV 0409 za celé mechanické relé 28A 02-9421.04 12V/100W.
AEV 0409
Někdo by ho mohl zapudit že to není originální provedení. Ovšem tvar na funkčnosti neubírá. Rozměry pro uchycení jsou stejné jako u původního mechanického. Pokud člověk nemá rád nějaké seřizování některého mechanického relátka měl by jít tímto směrem elektroniky. Je to český výrobek žádná Čína. Poznámka autora:
Původní 60Wattové relé pro Tatrana je potřeba osadit výkonostně vhodným elektronickým relé, aby nedošlo k poškození dynama
Příště bych vedl vodiče přimo otvory na spodní část relátka. Možná by stačily propojovací vodiče průřezu 1,5. Cena relé AEV 0399 byla s poštovným okolo 600Kč.
pro doplnění výrobce onoho regulátoru
pro připojení svorek B(51) a D(61) stačí vodič o průřezu 1,5qmm a pro M 1qmm a
doporučuji je do svorek zakončit montážními dutinkami . V
žádném případě konce vodičů, které příjdou do svorek necínovat, protože se
to pak velmi rádo ulomí. AEV 0409 je použitelná i pro Maneta a Tatrana,
pouze si majitel musí pohlídat, aby tam nepověsil další zátěže a tím příliš
nepřekročil udávaný výkon dynama- nějakých +10až 15W však není problém a
dále musí propojit svorku S se svorkou D(61) vodičem o průřezu 1,5qmm.
Dobře napsané.I pro nas laiky. Potřebuji opravit dobíjení ale mam problem teda dva ten menší s přepolovámím dynama(mam +na kostře) ten druhý je výměna toho relé. AEV0399už mám.To spálené je trochu jiné než jsi tady repasoval ty.Moje je taky dvojcívkové ale má jen 5 kontaktů(rozdělené na 3-2)a čitelná je jenom svorka M.tady je obrazek co jsem našel na netu.Pokud by se našel někdo s tímto relem mohl kontakty popsat.Pak bych snad věděl kam co připojit .Asi díky za každou radu
Prepolovani je jednoduché na Mžik propojky při zapojené relé na dynamu sbírku D s pólem na baterie který jde do drátu nikoliv do kostry.
A to označení na relé je většinou dobře citelně po lehkém očištění pilníkem. Mě relé má o jeden vývod víc je tusim základ z relé co používal motocykl tatran. Byla to svorka označena 51. Tu ty mas spojenou v jednu a to ve dvorku označenou B.
Na tvém relatku jsou B, S, mensi kontakt je spínací kontakt na startovací relé pak je D a na konci malej kontaktik je M.
Na D svorce od dynama silnější a slebej pokračuje ke kontrole dobijeni.
Díky.Očištění částečně pomohlo něco už vidím.Tvoje první věta mě však nějak neleze do hlavy.Přidám par obrázků jestli je to dobře zapojené(nakreslené) pokud by jsi se na to mohl podíval.Ted pár dotazů,píšeš při zapojené relé?Můžu to přepolování provest přímo na dynamostarteru (Mžik od AEV je to 2X po dobu 2-3sec ) i s tím spálenym relatkem nebo třeba po jeho odpojení?Nové bych rád dával až bude plus kde má být a mínus na kostře.
Ted k novemu relé po přepolovéní a montáži AEV vrátím všechny dráty na původní místa(S B T D M)?samozřejmě s baterkou kostra -.
Ještě jednou moc díky
Na obrázku kde jsi domaloval relé to máš zapojené dobře. Jen tam musíš připojit ještě na kontakt D/61 kontrolou dobíjení. K druhému obrázku kde máš schéma zapojení jsou od shora svorky S,M,D nikoliv S,B,D. Tak že na dvorku D musíš dovést od baterie plus pólu pomocný drát, který po absolvování prepolovani zas dáš pryč. Samosebou lepší by bylo na chvíli ( dvě, tři sekundy) na relé propojit svorky D a B. Není totiž potřeba tak dlouhý drát. Jelikož jsem nevěděl jestli máš ještě staré relé zapojené proto jsem popisoval prepolovani rovnou na dynamu.
Tak Martine moc děkuji za trpělivost.Dílo se zdařilo.Dobíjení +-14V. To AEV tam opravdu parádně pasuje.Jen drát na kontrolku dobíjení co jsi kreslil (61na54)jsem zatím nechal na původním D kontaktu ale snad to nemá na nic vliv když to dělá co má.Ahoj a ještě jednou díky.
PS.až dostanu odvahu zase něco dělat tak se ozvu(třeba kontrola neutralu na to čeká)
Kontakt D nebo 61 jsou v podstatě jeden a ten samej.
Jen bacha na to, aby jsi měl připojenou baterii při chodu motoru.
Mě upadl kontakt na baterce a došlo k přepětí následně umřelo relé.
PS. nebejt s relátkem spokojenej tak bych to tu nejspíš ani nepopisoval. Ono je fajn pořídit někde mechanické, ale nestojí to za ty problémy.