Po pořízení si velorexu ať to byla nějaká z 350 či 175 byl problém s vadným křížovým přepínačem. Část co přepíná kladívka byla v podstatě vždy nějak poškozená. Toto poškození má za příčinu výrobní chyba. Možná né až tak chyba, ale úspora materiálu už v prvopočátku kdy se křížovej přepínač začal používat. Většina zná ten problém přetavené pružinky co ztratí funkci pružinky v momentu, když skrze ní prochází proud. Tato pružinka se ohřeje a změkne a pak už nepruží jak má. Ono 3 až moc Ampér procházejících střídavě pomocí pružinek od kladívek do cívek za chodu motoru není až tak nepřípustné, ale když se motor zastaví je pružinka pomalu jako tavnej drátek. Co pak následuje si každej představí. Vynechávání nějakého válce je pak už každojízní rutina. A to do momentu, když si proud najde nějakou jinou cestu a pertinaxová část kde jsou kontakty se ohřeje při přechodovém odporu a nějak se poničí a vypálí. V těchto místech se pak začne kontaktík i s novou pružinkou zadrhávat. To už je většinou konečná.
Jak tomu předejít ? To se dá velice jednoduše. Kdo měl kdy rozdělaný nějaký el. spotřebič ať to bylo dynamo nebo dynamostartér případně vrtačka či jinej elektromotor určitš si všiml že uhlíky mají svůj drátek krom pružinky co ho stále přitlačuje na komotátor rotoru. Tento drátek slouží k přenosu onoho proudového zatížení co by jinak šel přes tu pružinku.
Vzal jsem tedy kontakty co jsou vždy na jednom konci pružinky přepínání kladívek a vyvrtal do nich dirku o průměru 1mm ze strany pružinky tak do hloubky dvou milimetrů. Naletoval drátek průřezu cca 0,5mm nasadil pružinku a přiletoval druhej kontakt viz. fotky. Problém byl vyřešen :-).Takto upravený křížový přepínač mám od doby co jsem si pořídil 175 veloucha .Přepínání chodu je bezproblémové.
Poznámka autora:
Letité zkušenosti mě dovedli k tomu že mnohé problémy se zapalováním na velorexu jsou způsobeny právě křížovým přepínačem . A to zadní částí kde se přepínají kladívka. Proto než člověk začne kuli vynechávání, střílení do výfuku či karburátoru laborovat nad tím jestli pomalu nebude půlit motor měl by se zaměřit právě na tuto součástku s názvem KŘÍŽOVÝ PŘEPÍNAČ. Nejlépe jak zjistit že je právě v krizovém přepínači chyba je odpojit dráty propojující cívky a kladívka s křížovým přepínačem.
Následně propojit přímo kladívka s cívkami. Tím velice rychle zjistíte jestli je vadná cívka, vysokonapěťový kabel, fajfka, kondenzátor, kladívko či celkové předstih.