Hledal, hledal, nikde nenašel. Tak bych popsal hledání odpovědi v chytrejch knihách ma otázku mnohých majitelů motocyklů jawa typ 559 jestli jde poznat motor, ktery má na straně spojky jedno nebo dvě loziska na klice.
Prolistoval jsem opravdu vše co o jawách bylo kdy napsané. Jediné co se tam člověk s určitostí dozví je to, že se motor typ 559 začal vyrábět se dvěmi ložisky a labirintem na v levem bloku . Pak se v průběhu výroby přešlo v rámci úspor na jedno ložisko a gufero na straně spojky. Nikde se už člověk nedočte od - do jakého výrobního čísla byla ta změna.
Prostě někdo opakoval chybu kdy se vyráběli perácké 250kové motory s jedním ložiskem a guferem v levém karteru. Už tehdy se přišlo na to, že to by krok špatným směrem.
Proto se na dlouhá léta od této úchylky upustilo až do doby 559 motoru. Lidé prostě rychle zapomínají na chyby kterých se dopustily jejich předchůdci při konstrukcích motorů jawa.
Kdo mě zná a zná mě dobře ví že jsem byl zaměstnanec v podniku zabívajícím se tlakovým litím hliníku.
Tam se člověk dozví dost věcí třeba i o tom, že není hliník jako hliník. Také ač se to na první pohled nezdá, že není odlitek jako odlitek.
Ono v průběhu výroby se sem tam udělá nějaká projekční změna na odlitku, aníž by se pozměnil ráz celku tak, aby to bylo na prvni pohled poznat. Pokud ovšem dáte původní odlitek vedle upraveného tak zjistíte, že tam je přidáno nebo jen zesíleno třeba jen jedno žebro jako vystuha.
Proč taková změna byla podniknuta až při průběhu výroby mohou ovlivnit například Crash testy, při kterejch se zjistí že ta či ta část je nečím oslabena. Případně je potřeba, aby při zkouškách prasklo vždy kde je potřeba případně neprasklo vůbec.
U bloku typ 559 neni potřeba, aby někde něco prasklo, ale aby se odlišilo na první pohled dvě různé konstrukce bez nutnosti jakéhokoliv rozebírání z důvodu optického porovnání vnitřností.
K takovému rozlišení je vyznačen na odlitku tak zvanej INDEX.
index se může skládat s čísel oddělenými pomlčkami doplněnými dle potřeby i písmeny.
Takový to index se mnohých případech využívá i jako číslo katalogovaného dílu. Tudíž se dá přasně identifikovat dle potřeby co je to za díl a následně takový díl dohledat.
Je to rozlišení snadné a rychlé.
Kde takovej index na panelkovém motoru hledat?
Index se nalezne v podstatě na každém hliníkovém odlitku co je použit na motoru, ať je do dekl či hlava případně samotný blok motoru.
U panelkového bloku je Index vyznačen v prostoru karburátoru doplněn znakem JAWA a ČZ.
Index označující blok s jednim ložiskem a guferem na straně spojky je 25-559-11-211
Index označující blok s dvěmi ložisky s labyrintem na straně spojky je 25-559-11-511
Toť vše o tom jak rozeznat motor typ 559 s dvěmi ložisky od motoru s jednim ložiskem.
...a netušíte někdo, jak to bylo s automatickýma odstředivýma spojkama u motorů 250/559 ve vztahu k jedno/dvouložiskovému uspořádání? Ne, že bych ho vlastnil, natož instaloval do hadráka, ale pro úplnost...
Tohle je fak jednoduché. Tuším na Jawamanii o tom šla debata a každej radil sudat víko spojky, ale sundávejte ho někomu na burze jen, aby jste se podívali.
Poravdu dobrej typ.
Konečně si toho taky někdo všiml, že byl Beton vystrčen do pozadí. Je to tu jek ve vrcholové politice netáhneš s nami za jeden provaz a poukazuješ na to jací jsme a co nechcem, aby bylo vidět budeš potrestán.
Zdárný příklad!!!
Debata se vedla na webu montyjawa alespoň tam jsem to našel viz odkaz http://montyjawa.cz/aktuality/index.php?option=com_fireboard&func=view&catid=8&id=2527&Itemid=0#2539