Favorit.... za totality název řady výrobků.... namátkou těstovin, automobilu Škoda, legendárního nedostatkového silničního kola stejnojmenné firmy, nebo také řetězu ČZ. Řetěz. pro hadráka hned dvakrát důležitá věc a pro mne nyní obzvláště ten z nich větší a delší, sekundární. A tak si tu díky Vlastovi, jenž by nedávno oslavil 40tiny a na nějž tímto též vzpomínám, píši do "své" virtuální garáže.... Původně se záměrem pár poznámek , fejeton, ale dost možná v konečném důsledku brakové román :D... ale to vše se snad může a třeba mé domněnky v konečném důsledku pomohou i někomu jinému, pokud se v tom mezitím neztratí :)). Hlavně si díky tomu osvěžím dosti vetchou paměť za nějaký ten pátek :)
Loni koncem května jsem vyměnil řetěz za nový - obyčejný český řetěz, čili ne dražší Ó-kroužkový. Na této výměně by samo osobě nebylo nic neobvyklého. Měl najeto bratru 22tis, možná až 25tis.km, což bych si mohl časem nějak blíže dovodit. Hlavním důvodem pro výměnu krom vytahání už byl fakt, že některé články, ač jsem pravidelně mazal, zůstávaly po projítí malou rozetou ohnuté, čímž napnutí řetězu nebylo rozhodně rovnoměrné. Ale vzhledem k nájezdu jsem to nepovažoval za nic "nenormálního".
Říká se, že kdo maže, ten ... no, většinou stojí ... a kdo namazal, ten jede.... Rudolf v tomto trochu vybočuje, neboť jeho řetěz je mírně mazán i za jízdy z důvodu dejme tomu ponejvíce volného futra či stavu gufera, ze kterých se olej lehce dostane k řetězovému kolečku, pokud je v převodovce plná míra oleje. Přesto jsem tu a tam používal jak hadru, tak ocelák či spec. mazadlo Valvoline na řetězy, které se v předchozím cyklu osvědčilo. S velkým překvapením jsem tedy zjistil, že ani ne po 1000km se řetěz začal projevovat obdobně, jako ten, který jsem nedávno z útrob tříkolky vyprostil. Nynější stav před sezonou 2018 je defacto takový, že mi řetěz přišel "zakousnutý " na více článcích, než-li byl ten starý.
Nejjednodušší by bylo a asi by to valná část lidí udělala, vyměnit řetěz za nový. Mě to ale nedalo a začal jsem zkoumat, zda příčina není někde jinde a tohle je pouze důsledek. Již nyní jsem přesvědčen, že vadou materiálu to nebude a že případná výměna by neměla z pohledu komfortu uživatele dlouhého trvání......
Pokračování příště, nebo možná ještě za chvíli....
K tomuto tématu musím přidat aktuální tajný recept na řetězové a univerzální mazadlo, které jsem vyráběl zrovna v týdnu při úklidu garáže a oživování jízdních kol.
Ve sprejích typu WD, elektro kontakt spreje a maziva všeho druhu obvykle zbyde dost náplně bez hnacího plynu:
1) sprej položíme na ponk a opatrně z boku prorazíme vhodným nástrojem (krejčovské nůžky, ostrý šroubovák, dláto, hřebík...),
2) zbytky takto uvolněných kapalin slejeme dohromady do skleničky s víčkem,
3) objem doplníme libovolným náhodným olejem z garáže a promícháme.
Tuto směs aplikuji injekční stříkačkou a navzdory velké variabilitě mezi šaržemi se mi za léta velmi osvědčila.
Určitě není dobré jezdit s řetězem co ma zadřené články. Trpi tim do značné míry blok motoru a silentbliky, ložiska apod.Ten blok je horsi.
Motorka ma retez v pouzdru aby se omezil přístup prachu a bordela zajizdy. To že ti prilejva olej z převodovky ti prodloužilo jeho život.
Kolikrat jsi za těch popisovanejch dvacet tisic řetěz napinal či s celou řetězovou sadou něco dělal, já abych se odprostil od tohoto napinaciho rituálu omezil poskozeni bloku přešel jsem před lety na řetěz z okrouzky http://www.velorexy.cz/garaz/beton/betonek-muj-hodobozovej-velorex/retez. Investice větší ale za ten konfort z jizdy to stoji. O kroužek částcně nahrazuje ten chybějící kryt řetězu. Nestalo se mi že by nějaký clanek byl zadřený. Po. Nasazeni cca 500 km dopnu ( spise jen kontrola) . Sem tam promazu olejem jelikozmi z motoru okolo řetězu nikde nic neteče. Pak jak si vzpomenu koukam jestli se s řetězem nic neděje (spíše nevzpomenu nežli vzpomenu). No a 30000 km je spise psychologická hranice kdy ho měním i s rozetou a řetězový kolečkem. Tak že asi tak
Řetěz sám o sobě vytahaný moc nebude myslim tim clanky z kterych se skládá ty 8 . Jsou vydřené většinou jádra řetězu. Vezmi si úhlovou brusku a rizni si článek nasledne ho rozeber a uvidíš co je nejvic opotřebené
to já všechno vím, že vytahanost řetězu bude dána vymačkaným pajšlem, takže pak krom vůli řetězu je patrná "vytahanost" položením vedle nového řetězu. To jsem tím myslel... a jak jsem psal, vyměnil jsem řetěz, ale po najetých cca 2500km je dnes v horším záseku, než-li ten co najel 20000km.
Momentálně jsem zjistil, že řetězové kolečko je z nějakého, dosud kucháním nezjištěného důvodu, o cca 3mm ven a navíc je tam vůle, takže pak chodí o další 2mm ven či zpět, než-li by zřejmě mělo být. Souvislost tohoto problému
s převodovkou z 634 a to, že na článcích řetězu je patrný výhyb vnitřního článku směrem ven, se tedy přímo nabízí. A tomu se musí přijít na kloub. První kroky samozřejmě vedly ke směru zadního kola, čili že rozety nejdou na sebe.