Popis sundávání /nandávání domečku s ložiskem z výstupní hřídele na motoru s hydraulicky ovládanou spojkou.
Domeček ložiska
Čas od času se stává že je potřeba něco dělat s motorem co má hydraulicky ovládanou spojku. Motor je v podstatě stejný jako běžný motor typu 572 mechanicky s ovládanou spojko ,jen s tím rozdílem že se ovládá vypínání spojky né lanky, ale hydraulickým převodem.
Pokud chcete sundat jen pracovní válec není problém odšroubují se čtyři šroubky M6 a je to. Ovšem pokud chcete sundat kryt řetězu nastává menší problém. Mnoho majitelů vozítek s tímto typem motoru to všemožně páčí až nějak ten kryt nakonec dostanou dolů.
Když jsem poprvé rozdělával motor tak jsem postupně odšrouboval vše co šlo odšroubovat a zasekl jsem se nad sundáním domečku druhého ložiska výstupní hřídele. Tento domeček je jak nalisován ložiskem na hřídely tak samotným domečkem vně hliníkového krytu řetězu. Dlouho jsem rozmejšlel jak takovou součástku sundat. Jsou v podstatě dvě možnosti vyrobit si nějaký přípravek který by se našrouboval pomocí třech šroubů M6 místo mechanizmu ovládání spojky a za pomocí středového šroubu nějak stáhl onen díl s ložiskem. Nic pracného ani složitého. Sám bych se k tomu časem třeba dopracoval vyrobit si tento přípravek.
Přípravek na stahování domečku ložiska
Je totiž fajn mít takové pomocníčky co práci usnadní. Zde mi poradil jeden šikovném člověk jak v improvizovaných podmínkách sundat onu součástku bez poškození. Z nedostatku místa když je motor nandám v rámu tato metoda není až tak dobrá. V podstatě tento postup spočívá v tom, že se nechá vše našroubované a postupně se vyšroubovávají tři šrouby M8 držící kovovej svařenec co je na něm přidělán pracovní pracovní válec spojky. O tento svařenec se totiž při vyšroubování těchto šroubů opřou jejich hlavy.
Postupné zvětšování mezery
Spodní šroub se nemá oč opírat tak je potřeba dávat pozor, aby se nezpříčil ten domeček. Tak je potřeba po každém odočení šrouby vyrovnat ten mechanizmus pomocí lehkého poklepu paličkou. Jakmile se udělá dostatečná mezera mezi domečkem a krytem řetězu pro použití stahováku sešroubuje se svařenec co je na něm pracovní válec spojky.
Za použití stahováku je dílo dokonáno
Pokud by se chtělo pomocí oněch šroubků sundat celý mechanismus poničil by se závit v hliníkovém krytu řetězu . Stačí opravdu jen mezera na vložení stahováku. Šroubky M8 nejsou k tomuto použití dostatečně dlouhé. Po nasazení stahováku to jde pak ráz na ráz.
Následné skládání má také svoje. Jelikož se musí nandat jak ložisko na hřídel tak celej domeček vsadit do hliníkového krytu řetězu. Tady se mi osvědčil postup nedotáhnout hliníkovej kryt k bloku motoru na fest. Pouze tak nechat otáčku šroubu k dotažení. Nahřát dostatečně kryt řetězu aníž by se ohřál konec výstupní hřídele. Pomocí horkovzdušky ohřát pouze střed ložiska a nasadit a vsadit onen domeček ložiska tam kam patří. V dostatečné rychlosti dotáhne všechny šrouby M8 co drží jak kryt řetězu tak domeček ložiska. nelze totiž moc dlouho otálet s touto oprerací . Jinak se některé součásti ohřejou od druhych ba naopak některé vychladnou. Nic se neponičilo od použití šroubováků ani kladiv a tak by to mělo bejt.
Poznámka autora
Tento postup sundávání a nandávání domečku ložiska se mi zdál nejlepší. Nikomu ho nevnucuji. Jen když mi příjde motor na opravu tak většinou je tato součástka v hanebném stavu .Poničená od šroubováků a všemožných páčidel. Pak není divu že i trpí ložisko v karteru co je u výstupního kolečka.