Někdy je potřeba si trochu pomoct při vkládání klikového mechanizmu. Proto někdo vymyslel vtahovák klikového mechanizmu :-). Je určen pro motory ČZ 175 a ČZ 250. Jde požít i na motory Jawa 250 pérák a vejš a Jawa 350. U Jawa 350 není potřeba. U motorů s co mají v levém karteru dvě ložiska a mezi nima labyrintovej kroužek se při vkládání může stát to, že ač se prohřeje karter motoru na 80°c nemusí se vždy podařit stihnout vsunout kliku až na doraz nehledě na to, že druhé ložisko se může trochu povysunout ven. Klika je součástka v motoru do které se nesmí bouchat kladivem ani paličkou proto jsou různé přípravky a mezi ně patří i tento vtahovák pro mnohé přípravek zcela neznámej. Vtahovák jsem použil při go motoru mého velouše 175 a dalších motorů jako je pérák a kejvačka 250 ale i Čezeta 250. Nebylo to vždy přímo vtahování, ale třeba jen jako zafixování než ochladne nahřátej motor. Malůvku jsem našel v jedné knížce co jsem si zapujčil u kamaráda tak jsem ji nemaloval.
Ahoj kolego...
vyrobil jsem téměř nachlup stejnou věc - princip je asi stejný...přiznám se, že nejprve jsem kliku trochu pobouchal, neb to psali v jednom tušim světu motorů v návodu na vložení kliky do ložisek, která jsou v karteru. Zkoušel jsem to za tepla, ale nepovidlo se mi to...prostě na to nemám ten správnej grif, takže než jsem kliku vsunul dovnitř řádně, čep se dotknul ložiska, to ho ohřálo materiál čepu, ten se nafouknul a stál jsem...trochu jsem si pomohl paličkou, jak psali v návodu...ale stejně jsem ji tam nedostal....dopadlo to tak, že jsem kliku odvezl jednomu borci na překontrolování a vyvážení...měla 0.2mm házivost, což je řád víc než je povolená tolerance 0.02mm, když jsem se vrátil s opravenou klikou domů, začal jsem vymejšlet. Když je vytlačovák, kterej sem nedávno koupil, tak musí bejt i kurva i vtahovák . Po dvou hodinách mě napadlo takovýhle jednoduchý řešení co je na fotkách, který funguje bezvadně...vklidu, pomalu za studena...bez stresů.
Princip je stejnej asi jako máš ty. Já použil trubku o stejném vnitřním i vnějším průměru jako je vnitřní kroužek ložiska, což je jediné místo o které je vhodné se opřít. Pak vyrobit spojku z válečku s vnitřním závitem. Půlka závitu o velikosti a stoupání závitu kliky, druhá půlka o velikosti a stoupání závitu pomocného šroubu, který mi sloužil k vytáhnutí kliky. Pak už jen sehnat dotyčný šroub a matku, jak je na obrázku. Třeba to někomu pomůže. Je to krapet primitivnější, ale šlape to taky.
klika je nová, povídal borec, že byla už špatně vyroběná, takže to poklepání, prý nebylo asi ten hlavní problém. Je to nějakej thaiwan no...snad to bude chodit. Je to moje první renovace motoru.
čest
Do kliky se každopádě nemá klepat.
S nejvetší pravděpodobností jsi měl ložisko málo ohřáté když jsi nasazoval kliku.
Při nasazování kliky do karteru máš dvě možnosti jak ji vsadit .
1, nejdrív ohřejes dostatečně ložisko a nasadíš ho na čep kliky a po vychladnutí ohřeješ blok a vsadíš tam kliku co je na ní vychladlé ložisko.
2, ohřeješ blok vsadíš studené ložisko , přihřeješ ložisko i s blokem a vsadiš studenou kliku .
první popisovanej postup je pro ty co otalejí vhodnější . Jelikož hliník se lépe a víc roztahne a dele vydrži ohřátý než se stahne na lozisko.
druhej postup je v podstate ohřev kov a kov(setjná rztažnost materialů), s tím že blok motoru rychleji odebere teplo z ložiska a zkrátí čas na vkládání kliky.
U motoru co maj jedno ložisko na každé straně to není problém bez použití přípravku na vtažení kliky jen to nechce moc dlouho otalet .