Po roce ježdění na Simsonu jsem konstatoval, že když jsem byl o 25kg lehčí ve svejch 16 letech jezdili Simsoni nějak líp.
Simson už měl něco nalítáno ale 7000km zas není tak hroznejch. Po absolvování STK a uznáním provozu na další 4 roky jsem se rozhodl pro go.
Sice v původním motoru klepe klika na ložisku u zapalování ja jízdu to až takovej vliv nemělo. Na vibrace a zvuky co se při jízdě z motoru vyloudily jsem po čase začal ignorovat.
Původní motor jsem si nechal pro další generace. Jelikož Simsoní motor jsem ještě nedělal a spousta kamarádů mě od toho odrazovalo moc se mi do nějaké go opravdu nechtělo kór, když motor fungoval jen krapek klepal. Proto jsem si pořídil za pár korun jinej motor. Zakoupený motor byl sice rozebrán, ale nebyl poničen. Pán se dušoval, že je tam vše. Pro jistotu přidal ještě dva další také v rozebraném stavu. Sehnal jsem si nějaký seznam dílů co v tom motoru vše má bejt. Rozdělil jsem si díly na dvě hromádky abych věděl co mám a co ne. Kupodivu tam bylo vše ani šroubek ani podložka nescházela. To už mi nebránilo v tom něco s motorem udělat. Rozebral jsem jeden motor až zůstal holej blok. Měl jsem dvě možnosti bud nechat udělat výbrus na 60cm3 a go kliky nebo zaivestovat a pořídit válec s pístem pro obsah 70cm3. Nastřádal jsem mnoho informací co taková přestavba obnáší. Vyhodnotil jsem, že přechod z 50 na 60cm3 zas tolik neřeší. Nechal jsem tedy blok motoru profrézovat pro větší 70cm3 válec.
Pří hledání informací jsem narazil i na, to že se dá sehnat za určitej obnos i pětirychlostní převodovka. S tím že není potřeba v bloku dělat nějaký zásah. To mě vedlo k další investici 5 rychlostí v Simsonu byla taková výzva. Tím moje investice nekončila. Když sedmdesátku, tak bylo potřeba změnit i primární převod z původních 20/65 zubů na 21/62 zubů. Samosebou by byla frajeřina osadit motor i startérem ovšem ten není až tak důležitej. Další věc je ta že ani nevím kde set se startérem obstarat.
Uvažovat o nějakém tuningu jako je odlehčená klika či jiné srandy na úkor životnosti a spotřebě jsem zavrhl i když se ta možnost naskytla. Nepotřebuju Simsona, aby lítal přes stovku, ale aby mě dovezl z bodu A do bodu B a zpět k tomu s malou spotřebou.
Skládání motoru nebylo až tak obtížné. Dle různých návodů se dílo podařilo. Upravit přepouštěcí kanálky do kliky nezabralo zas tolik času jak se zprvu zdálo. V podstatě nasypat převodovku a kliku s ložisky do karterů nebyl až takovej problém. Horší bylo sladit novou převodovku , aby řadila jak já požaduji. Samotné seřízení, aby klín, kterým se řadí chodil jak má až takovej problém nebyl. To se provádí jedním šroubem. Ovšem problém nastal, až když jsem chtěl řadit řadicí pakou. Tam nešlo řadit nic jiného než za 1 a N. Další rychlosti prostě ani náhodou. Začalo laborování proč to tak není jak bych chtěl. Nakonec po mnohočetném rozebrání řadiče jsem zjistil závadu, kterou jsem následně odstranil. Poskládal jsem primární převod se spojkou, zavřel víkem, nalil olej. Seřídil předstih s karburátorem a na druhé nakopnutí Simson chytil.
Po následné projížďce jsem mohl konstatovat: kopce co jsem jel při vytočené jedničce asi tak dvacetikilometrovou rychlostí vyjedu za tři při rychlosti 45-50 km/h. Tudíž mise splněna.
S tím že se do této zprvu nejisté přestavby nainvestuje nějaké peníze a čas jsem tak nějak počítal. Výsledek se snad promítne na celkovém zlepšení motorových vlastností Simsona.
Co se tedy vše měnilo krom ložisek, gufer :
Klika pro obsah 70cm3. Ta má mohutnější ojnici
Válec s pístem z 50cm3 vrtání 38mm na 70cm3 s vrtáním 45mm. Tady jsem narazil na dilema. Naskytla se možnost sedmikanalového válce nebo taky válec na 90cm3. Nakonec jsem zůstal u klasické sedmdesátky. Tady to bylo už o větších penězích.
Primární převod. Tem obsahoval vyměnit původní spojkovej koš s 65 zuby za koš s 62 zuby. A primární kolečko co je na klice z 20 na 21 zubů. Také přítlačný talíř spojky. Jeho výměnu spíše doporučovali.
Převodovka Simson 5 rychlostí. Tady výrobce dodává dva druhy převodů pátého stupně do rychla 32/24 nebo do síly 32/23. Sice největší investice, ale pátej převod je znát při jízdě na delší tratě. Převody 1-2-3-4 jsou stejné jako u původní čtyřrychlostního Simsona 44/10, 40/16, 36/19, 34/22.
Mě doposud neznámé zjištění bylo vyráběno několik druhů Simsonů a to ne jen pohledově ale i jaké dosahovaly rychlosti 40km/h, 50km/h a 60km/h. Čím to bylo dané nemám zatím tušení. Možná jen změnou sekundárního převodu.
Poznámka autora:
Nikde jsem nezanechal nevratné stopy dokonce jsem zachoval i původní motor. Samotná výměna motoru nezabere ani hodinu práce se seřízením.