Startér na motor ČZ 175 typ 450-501-502-505 a ČZ250 typ 455 .
Při pořízení velorexu co byl osazen motorem ČZ 175 typ 505 jsem si zároveň pořídil i srdce stroje kde byl poničen dynamostartér. Tento motor byl vyráběným v závodech ve Strakonicích a osazoval zároveň se do strojů Rykša. Někde jsem se dočetl, že to byl údajně „slepý směr“ < s takto malou kubaturou a výkonem osazovat velorex. Instalace motoru ČZ175typ 505 do velorexu typového označení 16/175 byla záhy ukončena. Dle mého názoru tomu bylo jinak a to tak, že se prostě přestal vyrábět motor typ 505 zrovna v té době. Jelikož rykša zažila svůj rozkvět v letech 1961 až 1963. Tudíž žádný slepý směr. Mám vypozorováno u velorexů typové řady 16/175 v době jelich ukončení výroby jsou motory vysokého pořadového čísla někde okolo 7000. Rykš snad tolik ani nebylo. Zase na druhou stranu motorů do tohoto velorexu není nikdy dost .-). Velorex 16/175 je sice pomalejší ale pro mne velice oblíbenej. Takové pravé vozítko k vychutnání projíždějící krajiny.
Jak jsem prve psal motor měl poničený dynamostartér.
Původní majitel si pořizováním jiného dynamostaréru nedělal moc hlavu. Na stranu řemenice přidělal ozubené kolo a držák startéru.
Tento nápad jsem chtěl použít při startování motoru čz 250 typ 455 co měl kamarád v samodomo traktůrku. Není to totiž složité na tento typ motoru nainstalovat. Motor nelze bez zásahu do bloku osadit dynamostartérem. Sundá se původní víko, zamění se primární řetězové kolečko za kolečko z typu 505. Víko se zamění za víko s nálitkem nadržení vrtule. Dá řemenice a ozubené kolo. A je to :.-). Tudíž jako nápad se mi to jevilo vhodné. Jelikož držák ač funkční nebyl pěkný nechal jsem si vypálit pomocí laseru díly na poskládání jiné a pohledově povedené.