Dnes 13. března jsem se rozhodl že vytáhnu velouše na projíždku. Počasí bylo super. Na sluníčku až 24°c. Na březen kdy se říká za kamna vlezem úplná paráda. Neslavně byla jízda po asi dvou kilometrech ukončena prasklou osou levého kola po projetí křížovatkou. Škoda nebyla veliká jen prasklá osa, ohnutý blatník a trochu ohoblován brzdový štít co jsou na něm pakny. Naštěstí velouš je částečně oplechován tak plachta nebyla rozervaná od silnice jen trochu plech odřenej. Velouše jsem jen přizdvihl a poponesl mimo silnici. Zavolal kamarádoj co má dodávku a odvezli před garáž. Tam jsem oddělal rameno, abych mohl vylisovat to co zustalo s osy. Při té příležitosti vyhnal pavouky z karburátoru a nadrže jelikož, když jsem přidal plyn tak to chcípalo . Vyrobím osu a srovnám blatník a zas to bude lítat jak má :-)
No, člověče, ještěže to tak dopadlo... aby měl jeden strach vyjet.. Ale proč píšu, celkem by mne zajímalo, nakolik se na takové závadě podepíše stav tlumičů, vůle ložiska, či jeho případné zadírání, což zase může osu třeba vyhřívat. Asi bych osobně preventivně bral v potas všechny tyto aspekty, stejně jako je třeba dotahovat či kontrolovat pravidelně brzdové štíty, neboť pak se taky člověku může stát, že se nestačí divit a nezastaví.
Včera jsem byl u kamaráda, který má kovoobrábění a udělá mi novou osu. Říkal mi, že osa by podle něj neměla v žádném případě prasknout, pokud je dělaná z vhodného materiálu. Jen tak do diskuze:
- pro úpravu cementováním mi doporučil materiál 14.220 nebo 12.010
- pro osu bez povrchovky materiály: 11.700, 11.600, 12.060 . O dalších již nemluvil, nevím, zda náhodou nevyřadil zde zmíněný 12.050, záměrně, ale nevím už proč.
Podle něj by to ani necementoval, či ještě hůře nekalil, je to dle něj zbytečné, a lepší je ohlá osa jak prasklá, jak tu zaznělo. Občasná vizuální kontrola při přezouvání tedy neškodí.
PS: nedáme to přímo do poradny, takovou plodnou diskuzi?
jsem vyucenej v oboru (zahradnik, pěstitel ) tak jen pro informaci material 12050 je "pérovice" odolavajicí mechanickému namahání a to astatickému a dinamickému (vhodý na vyrobu os kol alespon to písou v tabulkach
materiál 11600 není problém
A k tomu že by neměla prasknout jasně neměla ale praskaj
Když je tu řeč o tomhle, napadlo mě jestli by nebylo rozumný, nechat vyrobit sérii těch os do předních kol z nějakýho speciálního materiálu u kterýho by byla jistota (nebo aspoň větší pravděpodobnost), že nepraskne. A třeba je taky nechat defektospicky zkontrolovat aby se vyloučila možnost vady materiálu. Já osobně bych si byl ochotnej i docela dost priplatit na takovouhle věc, přecijenom se mi to jeví jako značný bezpečnostní riziko. Zajímalo by mě, kolik lidí by o to taky mělo zájem....jestli by mělo cenu nechat udělat větší počet.
co by laik mohu dát jen osobní zkušenost po letech jezdění s hadroletem. Moje tlumiče nebyly zpočátku echt, prostě staré vyhudlence, a to se projeví dle mne i na rázech, které dostávají osy. A jak jsem psal níže, určitě záleží na kompletním stavu nápravy, kyvkách, pneumatikách, ložiskách kol. Výsledkem možná byly ohnuté osy a lehce vymačkané. Což je dobrá zpráva, hlavně že neruply. Co říkali "odborníci", tak materiál by měl být pružnější, měkčí, s povrchovým cementováním, aby nepraskl a neopotřebovával se.... ročně nahoupu kolem 5ti tisíc, děr je všude habaděj. Těm je třeba se vyhýbat, a měnit tlumiče a pečovat o nápravy. Myslím si, že pak by se člověk nemusel zas tak obávat. Kdoví, co třeba ta osa měla za sebou. Jo s tou kontrolou materiálu, to člověk nikdy neví. To ale není určitě špatná věc.
a ještě malý dovětek, já se osobně víc bojím defektu, než tohohle. Velorex chce údržbu a kontrolu, občas kontroluji i spoje na trubkách, dotahuji brzdové štíty, jeden by se kolikrát divil, co vše se ježděním stane. .... A mrkněme schválně do brožurek údržby, co, kdy, jak často se má dělat.
Tomuto případu se da jednoduše předejít. Změnte odklon kol a ose se ulechčí v zatáčkách, rozložení váhy nebude tak drtivé na osu, přestane se vymačkávat střed kola, zlepší se průjezd a dimamika jízdy v zatáčkách, nebude se při vyšší rychlosti v zatáčkách převracet a ještě se zlepší manévrovatelnost stroje. Zkrátka ose se ulechčí a vy budete mít lepší prožitek z jízdy, protože to pak sedí na silnici jak zadek na hrnci. Přikládam foto pro lepší pochopení.
Mně se tohle stalo před asi 5ti lety. V levotočivý zatáčce na pravym kole - jel jsem naštěstí asi tak 20 km/hod., takže se nic vážnýho nestalo (jako na potvoru šlo okolo asi 30 lidí - hodil jsem kolo do hadráka, zavřel dvířka a šel pro rudlík - dělal jsem jakoby se nic nestalo, prostě rutina . Nedovedu si ale představit, kdybych jel třeba 80kou - POZOR NA TO !!!
V mém případě tomu dost pomohla vada materiálu - bylo to pak krásně vidět, jakási bublina uvnitř osy. Od té doby vždycky, když mám kola venku, nezapomenu udělat kontrolu aspoň detailním pohledem. Někde jsem ale četl, že kdo neztratil za jízdy kolo u hadráka, tak že není pravej velorexář - takže já už to mám za sebou...