Za dávných dob co se ještě drkotala drožka s loukoťovejma dřevjenejma kolama opatřená někdy i kovovou zkruží se už nechtělo jednomu pánoj každej hrboul a kámen pociťovat na zadnici. Tak omotal kus gumové hadice okolo kola a ejhle už to tolik nedrkotalo. Ten pán se jmenoval John Boyd Dunlop a patentoval to někdy v roce 1888 i když tento nápad praktikoval nějaký pán Robert William Thomson už okolo roku 1845. Ovšen pak nastal problém jak svépomocí vyspravit děravou duši co je naplněna vzduchem pro lepší pojmutí náhlé nerovnosti povrchu po kterém se jede. Popíšu tu jak se v pravěku kdy majitele motocyklů, velocipedů či automobilů případně jiného samohybu opatřeného pneumatikami opravovali defekt, prostě děravou duši. Vyštachal jsem při přerovnávání garáže zazračnou krabičku, kterou byla vybavena v minulém století přavážná většina jaw či čézet.
záhadná krabička a náhradní flek
Krabička oválného tvaru sloužící po složení jako součást jakého si lisu.
skládání multifunkční krabičky
Původně obsahující smirkové plátno jakoustakous ampulku s čistým benzínem, pár zápalek, škrtátko a samovulkanizační fleky.(teplé fleky)
co obsahuje
Mnozí z vás starších narozených před osumdesátýmí lety minulého století zanjí tento fundament, kterým si jistě opravovali defekt vzniklý na cestách při prohánění samohybů nejlépe vypuzující modrý dým z výfuku.
Popis jak se to provádělo. Jak jsem popisoval co krabička obsahovala tak vše mělo nějakou funkci.
Smirkovím papírem se zrdsnil prostor okolo dírky na duši případně zarovnala nějaká nerovnost .
Ampulka s benzínem se použila na odmaštění lepeného místa a k případné pomoci k lepšímu podpálení misky s vulkanizačním flekem.
příprava na lepení a podpálení
Krabička se použila jako základ a rovná část lisu k ní s přiděla další část a tak nějak se to poskládalo. Do takto připravené části se vsunula duše zárověn s flekem co byl zespodu na takové misce obsahující něco hořlavého. Stáhlo se to svěrkou a zapálilo. Teplem vzniklém při hoření se flek umístěný mezi miskou a duší roztekl.
trocha jedovatého dýmu
Trocha jedovatého dýmu a po vychladnutí cca 15-20 min se to celé rozdělalo a duše byla zalepená pak se to zas pěkněporovnalo do krabičky a mohlo se pokračovat v jízdě.
tak nějak se po uklidí
Samo sebou se mi to na poprvé nepovedlo . Tak pomocí horkovzdušky jsem onen flek přinutil se trochu roztéc a přilepit .
výsledek
K mému překvapení to i drží a neutíká.
Po pádu socializmu se ty to fleky snad už nedá ani sehnat.
náhradní fleky
náhradní fleky
:-( je to škoda . lepidlo většinou vyschne a tady je ta technologie vymyšlená tak že to jde i bez lepidla které je převážně kámen urazu.